• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello en dap 900 een goede keuze ? Met wat begin je ?

Kevin * BMW 645 Coupe;300108 zei:
OP OF AANMERKINGEN ZIJN WELKOM
1 3M - 3434 afplaktape - 25mm breed
1 3M - 3434 afplaktape - 38mm breed
1 Grit Guard - Emmer 19 liter - Semi Transparant
1 Grit Guard - Grit Guard - Rood
1 Monello - Dolce Verde Klei Set

Van bovenstaande spullen had ik er 2 van elk besteld :-" , maar dat kan nog altijd hoor .

De klei zelf in het doosje is 2 keer zo groot als die van Mequiars heb ik er zelf nog 1 van in de verpakking !

Ik heb nu alle 3 de grote's van de afplak tape 3m.

1 Emmer vind ik genoeg, ik maak de auto goed nat , en dan paneel voor paneel met de borstel er over ( in lengte richting en overlappend )

Mvg Kevin

1 emmer ? en een borstel (welke borstel als ik vragen mag) ?

Dat je overlappend werkt met je dap , oké , maar 1 emmer is hier een dikke No-go .

Hoe vaak moet je dan je emmer verversen ?

Of is het zo'n borstel uit de US van berehaar ? ( van de autogeek-filmpjes )

[mod]a.u.b. niet telkens het direct bovenstaande bericht quoten[/mod]

525452.webp

Info
Zachte handborstel met watertoevoer voor 3 stralen water.
Zwart polypropyleen en rood/groene VTS PBT2 vezels.

Ik heb nog geen krassen gezien ! En hoop zo ook niet te vinden

grandscenicman;300395 zei:
1 emmer ? en een borstel (welke borstel als ik vragen mag) ?

Dat je overlappend werkt met je dap , oké , maar 1 emmer is hier een dikke No-go .

Hoe vaak moet je dan je emmer verversen ?

Of is het zo'n borstel uit de US van berehaar ? ( van de autogeek-filmpjes )

Als je goed leest dan heb ik het niet over een dap !

Ik heb wel meerdere emmers, maar die gebruik ik niet omdat mijn ouders die ook gebruiken voor anderen doeleinden
Ik werk deel voor deel. dak, koffer klep. Moterkap zijkanten. En ververs telkens het water.

Over de borsten kan je een paar berichten verder lezen !

Dat is al een aardige (Monello) verzameling die je daar hebt! Mocht je hulp of advies nodig hebben dan laat je het maar weten hoor :ja

Wel zou ik je zeer dringend aanraden om een washmitt (washandschoen) te kopen ipv deze borstel. Ik zou toch niet graag met wat voor borstel dan ook over mijn lak gaan. Heb je ook al een droogdoek van Monello?

Daarnaast, een 2e (goedkope) emmer bij de Gamma om je washmitt in uit te spoelen zodat je shampoo-water altijd schoon blijft en je dus weer minder kans hebt dat je met een vuile washmitt over je lak gaat.

[mod]a.u.b. niet telkens het direct bovenstaande bericht quoten[/mod]

Een wasmitt heb ik wel hoor. Heb er meerdere !

Een van schapenwol.

Een van Microfiber.

Emmers heb ik ook genoeg.

Kevin * BMW 645 Coupe;300408 zei:
Als je goed leest dan heb ik het niet over een dap!
Over de borsten kan je een paar berichten verder lezen!

Ik wou eigenlijk enkel aanduiden dat je met een dap wel degelijk "overlappend" werkt (ook al heb je er geen , dat bedoelde ik dus niet :-b ) Overlappend werkt iedereen , anders zie je de vuile banen nog van net-niet-overlappend werken .

Over de "borsten" valt idd niets te lezen (ik denk dat je een typfoutje hebt gemaakt )

Als je idd geen krassen hebt met die borstel : goed zo

Hoe breng je dan je shampoowater aan : met die 1ne emmer dus ?

Zodra je het water open zet (van die borstel op tuinslang) is je shampoo toch meteen weg ?

Dan kan je beter de auto infoamen en er daarna met die borstel over gaan.....

(ik hou het wel bij een washandschoen en doe eerst infoamen , dan afspuiten en dan wassen volgens de 2EM )

grandscenicman;300489 zei:
Ik wou eigenlijk enkel aanduiden dat je met een dap wel degelijk "overlappend" werkt (ook al heb je er geen , dat bedoelde ik dus niet :-b ) Overlappend werkt iedereen , anders zie je de vuile banen nog van net-niet-overlappend werken .

Over de "borsten" valt idd niets te lezen (ik denk dat je een typfoutje hebt gemaakt )

Als je idd geen krassen hebt met die borstel : goed zo

Hoe breng je dan je shampoowater aan : met die 1ne emmer dus ?

Zodra je het water open zet (van die borstel op tuinslang) is je shampoo toch meteen weg ?

Dan kan je beter de auto infoamen en er daarna met die borstel over gaan.....

(ik hou het wel bij een washandschoen en doe eerst infoamen , dan afspuiten en dan wassen volgens de 2EM )

Nee ik werk net iets anders qua wassen

1 auto nat maken
2 Met de bortel , het grove vuil er al halen
Ik begin op het dak , en ga in vloeiende banen over het dak.
Dit doe ik zo verder overal op de auto kofferklep motor kap , dueuen enzovoorts.
3 Nadat al het grove vuil er af is vul ik 2 emmers met warm water 1 met shampoo.
4 De wasmitt dompel ik in de schampoo , na de eerste helft van het dak , doe ik de wasmit in de andere emmer en vring hem naast de emmer uit en nogmaals in de emmer voor controle.
Nogmaals uitvringen , en dan terug met schampoo. De andere kant van het dak doen. Ik doe dit zo deel voor deel.
Als ik heel de auto heb gehad , zet ik de sproeikop op de tuinslang en spoel de auto goed af , dat al de shampoo weg is. Daarna droog ik de auto met MF droogdoeken.

Ik vind dit voormij zelf een goede methode
Wat betreft over de foam kit , hoe werkt dat precies ? En hoe zit het met de hoeveelheid shampoo ?

Mvg: Kevin

Welke methode je gebruikt maakt voor mij niets uit , het is jouw auto . Het is vooral voor je lak van belang dat je geen vuil/zand over deze lak "wrijft" .

De meest toegepaste methode(s) volgens het forum (en andere) kan je lezen in de diverse show-offs hier .

Foamen is eigenlijk een soort van "voorwas" die toegepast wordt als de wagen echt vuil is . Bij lichte vervuiling kan je de auto gewoon afspuiten zonder foam of enkel met de tuinslang . Foamen KAN met een tuinslang , de meerderheid verkiest echter een hogedrukreiniger .

De speciale shampoo zorgt ervoor dat het aanwezige vuil als het ware wordt ingecapseld en dat je dan na x-minuten inweken de auto kan afspoelen om dit meeste vuil (en zand) reeds van je wagen te hebben voor het eigenlijke wassen.

Sommigen doen dit foamen op een droge , andere op een reeds natgespoten auto. Het afspoelen van de foam kan met een tuinslang en/of hogedrukreiniger .

@hoeveelheid (foam)shampoo : ik gebruik 100 ml op 1 liter "mengsel" en kan daar 3 keer een auto mee infoamen. Met een bus van 5 liter kom je erg lang toe . (ik vul eerst de foamfles met water tot een bepaalde maat en doe dan pas de foamshampoo erbij )

Het belangrijkste is dat je zo weinig mogelijk wrijving maakt met het vuil en je washandschoen(en) als je echt begint te poetsen.

Door die voorwas heb je veel minder kans op krasjes door vuil dat nog op je lak zit/zat.

Er zijn idd wel borstels die "krasvrij" werken , ik zie op de foto dat jouw borstel van een merk is dat wel meerdere spullen heeft om auto's te poetsen. Ik breek deze zeker niet af maar ik kan me herinneren dat er van dit merk een velgenborsteltje bestaat dat volgens mij wel erg harde haartjes heeft . (en die maakt gegarandeerd krassen ! )

Deze :
eacfca090e22f9e38d3f3a5012611ec9ed2ed2a5.webp