Afgelopen weekend stond deze Mini Electric op het programma voor een full detail. Deze stond eigenlijk vorig weekend gepland maar door een iets te enthousiaste hond had deze wat schade opgelopen (daarover verder in dit draadje).
De auto bij aanvang:
de auto werd vrijdagmiddag bij mij neergezet. De auto mee naar huis genomen en in de garage gezet.
Wasprogramma:
Na het eten de auto naar de zaak gereden om daar alvast te wassen. Van een mede detailer een fles Deturner Flou foam gekregen en uiteraard wilde ik deze gelijk proberen. Wat een tegenvaller zeg
Een waterig sopje, het "foam" (mag niet eens de naam foam hebben...) liep snel van de auto af en veranderde in een chemisch uitziend goedje. De buurman dacht dat de auto koelvloeistof had gelekt
Waarschijnlijk had hij niet gezien dat het foam was...
Volgende keer eens een scheut toevoegen aan mijn favoriete Kenotek foam
De velgen werden als eerste gereinigd met een velgenreiniger, daarna ingespoten met een de-ironizer, de banden ingespoten met een tyre cleaner en vervolgens de boel grondig afgespoten.
Nadat de auto gewassen, grondig is afgespoten, de wasspullen opgeruimd, kon de auto naar binnen. Daar de auto gedroogd en toen helemaal binnen gezet in plaats van in de hal zelf. Voordeel van een klein autootje, paar keer steken en hij staat binnen binnen zeg maar
Kleien:
zaterdagochtend vroeg (06:30 uur...) met in de ene hand een bak koffie en in de andere hand een brok klei om de lak nog schoner te krijgen.
Er kwam niet heel veel vervuiling van de lak af. De klei bleef redelijk schoon.
Lakdiktemeting:
heel erg ruim zit de Mini niet in z'n velletje. Waardes rond de 85 tot net over de 100 micron.
Staat van de lak:
niet heel erg schokkend, overal swirls, her en der een ingebrande vogelpoep, wat krassen opgelopen door de hond maar voor de rest geen schokkende dingen.
Polijsten:
omdat Mini tot de BMW groep behoort, spookte de gedachte van keiharde lak al door m'n hoofd. Bij een testspot van rode Gyeon pad en Monello Mezzo vloog die gedachte al heel snel uit m'n hoofd. Deze lak is helemaal niet hard, sterker nog, deze combinatie was al voldoende om een goed resultaat te krijgen. De rotary kreeg een weekend verlof en ik ging verder met de dual action.
Voor m'n eigen gemoedsrust 2 stappen gepolijst zodat ik zeker wist dat de lak weer netjes is.
De kunststof lijsten zijn een crime om ze netjes te krijgen
Met een paar hits medium en finishing pad en pasta, veel geduld en doorzettingsvermogen zijn ze weer netjes.
Het volgende filmpje is alleen ter lering en (leed) vermaak... neem het niet al te serieus
Ook mijn kleine grote vriend veelvuldig ingezet op plekjes waar je met de grote machine lastig(er) bij komt.
In overleg met de eigenaar het logo verwijderd.
- logo verwarmd met een föhn
- visdraad achterlangs halen
- de sticker restanten laten weken met stickerverwijderaar
- met een kunststof schraper de sticker restanten verwijderd
- polijsten
Nog zo'n irritatie puntje is de vuilophoping tussen de letters, logo's en cijfers, het liefst haal ik ze eraf maar de eigenaar wilde ze behouden.
- product opgespoten
- ingewerkt met diverse detailing swabs (kleine zachte kwast of zachte tandenborstel werkt ook goed)
- even laten inwerken
- schoon gemaakt
Zoals eerder vermeld, had er een hond iets te enthousiast tegen de zijkant van de auto opgesprongen. De eigenaar baalde hier flink van en wilde ze weg hebben. We hadden afgesproken dat 'ie maar even langs moest komen toen ik bezig was met de Marco Polo om te kijken of ik op korte termijn er iets aan kon doen. In de tussentijd was de eigenaar naar de BMW om een offerte aan te vragen voor het herstel: zet je schrap: dik richting 1000 euro
Ik had de krassen (het was veel en veel meer dan op de foto's) als voor een goede 90% kunnen verwijderen en afgelopen weekend nog een paar hits gegeven, zowel roterend als excentrisch. Het is zo goed als voor 99,9% weg, alleen onder een bepaalde hoek met een bak verlichting en met je neus en vergrootglas ga je ze nog vinden
Vraag een willekeurige voorbijganger of 'ie krassen ziet, ik denk het niet.
Eigenaar tevreden, tegenpartij tevreden, ik tevreden. Win win situatie.
Nadat het polijsten klaar was, werd het tijd om de bescherming aan te brengen.
Gekozen voor Gyeon Pure voor de lak en Gyeon Cancoat voor de trims.
De motorruimte "droog" schoon gemaakt met diverse doeken.
Ik durfde het niet aan om met allerlei spraytjes aan de slag te gaan, vloeistof en elektriciteit is geen goede combinatie. Ik had geen zin om mezelf naar de eeuwige jachtvelden te helpen door een opdonder te riskeren
De kans is klein maar ik zal net dat geluk hebben....
De milieu sticker ook verwijderd aangezien deze niet meer bij het kenteken hoort.
- kunststof schraper
- sticker restanten ingewerkt met stickerverwijderaar (leg doeken op het dashboard neer ter bescherming!!!)
- restanten schoon gemaakt
Het interieur schoon gemaakt
- stofzuigen
- alle kunststoffen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner
- leder gereinigd met Gyeon Leather Cleaner
- kunststoffen behandeld met ADBL matt wax
Na vele uurtjes was het klaar en zat de glans er weer goed in.
Puntjes op de welbekende i:
- ramen binnen en buiten gereinigd
- banden voorzien van tyre dressing
- kieren en sponningen schoon gemaakt
En toen kon de auto naar buiten...
De auto bij aanvang:
de auto werd vrijdagmiddag bij mij neergezet. De auto mee naar huis genomen en in de garage gezet.
Wasprogramma:
Na het eten de auto naar de zaak gereden om daar alvast te wassen. Van een mede detailer een fles Deturner Flou foam gekregen en uiteraard wilde ik deze gelijk proberen. Wat een tegenvaller zeg
Een waterig sopje, het "foam" (mag niet eens de naam foam hebben...) liep snel van de auto af en veranderde in een chemisch uitziend goedje. De buurman dacht dat de auto koelvloeistof had gelekt
Waarschijnlijk had hij niet gezien dat het foam was...
Volgende keer eens een scheut toevoegen aan mijn favoriete Kenotek foam
De velgen werden als eerste gereinigd met een velgenreiniger, daarna ingespoten met een de-ironizer, de banden ingespoten met een tyre cleaner en vervolgens de boel grondig afgespoten.
Nadat de auto gewassen, grondig is afgespoten, de wasspullen opgeruimd, kon de auto naar binnen. Daar de auto gedroogd en toen helemaal binnen gezet in plaats van in de hal zelf. Voordeel van een klein autootje, paar keer steken en hij staat binnen binnen zeg maar
Kleien:
zaterdagochtend vroeg (06:30 uur...) met in de ene hand een bak koffie en in de andere hand een brok klei om de lak nog schoner te krijgen.
Er kwam niet heel veel vervuiling van de lak af. De klei bleef redelijk schoon.
Lakdiktemeting:
heel erg ruim zit de Mini niet in z'n velletje. Waardes rond de 85 tot net over de 100 micron.
Staat van de lak:
niet heel erg schokkend, overal swirls, her en der een ingebrande vogelpoep, wat krassen opgelopen door de hond maar voor de rest geen schokkende dingen.
Polijsten:
omdat Mini tot de BMW groep behoort, spookte de gedachte van keiharde lak al door m'n hoofd. Bij een testspot van rode Gyeon pad en Monello Mezzo vloog die gedachte al heel snel uit m'n hoofd. Deze lak is helemaal niet hard, sterker nog, deze combinatie was al voldoende om een goed resultaat te krijgen. De rotary kreeg een weekend verlof en ik ging verder met de dual action.
Voor m'n eigen gemoedsrust 2 stappen gepolijst zodat ik zeker wist dat de lak weer netjes is.
De kunststof lijsten zijn een crime om ze netjes te krijgen
Met een paar hits medium en finishing pad en pasta, veel geduld en doorzettingsvermogen zijn ze weer netjes.
Het volgende filmpje is alleen ter lering en (leed) vermaak... neem het niet al te serieus
Ook mijn kleine grote vriend veelvuldig ingezet op plekjes waar je met de grote machine lastig(er) bij komt.
In overleg met de eigenaar het logo verwijderd.
- logo verwarmd met een föhn
- visdraad achterlangs halen
- de sticker restanten laten weken met stickerverwijderaar
- met een kunststof schraper de sticker restanten verwijderd
- polijsten
Nog zo'n irritatie puntje is de vuilophoping tussen de letters, logo's en cijfers, het liefst haal ik ze eraf maar de eigenaar wilde ze behouden.
- product opgespoten
- ingewerkt met diverse detailing swabs (kleine zachte kwast of zachte tandenborstel werkt ook goed)
- even laten inwerken
- schoon gemaakt
Zoals eerder vermeld, had er een hond iets te enthousiast tegen de zijkant van de auto opgesprongen. De eigenaar baalde hier flink van en wilde ze weg hebben. We hadden afgesproken dat 'ie maar even langs moest komen toen ik bezig was met de Marco Polo om te kijken of ik op korte termijn er iets aan kon doen. In de tussentijd was de eigenaar naar de BMW om een offerte aan te vragen voor het herstel: zet je schrap: dik richting 1000 euro
Ik had de krassen (het was veel en veel meer dan op de foto's) als voor een goede 90% kunnen verwijderen en afgelopen weekend nog een paar hits gegeven, zowel roterend als excentrisch. Het is zo goed als voor 99,9% weg, alleen onder een bepaalde hoek met een bak verlichting en met je neus en vergrootglas ga je ze nog vinden
Vraag een willekeurige voorbijganger of 'ie krassen ziet, ik denk het niet.
Eigenaar tevreden, tegenpartij tevreden, ik tevreden. Win win situatie.
Nadat het polijsten klaar was, werd het tijd om de bescherming aan te brengen.
Gekozen voor Gyeon Pure voor de lak en Gyeon Cancoat voor de trims.
De motorruimte "droog" schoon gemaakt met diverse doeken.
Ik durfde het niet aan om met allerlei spraytjes aan de slag te gaan, vloeistof en elektriciteit is geen goede combinatie. Ik had geen zin om mezelf naar de eeuwige jachtvelden te helpen door een opdonder te riskeren
De kans is klein maar ik zal net dat geluk hebben....
De milieu sticker ook verwijderd aangezien deze niet meer bij het kenteken hoort.
- kunststof schraper
- sticker restanten ingewerkt met stickerverwijderaar (leg doeken op het dashboard neer ter bescherming!!!)
- restanten schoon gemaakt
Het interieur schoon gemaakt
- stofzuigen
- alle kunststoffen gereinigd met Nanolex Interior Cleaner
- leder gereinigd met Gyeon Leather Cleaner
- kunststoffen behandeld met ADBL matt wax
Na vele uurtjes was het klaar en zat de glans er weer goed in.
Puntjes op de welbekende i:
- ramen binnen en buiten gereinigd
- banden voorzien van tyre dressing
- kieren en sponningen schoon gemaakt
En toen kon de auto naar buiten...