• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello aquafobia geeft vlekken?

Batgirl

Detailing trainee
30 apr 2019
24
25
Zoetermeer
Na 3 weken geleden mijn auto in de collonite wax te hebben gezet, besloot ik vandaag om mijn auto een ‘ onderhoud poetsbeurt’ te geven.
Na mijn bolide te hebben gefoamed, afgespoten met HD, gewassen met Born to be mild, weer afgespoten met de HD heb ik de auto ingespoten met Monello Aquafobia.
Zoals de instructie luidde, per paneel ingespoten en met de HD afgespoten. In eerste instantie een onwijs mooi effect van water dat van m’n lak af biggelde, maar al gauw werd dit omgezet in nogal wat teleurstelling, want het spul laat allemaal vlekken na.
Was m’n auto stoffig en moest ik ‘m daarom poetsen, vind ik nu, na mijn poetsbeurt met aquafobia afwerking dat m’n auto er niet uit ziet, en het liefste zou ik ‘m weer willen wassen.

Kan iemand mij wellicht vertellen nav mijn verhaal hierboven wat ik fout heb gedaan? Zie hieronder nog een foto van de motorkap, maar zo zit dus heel de auto onder deze vlekken.

117294
 
Soms moeilijk te verklaren waarom er vlekken ontstaan bij soorgelijke produkten. Meestal is de verklaring te vinden in het te lang laten drogen op de lak/paneel, in de zon het produkt te verwerken, panelen die te warm zijn waardoor het wat "inbrandt". Ook niet voldoende afspuiten kan problemen geven.


Het produkt insprayen en met een koude natte mitt het product evenredig verdelen over het paneel en dan voldoende afspuiten zou dit probleem kunnen verhinderen. Ook zeker paneel per paneel verwerken. 2-3 pufjes is meer dan genoeg. Niet gebruiken op vensters.

Om de vlekken te verwijderen kun je mss een goede detailer gebruiken. Proberen met Spray&Wipe mss? Eventueel serieus waterachtige azijn (mix klein beetje azijn en veel water)?
 
dank voor je reactie M3fan.
De zon scheen deze ochtend niet (want daar had ik al over gelezen dat dat niet zo best was voor dit product) en inderdaad zoals je zegt per paneel ingespoten en afgespoeld met HD.

ik zal de volgende keer jouw variant met de koude natte mitt eens gaan proberen en hopelijk dan met een wat beter resultaat.

Voor nu zal ik aan de slag gaan met Monello Perfetto detailerspray, want je kan begrijpen dat deze vlekken irriteren en dus weg moeten :)

de optie met azijn die die ook aangeeft, is die schadelijk voor je wax laag?
 
Azijn zal niet veel doen, maar je kunt het proberen.

Vlekken zijn meestal het gevolg van overdosering. Je hebt echt maar 2 sprays per paneel nodig voor Acquafobia. Hoeveel heb je gebruikt?
 
  • Leuk
Reactions: Batgirl
In principe is opnieuw wassen al een eerste goede optie.
Daarna kun je proberen met de Perfetto.
Azijn als laatste middel gebruiken. Als je het gebruikt zou ik het zo doen: Azijn mixen met gedistilleerd water. Goede vochtige microvezel doek, beetje waterachtige azijn erop, en dan de doek gewoon op de plekjes leggen. Eventjes laten inwerken, daarna zachtjes proberen op te pakken.

Als je de azijn optie probeert, zou ik idd de plek opnieuw wat wax geven.

Er zullen hier ongetwijfeld wel nog betere opties gegeven worden om het probleem proberen op te lossen.
 
  • Leuk
Reactions: Batgirl
Dit soort fratsen onstaan veelal door inderdaad teveel product te gebruiken en niet voldoende af te spuiten.

Maar, ook zie je dit wel eens op lak die misschien toch warmer was dan je dacht. (Zon)
 
  • Leuk
Reactions: Batgirl
Vanmorgen ook mijn auto gewassen, toen ik begon was het bewolkt, maar tijdens het wassen steeds meer zon.:mad: Omdat er eerst geen zon was, had ik besloten mijn Aqua Gleam filter niet te gebruiken (dit filter haalt de kalk uit water), maar uiteindelijk was het een twijfelgeval of het nodig was (op een donkergrijze auto). Ik hoorde vanmiddag al van een andere detailer die vanmorgen met een zwarte auto bezig was, en hij had echt last van kalkvlekken door opgedroogd water.

Mogelijk dat de vlekken dus ook kalkvlekken zijn van opgedroogde waterdruppels. Ik zou ook proberen of je de vlekken met Spray&Wipe of andere detailspray en nawrijven met mf-doek wegkrijgt, anders opnieuw wassen en drogen.
 
Je hebt echt maar 2 sprays per paneel nodig voor Acquafobia. Hoeveel heb je gebruikt?
tsja, op grote delen wellicht 4-5 sprays (lees dak, motorkap) en op deuren 2-3
ik had niet het idee dat ik teveel product heb gebruikt, maar ik geloof zomaar dat het wellicht toch nog teveel is geweest.
 
Vanmorgen ook mijn auto gewassen, toen ik begon was het bewolkt, maar tijdens het wassen steeds meer zon.:mad: Omdat er eerst geen zon was, had ik besloten mijn Aqua Gleam filter niet te gebruiken (dit filter haalt de kalk uit water), maar uiteindelijk was het een twijfelgeval of het nodig was (op een donkergrijze auto). Ik hoorde vanmiddag al van een andere detailer die vanmorgen met een zwarte auto bezig was, en hij had echt last van kalkvlekken door opgedroogd water.

Mogelijk dat de vlekken dus ook kalkvlekken zijn van opgedroogde waterdruppels. Ik zou ook proberen of je de vlekken met Spray&Wipe of andere detailspray en nawrijven met mf-doek wegkrijgt, anders opnieuw wassen en drogen.

bij mij was het vanmorgen ook bewolkt, toen ik helemaal klaar was brak de zon door, en daarom zag ik ook al die vlekken. heb een zwart metallic auto, dus voor m'n gevoel zie je daar ook echt alles op.
Ik heb 'm inmiddels wederom afgespoeld, schone nieuwe droogdoek erover en toen helemaal nagegaan met detailerspray. Er valt voor nu mee te leven.
 
Tip: maak een microvezeldoekje helemaal nat, uitwringen, spray Acquafobia op het doekje, verdelen en afspuiten. Zo verdeel je het product beter en kost het je minder product. En direct veel minder kans op vlekken van opdrogen of overdosering.
 
Goeie tip idd maar dan vind ik de “makkelijke spray on, rinse off” methode niet echt tot zijn recht komen. Dan pak ik wel een detailspray of spray wax/sealant.
Ik gebruik zelf ook Aquafobia en Spray & Rinse maar idd zeer spaarzaam anders ook vlekken. Op sommige kleuren valt dit minder op. Mijn motor is ook zwart en verhult niets.
 
  • Leuk
Reactions: Batgirl
Zelf zie ik met beter weer het voordeel van deze produkten wat minder in. In de winter gebruik ik Wet Coat ook voor die snelle bescherming en om de originele beschermlaag wat te boosten. In de betere maanden gebruik ik sneller een Cure of iets dergelijks. Maar das persoonlijk natuurlijk.
 
  • Leuk
Reactions: Batgirl
1 pufje voor de motorkap is bij mij al voldoende.
Prutsen met water om het er achteraf af te halen... dat gaat niet werken (ivm eigenschappen van het product).
 
  • Leuk
Reactions: Batgirl
Zelf zie ik met beter weer het voordeel van deze produkten wat minder in. In de winter gebruik ik Wet Coat ook voor die snelle bescherming en om de originele beschermlaag wat te boosten. In de betere maanden gebruik ik sneller een Cure of iets dergelijks. Maar das persoonlijk natuurlijk.

Om eerlijk te zijn, geef ik je gelijk dat dit soort producten wat minder "geschikt" zijn met dit betere weer. Maar ik was te nieuwsgierig om de producten die ik heb gekocht uit te proberen :)
 
@Batgirl ik had het zelfde probleem nadat ik de eerste keer Wet Coat gebruikte. Waarschijnlijk zoals zovelen te veel gebruikt en/of onvoldoende afgespoeld.

Afgelopen zaterdag Wet Coat weer gebruikt nu minder en langer afgespoeld. Nu geen vlekken.

Maar net als jij denk ik dat ik het opberg tot de winterperiode. Voor de zomermaanden zijn er denk ik betere alternatieven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Batgirl