• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn nieuwe auto klaarmaken

Ron207

Detailing rookie
2 jun 2008
92
0
Zoals in het topic nieuwe aanwinsten te zien is heb ik een nieuwe auto aangeschaft

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

De auto staat schoon in de showroom en ik mag het in diezelfde showroom op m'n gemakje zelf afmaken.

Ik zat te denken aan de volgende stappen:

- Kleien met meg's consumenten klei
- PB prof. polish met zwarte pad op de DAP
- Wolfgang DGPS op rode pad op de DAP

Mocht er met behulp van de Brinkmann blijken dat er toch nog wat krasjes aanwezig zijn zou ik naar de Monello Finale op een lichtgroene pad uitwijken om daarna naar de prf. polish af te bouwen.

Als jullie nog goede raad voor mij hebben dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt :cool:
 
Grappig dat je dat zelf in de showroom mag doen.
Weten ze toch wel dat je effe wat meer tijd nodig hebt dan een half uurtje en dat je met een DAP aan de slag gaat? ;)
 
Heb de hele zaterdag de tijd, een wasplaats, een verwarmde showroom of werkplaats, stroom en een koffieautomaat tot m'n beschikking.

Waarschijnlijk werkt het niet overal zo maar bij deze dealer is dat geen enkel probleem :cool:
 
Hij staat er bij zoals op de foto, beschermlaag eraf en dealerwax eroverheen gesmeerd die na de eerste regenbui waarschijnlijk op straat ligt :grinning:
 
Dan is je stappenplan prima!
Je zou nog een voedende stap ertussen kunnen zetten, bv PB BlackHole...
 
Inderdaad voldoende gelezen ... ;)
Heb je ook de tijd om de DGPS binnen te laten "uitharden" (houdt niet van vocht)
Zelf zou ik er dan nog een laagje wax opdoen
 
Auto verblijft na de poetsbeurt nog een weekje in de showroom dus voldoende tijd om uit te harden. Zou een laagje natty's nog zin kunnen hebben?
 
Ik volg dit topic (vanaf nu) gestaag , ikzelf heb ook een nieuwe wagen gekocht en wil die ook (bij of net na de dealer) maximaal beschermen.

Nooit een lakverzegeling overwogen zoals Cquartz?

Naar mijn gevoel vind ik het gek dat dit niet meer en meer gebruikt wordt. De meesten hier op het forum verkiezen
liever een wax boven cquartz. Velen verkiezen zelf een A+ wax van 120-190 euro boven cquartz. (dus aan de prijs ligt het niet?)
Hoe komt dit?
Nogmaals dit is louter gevoelsmatig als ik door het forum huppel !

Veel succes ! Wanneer begin je eraan?

Lode
 
Zou hem eerst wassen en dan met Iron-X eroverheen en vervolgens weer wassen.

Kijk maar goed in dit subforum , staan genoeg foto`s van nieuwe wagens en Iron-X;)
 
Zo'n dealer wil ook ik wel !!

Misschien een overbodige opmerking : als je er eerst met prof. polish over gaat (na blablabla wassen,kleien,iron-x , etc...) , zijn dan de eventuele aanwezige krasjes dan al niet weg ? Lijkt me eerder dubbel werk om na de prof.polish nogmaals met finale te gaan polijsten .

Ik meen toch al ondervonden te hebben dat enkel prof. polish best veel kan "corrigeren" . Naar mijn mening zal je er dan niet komen met enkel finale om (grotere) lakdefecten aan te pakken , eerder mezzo dan....

Of heb ik het mis ? (gebeurd wel vaker :D )
 
Uiteraard eerst de stap prof. polish en mocht dit niet voldoende corrigeren teruggrijpen naar de finale om vervolgens wederom met prof prof. polish te finishen.

@ Grandscenicman: Misschien zitten we er nu allebei wel naast :D

Ik dacht de Iron-X te kunnen overslaan omdat ik toch met klei aan de gang ga.... :weetniet
 
Zou zelf niet willlen dat die ijzerdeeltjes in m`n klei komt;) .En wat je al kwijt bent voor het kleien ben je al maar kwijt.En scheelt weer in het verbruik van de klei.
 
Wat smurf schrijft is idd meer dan waar : als je iron-x gebruikt VOOR het kleien , gaat dit kleien meestal toch een stuk vlotter :cool:
 
Eventueel een idee om je wagen in de c-quartz te zetten? Je hebt een perfecte basis, dan kan je er net zo goed een langdurige bescherming opzetten. Achteraf kan je nog altijd toppen met een wax.
Mijn stappenplan voor een nieuwe wagen zou zijn:
- foamen met een apc - foam - shampoo oplossing
- wassen 2 emmer methode
- iron - x
- spoelen
- clayen
- spoelen
- drogen
- prof polish of monello finale met een licht groene pad
- wipedown met Carpro Eraser
- Carpro C-Quartz aanbrengen curen en afnemen.
Dit alles kan je op een uurtje of drie klaar hebben. De tijd dat je dan de C-Quartz laat uitharden ga je verder met
- demonteren van de wielen
- zuiver maken binnenkant en voorzien van laagje wax of C-Quartz
- dressen banden en wielkasten
- dressen motorruimte
- interieur beschermen
Hierdoor zijn weer een paar uur verstreken en kan je de C-Quartz laag toppen met een wax of Reload. Zeker in een verwarmde showroom zal de C-Quartz na enkele uren al goed genoeg gecured zijn dat je hem kan toppen.
 
Neem misschien iemand mee die je kan helpen voor die dag , een doek vouwen en wrijven kan niet echt moeilijk zijn lijkt me :D

Of voor foto's , die moet je zeker posten .

Dat van die wielen vind ik een goeie : kan je gelijk de krik ff testen van de wagen.

Niet vergeten om je avatar ook aan te passen .
 
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, veel veilige en plezierige km's ermee gewenst !

Terugkomend op je vraag :
Zelf ben ik bang dat je er met prof polish er nog lang niet bent. Ik heb veel nieuwe (Franse) dealer auto's gedaan en er waren erbij die ik ondanks hun km stand van nog geen 20km met mezzo en een oranje pad te lijf moest.
Ik wil je niet bang maken, maar je hebt een zachte zwarte lak en een krasje of swirl is in no-time opgelopen. Voordat jij aan de slag gaat is de auto neem ik aan ook al voorzien van een afleverbeurt dus die kans is ook bij jou zeker aanwezig. Een goede inspectie vooraf met de brinkmann is zeker aan te bevelen voor je zelf ook maar iets aan je auto gaat doen. Ik zou na de inspectie ook zeker die punten aangeven bij de verkoper. Achteraf is het niet hard te maken of dat krasje / putje / deukje er nu wel of niet zat.

Foamen zoals Rodders aangaf zou inderdaad het ideaal plaatje zijn als je daar de spullen voor hebt. Clayen is absoluut een must en zoals Iwan ook al aangaf is Iron-X vooraf ook zeker een aanrader.
Ook al zou er niet zoveel ijzerdeeltjes aanwezig zijn, het vergemakkelijkt het clayen aanzienlijk. Zorg wel dat je de auto goed naspoelt en laat deze ook even buiten staan na het wassen voor je deze de showroom inrijdt.

@ Lode : bij mij zelf is dit omdat de C-Quartz toch nog wel redelijk wat voeten in de aarde heeft om goed te verwerken. Als je de filmpes van AVI ziet dan moet je al half scheikundig onderlegd zijn om dat goed te kunnen gebruiken, de verhalen dat het bikkelhard wordt werkt daar bij mij ook niet echt aan mee. Dan toch liever 2 laagjes van mijn good old Dodo wax die fail proof is want stel je voor dat het verwerken toch misgaat, zie het er dan nog maar eens af te krijgen zonder weer te hoeven clayen en polijsten.
Overigens moet de auto ook helemaal droog gestald kunnen worden om de C-Quartz uit te laten harden. Nu kan TS dit wel maar ik denk dat bij 80% van de forum leden dat gewoonweg niet gaat en dan is de keuze voor een "gewone" wax snel gemaakt.

Andere puntjes waar ik zelf al een paar keer tegenaan ben gelopen bij het werken in een showroom :
Zorg voor voldoende eigen verlichting. De meeste showroom verlichting is net even te zwak om goed te kunnen detailen. Een TL / PL lamp tegenovergesteld van jou doet al een hele hoop (lamp bij kofferbak richting motorkap als je aan de voorzijde bezig bent) en zorg voor een ruim tijdschema.
Bereid ze er daar ook op voor dat de DAP geluid gaat geven, in een toch al stille showroom klinkt een GSM die overgaat al als een heel orkest, moet je kijken wat een DAP doet.
Zorg er ook voor dat jou auto als die straks klaar is niet wordt meegenomen in de "afstofronde".

Verder wens ik je heel erg veel plezier met deze detail want het is een ontzettend leuke plek om met je hobby en nieuwe aanwinst bezig te mogen zijn !

Gr. Arjan
 
Als de dealer al aan de slag is geweest met polijstmiddel en wax, dan is de kans groot dat daarbij de trims geraakt zijn. Afplakken wordt meestal niet gedaan. Ik zou de trims goed ontvetten en inspecteren op polijst en wax residu. Je zou de trims kunnen voorbehandelen met Black WOW Pre-WOW Pre-Cleaner en afwerken met Black WOW Black WOW Exterior Trim Restorer.