• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn vroegere en huidige wasmethode

Ik vind het een standaard regel om eerst nieuwe doeken te laten weken en uitwassen voor je ze gebruikt :rules

Steek maar eens een nieuwe fel gekleurde doek samen met andere doeken in de machine, dan weet je direct waarom eerst je doeken laten weken.
 
Ik was al enige tijd met het "2-emmer-systeem". Op zich werkt dit al behoorlijk goed: de uitspoelemmer bevat veel meer rommel dan de sop emmer. Nu overweeg ik om één of zelfs twee "grit guard emmers" aan te schaffen. Ik wil mijn nieuwe Qashqai zo mooi mogelijk houden. Hebben deze emmers werkelijk zoveel meer effect dan het gewone "2-emmer-systeem?" Met andere woorden: zijn ze hun geld waard?

Hier staat de auto VRESELIJK VIES bij de dealer. Het liefst zou ik hen helemaal zelf wassen en poetsen! ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
jim zei:
Sponzen naast de emmer eerst uitknijpen, niet de verzadigde spons direct in de spoelemmer (spoelemmer blijft zo toch 50% properder).

Doe ik ook, daarom vind ik The Bone van Cobra zo fijn: bij het uitknijpen komt er veel water uit en verdwijnt al het nodige vuil direct met het water. Daarna in de spoelemmer en nogmaals uitknijpen. Geregeld pak ik ook de tuinslang om de Bone schoon te spuiten (en daarna weer uitknijpen).
 
Fouke zei:
Hebben deze emmers werkelijk zoveel meer effect dan het gewone "2-emmer-systeem?" Met andere woorden: zijn ze hun geld waard?

Het zit 'm niet in de emmers maar in de gritt guard, Dit rooster zorgt ervoor dat het water onder in de emmer minder in beweging komt waardoor vuil beter op de bodem blijft liggen.

Ze zijn inderdaad best prijzig, maar dan koop je er toch eerst één en die gebruik je dan in de spoel emmer. Dan kun je later altijd nog een extra emmer met gritt guard erbij kopen.

Door met één te beginnen en tijdens het autowassen de washmitt tussendoor met de tuinslang goed schoon te spoelen voorkom je ook al een hoop vies spoelwater. Dat werkt best goed zo hoor. Twee gritt guards is natuurlijk altijd beter....als pling pling geen rolt speelt is de keuze makkelijk.
 

Daarom dus een emmer met een grit guard. ;)

We kunnen wel 1000x posten wáárom ze te gebruiken, maar een filmpje zegt meer dan 1000 woorden...

Perfect uitgelegd door dé detail goeroe uit Amerika, Mike Philips :ja
 
precies.

ik was ook altijd skeptisch..
en had zoiets van: zijn ze echt zo gek om 60 euro voor 2 emmers te betalen?

en ja, nu heb ik ze ook... en het werkt ECHT.
 
@ Fouke Lees dit draadje eens. De eigenaar van deze auto dacht ook dat een wasborstel geen kwaad kon
géén wasborstel meer!
 
jim zei:
Nu:
- Foamen met HD lans (wel niet wekelijks)
- 2 CG emmers 16L met grit guard in elke emmer.
- Spoelemmer word minstens 1x tijdens wasbeurt ververst, of als ik zin heb een 3-emmer methode.
- Mindere dosering shampoo +-20ml tov +-80ml bij de gold class shampoo.
- Was paneel per paneel, dus insoppen en direct erna afspoelen.
- Gebruik 2 MF sponzen, 1 voor bovenste helft wagen en 1 voor de onderste helft.
- Sponzen naast de emmer eerst uitknijpen, niet de verzadigde spons direct in de spoelemmer (spoelemmer blijft zo toch 50% properder).
- Carrand sheepskin + washmitt voor de borstel met apparte emmer, geen kruisbesmetting mogelijk dan.
- Wagen afspoelen zonder sproeikop.
- Na het wassen van de wagen nog eens natmaken en gebruik dan last touch om de natte wagen in te nevelen.
- Vervolgens drogen met 2 droogdoeken, OBDT of woolly mammoth voor de lak en dodo soft touch voor de velgen.
- Daarna nog is nalopen met een detailer spray indien nodig, maar meestal als je last touch gebruikt tijdens het droogproces hoef je achteraf geen spray meer om eventuele opgedroogde druppels weg te halen.
- Daarna emmers/borstels enz netjes uitspoelen en drogen, doeken/sponzen even te weken leggen voor ze de was ingaan.

Gister dus deze "methode" gevolgd.
Voornamelijk het droog-deel werkte echt anders (en veeel beter) dan ik altijd deed.
Dus bedankt Jim!!!
 
ik ga dat insprayen voor het drogen ook eens proberen...
schat dat het met PB S&W ook moet werken toch? :cool:
Dodo heeft er trouwens de time to dry voor, maar lijkt me dat dit niet persé veel beter zal werken dan LT of S&W :weetniet
 
Als er water op de wagen hangt/ligt en ik nevel daar LT op dat loopt dat spontaan weg.
Je hoeft niet heel je panelen vol te nevelen, gewoon lichtjes vernevelen is genoeg.
Zelf heb ik al gemerkt dat het resultaat bij LT beter is dan met een detailer spray die carnauba of andere glansversterkers bevat.
Is persoonlijk, iemand anders zal dat mogelijk anders ervaren.
Maar ik heb steeds een gladder gevoel op de lak met het gebruik van LT dan zonder, en dat zit niet tussen de oren.
En bespaar met de stap om na het drogen nog eens appart na te lopen met een spray.
 
Dat werkt inderdaad goed, maar let op met Last Touch en droogdoeken. De siliconen in LT gaan zich vast zetten in je doek, die op een bepaald moment geen water meer gaat opnemen. En dus waardeloos wordt. Ik heb er hier ook een paar liggen. Dat zijn nu afdek doeken.
 
heb ik hier ook gemerkt met mijn poorboys waffle drying towel.
altijd lasttouch op de wagen gespoten, even wachten. en droog wrijven..
nu neemt de doek echt niets meer op, en is net zo bruikbaar als een zeempje..

als je een spray na het wassen wil gebruiken die je afdroog gemak vergroot, zou ik dodo's time 2 dry bestellen
 
Aron vertel mij dan eens hoe de DJ Time to Dry werkt.
Heb hem hier ook, en als ik hem na het wassen gebruik krijg ik alleen maar vlekken, die ik dan weer met Spray & Wipe moet weg poetsen.
 
Droogdoek laten weken met een scheutje azijn alvorens het wassen, probleem opgelost :ja

En time to dry gebruiken, nee dank je.
Met dat kleine r*tsprayertje van dodo gans je wagen innevelen, dan hoeft het voor mij niet meer.