• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Mercedes Benz E 55 AMG

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Afgelopen weekend stond deze Mercedes Benz E 55 AMG op het programma voor een full detail. Nu hoor ik jullie al denken: "Hey, die komt me bekend voor?" en dat klopt. Een goede 2 jaar geleden heeft @Jansen samen met de eigenaar de auto onder handen genomen en ik een paar maanden later de puntjes op de i gezet.
In de tussentijd heeft de auto een nieuwe eigenaar en die had me een tijdje geleden benaderd of ik zijn auto opnieuw onder handen wilde nemen. In het verleden had ik al zijn motor en zijn vorige auto gedaan dus de weg naar het Haagse was snel gevonden.

De auto bij aanvang:
Oei! Dat was even schrikken en slikken :oops:
Ergens in m'n achterhoofd had ik verwacht dat de auto er nog netjes bij zou staan, helaas was het anders.

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Pre-wash, foamen, wassen, de-ironizen:
Ik had me voorgenomen het was proces zoals altijd zaterdagochtend vroeg te gaan doen, maar bij nader inzien leek het me verstandig dit al op vrijdagavond te doen dus ben ik naar de zaak gereden (ik neem de auto altijd mee naar huis...) en daar alvast begonnen. De gehele auto ingespoten met een citrus based pre-wash, daarna in het foam gezet en alle kieren, naadjes en spleetjes met APC ingespoten zodat het vuil goed los kan weken en zo kan worden afgevoerd.
De velgen ingespoten met een de-ironizer en die z'n werk laten doen.
- Nanolex APC
- Gyeon Bath Essence
- Kenotek foam
- Kenotek de-ironizer
- diverse hardware zoals kwasten, borstels, washmitts enz.

foto 03.jpg


foto 04.jpg


De auto knapte al een stuk op na een flinke wasbeurt. De auto grondig afgespoten, alle was benodigdheden opgeruimd, auto naar binnen gereden, daar alles klaar gezet zodat ik zaterdagochtend meteen aan de slag kon.

foto 05.jpg


Kleien:
van de lak kwam weinig vervuiling af.
- Dodo Juice SN klei
- Poorboy's World Spray&Wipe

foto 06.jpg


Lakdiktemeting:
zoals @Jansen al in zijn show off zei, her en der heeft de auto wat herstelwerkzaamheden gehad. Over het grootste gedeelte waren de lakdiktes zo'n beetje gelijk, alleen linksachter schoot de meter de hoogte in, niet overdreven veel maar wel duidelijk te zien.

foto 07.jpg


Staat van de lak:
destijds is er Gyeon One op de lak aangebracht. Er wordt gezegd dat deze ongeveer 12 maanden mee gaat, maar als je de auto (regelmatig) door de wasstraat heen perst, zal dit op zeker de levensduur met grote stappen verminderen, zo ook in dit geval. En daarbij doet een wasstraat geen goed aan de lak en dat was goed te zien :confused:


foto 08.jpg


foto 09.jpg


Polijsten:
zoals vaak wordt gezegd over Duitse lakken dat deze hard zijn, zeker met het verslag dat de rotary er destijds aan te pas moest komen. Zelf vond ik het naar mijn mening erg meevallen: niet te hard, niet te zacht, gewoon prima te doen. Ik had ditmaal de rotary niet eens nodig. Met de Gyeon Compound+ en de rode Gyeon pad kreeg ik de lak al na een paar hits zo goed als strak met de D/A.
De lak werd in een aantal stappen gepolijst van grof naar fijn
- diverse Gyeon polijstpasta's: Compound+, Polish, Primer
- diverse Gyeon pads
- Rupes Bigfoot LHR15 Mark I & III
- Rupes Bigfoot Mini
- Monello LDA1000



foto 010.jpg


foto 011.jpg


foto 012.jpg


Het stoorde me ontzettend dat ik achter de type aanduidingen het niet schoon en/of netjes kreeg. Contact opgenomen met de eigenaar met de vraag of hij de logo's weg wilde hebben. Dit wilde hij niet omdat het gewoon bij de auto hoort. Dus ik heb voorgesteld de logo's te verwijderen, de boel erachter netjes te maken en de logo's weer terug te plaatsen en zo geschiede.

foto 013.jpg

Voor, tijdens en na.

foto 014.jpg


Bescherming:
nadat al het polijsten klaar was, werd het tijd om de lak weer te beschermen.
De lak is als laatste stap gepolijst met Gyeon Primer, deze afgenomen, de lak een half uur met rust gelaten en daarna meermaals ontvet met Gyeon Prep.
Ik had ook de auto naar buiten kunnen rijden, deze kunnen wassen met een sterke concentratie shampoo en/of afwasmiddel, maar dan blijft er overal nog water uit komen en ik wilde ook niet weer met droogdoeken in de weer over de lak...

Als eerste een laag Gyeon One aangebracht en 1,5 uur later een laagje Gyeon Cancoat.

foto 015.jpg


In de tussentijd dat de coating kon uitharden, ben ik verder gegaan met de rest.
Onder de motorkap de boel schoon gemaakt en opgefrist met Nanolex Engine Dressing.
Mike Thomas zou weer trots zijn :D
foto 018.jpg


De uitlaat einden schoon gemaakt en behandeld met Great Lion metal polish. Helaas kreeg ik ze niet meer netjes.

foto 016.jpg


Zowel de buiten als de binnenkant van de ramen schoon gemaakt met Autoglym Car Glass Polish met een Monello oranje handpad.
Het interieur werd gestofzuigd, alle kunststoffen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner, al het leer gereinigd met Gyeon Leather Cleaner en daarna behandeld met Kenotek Leather Cream.

foto 017.jpg


Voordat de auto naar buiten gereden werd, eerst nog een laagje Gyeon Cure zodat de coating komende dagen kan uitharden en de coating beschermd tegen de elementen.
De glans en reflectie zit er weer goed in.

foto 019.jpg


foto 020.jpg
 
Heel mooi resultaat beetje jammer dat hij niet netjes bijgehouden was maar wat een verschil wauw.
Heerlijk om te zien met deze dankbare detail kleur en een zeer blije eigenaar (ga ik vanuit ;)).
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
... De gehele auto ingespoten met een citrus based pre-wash, daarna in het foam gezet ...

Lees dat elke keer in je reviews.. voor het foamen dus eerst inspuiten met de VP Citrus. Soort pre-pre wash dus.
Zou eerst inspuiten met die VP Citrus en daarna (in mijn geval) BH Autofoam eroverheen foamen wat toevoegen of eerder soort overkill zijn?
 
Een citrus prewash is best goed in het aanvallen van de traffic film, dus onder een milde foam is het een mooie combi. BH doet het van zichzelf al; toch?
 
Dat met die citrus, zo doe ik het ook. Dat bespaart je de noodzaak om twee soorten foam in huis te halen.
Bij zware vervuiling de citrus en foam, bij eenvoudig onderhoud is alleen de milde foam prima
Wederom een mooi uitgebreid verslag van een mooie uitgebreide detail. Complimenten.