• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meerdere soorten vervuiling/beschadigingen op de lak, hoe aanpakken?

Miata

Detailing rookie
5 apr 2020
2
2
Hoi allemaal,

Sinds ik op dit forum een aantal handige tutorials was tegengekomen, ben ik bezig om de lak van mijn auto (Mazda MX-5) proberen mooier te krijgen. Helaas gaat dat tot nu toe nog niet helemaal naar wens. De lak heeft 3 problemen waar ik me met name aan stoor. Ten eerste zitten er (vooral op de motorkap) een hoop donkerbruine/zwarte puntjes, die er niet af gaan met wassen. Met je nagel kun je ze er na herhaaldelijk krassen vaak wel afkrijgen, waarna een soort bruin poeder overblijft, wat je vervolgens weg kunt spoelen. Omdat dit eindeloos veel tijd kost, en me dit ook niet heel goed voor de lak lijkt, heb ik Monello Non-ferro aangeschaft, aangezien ik ervan uit ging dat het vliegroest zou zijn. Helaas heeft dit niks geholpen. De betreffende puntjes zijn te zien op onderstaande foto:

3_cc.png


Zou dit misschien teer/hars kunnen zijn? En is een harsverwijderaar dan een goed idee?

Verder zitten er op verschillende plekken (vooral bij de deurgrepen en op de achterklep) vingervlekken. Je zou denken dat die er met wassen af moeten gaan, maar ze zitten er helaas na tientallen wasbeurten nog steeds. Op onderstaande foto zie je een stuk waar veel van zulke vlekken zitten. De foto is genomen net na het wassen en drogen.
1_cc.png


Verder zit er nog een doffe vlek, die ook telkens terugkomt na het wassen. Lijkt me dat dit mogelijk ingebrande vogelpoep is oid.
2_cc.png


Aangezien een simpele wasbeurt met de twee-emmer-methode en ook Monello Non-ferro niet voldoende bleek om deze problemen aan te pakken, heb ik onlangs een aantal producten uit de Carclean webshop aangeschaft, namelijk:

-Monello basic wash kit (Lavare shampoo, thick mitt, senza aqua droogdoek)
-Dolce Verde kleiset (Dolce verde klei, perfetto spray, microvezeldoek)

-Raffini Mezzo polish
-Easy Detailing Hand orange light cutting pad (2x)

-California Gold pure carnauba wax liquid
-Easy Detailing finishing hand pad - Black

Mijn plan was nu om de auto te wassen, daarna te kleien, polijsten (met de hand) en in de wax te zetten. Echter heb ik een aantal dagen geleden na het wassen geprobeerd de motorkap te kleien, in de hoop dat die puntjes er dan af zouden gaan, maar dit hielp niet helemaal. Een aantal kleine vervuilingen gingen wel weg, de klei was telkens al snel vuil en de lak voelt nu een stuk gladder, maar de grootste puntjes blijven zitten (zijn te hard om te worden opgepikt door de klei, lijkt het).

Het lijkt me niet handig om te gaan polijsten op het moment dat die harde puntjes nog niet van de lak af zijn. Ook had de klei geen enkel effect op de doffe vinger/vetvlekken. Zouden deze er met de polijststap wel uit gaan, verwachten jullie? Of is hier nog wat anders voor nodig? Ik zou graag tips horen over hoe ik deze problemen het beste aan kan pakken. Graag zou ik de lak weer mooi en egaal krijgen overal, voor zover dat mogelijk is. Als het niet realistisch is om te verwachten dat deze lak nog hersteld kan worden hoor ik dat ook graag, dan moet ik mijn verwachtingen wat bijstellen :). Ik ben trouwens niet in het bezit van een hogedrukreiniger, dus ik gebruik een normale tuinslang. Hopelijk is dit geen probleem. Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Die puntjes zijn vaak hars van bomen, eraf krassen met je nagel is geen verkeerde maar een niet zo'n leuke bezigheid. Als ze eenmaal weg zijn gewoon even polijsten.

Die handen en vingers zijn vaak ingebrand doordat de vingers voorzien waren van zonnecreme of andere smeersels (niet zo gek in een cabrio)...ook dit zou er met polijsten uit kunnen/moeten gaan.

Die plek is zeker ingebrande vogelpoep aan de vorm te zien. Vaak is deze heel diep ingebrand en heeft het de lak echt beschadigd. Wanneer polijsten niet voldoende helpt zou je de plek voorzichtig kunnen wetsanden en daarna polijsten.
Het kan zijn dat de lak kapot is en bekeken onder een loep craquelé vertoont, dan is er verder weinig meer aan te doen.

Ik zou dus vooral een testspot maken met een DA machine, de probleem gebieden corrigeren en de rest van de lak mooi polijsten.
 
De derde foto is inderdaad ingebrande vogelpoep. De handafdrukken komen zo goed als zeker van zonnebrandcrème.
Die laatste gaan er als het goed is wel uit met (machinaal) polijsten. De vogelpoep is niet met zekerheid te zeggen.
Soms krijg je het helemaal weg en soms blijft het zichtbaar, verminderen zal het waarschijnlijk wel.
Succes.
@Altos . Was ik net te laat ;)
 
  • Leuk
Reactions: Altos
De zwarte puntjes zijn teer waarschijnlijk en kun je een tar of hars remover voor gebruiken. Mijn favoriet hiervoor is ValetPro Citrus Glue and Tar Remover. Daarna zou je inderdaad kunnen kleien om overgebleven puntjes uit de lak te 'trekken' als het ware. Hiermee veroorzaak je hoogstwaarschijnlijk wel marring op de lak, en is polijsten een logische vervolgstap. +1 voor wat hierboven is gezegd over de vingervlekken (ontvetten, paintcleaner of polijsten) en de ingebrande vogelpoep. Succes! :)
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
+1 voor bovenstaande.

Kan het overigens niet helemaal lekker zien, maar dacht dat die zwarte puntjes ook iets met omliggende lak deden, alsof het wat omhoog komt. Kan ook lichtval zijn. Als het beginnend roest is zie je dat overigens zo met pufje non-ferro.
Maar ik krijg de grote foto niet scherp, dus zeker weten doe ik het niet.
 
Als het beginnend roest is zie je dat overigens zo met pufje non-ferro.
Monello Non-ferro aangeschaft, aangezien ik ervan uit ging dat het vliegroest zou zijn. Helaas heeft dit niks geholpen.


+1 voor de eerdere reacties.

* Puntjes
- Wassen met goed warm water kan je ook proberen, al is het maar om te zien wat het met de puntjes/spikkels doet. Hars-reinigers zou mijn volgende idee zijn.
Zoals @Marcel1973 ook aangaf; De puntjes lijken omringd te zijn met lak. Alsof er iets door de lak omhoog komt.
Voordat je kleien een kans geeft, probeer eerst alle andere stappen. Kleien met voldoende glijmiddel zorgt in mijn ervaring nooit voor marring/krasjes, tenzij de spikkels loskomen tijdens het kleien en je ze gezellig over je lak gaat trekken en je echte krassen gaat maken. (Dan wordt het sowieso polijsten)

* Vingerafdrukken - Dit lijkt mij ook zonnebrandcrème o.i.d. Dit zou niet te diep moeten zitten, dus paint cleaner of simpelweg een fijn polijstmiddel zou genoeg moeten zijn.

* Vogelpoep - Oef, dat zijn veelal vervelende schades. Als je geluk hebt is de schade vrij oppervlakkig en zou polijsten voldoende moeten zijn. Als je pech hebt, is de lakschade vrij diep/ernstig en moet je vaak drastischer aan de gang. (Met de nodige risico's en meerwerk)
 
Bedankt voor al jullie reacties, top, hier kan ik zeker wat mee! Denk dat ik even ga kijken naar zo'n harsverwijderaar. Dat de lak om die puntjes heen omhoog lijkt te komen ligt denk ik aan de lichtaanval op de foto. Zodra ik zo'n puntje eraf heb gekrast, ziet de lak er normaal uit verder.

Verder vroeg ik me af of het realistisch is om de hele auto met de hand te polijsten, of dat ik hier toch echt beter een DA machine voor kan aanschaffen. Ik wil liever niet nog veel meer geld uitgeven, aangezien ik zo'n machine waarschijnlijk niet vaak ga gebruiken (of is het gebruikelijk om je auto regelmatig te polijsten als je hem mooi wil houden?). In het geval dat ik toch een DA machine zou aanschaffen, zou de DAP500 8mm dan voldoen voor deze klus of haalt dit niet veel meer uit dan met de hand polijsten?

Het viel me ook op dat ik al ongeveer een halve fles Perfetto spray heb gebruikt om enkel de motorkap te kleien. Is dit normaal, of kan ik minder spray gebruiken voor de rest van de auto?
 
Dat die puntjes omringd lijken met lak is volgens mij omdat de lak hier nat is en het water tegen de hars-puntjes op ligt..
 
Eerlijk gezegd: Met de hand polijsten vind ik niet te doen. :p Het kan wel, maar het is bikkelen en dan nog heb je vaak minder resultaat.

Een DAP is een goed geprijsde machine van goede kwaliteit. Is het niet om je lak 1-2x per jaar op te frissen, pak je 'm wel om krasjes te verwijderen. Altijd fijn om een machine te hebben liggen. ;)

Een DAP Evo is inderdaad geschikt. All-round te gebruiken doordat er ook een kleine backingplate + pad op kan voor het fijnere/kleinere werk.


Halve fles Perfetto? 500ml? Dat is inderdaad aab de gulzige kant. :) Ik gebruik zelf graag de Dodo Juice - Born Slippy concentrate. Dan heb je voor €8,00 zo'n 2,5L glijmiddel.