• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Moet ik per se een cleaner gebruiken na het kleien?

Sjors

Detailing rookie
1 okt 2009
6
2
Hey,

Ik heb een tijdje terug een keer wat wax en shampoo gekocht, en daar knapte de boel toch wel behoorlijk van op, dus nu wil ik meer :party:

Ik zat eraan te denken om een kleikit te kopen (heeft iemand ervaring met die van mothers?), ik wil er eigenlijk ééntje waarbij weinig/geen marring optreed,t want ik vind de hele boel polijsten toch weer wat ver gaan.

De vraag is nu: volgens het 5 stappenplan komt na het kleien eerst het cleanen en dan waxen. Ik kan nergens echt iets vinden over cleanen (er is geen how-to volgens mij). Is het wel verstandig om te gaan kleien als ik daarna niet ga cleanen (of anders gezegd, ik ga kleien, moet ik ook cleaner kopen)?

Zo ja, hebben jullie nog aanbevelingen welke cleaner prettig werkt/makkelijk werkt/het veiligste voor de lak is (ik weet niet of cleaner kan beschadigen zoals bijvoorbeeld klei)

Het is een beetje een twijfelgevalletje of deze niet in het 'cleaner-forum' hoort, ik heb het hier maar gegokt.
 
Mothers klei-kitje is ideaal om mee te beginnen en de klei zal geen marring na laten.
Je zou zonder probleem kunnen kleien en dan waxen, maar het is toch verstandig om een cleaner gebruiken, deze zal de lak reinigen en optimaal voorbereide op je wax. Klei zal enkel oppervlakkige vervuiling weghalen.

Het brengt de levensduur van je wax alleen maar ten goede, en het zal terug wat leven blazen in je lak.

Dodo Juice Lime Prime, is een van de toppers en zeer gebruiks vriendelijk. En handmatig zal je hier geen schade mee kunnen aanrichten.

Aanbrengen zou je kunnen doen met een zwarte Lake Country handpad.
 
De Mothers kleikit vind ik zelf meer waar voor het geld dan die van Meguiars. Ik heb dus de Mothers kleikit gekocht en de klei is lekker zacht; je zal geen marring krijgen als je het normaal gebruikt. Vergeet dus niet om evt. ringen af te doen en weer goed te kneden als een oppervlak erg vies wordt. En ook al krijg je marring (écht bij uitzondering) dan is dat al gemakkelijk te corrigeren met een lichte polijst of cleaner en een foampad (met de hand).

Een cleaner is aan te raden, ook voor de duurzaamheid van de wax of sealant die er daarna op gaat. Je zal er geen schade mee aanrichten. O.a. Meguiars en Mothers Wax hebben goede cleaners ("step 2" bij beiden volgens mij) die makkelijk te verwerken zijn.
 
Hoe schoner en gladder de ondergrond des te betere resultaten.
Het cleanen kost je amper / geen moeite en is rappido gebeurt.
Is wel een degelijk verschil t.o.v. polijsten en zou de echt nemen om wel de auto langs te lopen met een cleaner.
Je wax blijft langer goed, dus heb je langer plezier van het gedane werk.

Welke: Lime Prime ( lite )
 
Ontzettend bedankt!

Een cleaner is gewoon erop smeren met een pad, en daarna afnemen met een MF doek toch?

En GM toyota: wat bedoel je met 'vergeet dus niet om evt. ringen af te doen'. Ringen op je lak (net zoals die op tafel door een glas drinken?)
 
Ringen, armbanden, horloges deze of afdoen, of als je je ring niet afkrijgt inpakken met tape

Hetzelfde vindt ik voor jacks met knopen of ritssluitingen, zorg dat deze beschermt zijn door bv een Apron......
 
Aaaah zo, dat is ook eigenlijk veel logischer :ja . Ik ben ringloos, maar toch bedankt voor de tip (horloges...)
 
Sjors zei:
Een cleaner is gewoon erop smeren met een pad, en daarna afnemen met een MF doek toch?

Een cleaner moet even wat ingewerkt worden, beetje op een pad doen, verdelen over een klein oppervlak (40x40cm), dan gewoon inwerken door cirkel vormige bewegingen of verticaal/horizontale bewegingen.
Daar mag je wat lichte kracht achter zetten. Even inwerken, dan NIET laten drogen en afnemen met een microvezel.
 
Wellicht ben ik erg gemakzuchtig maar zoals jij heb beschrijft lijkt het allemaal even, even..... Maar als je je hele auto met de hand al die vlakken van 40x40 gaat afwerken dan is dat nog een hele lus waar veel tijd in gaat zitten, vind ik.

Zelfs met de DAP die ik heb vind ik de auto cleanen of polishen nog een hele klus. Als ik de auto goed was, en daarna goed klei dan ben ik al een halve dag verder. Cleanen duurt nog een halve dag en daarna moet ik hem nog in de wax zetten. En aangezien ik altijd twee lagen doe is dat bij elkaar eigenlijk twee dagen werk. En dat kan niet want die auto is gewoon nodig dus doe ik het in een dag eigenlijk minder goed dan ik zou willen. Dus wassen kleien en daarna plaatstelijk waar nodig polisch en snel in de wax.

Had ik maar een garage......

GdV42
 
Het is inderdaad een dagje werk, beschrijf ik het als 'eventjes' dan ? ;)

Zo'n opfris beurtje ben ik zelf ook makkelijk een dagje aan bezig hoor. Wassen, kleien, lichtjes cleanen en waxen.
 
Ten aanzien van marring kan ik nog mededelen dat je volgens mij wel een hele aggresieve klei moet gebruiken om dit te krijgen. Ik gebruik zelf Bildhamber regular en dat is al een stevige wat aggresievere klei. Ik heb toen ik dat aanschafte dit gedaan omdat ik mijn auto nog nooit gekleid had en er dus veel vervuiling op zat. Carclean gaf aan dat dit welliswaar een heftiger klei was maar dat de kans op marring erg klein was. En in de praktijk is dit ook gebleken. Het verwijderde het vuil moieteloos en de lak bleef zijdezacht achter. Egt een genot om na het kleien je lak verder te behandelen (ook al is het daarna direkt in de wax je ziet heeeeeeel duidelijk het verschil met niet kleien). En met de bildhamer reular kreeg ik geen enkele marring dus met een zachte klei als mothers verwacht ik dat al helemaal niet.

Ik zou overigens wel iets erbij kopen als kleilube (dodo of zo) als je geen set met klei aan zou schaffen. Als je de mothers set koopt heb je gelijk alles wat je nodig hebt. Ik heb destijd bij de losse klei van bildhamber die ik kocht gelijk dodo claylube concentraat gekocht. Ik denk dat een goede kleilube ook al marring voorkomt en het vuil makelijker doet loskomen.

Nadat ik ooit de metallic grijze focus ooit gekleid had viel het mij en mijn vrouw op dat de lak echt twee tinten lichter leek. Ik heb daarna niet gecleand (alhoewel ik weet dat dit beter is) maar gelijk NXT en collinite 915 erover. Hij is nog nooit zo glad en glanzend geweest EN hij bleef dat ook gedurende de hele winter terwijl voordat ik hem ooit gekleid had de wax veel minder lang op de lak bleef zitten. En het nieuwe vuil gaat er daarna ook veel gamakkelijker af dan voorheen. Het krijgt er gewoon minder vat op lijkt het.

Dus alhoewel cleanen na kleien nog meer toegevoegd effect heeft wil ik hiermee wel aangeven dat kleien al een wereld van verchil kan uitmaken in het te behalen resultaat. Het is dus zowiezo beter om te kleien dan dat je alleen maar wast en over de laag vuil die achter blijft direct je wax aanbrengt.

Maar inmiddels heb ik ook al black hole aangeschaft en de volgende keer dat mijn nieuwe C3 picasso (lak gris fer) een echte grote beurt geef, zla ik hem na het wassen en kleien met black hole op een zwarte pad met de DAP500 nog meer verwennen. Ik hoop ook dat de mooie staalblauwe kleur van de C4 dan nog mooier tot zijn recht komt. (zou bleu velvet of bleu velvet PRO dat staalblauw nog meer accentueren omdat hier ook een donkerblauw kleurtje in de wax zit?)

Groeten en veel plezier met kleien (een lekker rustgevende bezigheid)

GdV42
 
Allereerst moet ik zeggen dat de Mothers kleikit een echte aanrader is.
Prijskwaliteitverhouding krijg je hier een set die heel goed werkt.
Het cleanen is misschien goed voor de lak maar hangt volgens mij af van de leeftijd van de wagen.
Als het een recente wagen is moet je volgens mij niet direct cleaner gebruiken.
Ik heb vandaag bij de eerste zonneschijn de auto gewassen en een kleibeurt gegeven.
Normaal breng ik hierna de Meguiars Deep Crystal Polish 'Step 2' aan maar ik ga het nu eens iets anders doen.
Daar het een zilveren Focus is ga ik nu Poorboys World White Diamond aanbrengen met een witte pad
klik hier : https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/White_Diamond_473ml_PB-WD16_100901
Deze heeft ook een reinigende functie en hij werkt kleine swirls weg.
Daar mijn wagen nog maar +/-4 maand oud is heb ik nog geen swirls en hoef ik hem niet te bewerken met bv de ssr-producten van poorboy's
Na de White Diamond ga ik een laag Carnauba Paste Wax No. 915 van Collinite aanbrengen.
Ik ga hier de rode pad gebruiken of eventueel de blauwe(suggestie's welkom:roll )
Ik zal jullie op de hoogte houden van het resultaat......