• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Momentsleutel aanschaffen

Vandaag deze momentsleutel besteld!


MOMENTSLEUTELSET 1/2"-42-210NM

Merk weet ik zo niet. Want heb hem via een familelid gekocht die bij de groothandel werkt. Neem aan dat ze geen troep verkopen...
a9d9f52195dcbcd767f1f5136a4a96cc.jpg
 
Ziet er precies zo uit (incl. opbergdoos) als mijn Aldi/Lidl momentsleutel, en die zijn gewoon goed. Een kennis van me had er ook één gekocht, en tijdens een stage bij een tuningbedrijf zijn Lidl momentsleutel vergeleken met de geijkte sleutel op zijn stage adres. Ook na een paar jaar gebruik zat de Lidl-sleutel gewoon onder de 4% afwijking. Wat wel belangrijk is: na gebruik elke sleutel altijd terugstellen op 0, anders gaat ie verlopen doordat de veer dan continue onder spanning staat.
 
@RoyR : Gefeliciteerd met je aanwinst !
Heb nog wel een kleine vraag omdat jouw tekst niet helemaal bij mij correct binnenkomt
( sorry mijn probleem maar wil het wel graag weten s.v.p.)

1 - geen troep aan JOU verkopen
2 - geen troep ALGEMEEN verkopen

Laat i.i.g. weten welk merk het is voor de wellicht toekomstige kopers !
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@Cordoba

Als ik wat foto's op internet bekijk van diverse sleutels in deze prijs klasse, zien ze er bijna allemaal t zelfde uit!

@mk-us in het algemeen bedoel ik dan he ;)

Zoals ik net al zei, volgens mij is deze zelfde sleutel ook gewoon bij een andere webshop a winkel te koop, dan misschien met een ander doosje...

Een maatje van me heeft ook een momentsleutel. Deze ziet er t zelfde uit. Maar heeft er €60 voor betaald...

En ja, het gaat natuurlijk om de kwaliteit van zo'n ding. Maar dat hoeft wat mij betreft ook niet helemaal perfect te zijn, ik heb er tenslotte ook geen hoofdprijs voor betaald ;)
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
Ik heb die van de Lidl, prima ding ! totdat....
op den duur, na een tijdje wielen wisselen voor jezelf en kennissenkring heb je wel door wat ongeveer 120Nm is.
ik kreeg steeds vaker het gevoel dat het niet klopte en zette de sleutel op 140Nm. bijvoorbeeld. Het vertrouwen was er af en heb een momentsleutel geleend van een vriend. en je raadt het al, het verschil was behoorlijk ! 120Nm op dat Lidl ding was gelijk aan 90Nm van de andere sleutel.
En Lidl ding of niet, ik was er erg zuinig mee, altijd ontspannen wegleggen, de wielen niet losdraaien met de momentsleutel etc..

Het kan maar zo zijn dat ik een verkeerde te pakken had, maar voor mij geen merkloze weer !

Ga morgen ( black friday ) een Smoos bestellen, hier zit een certificaat bij. En er bestaan reparatie sets voor . Mij geeft dit wat meer vertrouwen. Liever een paar tientjes meer voor een merk ! :)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Cordoba
@ErwinIS200 Ik heb ook de ervaring dat ik op gevoel met de kruissleutel al heel dicht bij de 120 Nm zit, ik blijf er bewust iets onder en trek dan na met de momentsleutel, en vaak kan ik dan nog maar iets van 5-60 graden de wielbouten aantrekken. Overigens vóór ik een momentsleutel had, zat ik blijkbaar ook altijd al ongeveer op de juiste waarde. Overigens vind ik het bijzonder dat je er bij voorbaat vanuit gaat dat de Lidl-momentsleutel fout zit, en niet de sleutel van de kennis (of dat de waarheid in het midden lag). Ik heb de momentsleutel ook altijd in de schuur liggen en niet in de auto, mocht ik onderweg een keer een wiel moeten wisselen, ga ik er vanuit dat het vastzetten met de kruissleutel goed gaat, en dat ik eventueel later thuis de wielbouten iets los, en dan met de momentsleutel natrek.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@Cordoba ik ging er niet gelijk van uit dat deze Lidl momentsleutel niet deugde hoor ! Maar vernam dit zoals gezegd zelf al. En aangezien die vriend van mij een gereedschap freak is en een gecalibreerde momentsleutel heeft had ik hier wel vertrouwen in ! :) Ook de Lidl momentsleutel van de buurman gaf de juiste waarde aan tov mijn Lidl sleutel. Wat ik al zei, het kan toeval zijn.. maar ik geef liever wat meer uit de volgende keer !
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Duidelijk @ErwinIS200 Het was dus niet alleen je gevoel, maar ook het vergelijk met een 3e momentsleutel, én de 2e was een gecalibreerde momentsleutel, en dan ga ik er gemakshalve vanuit dat de laatste calibratie niet 5 jaar daarvoor was.

Ik kan me je reactie prima voorstellen (geen goedkoop gereedschap), maar denk dat je procentueel eenzelfde kans hebt op een vergelijkbare ervaring bij duurder gereedschap. Mijn ervaring met Aldi/Lidl gereedschap is dat het gewoon goed is, bij zaken als Action kom je nog wel eens zaken van dubieuze kwaliteit tegen.
 
Ze zijn beide Duits (Aldi en Lidl), alleen niet even rechtlijnig met Tuv goedkeur op hun spullen

Juiste moment krijg je ook alleen bij schone bouten
Ik wil niet weten hoeveel er met vet rondrijden.
 
Zo goed is het gereedschap van de Lidl niet (Parkside). Kop van kolomboor heeft speling, boormachine op lucht maakt enorm veel lawaai, slagratel op lucht haalt zijn beloofde aantal newton meters niet (ligt niet aan compressor) en dan heb ik nog een kleine accuboormachine waarvan de accu al vrij snel leeg begon te raken. Nee voor mij geen Lidl gereedschap meer, ook geen momentsleutel.
 
Die je daar laat zien op de Westfaliasite heb ik ook als eerste sleutel gehad en hier heb ik 25 euro voor betaald op de Messe. Het aller aller belangrijkste bij iedere momentsleutel is dat je hem keurig netjes van de spanning afhaalt als je er klaar mee bent.

Verder ben ik wel van mening dat je met dit soort dingen erg lang doet. Als je iets meer uit geeft heb je voor +-150 euro heb je ook een Hazet. Ondanks dat ik veel gesleuteld heb met de budget momentsleutel vind ik wielen toch wel dusdanig belangrijk dat ik niet weer dezelfde keuze zou maken als ik het over mocht doen.

Ikzelf zit nu te kijken naar een digitale Facom maar die zijn wel pittig geprijsd.
 
Toelichting op verschil schoon en vettig

Het gaat om de trekkracht van moer op wielbout of wielbout in naaf
Die trekkracht wordt omgerekend naar het koppel / draaikracht
Die draaikracht wordt “gemeten” als weerstand (altijd een klik doorzetten)
De draaikracht / weerstand wordt later bereikt als de schroefdraad gesmeerd is
Dan heb je uiteindelijk ook een grotere trekkracht bereikt

Dus wielbouten en -moeren altijd schoon houden en niet invetten
Zeker niet met koperpasta.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Aanvulling op RedCat: vet of ander smeermiddel dat je op de schroefdraad smeert zorgt er niet alleen voor dat de schroefdraad ietsje vaster/verder wordt aangedraaid, maar vooral dat de schroefdraad daarna zich makkelijker loswerkt, door trilling en variatie in de belasting bij het rijden, maar ook doordat een wiel steeds warm en koud wordt tijdens gebruik, en de boel dus uitzet en krimpt. Dat loswerken door temperatuurwisselingen (doordat er soms koud, soms warm water wordt weggespoeld) zie je bijvoorbeeld ook nog wel eens bij kunststof gootsteenafvoeren, die dan na verloop van tijd gaan lekken.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Interessant topic, ik ben zelf ook opzoek naar een goede momentsleutel, ten eerste voor velgen maar ook voor de bout van de olie drainage (die moet met 30 Nm - 41 Nm worden vast gezet) en bijv. bougies.

Naar welke merken kan ik dan het beste kijken?

Wordt me wel duidelijk hoe weinig ik nog van auto's weet.. maar leer elke keer weer iets bij!
 
  • Leuk
Reactions: teertsniam