• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello Klei gesmolten?

Het gesmolten deel trek je mee met het loshalen van de klei en kneden moet je toch en klaar ben je. Het heeft geen effect op de werking of de kwaliteit van de klei. En door de antistickfolie, zit je ook niet zo te peuteren om de klei los te halen.

Dus per saldo ziet het er gek uit en hebben wij het liever ook niet natuurlijk, maar is het in de praktijk minder lastig dan het lijkt.
nicknameless zei:
@ Tim,

wat ik dus vreemd vindt, bij het gebruik van de bilthamber klei, deze juist door hun wordt aangeraden de klei te gebruiken met water als lubricant.
Zou het het ook niet komen doordat iedereen juist geen water gebruikt als lubricant, maar een detailer spray?

Misschien dat de klei of bepaalde bestanddelen van de klei hierop reageert en deels marring kan veroorzaken? Het zou zomaar kunnen aangezien jullie een klei wilden hebben die aan jullie "eisen" moest voldoen?

Nee hoor, Bilt Hamber zegt inderdaad dat hun klei dermate veilig en schuurvrij is, dat het zelfs met water gebruikt kan worden. Juist door de betere ingredienten die ze gebruiken, maar de klei is ook met detailers zonder problemen te gebruiken. En daar geven wij sterk de voorkeur aan, omdat het dan nog veiliger werkt.

Met een detailer werkt het gladder / beter vinden wij en het geeft gegarandeerd geen problemen. Wij hebben ook wat gesmolten exemplaren in het magazijn liggen en die zijn nieuw (net als de klei van TS Samz).

Onze klei geeft niet meer marring dan een Dodo of een Poorboy's klei trouwens. Wellicht dat heel zachte kleisoorten van Meguiar's of Mothers minder marring geven, maar deze zijn ook minder effectief en zelf dat betwijfel ik. We hebben de marring vergeleken op een zachte unilak en onze klei presteerde steeds zeer goed. Ik denk dat het gevoel van meer marring komt door de stugheid van de klei met koudere temperaturen.

In principe kun je dus stellen dat de "gesmolten" klei even goed werkt als ongesmolten klei? Als dat het geval is, dan kan er gerust Monello klei gekocht worden. Maar waar zit het hem nu precies in dat de klei smelt? Dat is toch op zijn minst een beetje vreemd?

Correct!

En ja, het blijft vreemd dat de klei smelt. En we gaan maandag testen met 2 monello kleidoosjes en in de ene doen we onze klei en de ander een soft van Bilt Hamber zelf. Die doen we in onze vitrine en halen we een week later er weer uit, kijken of er verschillen zijn.

Van de week gaan er een paar doosjes naar Bilt Hamber en die gaan daar ook kijken en testen. Vooralsnog is het een raadsel.

Tim zei:
Onze klei geeft niet meer marring dan een Dodo of een Poorboy's klei trouwens.

Dat ben ik niet met je eens Tim.
Op bijvoorbeeld de Astra & VAG lakken heb ik met de Monello clay wel last van marring waar ik op de andere zijde van de auto's geen last heb met de Elastic van PB's , de consumenten clay van Meq's of de SN medium clay terwijl de auto overdekt gestald staat en op beide zijdes dezelfde detailerspray's op dezelfde wijze worden gebruikt.

Jullie geven op de site zelf aan dat de Monello clay een medium fine grade clay is, dus mijn inziens valt die net zo in het rijtje als bovenstaande 3 clay's.

Ik ben gestopt met het gebruik van deze clay en deze staat na 5x gebruikt te zijn nu stof te happen in een kast omdat die zoveel marring geeft dat kan de bedoeling er ook nooit van zijn geweest.

Zou wel mooi zijn als het van het koude weer komt, in die zin dat het niet echt praktisch is om elke keer een auto te polijsten na het kleien. Opzich kan het geen kwaad denk ik als je toch al wilt polijsten, maar ja; wat als je dat niet wilt?

Na het lezen van het bovenstaande gedeelte over "gesmolten" klei dacht ik laat ik ook maar is kijken in het opbergdoosje.
Het opbergdoosje heeft al de tijd op kamertemperatuur in de kast gelegen met als inhoud vijf stukjes Monello klei aan de ene kant van de deksel
en 5 stukjes Dodo supernatural klei aan de andere kant van de deksel.

Het opbergdoosje kreeg ik moeilijk open, uiteindelijk kreeg ik dit kunstwerk te zien 8-()) 8-())

8090876.webp

8090887.webp

8090888.webp

8090889.webp

Sommige stukjes Supernatural waren geheel omkleed met Monello klei.
Het ziet er wel mooi uit maar of het nog bruikbaar is weet ik niet, het is namelijk totaal niet van elkaar te scheiden.
Wat nog bruikbaar is trek ik er af en de rest naar de prullenbak ]-0

Het zal dus een nieuw stukje klei bestellen worden voor het voorjaar maar geen Monello klei meer voor mij.
Sorry hoor Carclean het is geen kritiek maar wat ik gewend ben van de Monello producten die ik heb stond ik echt versteld van dit.

mijn doosje zag er gelijkaardig uit amper 2dagen na levering...alleen zat er bij mij Meguiars klei in...die zit al in de vuilbak en bijna helft van de Monello ook...:(

DSC_1257.webp

Ik heb ook een smeltend stuk klei van Monello, boven een stuk klei dat nog niet aan het smelten is, en onder een gemolten stuk klei.

Die van Wil willen we graag retour, deze sturen we naar Bilt Hamber, inclusief de Dodo klei. Wil neem even contact met ons op.

We doen er deze week een mailing uit naar eigenaren van de klei om de status te controleren en er foto's van te maken.

Mail aub de foto's naar ons ipv in dit topic en we gaan ermee aan de slag.

timothy84 zei:
mijn doosje zag er gelijkaardig uit amper 2dagen na levering...alleen zat er bij mij Meguiar's klei in...die zit al in de vuilbak en bijna helft van de Monello ook...:(

Dat is niet handig, waarom neem je dan niet even contact met ons op? :roll

Ik heb nog 2 doosjes staan (liggen) in mijn kelder en bij het openen ervan heb ik niks gemerkt aan de klei die er in zit :-"

Misschien toch zo slecht niet om alles in de kelder op te bergen :ja

Nu ga ik ff een foto maken van de klei : (en weer terug)

22042012007.webp

22042012012.webp

Ziet er toch goed uit ?

Volgens mij moet je de klei gewoon wat koeler bewaren .

Ik had gereageerd op het laatste bericht maar zag dat bericht nergens meer staan nadat de mijne was gepost, ging er vanuit dat die post boven mij al verwijderd was... maakt ook niet uit.

Ik schrok wel even van de foto's van wil. 8-())
Ik bewaar mijn klei binnen op een kamertje waar haast nooit de cv aan staat en de mijne ziet er nog goed uit.
Ik had nog een doosje die ik laatst verkocht heb en die zag er ook nog goed uit.
Komt al die klei uit dezelfde batch vraag ik me af. :weetniet De mijne had ik 29-9-11 besteld.

Zou het kunnen komen door de omgeving waar je de klei bewaard? Ik heb m zelf al een tijdje en ligt in een koele omgeving. Ik heb er totaal geen last van.
Maar die foto van Wil is inderdaad8-())