• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

mijn auto lak weer mooi krijgen, hoe???

robertGSI

Detailing rookie
15 apr 2012
12
0
hoop da dit het goeie topic is.

eigenlijk is mijn vraag vrij duidelijk, maar zal even het 1 en ander een info plaatsen.

poetservaring:

ik kan de auto op de juiste manier wassen, clayen en waxen, kan overweg met het interieur en quickdetailer.
ben dus eigenlijk een doorsnee huis tuin en keuken poetser:lol

momenteel rij ik een auto waarvan de lak niet zo mooi meer is, en zou graag de uitdaging aangaan om met de machine aan de gang te gaan.
nu kom ik op het probleem, ik heb nog nooit met de machine gepoetst, en zie door de bomen het bos niet meer aan alle producten, pads, middelen doeken etc etc.

mijn lak is plaatselijk iets wat dof, veel krasjes en de bekende swirls. verder zijn de metallic deeltjes ver te zoeken, en glimmen doet hij ook niet veel meer.

de kleur is metallic rood, en heb een astra f uit 98 5 deurs.

heb een krat aan waxen, polijstmiddelen staan, maar heb geen idee wat bruikbaar is, en wat niet.
aangezien de auto over gespoten wordt (ivm gsi ombouw) kan ik in die tussentijd wel wat poetsen en polijsten, gaat het fout is het jammer, kan er mooi op oefenen.

mijn vraag:

kan iemand mij opweg helpen met een stappenplan, en een lijstje incl machine, pads en doeken wat ik nodig heb om als starter wat leuks neer te kunnen zetten?

deze middelen heb ik sowieso die denk ik goed bruikbaar zijn:
-dodo juice wax (groen potje)
-mequiers microvezel doeken, en gele pads
-voor het interieur heb ik spullen van poorboys, voor de ramen meq pro classclean (geloof ik) en meq pro quickdetailer (roze)
-blauwe poetsdoeken met wat langere haren, merk weet ik zo even niet.

hoop dat het een beetje duidelijk is, en dat iemand mij op weg kan helpen

ohja, ik heb de beschikking over 2 loodsen, dus kan droog, warm en uit de wind en zon staano:-)

gr, robert

Je mag altijd langskomen, ben niet super ervaren:-b maar heb wel de nodige spullen zodat je kijken kan wat er op jouw auto goed werkt.

Een rode Astra F hebben wij al diverse malen gepolijst, onze bevindingen :
- Voor een uni rode kan je beter SSR pakken, op de metallic rode (jou lak) kan je beter de Monello reeks pakken.
- Vermoedelijk (maar das lastig zien vanachter een toetsenbord en scherm) heb je aan Mezzo met oranje, Mezzo met wit en Finale met licht groen op een DAP500 (of DAP900) voldoende om de lak weer in een nette staat te krijgen.

Je hebt nu waarschijnlek de Dodo Rainforest Rub wat een prima wax is. Uiteraard zou een Hard Candy of een Orange Crush van Dodo nog beter zijn omdat die specifiek voor die kleuren gemaakt zijn maar de Rainforest is absoluut een prima wax : niks aan veranderen dus.

De gele microfiber doeken van Mequiars heb je al, zijn op zich prima doeken dus die lekker blijven gebruiken.
Mocht je ze willen vervangen kijk dan eens naar de Monello doeken of de Koraal doeken van Poorboy's.
Houdt er wel rekening mee dat je voor iedere polijst stap (Mezzo en Finale) aparte doeken moet gebruiken. Niet met je "mezzo" doek de "Finale" gaan afnemen dus.
Voor het afnemen van de wax zou ik in ieder geval een zachtere doek bestellen (bijv. een koraal doek of Monello doek).

Wat je nog extra zou kunnen meebestellen is een glaze zoals de black hole of de Diamond White, deze geven net wat extra glans en zorgen er ook voor dat de metallic wat meer tot leven komt.
Nog een aanbeveling is de Carpro Eraser. Dit gebruik je om tijdens de polijstsessies de lak te ontvetten en om na de laatste polijstsessie een schone lak achter te laten waarop de glaze / wax beter zal hechten.

Hoewel ik niet weet waar Wognum ligt, wil ik je best eens helpen. Ook ik ben niet super ervaren, maar ben in het bezit van een DAP900 en de nodige middelen.

bedankt voor de reacties tot nu toe mensen.
@ wilma: bedankt voor je uitleg. zit je toevallig bij de atc?
kleurnaam kan ik evt even bekijken, heb de f nog maar net, en ben druk bezig te verkennen hoe deze in mekaar zit etc. een g is wel duidelijk stukken verbeterd op vele fronten.

bovenkarspel is zeker niet ver. ben er toevallig elke zaterdag te spotten, in de nieuwbouw, dus vanaf wognum af de 2de afslag.

Wilma zit inderdaad bij de ATC, daar is ze al 3 (toch ?) jaar bestuurslid ;)

Verder sluit ik me helemaal aan bij Wilma : Koop een DAP / Monello starterskit en een mooie zachte Monello Peluche Verde doek.
De glaze kan je eventueel nog even laten zitten, heeft zeker wel meerwaarde maar zo'n starterskit kost ook al het nodige.

zat net te kijken naar de starters kit.
je heb 2 soorten, 1 van 185 euro, en 1 van 187 euro.
de enne heeft er polijstmiddel van poorboys bij, en de ander van monello.
zit er een noemenswaardig verschil tussen deze 2?

dus, in het kort dus deze stappen aanhouden uitgaande dan ik de spullen binnen heb

-wassen 2 emmer systeem
-clayen (clay van mequiers i.c.m. quick detailer van mequiers uit de pro lijn (roze)
-carpro eraser????
-polijsten
-na het polijsten carpro eraser??
-glaze. (met de hand of met de machine?
-wax. (met de hand of machine?

-is er tussen het glaze en waxen nog een behandeling nodig?

handig om te weten:
-auto staat binnen, overdekt in een afgesloten ruimte van 4 bij 7. uit de zon en wind. vrijwel stofvrij
de ruimte is een voormalige kas, hierin zijn allemaal ruimtes gemaakt, het is er super licht, en heb een betonnen vloer, afgedekt met stucloper, en heb een dakje gemaakt van afdekfolie.

in principe te bestellen:

-starterpakket 1 of 2
-glaze
-carpro eraser
-het nodige aan pads en doeken

begin er liever goed aan, maar vind het zo wel een leuk lijstje worden voor een beginner

Ik zou gaan voor de kit met de Monello. Meestal net iets beter geschikt voor hardere lakken, maar ook voor zachtere.
Na het clayen hoef je niet de Eraser te gebruiken, pas na de polijstsessie. Dit om je polijstwerk te kunnen inspecteren.

Tussen de glaze en wax heb je geen behandeling nodig en je kan beiden met zowel de machine als met de hand doen. Net wat jij makkelijk vindt.

EDIT, als je het vanaf het begin goed wilt doen, bestel dan extra doeken en (machine)pads.

oke, bedankt, weer iets wijzer geworden.
morgen maar een bestelling plaatsen.
gaat zo snel met antwoorden, wacht het nog even af voordat ik nog wat ''vergeet'' te bestellen:-b

- Starterspakket 2
- zachte doeken : dus niet die gele van Meq's
- CarPro Eraser (50ml is zat voor een Astra F)
- Afplaktape (die blauwe 3M en geen schildertape)
- Glaze is optie

Voor je gaat polijsten, zorg dan dat je goed op de hoogte bent hoe dat werkt.
Het lijkt zo makkelijk maar er komt meer bij kijken dan je denkt.

- wassen 2 emmer systeem
- clayen
- afdrogen
- polijsten
- na het polijsten carpro eraser\
- even wachten (5 minuten)
- glaze (met de hand of met de machine)
- na het curen afnemen
- even wachten (5 minuten)
- waxen (met de hand of machine)
- na het curen afnemen

hoe het polijsten in zijn werking gaat zoek ik nog goed uit hoor. lang leve youtube en dit forum.
vandaar dat ik ook direct hierheen ging, en niet domweg zelf wat ga aanklooien;)

bedantk voor de reacties