• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn Stappenplan met als doel polijsten

Hey quantoxx,

Toen ik je bericht las dacht ik inderdaad hetzelfde ;-) Maar desalniettemin vind k het wel supertof dat je de moeite hebt genomen om zo'n uitgebreid verhaal neer te zetten. Jou idee over de klei heb ik volledig overgenomen en de monello klei, poorboys lube en Gyeon Prep toegevoegd en de Black Hole heb ik verwijderd.
De Collinite 845 was al vervangen op aanraden van Ric.

@Ric: De slippy lube heb ik verwijderd omdat geen zin heb om er special gedeminiraliseerd water voor te moeten kopen, en zoals je ziet heb k het advies van quantoxx de poorboys lube toegevoegd.

Misschien dat ik nog een setje handdoeken toevoeg maar in de dap900 kit zitten volgens mij ook nog doeken dus misschien laat ik het ook wel eerst zo, kan er altijd nog doeken bij kopen.

Dus de lijst ziet er nu zo uit: [TABLE="border: 0, cellpadding: 0, cellspacing: 0, width: 100%"]

[TABLE="border: 0, cellpadding: 0, cellspacing: 0, width: 100%"]

Art.Nr.
Omschrijving
Prijs

102092
Monello - Wash Mitt
€ 12,99

102647
Monello - Lavare shampoo - 250ml
€ 11,49

103062
Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm
€ 20,99

102775
Polishing Power - DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack
€ 229,99

102544
Monello - Raffini 5,5" Foam Finishing Pad - Red
€ 9,99

101219
Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
€ 19,99

100902
Poorboys World - Spray and Wipe - 473ml
€ 11,99

102086
Monello - Dolce Verde klei - 150 gram + 100 gram GRATIS
€ 17,99

.

Thanx Janvis,

Je lijstje is nu beter en je bespaart weer wat.

Ik zie echter nog wel dat je er een Rode Pad bij hebt zitten. Deze heb je nergens voor nodig, er zit er immers al 1 in je Powerpack. Je kan hiermee ook een Glaze aanbrengen, maar die heb je nu niet meer. Scheelt weer een tientje.

Ook zie ik nog geen Gyeon Prep. Dit lijkt misschien overbodig, maar je werkt kost al behoorlijk wat tijd, dus beter het te controleren voor je naar het volgende paneel gaat. Kan je mooi het bepaarde tientje van hierboven gebruiken, haha!

In de set zitten 3 Peluche Verde doeken, dacht ik. Een bundeltje die ook los verkrijgbaar is. Dat zijn superdoeken, ik gebruik geen andere.
(Behalve de droogdoeken) en goedkope Action doekjes voor de ranzige stukjes)

Even een tip met de doeken; De groende doeken geven ENORM af! Was deze dus apart van je Senza Aqua droogdoeken, anders worden ze groen!

Ooh, en wat betreft de Spray&Wipe. Dit spul gebruik ik écht overal voor! Laat je vriendin er niet achter komen wat het allemaal kan, want je bent je flesje kwijt. De mijne stond laatst met mijn grootverpakking het huis schoon te maken. Ramen/vloeren/spiegels/mobiele telefoons/TV/douche/keuken/etc...

Dus ook een tip; De grootverpakking is ook aan aanrader. Je verbruikt gewoon veel hiervan omdat het zo veelzijdig is. Ik verwacht dat je flesje van 476ml, die je overigens OOK NOG EENS kan verdunnen 1:1, er binnen 1-2 auto's doorheen is. Ik koop de gallon-verpakking en die giet ik over in een plantenspuitje of oude Monello Flesjes. Deze verdun ik 1:1 en heb ik dus eigenlijk het dubbele = 7,5 liter.

Greetz

Het verlanglijstje op CC is bijgewerkt, de rode pad is er af (die had ik nog voor de extra glaze stap maar die komen te vervallen) De Gyeon Prep staat op de verlanglijst hoor ;-) Dat van het afgeven had ik idd al ergens gelezen, die gaan apart in de Tupperware wasemmer van mn vriendin en die Spray en Wipe gaat achter slot en grendel :-) Als alles god bevalt (wat ik natuurlijk pas na tijd kan beoordelen) dan ga ik kijken of ik wat grotere verpakkingen kan gaan kopen. Maar het is niet mijn bedoeling auto's van anderen te gaan poetsen, eerst maar eens mijn eigen en die van mn vriendin. Voor het zelfde geld ben ik er dan alweer spuug zat van....hahahha

Hey Janvis,

De bedoeling van mijn reactie was ook inderdaad op een start-setje en jullie auto's gericht.

Probeer de boel maar is, kan niet misgaan. Zonde om geld uit te geven aan dingen waar je in jouw situatie geen drol aan hebt, en laat het nou toevallig zo zijn dat ik ook recent ben begonnen en ook liever geen onzin koop. Haha!

Ooh, en wanneer je merkt dat het toch best wel wat tijd en moeite kost, maar de auto van je meisie daarna wel enorm opknapt én beschermt is, dan volgt de jouwe zeker!
Mocht je nog vragen hebben wanneer je de bestelling binnenkrijgt en nog effe wat wil vragen voor je begint, mag je me altijd een priveberichtje sturen. No Problemo!

Greetz

EDIT: Mocht je toevallig in de buurt van Leersum (Utrecht) wonen, wil ik je zelfs wel helpen ofso.

Helaas wonen wij niet bepaald in de buurt van Utrecht, we wonen vlak bij Assen, het TT circuit loopt bijna bij ons door de achtertuin :-) Anders had ik zekers gebruik gemaakt van je aanbod, en met zn twee is altijd leuker dan alleen. Maar gaat vast en zeker goed komen. In onze vakantie hoop ik dat het mooie weer wordt dan heb ik mooi de tijd om met de set aan de slag te gaan.

Ah, da's nie echt in de buurt, nee. Met z'n twee is altijd lachuh. :-D

Naja, wilde altijd al is bij de TT kijken, handig dat hij dan door je achtertuin loopt, haha! :-)^

Goed, in de vakantie aan de gang en dan verwacht ik een 4 pagina's tellend foto-en-videoverslag. :rules

Kan niet wachten. Tot dan! w^^w

Greetz

Ik druk mn meisie de camera wel in de hand, mag die de plaatjes schieten als ik met het zweet op mn voorhoofd de auto sta te poetsen :-)

Edit: Hebben pas over 4 weken vakantie dus heb nog ff de tijd om mezelf moed in te praten.... :P

Edit 2 : Vlak voor het slapen gaan nog ff de grote variant van de monello drying towel op de verlanglijst gezet, gezien de reacties onder het product en het feit dat je er een hele auto mee moet kunnen drogen leek het me wel een erg mooie doek om bij het assortiment te voegen.

Ff een vraagje nog, doe je de hele auto met 1 pad?? Of moet je af en toe de pad ook nog schoon maken?

Nog even een vraag aan Ric, jij hebt het nog over de rode pad gehad i.c.m. de Collenite. Nu heb ik inmiddels de rode pad van de lijst af gehaald en besloten de Collenite met de zwarte pad te doen. De bedoeling is namelijk dat ik de auto polijst met de gele en oranje pad en dan ga finishen met de witte pad, op die manier blijft dan de zwarte over voor de wax. Kun jij je ook in di methode vinden?

Janvis,
Die zwarte pad voor de 845=prima.
PB Lube = ook prima evenals Monello klei .Weet dat demi water bij de Supermarkt 50 cent kost de liter voor 11,50 heb je dus 2,5 liter born slippy...
Als je gaat polijsten kijk eerst met een testspot hoe hard je lak is voordat je met Veloce/geel aan de slag gaat. Ik zou testspotten aanvankelijk met Mezzo/Oranje. Tussendoor zeker ff je pad schoonmaken. Mocht je budget overhebben zou je een 4" pad kunnen overwegen voor kleine delen.
1 ding vergeten en dat = blauwe tape om naden/trims ff af te plakken scheelt een hoop schoonmaak werk achteraf...

In de powerpack zit 1 rol afplaktape. Zit 50 meter op een rol, dat zal voor de eerste auto wel voldoende zijn toch? Of zal ik er een extra rol bij doen, daar zitten de kosten natuurlijk ook niet meer in. Ik wist trouwens niet dat je demiwater bij de supermarkt kon kopen. Dan is 11,50 voor 2,5 liter detail spray natuurlijk niet duur. Bij de action hebben ze vast wel van die spray flesjes te koop.

Eén rol tape is inderdaad wel voldoende voor een auto ja. Afhankelijk van de hoeveelheid kunststof/bumpers doe ik 1-2 auto's met zo'n rolletje.

Even over de volgorde van het polijsten, ik kan dus beter beginnen met oranje en mezzo. Mocht dat onvoldoende resultaat opleveren doordat de lak te hard is, dan overstappen naar oranje/compount of geel/mezzo?

Hey Janvis,

Een testspot is inderdaad bedoeld om te kijken met welke combinatie je al voldoende correctie krijgt, voordat je de zwaarste combinatie pakt en onnodig veel blanke lak gaat verwijderen.

In de DAP Powerpack zitten, op volgorde van stijfheid/cutting;

Gele Pad
Oranje Pad
Witte Pad Deze hebben allemaal een cutting factor.

Als laatste zit er een rode/zwarte pad bij zónder cutting factor en die gebruik je om te waxen/glaze/sealant/etc,

De compounds zijn, op volgorde van cutting;

Veloce
Mezzo
Finale

De combinaties die je over het algemeen kiest, op volgorde van cutting;

Gele Pad (hardste) + Veloce compound (grofste)
Oranje Pad (middel) + Mezzo (middel)
Witte Pad (afwerken) + Finale (fijnst)

Je zou dus kunnen starten met een klein plekje op de auto waarbij je de combinatie Oranje + Mezzo probeert. Maak met de machine een dambord patroon* en wanneer je na uitvegen van de compound ziet dat er vrij weinig is gebeurd, doe je nóg een testspot met een grovere combinatie.

Wanneer je de grofste nodig heb, kan je ná het doen van de hele auto, of even na één paneel, kijken of je met Wit + Finale de boel kan oppoetsen tot hoogglans.
Wit + Finale gebruik je over het algemeen om te finishen.

Ondanks dat de Monello compounds een afbrekende korrel bevatten, korrels die dus kleiner worden naar mate je langer doorgaat en dus steeds fijner gaan slijpen, kan het soms meerwaarde hebben om als laatste de boel met Wit + Finale na te lopen. Probeer dit dus even.

*Dambord patroon
Polijst je auto paneel voor paneel. Maak op het betreffende paneel een dambord patroon met de machine.
Hierbij maak je dus 1 baan (links/rechts of boven/beneden) en wanneer je op het einde van die baan bent (run),
dan maak je een nieuwe baan en overlapt de eerdere baan met 50% en ga je weer terug.
Wanneer je over het hele paneel deze overlappende banen hebt gemaakt,
doe je nu hetzelfde maar dan in de haakse richting. Dit is 1 hit.

A oké, dus de gele pad altijd met de grove compount gebruiken en de gele altijd met de middelste compount en de witte altijd met de finish.

Ik wou dat het zo ver was...... Pas over vijf weken kan ik gaan beginnen, hopen dat het dan goed weer is moet het namelijk op de oprit doen...

ik heb trouwens bij de dealer een lakstift besteld, die kan ik morgen ophalen. De motorkap zit vol met steenslag dus die ga ik eerst allemaal opvullen zodat dat mooi de tijd heeft om uit te harden.

ik ga voor die tijd ook ng wat onderdelen bestellen voor de auto, de antenne ziet er niet uit, het voetje is helemaal verweerd en gebarsten. De ruinsproeiers ga ik vervangen voor exemplaren die mooi nevelen i.p.v. de twee pisstraaltjes die er nu opzitten.. Kortom, het gaat een heel project worden.. Misschien als ik het zie zitten krijgen de remklauwen ook nog wel een kleurtje, maar dat weet ik nog niet helemaal zeker.

Hey Janvis,

Janvis;n428397 zei:
A oké, dus de gele pad altijd met de grove compount gebruiken en de gele altijd met de middelste compount en de witte altijd met de finish.

Ik denk dat je het wel begreep, maar het verkeerd opschreef?

Geel/Veloce
Oranje/Mezzo
Wit/Finale

Je zou hier mee kunnen combineren, maar dit zijn de algemene combo's.

Dat is idd kort gezegd wat ik met mijn zin bedoelde ;-). Ik denk dat ik er inmiddels wel aardig uit ben, is nu een kwestie van bestellen en rustig wachten tot ik aan de slag kan gaan.

EDIT:

Tipje voor het gebruiken van een lakstift;

Dit zijn meestal kleine potjes verf met een kwastje. 'Stift' begrijp ik nooit zo goed aan dit verhaal, haha!

De steenslagplekken goed schoonmaken/ontvetten, het flesje verf in warm water leggen zodat de verf goed vloeibaar word,
dan met een héél dun penceeltje o.i.d. (Hobbyshop ofso) in de plekjes druppelen. Beter eerst te weinig, dan meteen te vol.

Als het goed uitgehard is, zou je het kunnen gaan polijsten om het af te werken.
(Moet je wel wachten op je DAPje, hihih)

Greetz

Waarom ze het lakstift noemen is mij idd ook een raadsel.... Maar dat kwastje wat er in zit ga ik idd niet gebruiken, ik heb op zolder een modelspoorbaan dus daar heb ik hele mooie penseeltjes liggen voor deze klus. Zou het ook een idee zijn om (na het vullen van de beschadigingen) te gaan wetsanden voordat ik ga polijsten? Of is dat niet nodig als ik het zuinig aandoe met de verf?