• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn steunplaat van de DAP900 wordt heet

quido

Detailing addict
1 jul 2011
78
55
58
De steunplaat van mn DAP900 wordt gloeiend heet bij het polieren. Zo heet dat de lijm tussen de velcro en pad loskomt.
Dit fenomeen heb ik nog niet eerder voor gehad na al die jaren gebruik. De steunplaat is het originele van DAP en de pad is van monello.
Zijn er bij deze ook andere pad's die een betere warmteafleiding geven?:weetniet
 
Teveel druk in combinatie met hoge snelheid misschien?
Sowieso zou dit alleen bij grovere combi's moeten voorkomen...
 
Hoe warm is de kop van je machine na / tijdens het "polieren" ?
De backingplate op zich kan geen warmte creëren dus ik vermoed dat de warmte vanuit de machine komt.
Zoals Ivo ook al aangaf, druk je niet veel en veel te hard ?
 
Te lang aan een stuk i.c.m. teveel druk. Plate wordt dan inderdaad zeer heet. Dat is ook een van de grotere redenen dat velcro los laat want die wordt ook zo heet en de lijm dus ook.
 
Juffer1;335657 zei:
Hoe warm is de kop van je machine na / tijdens het "polieren" ?
De backingplate op zich kan geen warmte creëren dus ik vermoed dat de warmte vanuit de machine komt.
Zoals Ivo ook al aangaf, druk je niet veel en veel te hard ?

Toch wel denk ik, warmte wordt gegenereerd door wrijving tussen de bp Velcro en de pad Velcro.
Dit is geen vaste verbinding en door het oscilleren van de machine icm met een hoge druk door de gebruiker onstaat eeen enorme warmte ontwikkeling.
Ook door dat de machine zijn constante toerenregeling vasthoud in de nieuwe versies van de dap merk je minder snel dat je de combi eigelijk te zwaar belast.

Heb zelf 1 van de eerste dap 500 en het laatste type 900 en dan krijg je bij de 900 minder snel de waarschuwing dat je te veel druk zet dan bij de 500 door de constante toerental regeling op de 900.
 
Juist met de V2 moet je goed opletten dat de backingplate blijft draaien
En zelfs dan is het goed, zeker bij warmer weer, om af en toe aan de pad te voelen
Met een vochtige pad ( na het uitwassen) is opwarmen minder snel aan de orde
Het verschil tussen 500 en 900 is groter dan het lijkt ....
 
Het is de bedoeling dat de machine het werk doet, en niet de persoon wat de machine vast heeft.
Dus niet teveel druk geven ,
een goede combo kiezen,
En de machine zn werk laten doen,
Dan word het velcro volgens mij ook niet te warm:-)^
 
Het velcro kan best warm worden maar bij teveel druk, en dat is al sneller dan je denkt, wordt de plate echt heet. Inderdaad de machine het werk laten doen, je hebt hem niet voor niets ;-)
 
Dus als ik het goed begrijp - krijg zaterdag mijn dap - is het gewicht van de dap voldoende om het werk goed te doen?
Is het dan handig om voordat je compound aanbrengt (dus niet alleen de eerste keer) maar iedere keer de pad van een pufje S&W te voorzien tegen het warm worden?

Dibbuz: je schrijft - te lang aan 1 stuk polijsten. Hoe moet ik te lang lezen - heb je iets van een tijdsindicatie?
 
bij elke hit een pufje s&w gaat je niet helpen tegen 'overheating', het probleem zit namelijk bij de velcro (dus de andere kant van de pad)
 
Misschien een extra tip inge: op het moment dat jij klaar bent met een paneel polijsten, de dap uitlaten draaien op de lak. Niet laten draaien terwijl hij van de lak af is. die fout heb ik in het begin ook gemaakt met als gevolg een kapotte pad;)
 
Kelvin - dank voor de tip. Dat houdt dus in iedere keer na en hit uit laten draaien op de lak - ga er tenminste vanuit dat je 1 paneel niet in een keer doet en tussen de hits nieuwe compound nodig hebt. Toch?
 
@inge: werk in delen van 40x40cm met ca. 4 doperwten polijstmiddel. Maar dit is off-topic, op tijd zijn voor de clinic a.s. zaterdag ;-)
 
Off topic maar nu ben ik wel benieuwd hoe warm mijn backplate wordt als ik er geen druk op zet! Ik zal de volgende keer de temperatuur opmeten!
 
Ik heb meerdere malen bij goed polijsten de temperatuur gevoeld met de hand en ik heb nog niet eerder een warme pad (kompressor of prof.) gehad dus ik denk dat hier echt teveel druk gezet wordt.
Kleine kanttekening, behalve toen ik mijn eerste wollen pad niet schoonmaakte met erazer en een doek, ja toen kon ik hem weggooien nadat ik klaar was, eigen schuld beginners-tumult! :)

@Inge: kijk goed naar de mensen die al een DAP kunnen hanteren/clinic. Je hoeft echt niet elk stukje te sprayen of nieuwe middel aan te brengen.
Het is juist het hele proces zien en vooral "voelen" Ik breng S&W op met echt een klein pufje om de zoveel hits volstaat.
Klein beetje druk zetten en lukt het niet goed, dan stap herhalen en wat zwaarder gaan maar zeker niet teveel drukken op het apparaat, nergens voor nodig.
Scheelt je een boel erazer ook en polijsten kun je mits uit de zon allemaal netjes afnemen met de microvezel! Maar goed, zul je wel zien dan aldaar ;)

Glaze enz. zet ik machinaal op en laat soms de machine alle druk zetten op mijn gemakje, heel dun en netjes opbrengen in overlappende banen werkt ook fijn.
 
Op vlakke delen als motorkap en dak, is in principe het gewicht van de machine voldoende, je moet 'm alleen in evenwicht houden en sturen.
Op de flanken zul je door het grotendeels ontbreken van de hulp van de zwaartekracht, zelf iets druk uit moeten oefenen, maar dat doe je eigenlijk vanzelf al, omdat je het gewicht van de machine moet 'dragen'.