• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mazda MX-5 ND detail met Auto Finesse

Bartman

Detailing trainee
7 aug 2016
79
40
Het voorbije weekend heb ik mijn auto een detailbeurt gegeven.

Eerst het zand en stof van het dakje gewreven met borsteltjes.

28jv0jm.jpg


Dan het dak licht nat gemaakt, en Rag Top Cleaner er op verneveld en ingewerkt met de borstel.

dh6fjs.jpg


Grondig maar voorzichtig afspoelen. Je wil niet te veel druk op de stoffen kap hebben.

Daarna de rest van de auto licht nat spuiten, en dan foamen met Avalanche.

3307ldu.jpg


Even laten inwerken, dan afspoelen. Daarna inzepen met Lather, volgens de 2 emmers methode met grittguards en washmitts van Microfiber Madness. De bovenkant met microvezel spons 1, de onderkant met nr 2 en de velgen met nr 3.

2ev6nfl.jpg


Terug afspoelen. Eerst met de hogedruk om de zeep weg te spoelen, daarna met open slang om het teveel aan water af te voeren.

5beiy0.jpg


Drogen met de Microfiber Madness Dry Me Crazy Junior. Eerst de verticale delen, dan de horizontale. Daarna ook de binnenkanten niet vergeten, deuropeningen, kofferdeksel en motorkap.

2uig3nc.jpg


Ook de velgen niet vergeten.

Dan is het tijd om te kleien, met Glide glijmiddel en ook de Clay Bar is van Auto Finesse.

De Microfiber Summit 800 dient om droog te wrijven.

2a7hoc7.jpg


Wanneer het dakje goed opgedroogd is vernevel ik er Rag Top Protector op. Het krijgt een 2e laagje wanneer het eerste opgedroogd is.

15hj5ow.jpg


Banden wisselen van plaats. LV wordt LA, LA wordt RV, RV wordt RA en RA wordt LV.

Terwijl wielkassen opkuisen, binnenkant van de velgen oppoetsen en buitenkant waxen met Mint Rims. Bandendressing Satin Tyre Creme opdoen.

2itr22a.jpg


De auto voorbereiden om te waxen door de plastics en rubbers af te plakken met tape.

Precleaner Rejuvenate aanbrengen met de DAP900. Resten afvegen met Microfiber Madness Yellow Fellow.

2n9i5uw.jpg


Tijd om de wax Desire aan te brengen.

9u0jv4.jpg


De uitlaat niet vergeten, opblinken met Mercury Metal Polish.

210bol3.jpg


De raampjes worden weer proper met Crystal, hardnekkige vlekken worden verwijderd met Vision.

30biquc.jpg


Plastics en rubbers worden opgefrist en beschermd met Revive.
199q2u.jpg


Eindresultaat :

xcm4qa.jpg


sptzki.jpg


154acnd.jpg
 
Autofinesse fan volgens mij...
Net resultaat op een mooi model auto vind ik.
Is Desire een makkelijke wax?

Danku. Inderdaad fan van AF.
Desire is makkelijk aan te brengen en is heel spaarzaam. Je zag bijna niet dat er iets uit was. Niet dat het een grote auto is natuurlijk. Maar een kwart draai met je padje in het potje is voldoende voor een 50 op 50 cm. Ik had soms zelfs de indruk dat het nog te dik lag. Residu afwrijven was ook niet lastig. Lekkere geur ook, bosbessen gemengd met van die rode snoepjes.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Elk paneel was uit de zon toen ik aan het waxen was ;)
Wassen heb ik wel buiten gedaan, maar er was in de hangar wel wat schaduw. Ik heb de auto misschien wel 5 keer verplaatst daar :)
Het was wel zonnig, maar het was maar een 12-tal graden en redelijk wat wind. De kant die naar de zon gericht was voelde wel vrij warm aan, maar als ik een paneel ging behandelen met precleaner en wax, verzette ik de auto elke keer en wachtte eventjes tot dat paneel afgekoeld was.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ik moest denken aan mijn geniale actie om mijn Golf eens te gaan ''poetsen'' met Commandant. Het leek mij een goed idee om naar het plaatselijke industrieterrein te rijden, muziek lekker op sambal, drankie erbij en rustig poetsen... IN DE BRANDENDE ZON! :p

Ik kan het je niet aanraden... :D

Gelukkig zijn we nu een tijd verder en weet ik beter, haha!



Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: Bartman
Erg mooi verslag, kan ik nog wat van leren. Zeer zeer mooie auto ook, en je hebt voor elk stukje het juiste stukje gereedschap en product.

Auto staat er weer retestrak bij! De desire is inderdaad een heerlijke wax.
 
  • Leuk
Reactions: Bartman
Mooi!

Wat is jouw ervaring met Avalanche en Lather ten opzichte van andere foams en shampoos die je gebruikt hebt?
 
Sinds ik echt met detailing begonnen ben heb ik enkel Nanolex Pure Shampoo gebruikt. Daar was ik ook wel tevreden van. Maar aangezien ik de lijn van AF volg, heb ik dat laten vallen. In bussen van 5 liter komt Nanolex trouwens redelijk wat duurder uit.
Ik ben van beide tevreden, al schuimt Lather niet zo erg, of je moet al veel gebruiken. Maar dat hoeft niet, het doet zijn werk. Net als Avalanche. Dit is zuinig genoeg, met 1 vinger dik, 2 à 3 cm voor een half flesje heb je genoeg voor 2 auto's.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
En zelfs als de banden geen aanbevolen draairichting heeft wordt het volgens mij niet aangeraden om deze te veranderen tijdens de levensduur van de band. Het staal in de band zet zich naar de draairichting, waardoor het minder sterk is in de andere richting. Misschien praat ik poep, maar ik kan me zoiets herinneren.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx