• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello Klei gesmolten?

Ik heb destijds de klei in 2 brokken gesneden. De ene in het witte poorboys potje gedaan. Wordt afgesloten bewaard in een koffer uit direct zonlicht in de kelder waar een normale temperAtuur heerst van +/- 15 graden.

20120422_102338.webp

De klei is zo stug en vastgesmolten, dat ie niet eens uit het potje te halen valt...:(

Ik ga straks eens kijken naar mijn 2 doosjes, 1 is nog volledig gesloten met plastic rond enzo en ligt in de donkere garagekelder.. +-15graden altijd..

Erg jammer,

Om de minder goeie reacties te lezen van de Monello klei
MAAR terug reageert carclean positief ! :-)^ , ben er zeker van dat dit allemaal opgelost geraakt!

Ook maar even gekeken hoe mijn klei er uit ziet!
En tot mijn verbazing hij begint ook te "smelten".
De DoDo SN klei heeft er geen last van. Terwijl ze samen hebben gelegen in de kast.

IMG_0346.webp

Opgeslagen in een donkere "trapkast" onder normale omgevings temperaturen van 15 tot 20 graden celsius. En een vochtpercentage van Ca. 50 a 60 %.

Denk dat dit een leuke klus is voor de laboranten om e.e.a. uit te zoeken ( Lees uitdaging ).

Ik heb te veel ingekocht met 4 doosjes, maar 3 doosjes zijn nog in topconditie. Het gebruikte en in 2en gehakt stuk klei was ietsje samengesmolten. Opnieuw gekneed en niks aan de hand. Ik bewaar ze in de schuur, koel en donker dus. Van de zomer gaan ze de koelkast in.

De klei gaat trouwens minder lang mee, want bij het gebruikte stuk zie ik dat het vuil zich heeft verspreid door de klei d.m.v. swirls (kon ff geen ander woord bedenken dan swirl;))

Ik heb zelf de klei niet, maar enige oorzaken die ik kan bedenken.

1) Smelten door warmte.
Lijkt mij van niet, want ik zie reacties dat tijdens het kneden de klei vrij hard blijft.
Je zou dan verwachten dat door je lichaamswarmte, de klei tijdens het kneden zachter wordt.
Je zou eventueel een test kunnen doen, door een balletje klei in een blikje te doen en deze rustig aan Au bain-marie te verwarmen.

2) Smelten/oplossen door vocht.
Dit zou een oorzaak kunnen zijn (vocht in de lucht), want de (deels) gesmolten stukken die ik zie zijn geen van allen verpakt in plastic.
Je zou eventueel een test kunnen doen, door een balletje klei in een laagje water te plaatsen.

3) Een doorgaande reactie in de klei zelf.

De fabrikant zal sowieso zelf een onderzoek moeten instellen, belangrijk voor hun is om dan te weten om welke batch het gaat.

Euhhhh,

moeten wij die testen doen? Laat de fabrikant het lekker uitzoeken aangezien het hun product is en er ergens een (productie)fout in moet zitten en met een oplossing komen.

Als er een productiefout in een auto zit, ga je zelf toch ook niet sleutelen en breng je hem naar de dealer toe...

:roll

"Voor je laten werken" zou mijn werkgever zeggen... :-d

Een beetje hulp kan hier geen kwaad. Wij zijn ook geen autodealer, maar een klein team liefhebbers die hun nekken flink uitsteken om iets moois aan te kunnen bieden aan onze klanten.

Er is nergens een verplichting toe. ;)

Door zelf wat eenvoudige tests uit te voeren, kan je wellicht sneller achter de oorzaak komen (naar ik aanneem werkt de fabrikant niet op zondags).
Als het bijvoorbeeld door vocht aantrekken zou worden veroorzaakt, dan kan je door de rest van de klei in plastic te verpakken kunnen vermijden dat dit proces zich voortzet.

Een MSDS van Meguiars klei, zegt bijvoorbeeld;
Water Solubility: Relatively small portion on or near the surface will dissolve in water during use
http://www.smitsgroup.co.nz/images/objectimages/G1064.pdf

Als deze klei dezelfde eigenschap heeft, dan kan het als er iets fout gegaan is bij de productie dat dit effect verergerd wordt.

De fabrikant zal ongetwijfeld van elke batch, op het lab een monster hebben en vandaaruit de nodige testen kunnen doen.

Even een stukje redeneren,....

Denk dat het toch door de warmte komt van het zwarte doosje.
Bewaar hem zelf gewoon op kamer temperatuur, maar wanneer het doosje warmer wordt, door verhitting van buiten, of binnen. Dan wordt die echt bloedje heet van binnen. Stop je er iets in wat zacht van structuur kan worden, TADAAA! Daar heb je je platte klei....

Denk dat dat een vrij grote rol speelt, want alles wat in iets zwarts is omhult, smelt maar zo, als voorbeeld. Mijn auto is hartstikke zwart van binnen.
5min. in de zon, en hij is echt bloedheet van binnen.

Dus zou de klei in het doosje zitten, en het doosje absorbeert op een of andere manier de warmte, ja dan smelt je klei.
Al vind ik dit best wel waardeloos, gezien ik al mijn spulletjes eigenlijk op kamertemp. bewaar. En waar het staat, staat de radiator echt nooit aan.
Dus extreem warm kan het niet worden en ja op dit moment van schrijven is ook mijn klei redelijk platgesmolten,...

Ter info; naast mijn Monello klei had ik ook nog een vers stuk Dodo Basic of Bling klei. Zaten samen in hetzelfde doosje, maar hier is dan ook helemaal niks mee aan de hand. Niks samengesmolten.

Onze clay heb ik 10-10-2011 besteld, deze clay stukjes zijn ca. 5 keer echt gebruikt geweest icm Spray & Wipe en het andere stuk icm Born Slippy.
Clay is altijd "gedroogd" voor het in het doosje ging en het doosje met clay altijd op kamer temperatuur bewaard geweest uit het directe zonlicht.

Onze clay ziet er nog net zo uit als toen ik deze in het doosje weer opborg.

Zelf zit niet zo met het feit dat de clay "smelt", er zijn talloze detail producten die een "gebruiksaanwijzing" hebben : denk aan de collinite845 die je 10 minuten moet schudden, de PB's middelen die bij weinig gebruik zichzelf scheiden, de Dodo Juice SN Hybrid die je alleen met een suede doek moet afnemen ipv een microvezeldoek enz enz.
Er is door Tim & Dennis al aangegeven dat het smelten geen afbreuk doet aan de werking van de clay : dat is voor mij genoeg.

Neemt niet weg dat ik ook erg zuur zou zijn als mijn andere clay ook beschadigd zou worden, echter bewaar ik al mijn clay's in hun eigen doosjes.

Tim zei:
Een beetje hulp kan hier geen kwaad. Wij zijn ook geen autodealer, maar een klein team liefhebbers die hun nekken flink uitsteken om iets moois aan te kunnen bieden aan onze klanten.
Inderdaad Tim, daar is ook niets op aan te merken. :-)^

Frans zei:
Er is nergens een verplichting toe. ;)
Als verkopende partij ben je wel het enige aanspreekpunt voor de consument en behoor je het probleem netjes op te lossen. Als een consument een klacht en/of probleem heeft met een product, dan dient de verkopende partij, in dit geval Carclean, het in overleg met de fabrikant/producent op te lossen.

Ik merk het vaak genoeg bij mij op de zaak. Als een klant komt met een kapotte machine, 9 van de 10 krijgen wij als verkoper de wind van voren omdat wij een slecht product zouden hebben verkocht. Echter zijn wij slechts een doorgeefluik van de fabrikant/producent/leverancier.
Wij sturen de machine gewoon op naar de fabrikant/producent/leverancier en die lost het probleem maar op.

@ Jeroen,

zoals je hebt kunnen zien en lezen, heb ik mijn klei in een wit afsluitbaar doosje bewaart en zelfs daarin smelt de klei. En zoals je weet, absobeert wit vele malen minder warmte dan zwart...
Dus in dit geval ligt het niet aan de verpakking, in mijn geval dan, dat de klei smelt.

@ Patrick: Met mijn opmerking m.b.t. "nergens een verplichting toe"; doelde ik op het testen door leden. ;)
Een leverancier blijft de verantwoordelijkheid houden, omtrent de deugdelijkheid van het door hem verkochte product.

Bij mij ook, is bewaard in de woonkamer (vitrinekast uit de zon).
Als ik ergens mee kan helpen mag je mij altijd pm-en.

2012-04-22+20.21.49.webp

Hier ook een doosje smeerkaas...
Bewaard tussen de 10-15 graden, staat meestal op een slaapkamer.

20120422_184209.webp

Ik zal m ook even mailen.