• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn vroegere en huidige wasmethode

Fouke

Detailing addict
4 jun 2010
123
62
Ik las voordat ik lid werd van dit forum al enige tijd mee als gast. Ik heb gezien dat ik mijn auto's eigenlijk altijd al verkeerd heb gewassen. Ik wil jullie mijn vroegere en huidige methode eens laten zien. Tips en suggesties zijn zeer welkom!

Voorheen:

- auto geheel afspuiten met óf de HD óf de tuinslang (hing af van mate van vervuiling).
- auto helemaal borstelen met een gardena wasborstel aan de tuinslang -- auto wassen met de spons, 1-emmer, eerst met Valma Wash and shine, later al met Meguiar's NXT carwash
- afspuiten met de tuinslang
- zemen

Ik hoorde dat het borstelen met de gardena wasborstel aan de tuinslang NIET goed zou zijn voor de lak. Het zou vuil laten schuren tussen de borstelharen en de lak. Bovendien zou het een overbodige stap zijn. Wat is jullie mening?

Huidige manier:

- auto geheel afspuiten met de HD óf de tuinslang met spuitmond (velgen zijn trouwens voordien al helemaal gedaan)
- auto wassen met Meguiar's NXT generation carwash met een washmitt en het twee emmer systeem (zonder grittguards). Voor de veel vuilere onderzijdes gebruik ik een aparte (budget) washmitt.
- afspoelen met de tuinslang zonder spuit (scheelt écht zeg!)
- zemen (wordt nu de CSF Delirium Drying Towel)

Daarna zeem ik de binnenste delen van de portieren etc droog. Alle nog natte delen die je dus ziet als je de portieren en achterklep opent.

Ik heb dus de wasborstel stap op advies achterwege gelaten. Delen jullie deze mening en is mijn huidige werkwijze de juiste?
 
Fouke zei:
- auto geheel afspuiten met óf de HD óf de tuinslang (hing af van mate van vervuiling).

Prima, zo raak je als eerste het grove vuil kwijt en weekt de rest al wat los.

- auto helemaal borstelen met een gardena wasborstel aan de tuinslang

8-()) Dit moet je dus echt nooit doen, de brostel neemt geen vuil op en je schuurt het vuil over de lak heen.

- auto wassen met de spons, 1-emmer, eerst met Valma Wash and shine, later al met Meguiar's NXT carwash

Nooit een spons gebruiken, een spons neemt vuil op, maar laat deze niet meer los, opgenomen zand zal vrijwel nooit uit de spons verdwijnen en een spons kun je niet wassen. Neem een microvezel spons (The Bone) of een Microvezel of wollen washandschoen. Valma Wash and Shine is echt troep, zeer agressief, je overstap naar de NXT is wat dat betreft een 100% verbetering!

- afspuiten met de tuinslang

Prima!


Gebruik geen zeem, zelfde reden als de spons, de zeem neemt vuil op, maar laat deze niet los, en een zeem kun je niet wassen, allemaal kansen om krasjes te veroorzaken

Ik hoorde dat het borstelen met de gardena wasborstel aan de tuinslang NIET goed zou zijn voor de lak. Het zou vuil laten schuren tussen de borstelharen en de lak. Bovendien zou het een overbodige stap zijn. Wat is jullie mening?

Zie mijn commentaar ;)

Huidige manier:

- auto geheel afspuiten met de HD óf de tuinslang met spuitmond (velgen zijn trouwens voordien al helemaal gedaan)
- auto wassen met Meguiar's NXT generation carwash met een washmitt en het twee emmer systeem (zonder grittguards). Voor de veel vuilere onderzijdes gebruik ik een aparte (budget) washmitt.
- afspoelen met de tuinslang zonder spuit (scheelt écht zeg!)
- zemen (wordt nu de CSF Delirium Drying Towel)

Daarna zeem ik de binnenste delen van de portieren etc droog. Alle nog natte delen die je dus ziet als je de portieren en achterklep opent.

Ik heb dus de wasborstel stap op advies achterwege gelaten. Delen jullie deze mening en is mijn huidige werkwijze de juiste?

Je "nieuwe"manier van wassen is helemaal goed!:)^ Al zou ik die zeem toch echt promoveren tot de kliko, maar goed.
 
Over die gardena borstel op de tuinslang:

Ik denk dat het krassen van deze borstel op zich wel meevalt. Het vuil wordt immers steeds meteen weggespoelt.
 
echt niet.

de 'haren' maken trouwens op mijn schone alfa-lak zonder moeite krasjes dus zo zacht is die borstel niet.
voor een caravan is het prima borstel, of voor de velgen.
 
Die nieuwe borstels van Gardena zijn volgens mij zachter. En met voldoende water zou theoretisch het vuil tijdig weg moeten spoelen. Je zit alleen met het probleem van te weinig shampoo en dus krasgevoeliger.
 
Harold-A1 zei:
echt niet.

de 'haren' maken trouwens op mijn schone alfa-lak zonder moeite krasjes dus zo zacht is die borstel niet.
voor een caravan is het prima borstel, of voor de velgen.

heb de ervaring met de zwarte unilak van alfa romeo dat deze bijzonder zacht is
 
Boel gezegd, maar 1 ding nogmaals benadrukken: schaf een CSF Delirium Orange Drying towel aan!
Zooooo makkelijk, auto in 1 keer droog een geen krassen.
https://www.Carclean.com/product/CSF/Delirium_Orange_Drying_Towel_60x90cm_DC-1_101684
 
Je maakt al gebruik van een HD reiniger. Je zou dan nog de investering in een Autobrite foamlance kunnen overwegen. Met het foamen verwijder je het meeste groffe vuil en daarnaast is het ook nog eens dolle pret :party:

Ja, sorry, ik vindt het foamen gewoon hartstikke leuk :-"

Groeten,
Erik
 
+1:)^ Het foamen is een goede voorbereiding voor het wassen en verschrikkelijk leuk om te doen. ,^^

Sneeuw in de zomer. :grinning:
 
Ja foam is leuk om aan te brengen en het ziet er leuk uit

........?.......Oh ja en het schijnt ook nog vuil weg te halen of ziets:D
 
D-J zei:
Boel gezegd, maar 1 ding nogmaals benadrukken: schaf een CSF Delirium Orange Drying towel aan!
Zooooo makkelijk, auto in 1 keer droog een geen krassen.
https://www.Carclean.com/product/CSF/Delirium_Orange_Drying_Towel_60x90cm_DC-1_101684
Deze droogdoek heb ik aangeschafd bij mijn eerste carclean bestelling! Zodra mijn nieuwe Qashqai er is gaat hij uit de verpakking. Moet ik deze doek voor gebruik wassen? Hij schijnt nogal af te geven. Of kan ik hem rustig zo uit de verpakking gebruiken?
 
Meestal nemen (gewone) handdoeken (en theedoeken) na een rondje wasmachine beter vocht op. Ik kan mij voorstellen dat dit ook opgaat voor onze geliefde MF handdoeken..
 
eerst even inweken is mij goed bevallen. Uurtje oid in een emmertje warm water, uitspoelen, nogmaals herhalen, daarna in de wasmachine...
voor de tweede keer wassen nogmaals gedaan, bijna geen kleurafgave meer gezien, dus de derde keer met de rest van de doekkies in de was gedaan :cool:
 
Fouke zei:
Deze droogdoek heb ik aangeschafd bij mijn eerste Carclean.com bestelling! Zodra mijn nieuwe Qashqai er is gaat hij uit de verpakking. Moet ik deze doek voor gebruik wassen? Hij schijnt nogal af te geven. Of kan ik hem rustig zo uit de verpakking gebruiken?

Ik zou 'm even wassen want ze willen ook nog weleens pluizen.
 
8j geleden toen ik me eerste auto kocht deed ik het nog niet zo verschrikkelijk slecht op gebied van wassen.
Waren toen met de club naar een Meguiar's detailing clinic geweest met mijn 2 weken oude wagen.
Heb sindsdien de wagen steeds gewassen gold class shampoo met een 2-emmer methode (wel zonder grit guard), een goedkope merkloze washmitt en drogen met van die Meguiar's gold class doeken.
Afspuiten gewoon met de tuinslang, en voor het grootste vuil eerst naar de wasbox omdat ik zelf nog geen HD had.
Dus dat viel best nog wel mee.

Toen was ik wel op minder dan een uur klaar, en nu neemt de wagen wassen al +-2uur in beslag zonder bijkomende verwerkingen.
 
Nu:
- Foamen met HD lans (wel niet wekelijks)
- 2 CG emmers 16L met grit guard in elke emmer.
- Spoelemmer word minstens 1x tijdens wasbeurt ververst, of als ik zin heb een 3-emmer methode.
- Mindere dosering shampoo +-20ml tov +-80ml bij de gold class shampoo.
- Was paneel per paneel, dus insoppen en direct erna afspoelen.
- Gebruik 2 MF sponzen, 1 voor bovenste helft wagen en 1 voor de onderste helft.
- Sponzen naast de emmer eerst uitknijpen, niet de verzadigde spons direct in de spoelemmer (spoelemmer blijft zo toch 50% properder).
- Carrand sheepskin + washmitt voor de borstel met apparte emmer, geen kruisbesmetting mogelijk dan.
- Wagen afspoelen zonder sproeikop.
- Na het wassen van de wagen nog eens natmaken en gebruik dan last touch om de natte wagen in te nevelen.
- Vervolgens drogen met 2 droogdoeken, OBDT of woolly mammoth voor de lak en dodo soft touch voor de velgen.
- Daarna nog is nalopen met een detailer spray indien nodig, maar meestal als je last touch gebruikt tijdens het droogproces hoef je achteraf geen spray meer om eventuele opgedroogde druppels weg te halen.
- Daarna emmers/borstels enz netjes uitspoelen en drogen, doeken/sponzen even te weken leggen voor ze de was ingaan.
 
Fouke zei:
Deze droogdoek heb ik aangeschafd bij mijn eerste Carclean.com bestelling! Zodra mijn nieuwe Qashqai er is gaat hij uit de verpakking. Moet ik deze doek voor gebruik wassen? Hij schijnt nogal af te geven. Of kan ik hem rustig zo uit de verpakking gebruiken?

Ben zaterdag jl. bij Carclean geweest ivm de DAP demodag, en natuurlijk één en ander meegebracht.

Mijn schoonbroer wilde de Carrand Microfiber MAX Supreme Drying Towel maar is toch gegaan voor de CSF Delirium Orange Drying Towel dewelke ik ook reeds heb maar nog niet in gebruik.

Wij kregen op aanraadde van Dana de tip om na het eerste gebruik de doek een nacht in een emmer met koud water en azijn erin te zetten en nadien de wasmachine in ZONDER wasverzachter natuurlijk.