Welke methode je gebruikt maakt voor mij niets uit , het is jouw auto . Het is vooral voor je lak van belang dat je geen vuil/zand over deze lak "wrijft" .
De meest toegepaste methode(s) volgens het forum (en andere) kan je lezen in de diverse show-offs hier .
Foamen is eigenlijk een soort van "voorwas" die toegepast wordt als de wagen echt vuil is . Bij lichte vervuiling kan je de auto gewoon afspuiten zonder foam of enkel met de tuinslang . Foamen KAN met een tuinslang , de meerderheid verkiest echter een hogedrukreiniger .
De speciale shampoo zorgt ervoor dat het aanwezige vuil als het ware wordt ingecapseld en dat je dan na x-minuten inweken de auto kan afspoelen om dit meeste vuil (en zand) reeds van je wagen te hebben voor het eigenlijke wassen.
Sommigen doen dit foamen op een droge , andere op een reeds natgespoten auto. Het afspoelen van de foam kan met een tuinslang en/of hogedrukreiniger .
@hoeveelheid (foam)shampoo : ik gebruik 100 ml op 1 liter "mengsel" en kan daar 3 keer een auto mee infoamen. Met een bus van 5 liter kom je erg lang toe . (ik vul eerst de foamfles met water tot een bepaalde maat en doe dan pas de foamshampoo erbij )
Het belangrijkste is dat je zo weinig mogelijk wrijving maakt met het vuil en je washandschoen(en) als je echt begint te poetsen.
Door die voorwas heb je veel minder kans op krasjes door vuil dat nog op je lak zit/zat.
Er zijn idd wel borstels die "krasvrij" werken , ik zie op de foto dat jouw borstel van een merk is dat wel meerdere spullen heeft om auto's te poetsen. Ik breek deze zeker niet af maar ik kan me herinneren dat er van dit merk een velgenborsteltje bestaat dat volgens mij wel erg harde haartjes heeft . (en die maakt gegarandeerd krassen ! )
Deze :