• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meekijken/helpen met auto polijsten (omgeving Leiden) Skoda SuperB wit 2016

@Jansen @Cordoba

Ik zal dan inderdaad geen slapende honden wakker maken en lekker hier voor de deur gaan wassen. Gek genoeg voelt het vandaag de dag een beetje raar om je auto voor de deur te wassen, aangezien bijna iedereen de wasstraat in rijdt. Maar dat terzijde ;)

@Cordoba ik heb een detail brush gekocht en kan met een apart sopje dan even alles rubbers e.d. nalopen. Het lijk een beetje daar vandaan te komen.

Ik heb gisteren ook nog een aantal dingen gekocht om eens met de motorkap te beginnen:

  • detail klei van Supernatural
  • Monello raffini veloce compound
  • Poorboys world White Diamond
  • Collinite insulator wax

Ik ga met de hand beginnen. Ik weet dat machinaal beter is, maar dit voelt voor het oefenen even beter voor mij.

Ik wil deze volgorde aanhouden.


  1. motorkap afnemen met MF doek (afspuiten nodig)?
  2. hand polijsten met gele pad en Monello Raffini Veloce
  3. motorkap afnemen met MF doek (afspuiten nodig)?
  4. Poorboys world toepassen met zwarte gedeelte van pad.
:eek:Hier gaat het echt helemaal fout: Veloce is een GROF polijstmiddel, dat je in principe nooit toepast als je handmatig polijst omdat het heel veel energie nodig hebt om de polijstkrassen van Veloce met Mezzo (middelgrof) en Finale (fijn) weer weg te krijgen.
 
Yep, helemaal eens waar het gaat om de Veloce. Ik begreep dat dit net zo'n cut heeft als de Menzerna 400 die ik zelf graag gebruik.
Soms doe ik dat wel met de hand op kleine plekjes en hoekjes waar de machine niet bij kan maar in principe is dit echt machine spul.
Voor handmatig polijsten zou ik graag Meguiars Ultimate Compound aanraden.
 
@Cordoba @Martin Philippo

Maar wat gek dan. Ik ben naar Carclean gereden om daar advies en hulp te vragen. Meerdere malen uitgelegd dat ik het met de hand eerst wilde proberen en heb dit samen met de Monelle pad (geel en zwart) mee gekregen. Overigens staat op de website ook dat het handmatig verwerkt kan worden, dus waar klopt het niet volgens jullie. Ik ben nog lerende he, dus hoor graag hoe wat of waarom jullie dit afraden.

Maar wat kan ik nu het beste doen dan? Ik snap er echt niks meer van. Ik mag er toch vanuit gaan dat de jongens daar gedegen advies horen te geven?

Moet ik nu alles weer opnieuw gaan doen o.i.d.?
 
Laatst bewerkt:
Met bijv. Menzerna 400 kan je best finishen, ik neem aan dan met Veloce ook. Zou zelf er altijd een echt finish achter aan doen, maar gezien @Sgoon ook een glazen gebruikt is het advies denk ik niet perse verkeerd. Juist door dat het handmatig is wil je effect kunnen hebben toch?

Misschien heeft @Dibbuz nog even een reactie/advies?
 
Ik adviseer je om allereerst contact op te nemen met CarClean hierover (bijvoorbeeld per mail). Misschien dat zij de motorkap voor je oplossen, ter compensatie voor de dubbele rit en foutief advies? Ook heel vreemd dat je alleen de Veloce hebt meegekregen en geen fijnere polijstpaste (voor de benodigde vervolgstappen). Kortom eerst even contact met CarClean, zonodig horen we wel of je nog nader advies nodig hebt.

Ik verbaasde me al over het feit dat je 'zomaar' met Veloce was gaan polijsten, zonder je vooraf goed te informeren over het hoe en wat, maar met advies van CC zelf, mag je verwachten dat het advies klopt.
 
Maak je geen zorgen, er wordt daar in de winkel ongetwijfeld goed advies gegeven. Ik spreek alleen uit eigen ervaring.
Voor mij werkt die Meguiars Ultimate Compound het beste voor het handwerk, ook omdat het een goede cut heeft en tegelijk een mooie finish achterlaat.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@GeBas @Martin Philippo @Cordoba

Het is ook voornamlijk omdat ik niet echt een 'wauw' effect had. Het kan er natuurlijk aan liggen dat het de eerste keer voor mij is, en dat ik dan heel voorzichtig ben en dus te weinig heb gepolijst, of misschien te weinig ergens van toegepast heb. Het is ook extreem moeilijk zien op een witte auto moet ik zeggen.

Maar als er hier al een aantal mensen aangeven dat ze het anders hadden gedaan, dan is het op z'n minst merkwaardig advies. Niet perse verkeerd, maar dus niet het beste advies om een mooi goed gewenst resultaat te krijgen.

Maar deze polijst kan dus goed de reden zijn dat ik weinig effect zie van mijn 1.5 uur kleine, polijsten glazen en waxen? En nogmaals, het kan ook nog mijn onkunde zijn aangezien ik lerende ben ;)
 
Voor de duidelijkheid, bij elk advies kun je erover twisten of dit het best mogelijke advies is, dat is ook afhankelijk van de voorkeuren van degene die het advies geeft, en de inschattting van de behoefte van de klant door de adviseur/verkoper. Mijn ervaring bij CC is ook dat het advies altijd goed is, daarom ben ik ook verbaasd over het advies dat is gegeven (of is het verkeerd begrepen, of heeft men de vraagstelling verkeerd begrepen?). Daarom ook gewoon terug naar CC, zij kunnen dat beter beoordelen, dan wij als forumleden die alleen een verhaal van één kant horen.
 
Mee eens hoor, ik ga sowieso even contact opnemen om te vragen met welk idee dit advies is gegeven.

CC heeft er ook niks aan om 'verkeerd' advies te geven. Ik zal nog wel even laten weten wat de reactie is geweest van hun.
 
Ho ho, mensen. Foutief advies? :O Niet handmatig met Veloce kunnen polijsten? Het resultaat is niet naar wens, maar zonder foto's is duidelijk hoe of wat?

Ik neem aan dat er bij CC prima over nagedacht is. Een nieuwe klant met wensen, met vermoedelijk een hardere lak, die je niet meteen voor honderden euro's een DAP met allerlei pads en polijstmiddelen door z'n mik wil trammen. (+ klei/glijmiddel/etc)
Handmatig kan je de Veloce prima verwerken, zeker als je de afbrekende korrel benut. (Niet rammen, maar met gepaste druk doorwerken)
Bij handmatig polijsten, ook wanneer je 2-3 staps te werk gaat, wordt er al jaren alsnog een glaze geadviseerd. Dus nu ook.

Bijkomend is dat er in 1,5 uur goed is gewassen, de-ironized, gekleid, handmatig gepolijst, handmatig geglazed en handmatig gewaxed. Dit lijkt mij voor een eerste keer aardig vlotjes en kan mede iets verklaren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RoyR en Hean
@Quantoxx
Je hebt helemaal gelijk.
Ik denk dat iedereen hier ook wel weet dat CC het beste met hun klanten voor geeft en wat jij zegt klinkt als een plausibel verhaal. Ze willen mij niet 10tallen producten aansmeren, maar dat ik als starter leuk kan beginnen.

Dan blijft het nog wel staan dat ik weinig tot geen verschil zie t.o.v. mijn dak bijvoorbeeld.

Maar jij geeft dus aan dat ik waarschijnlijk (gezien de tijd) te kort gepolijst heb?

Alles tips zijn welkom op wat ik nu het beste kan doen. Onderstaand 2 foto's, je kan het alleen slecht zien want het is hier nog niet echt mooi droog weer geweest.

Foto dak (niet gedaan)
IMG_20210817_165119.jpg



Foto motorkap (wel gedaan)
IMG_20210817_165105.jpg
 
IK vind de beading best aardig op de motorkap. Heb je ook de motorkap gewassen en goed ontvet na het polijsten?
Zie je nog swirls als je met een lamp er in schijnt?

Wat misschien nog een idee is om bijv. een onderdeel te pakken en die te doen, dan dele je dat paneel op in 2 delen waarbij de deel A het zelfde doet als je motorkap en deel B pak je anders aan. Dan kijken naar het verschil.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@GeBas

Nee ik heb hem niet ontvet of gewassen daarna. Ik zie dit ook niet staan bij de Tutorial sectie namelijk.

De beading is idd wel redelijk, maar dit heeft dan meer met de wax te maken toch? Ik heb het zelf meer over het uiterlijk (glans e.d.) daarvan zie ik weinig tot geen verschil t.o.v. de rest van de auto.
 
Laat ik ook duidelijk zijn in dat ik de argumenten wel begrijpen, want ook daar zit logica in. ;) (Waas van compounden, bijv.)
Alleen om jou nu helemaal in de hoek te drukken door te zeggen dat al het advies verkeerd was, terwijl je al teleurgesteld was na al je moeite en investering, dat is nogal... hard.

6) Handmatig polijsten.
- Bij voorkeur gebruik je ook een ontvetter om de lak brandschoon te maken, zodat je kan zien wat je precies bereikt hebt met polijsten. Oliën kunnen defecten opvullen en jou het idee geven dat je de defecten verwijderd hebt, maar ze zijn er nog. (Nanolex - EX)
Ook heb ik geen ontvetter. Zijn dit echt noodzakelijke stappen of kan het ook zonder?
De ontvetter laat ik dan nog even voor wat het is.

Begrijp ik nu goed dat je de auto eigenlijk nog niet volgas in de zon hebt gezien, droog? Dit is namelijk wel een dingetje, want op een lichte kleur lak zie je sowieso niet snel veel, totdat de zon er goed op staat. Op een donkere lak zou je bij goede verlichting al snel alles zien, maar bij wit dan nog lang niet alles.

Zoals @GeBas al aangaf; Als je bijv. met de flitser van je telefoon eens de lak bekijkt, zie je dan in de reflectie van de lak, om je lampje heen, nog swirls/krassen/waas?

Neem bijv. je achterklep en doe alle stappen op één helft. Zo kan je zien wat het effect is van je stappen. (Stukje tape als middenlijn om een harde lijn te maken)
 
  • Leuk
Reactions: Tim567
@Quantoxx

Ik heb een hele goede zaklamp hier en zal straks eens 2 foto's maken. 1 van de motorkap en 1 van een zijkant waarvan ik weet dat er veel swirls zitten.

Ik heb de auto nog niet in de zon kunnen bekijken met dit herfstweer. Laten we hopen dat ik dan al meer verschil ga zien en dat niet al het werk voor niks is geweest ;)

Ik stuur straks de foto's
 
@Quantoxx @GeBas

Bij deze even foto's

Foto motorkap (gekleid, gepolijst, geglazed en gewaxt)
IMG_20210818_120704.jpg



Foto achterkant (niet gedaan)
IMG_20210818_120629.jpg


Er is dus wel wat verschil te zien in de foto's qua swirls.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Wat betreft het gegeven advies, ik weet niet of ik het advies gegeven heb of een collega. En ja dat kan schelen of je mij treft, Johan of Joerie treft als je om advies vraagt. Iemand heeft namelijk ook een persoonlijk voorkeur en eigen ervaringen. We hebben geen handboeken onder de balie liggen met vaste adviezen zodat iedereen hetzelfde adviseert.

Dan mijn visie over het advies (ik denk niet dat ik het was namelijk maar dat het @morphf is geweest). Daar is in mijn ogen niets mis mee. Zover ik begrepen heb wilde TS maximaal resultaat en is beginner. Het is een Skoda lak dus zeer waarschijnlijk hard. En als je dan echt wat resultaat wilt hebben dan is Menzerna 400/Monello Veloce echt wel aan te raden. Dit product is in principe gewoon geschikt als 1-staps polijstmiddel, de finish is (afhankelijk van machine, pad en techniek) echt belachelijk netjes voor zo'n grof middel. De lak is wit en dus is dat ook nog eens gunstig voor dit polijstmiddel. Hoe donkerder het lakwerk, hoe interessanter een finishing stap.

Nu weet ik niet hoe het met jullie zit maar met de hand polijsten is geen gemakkelijke klus op een harde lak. Met alleen een motorkap ben ik er al helemaal klaar mee, laat staan als je de hele auto 2x moet behandelen (grof+fijn). Als iemand begint dan heb je daar echt helemaal geen zin in en dan is de kans dat de klant er mee stopt vrij groot. Dus een 1-staps+glaze+wax is dan een uitstekend stappenplan om mee te beginnen. Daarnaast is de pad aan het begin 'nieuw' en corrigeert dus het meest. Na een aantal applicaties wordt de pad vochtig van het polijstmiddel en zakt de correctiekracht. Het is dus niet gek dat hoe langer je werkt hoe minder de correctiekracht wordt. Uiteraard gebeurt er nog wel wat en is de reinigende functie er niet minder om.

@Sgoon Met Veloce met de hand optimaliseer je het lakwerk, je verwijdert echt niet alle krasjes. Daarnaast reinig je het lakwerk waardoor de lak witter wordt want dat is op witte lak wel goed te zien. Wil je meer resultaat dan is de volgende stap toch echt machinaal.

Maar dat zijn slechts mijn 2 centen.
 
Goedemiddag beste @Sgoon (leuke naam),

Mooie kleur wit hoor en gaaf dat je er mee aan de slag bent gegaan.

Goed detailen kost veel tijd. Jij werkt nu met de hand. Dat betekent dat je echt wel flink zult moeten werken om de auto aan te pakken.
Werk in vakjes van ongeveer 30 x 30 cm. Dan houd je het voor jezelf overzichtelijk en kun je ook goed controleren wat je progressie is.
Je hebt zeker de staat van de lak verbeterd, maar ik denk dat het nog beter kan wanneer ik de foto's goed bekijk.

Met de hand oefen je vaak veel meer druk uit dat met een machine, dus wat dat betreft kun je zeker de lak verbeteren van je auto.

Bovenstaande adviezen zijn echt super goed. Je moet er alleen flink de tijd in stoppen. En dat men adviseert na het polijsten te ontvetten is een goeie. Kun je doen met een ontvetter zoals Quantoxx voor stelt, maar je zou ook de auto zorgvuldig kunnen wassen met een beetje teveel shampoo bijvoorbeeld. In polijstmiddelen zitten oliën verwerkt. Deze maken het polijstmiddel smeerbaar en zorgen voor koeling tijdens het machinaal verwerken. Ongewenste eigenschap is dat het ook hele kleine krasjes kan vullen (en camoufleren). Na een paar weken zijn die oliën dan vertrokken of weg gewassen en laten dan de krasjes weer zichtbaar worden. Daarom dat men adviseert goed te ontvetten wanneer je denkt klaar te zijn, opdat je jouw werk grondig kunt controleren en inspecteren.

Daarnaast zal het ontvetten ervoor zorgen dat het beschermende product (Sealant of Wax) beter houdt op de lak van de auto.

Je zou ook kunnen starten op een plek op je auto die het minst beschadigd is. (Motorkap en dak is vaak serieuzer werk). Door op een minder aangetast deel te beginnen zul je vermoedelijk ook sneller een tevredenstellend resultaat bereiken. Daar kun je dan dus op oefenen en leren hoe de lak reageert op jouw activiteiten. Daarna dan die serieuzere delen doen, omdat je dan beter weet wat het te behalen resultaat kan zijn.

Succes!
 
@Cordoba handmatig polijsten met de hand op een gele handpad op een lichte kleur en harde lak is zeker geen overbodige luxe.
Ts wilde graag minder van de krassen zien, maar niet (of nog niet) machinaal polijsten.
zou hij met mezzo aan de gang gaan op de zelfde handpad, is het effect net iets minder. Je weet immers zelf ook hoe jouw Skoda reageert ;)
hierbij speelt ook mee dat de gele handpad echt niet zo mega hard is, en dus eigenlijk al reageert als een medium pad En veloce gewoon een zeer goede afwerking heeft wat vergelijkbaar is met een medium polishouders zoals mezzo.
of ter wijl, hier is dus bewust voor gekozen.

@Sgoon wij hebben elkaar van de week gesproken in de showroom.
leuk dat je al flink aan de slag bent geweest.