• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Met wat deze velg(en) proper krijgen :

grandscenicman

Detailing guru
30 mrt 2011
3.284
115
Heb hier een aantal velgen liggen , die ik NIET proper krijg met de gewone bilberry en iron-x :

Foto's zijn NA gepoetst te hebben met bovenvermelde produkten :

scaled.php?server=821&filename=19032012002.webp

+
scaled.php?server=542&filename=19032012004.webp

Wat is er nodig om dit (zo goed als mogelijk) weg te krijgen ?

Ik ben van plan om te gaan kleien , maar vraag me af of je hier ook op kan polijsten met een cone en bvb inizo (en mezzo) . De vlakken binnenin zijn ook niet echt ideaal om meteen te gaan kleien namelijk .

Het gedeelte waar je makkelijk aan kan , is best goed te kleien , maar de rest ]-0

Zijn er bvb dingen die je op een boormachine kan zetten om dit enigzins weg te halen ? :weetniet
Zou staalwol nr 0 een mogelijkheid zijn (voor de binnenkanten (velgbed)ook ? )

persoonlijk zou ik me fles met zuur pakken en daarmee aan de gang gaan op het binnenbed om te testen. Laatst een velg gehad van een x5 waarbij een steen tussen de remschijf heeft klem gezeten. Gevolg, flinke groef in de schijf en de velg compleet bruin van de roest. De velg heb ik weer netjes gekregen met alleen zuur te gebruiken.

De velg van je foto ziet er uit alsof ze een black chrome achtige kleur zijn. Hou er rekening mee dat die laklagen erg dun zijn op die velgen omdat ze in meerdere lagen zijn opgebouwd om tot dit effect te komen.

Dacht ook dat het om black chrome velgen gaat. Het kan ook gewoon zijn dat het bovenste, "chromen" laagje op is. Hieronder zit een zwarte laag. Deze lijkt erdoorheen te schijnen. Heb ik zelf ook gehad met mijn black chromen velgen. Als dit het is, is de enige remedie overspuiten. Als je met te aggressieve spullen bezig gaat, zal het er in ieder geval niet beter op worden. Succes met de behandeling ervan.

WouterP zei:
persoonlijk zou ik me fles met zuur pakken en daarmee aan de gang gaan op het binnenbed om te testen. Laatst een velg gehad van een x5 waarbij een steen tussen de remschijf heeft klem gezeten. Gevolg, flinke groef in de schijf en de velg compleet bruin van de roest. De velg heb ik weer netjes gekregen met alleen zuur te gebruiken.

De velg van je foto ziet er uit alsof ze een black chrome achtige kleur zijn. Hou er rekening mee dat die laklagen erg dun zijn op die velgen omdat ze in meerdere lagen zijn opgebouwd om tot dit effect te komen.

Heb je goed gezien van die kleur : :ja (ook marike )
scaled.php?server=40&filename=180320123018.webp

Ben bang dat ze dan gewoon niet schoner/mooier worden dan dit. De chromen laag is heel erg dun gespoten en dus erg kwetsbaar. Zoals ik al schreef, lijkt het er bij deze velgen op dat deze dunne laag al deels is verdwenen. Helaas, weinig meer aan te doen dus.

Schade lijkt op deze van mijn velg, alleen dan nog wat erger ( let niet op de stoeprandschade (niet mijn schuld))

band5.webp

Bij die velgen kijk je vanaf nieuw al bijna door de laklaag heen inderdaad.

Pak anders eens een vergrootglas en een naald en voel eens of het een gaatje of een bobbel is?

Ik vind persoonlijk de bilberry nu geen goede velgenreiniger ... werkt de velgenreiniger van poorboys niet ?

Dominic zei:
Ik vind persoonlijk de bilberry nu geen goede velgenreiniger ... werkt de velgenreiniger van poorboys niet ?

Die van pb's heb ik niet , de andere wel :-"
Ik ben er tevreden van , alleen niet op deze velgen.

Ik ga het morgen eens bekijken ivm de toplaag . Ik zal eens eens stukje kleien en zien wat dit zegt .

De vorige velgen die ik kreeg waren in betere staat : (ook gekleid)
scaled.php?server=3&filename=03032012017.webp

Het is een gevaarlijk goedje, maar ik spuit wel eens alu-reiniger op m'n winterwielen. Moet je eerlijk bekennen dat tot nu toe m'n lak blijft zitten na drie jaar dit te doen, echter is het wel een chemisch goedje. Heb het van BluYel ofzo... Heftig, maar doeltreffend zal ik het maar noemen. :-p

Je kan ook proberen met een caramelschijf voorzichtig er overheen te gaan, wil ook nog wel is werken als de vervuiling heel erg is :o)

marike zei:
Dacht ook dat het om black chrome velgen gaat. Het kan ook gewoon zijn dat het bovenste, "chromen" laagje op is. Hieronder zit een zwarte laag. Deze lijkt erdoorheen te schijnen. Heb ik zelf ook gehad met mijn black chromen velgen. Als dit het is, is de enige remedie overspuiten.

De bovenste laag is idd "op" . Ik heb heel de voorzijde van de velg gekleid en nogmaals enkele keren gepoetst met oa velgenreiniger , properder is hij wel geworden , maar het zwart blijft (er door komen) .
De binnenzijde ziet er al niet veel beter uit : enkel proper te krijgen met staalwol en veel geduld en overal steenharde vervuilng die er op zit.
Voorlopig geen foto's , maar ik zal proberen om er nog te maken .:ja

Foto van de binnenzijde :

Voor de staalwol kreeg ik eigenlijk niks verbetering , het oppervlak was echt "ruw" en het ging er met iets anders gewoon niet af....:weetniet

De schuursporen neem ik er wel bij , en ga eens kijken wat ik er aan kan doen om deze minder grof te krijgen (na volledig poetsen, misschien polijsten met een cone oid ) , het is de binnenzijde immers en die zie je niet (maar voelt nu wel zacht )
Links is nog een gedeelte (bruin) dat ik nog niet "geschuurd" heb met staalwol :-"
De zwarte vlekken , dat is gewoon nog ...nat .
scaled.php?server=545&filename=20032012003.webp

De na-foto's van de voorzijde zijn niet duidelijk (door de flits) : (ze lijken wel properder zo ! )
Toch eentje : het bruine vlekje is irl zwart en daar is de bovenlaag weg van de toplaag
scaled.php?server=37&filename=20032012004.webp

Zo, de binnenkant ziet er slecht uit. Jammer van de velgen. Ben bang dat ze toch echt over moeten worden gespoten om echt mooi te worden.
Buitenkant lijkt op deze foto wel minder slecht dan op de eerdere foto.
Je hebt zo te zien nog veel werk aan deze velgen, als je de binnenkanten allemaal wilt gaan "staalwollen". Succes ermee.

marike zei:
Zo, de binnenkant ziet er slecht uit. Jammer van de velgen. Ben bang dat ze toch echt over moeten worden gespoten om echt mooi te worden.
Buitenkant lijkt op deze foto wel minder slecht dan op de eerdere foto.
Je hebt zo te zien nog veel werk aan deze velgen, als je de binnenkanten allemaal wilt gaan "staalwollen". Succes ermee.

Er is idd wel wat meer werk aan dan aan de vorige die ik gedaan heb ]-0

De binnenzijde komt wel goed , ik ga nog eens informeren wat de kerel met de velgen van plan is .
Het lijkt erop dat als ze toch herspoten moeten worden , ze toch ook proper moeten zijn of wordt er dan een andere methode toegepast ?

Kan er misschien nog iemand tips geven om bvb met "iets" op een boormachine aan de slag te gaan ? (aan de binnenzijde) :weetniet

Soms zijn er van die klussen waarbij je het moet opgeven. Dit is typisch een klus waarbij je de handdoek in de ring moet gooien.

Er zijn dingen die je als detailer gewoon niet voor elkaar krijgt en dus genoegen moet nemen met minder resultaat, zeker als het 'voor een ander' is.

Vertel de eigenaar gewoon eerlijk dat je alles hebt geprobeerd en dat het resultaat niet veel beter wordt.

We zijn detailers, geen goochelaars :-d

+1

Je moet van andermans problemen niet je eigen gaan maken. Advies geven om ze te laten spuiten of coaten en het daarbij laten als je het mij vraagt.

Inderdaad.

Ik wil mijn auto ook ten alle tijden 100% swirlvrij houden, maar dat blijft een utopie...

Vertel dus ook nooit tegen een eigenaar van de auto dat je em "wel even strak" maakt en alles eruit haalt, dat gaat gewoonweg niet.

Voor zover ik weet worden velgen eerst gezandstraald voordat ze worden gespoten, zeker als ze in deze staat zijn. Ik zou dus eerst even contact opnemen met de eigenaar van de velgen, wat hij verder wil met de velgen voordat je onnodig werk gaat doen.

Ik ga/heb de eigenaar reeds gecontacteerd , maar deze is zelf druk bezig (eigen zaak) . Ik ga er ff vanuit dat ze opnieuw worden gespoten (maar dan wel zoals ze origineel waren omdat het niet anders mag )

Dat zandstralen lijkt me niet meer dan normaal om ze helemaal voor te bereiden op nieuw lakwerk , maar mijn vraag blijft :

heeft het nut dat ik er reeds (veel ) vuil afhaal VOOR het zandstralen ? :weetniet

Indien het poetsen-properder-maken VOOR zandstralen idd GEEN nut heeft , dan breng ik ze natuurlijk beter terug.

Ik hou jullie op de hoogte , bedankt voor de raad !