Afgelopen dagen heb ik een Mineral Weiss Alpina D5 Biturbo aan mogen pakken.
Wat een verschrikkelijk mooie en complete machine.
Je kunt het bijna zo gek niet bedenken of het zit er wel op, een genot om mee te rijden.
Buiten al die luxe ook nog eens een enorm koppel onder je rechtervoet en dat voel je!
De tijd van 'slome diesels' is echt voorbij, tegen een auto als deze leggen de meeste sportwagens het nog af.
Bij aanvang van de klus bleek al snel dat de lak goed is bijgehouden.
Weinig swirl te ontdekken, maar wel veel vliegroest en teer.
In het schoonmaken van de auto (voorbereiden op polijsten) is dan ook erg veel tijd gaan zitten.
Als volgt te werk gegaan:
- Demontage kentekenplaten
- Grondig afspuiten met HD reiniger
- Naden en kieren ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 en ingeborsteld met een Valet Pro - Valet Pro velgen kwast - 25mm
- Gewassen met Chemical Guys Citrus Wash + Gloss in een hoge dosering
- Velgen ingespoten met onverdunde Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner
- Auto en velgen afgespoten met HD reiniger
- Lak en wielen ingespoten met Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover
- Auto en velgen afgespoten met HD reiniger
- Lak en wielen ingespoten met Monello – Non ferro
- Gezien de hoeveelheid verkleuring alles goed ingewassen met de mitt
- Auto en velgen afgespoten met HD reiniger
Na de eerste keer toch nog een 2e keer met Non Ferro over de hele auto en ook wederom wel wat verkleuring.
De lak is nu nagenoeg 'kaal', vervolg;
Foto's, veel teer en vliegroest. Non-ferro in actie:
Gekleid met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube
Er kwam niet erg veel vervuiling meer van de lak, maar wel letterlijk honderden zwarte stipjes nog bij langs geweest om te verwijderen.
Eindelijk nu een 'kale' lak!
Ondertussen ook de motorruimte als volgt behandeld, was behoorlijk netjes maar nu nog net iets zwarter / netter / schoner.
- Overdadig ingespoten met Autoglym Engine & Machine Cleaner.
- Afspuiten met HD reiniger
- Daarna alles ingespoten met Autoglym Vinyl & Rubber Care.
- Na een aantal uurtjes afgenomen met MF doek.
Vervolgens de binnenkant gezogen, nagenoeg alles schoongemaakt met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 en de rubberen matten schoongeborstel met dezelfde APC.
Het leer, en dat is nogal wat want ook het dashboard is er geheel mee bekleed, behandeld met Gliptone - Liquid leather conditioner
Dan het polijsten.
Het was nogal zoeken met de Monello Faro om op deze lak de licht aanwezig swirls in beeld te krijgen.
Uiteindelijk de goede stand bepaald en als volgt gepolijst.
Slechts 2 stappen hoeven polijsten voor het juiste resultaat. Dit valt mee, maar op zoveel plaatwerk toch behoorlijk wat uurtjes in moeten steken;
- 1 x gecompound met de Flex PE 14-2 150, Scholl navy blue spider pad, Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound
Deze finisht op deze lak behoorlijk mooi, maar om het af te maken afgewerkt met;
- Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Monello Finale polish
Na het ontvetten met CarPro Eraser werd het tijd om de wax aan te brengen.
Heb al een tijdje een wax staan speciaal voor lichte lakken en parelmoer. Deze auto heeft beide dus perfect slachtoffer.
Het is de Soft99 King of Gloss light metallic & Pearl.
Verwerkt fijn en het parelmoer komt er ook nog iets mooier mee naar voren.
Sowieso een verschrikkelijk mooie lak, zeker als je er met je neus bovenop zit.
Nadien de banden nog in de Voodoo Ride Tire gloss om het af te maken.
Ik denk dat ik nog wel één of ander vergeten ben te noemen want heb nogal wat materiaal moeten gebruiken.
De tafel met gebruikt materiaal op deze klus stond aardig vol met busjes/potjes/flessen/spraycans e.d. maar het resultaat mocht er zijn.
Foto's van de werkzaamheden (helaas weinig van de lak, krijg het slecht op beeld):
1. In overleg de ALPINA stickers op de voorspoiler verwijderd omdat ze begonnen los te laten
2. Onder de uitlaten was de bumper nogal vervuild, een hele klus om schoon te krijgen
3. Ook het panoramadak gepolijst, ik kreeg de kalk/hars vlekken anders niet verwijderd
Hier de na-foto's.
Lokatie iets anders dan normaal, 50 meter verder, om nog wat zon op het parelmoer te krijgen
Wat een verschrikkelijk mooie en complete machine.
Je kunt het bijna zo gek niet bedenken of het zit er wel op, een genot om mee te rijden.
Buiten al die luxe ook nog eens een enorm koppel onder je rechtervoet en dat voel je!
De tijd van 'slome diesels' is echt voorbij, tegen een auto als deze leggen de meeste sportwagens het nog af.
Bij aanvang van de klus bleek al snel dat de lak goed is bijgehouden.
Weinig swirl te ontdekken, maar wel veel vliegroest en teer.
In het schoonmaken van de auto (voorbereiden op polijsten) is dan ook erg veel tijd gaan zitten.
Als volgt te werk gegaan:
- Demontage kentekenplaten
- Grondig afspuiten met HD reiniger
- Naden en kieren ingespoten met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 en ingeborsteld met een Valet Pro - Valet Pro velgen kwast - 25mm
- Gewassen met Chemical Guys Citrus Wash + Gloss in een hoge dosering
- Velgen ingespoten met onverdunde Poorboys World - Spray and Rinse Wheel Cleaner
- Auto en velgen afgespoten met HD reiniger
- Lak en wielen ingespoten met Valet Pro - Citrus Tar and Glue Remover
- Auto en velgen afgespoten met HD reiniger
- Lak en wielen ingespoten met Monello – Non ferro
- Gezien de hoeveelheid verkleuring alles goed ingewassen met de mitt
- Auto en velgen afgespoten met HD reiniger
Na de eerste keer toch nog een 2e keer met Non Ferro over de hele auto en ook wederom wel wat verkleuring.
De lak is nu nagenoeg 'kaal', vervolg;
Foto's, veel teer en vliegroest. Non-ferro in actie:
Gekleid met Monello Dolce Verde klei met behulp van Dodo Juice Born Slippy clay lube
Er kwam niet erg veel vervuiling meer van de lak, maar wel letterlijk honderden zwarte stipjes nog bij langs geweest om te verwijderen.
Eindelijk nu een 'kale' lak!
Ondertussen ook de motorruimte als volgt behandeld, was behoorlijk netjes maar nu nog net iets zwarter / netter / schoner.
- Overdadig ingespoten met Autoglym Engine & Machine Cleaner.
- Afspuiten met HD reiniger
- Daarna alles ingespoten met Autoglym Vinyl & Rubber Care.
- Na een aantal uurtjes afgenomen met MF doek.
Vervolgens de binnenkant gezogen, nagenoeg alles schoongemaakt met Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser 1:10 en de rubberen matten schoongeborstel met dezelfde APC.
Het leer, en dat is nogal wat want ook het dashboard is er geheel mee bekleed, behandeld met Gliptone - Liquid leather conditioner
Dan het polijsten.
Het was nogal zoeken met de Monello Faro om op deze lak de licht aanwezig swirls in beeld te krijgen.
Uiteindelijk de goede stand bepaald en als volgt gepolijst.
Slechts 2 stappen hoeven polijsten voor het juiste resultaat. Dit valt mee, maar op zoveel plaatwerk toch behoorlijk wat uurtjes in moeten steken;
- 1 x gecompound met de Flex PE 14-2 150, Scholl navy blue spider pad, Scholl Concepts - S3 Gold High Performance Compound
Deze finisht op deze lak behoorlijk mooi, maar om het af te maken afgewerkt met;
- Polishing Power - DAP900 V2, de Monello Raffini 5,5” Foam Polishing Pad en Monello Finale polish
Na het ontvetten met CarPro Eraser werd het tijd om de wax aan te brengen.
Heb al een tijdje een wax staan speciaal voor lichte lakken en parelmoer. Deze auto heeft beide dus perfect slachtoffer.
Het is de Soft99 King of Gloss light metallic & Pearl.
Verwerkt fijn en het parelmoer komt er ook nog iets mooier mee naar voren.
Sowieso een verschrikkelijk mooie lak, zeker als je er met je neus bovenop zit.
Nadien de banden nog in de Voodoo Ride Tire gloss om het af te maken.
Ik denk dat ik nog wel één of ander vergeten ben te noemen want heb nogal wat materiaal moeten gebruiken.
De tafel met gebruikt materiaal op deze klus stond aardig vol met busjes/potjes/flessen/spraycans e.d. maar het resultaat mocht er zijn.
Foto's van de werkzaamheden (helaas weinig van de lak, krijg het slecht op beeld):
1. In overleg de ALPINA stickers op de voorspoiler verwijderd omdat ze begonnen los te laten
2. Onder de uitlaten was de bumper nogal vervuild, een hele klus om schoon te krijgen
3. Ook het panoramadak gepolijst, ik kreeg de kalk/hars vlekken anders niet verwijderd
Hier de na-foto's.
Lokatie iets anders dan normaal, 50 meter verder, om nog wat zon op het parelmoer te krijgen