• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello Mezzo > Monello Finale > en dan?...

Nou, verkies 'm niet echt boven de 476s. Ik vind alle drie de Collinites goede waxen. Voor donkere kleuren smeer ik liever de 915 vanwege de wetlook, de 476s smeerde ik standaard op alle andere kleuren én als winterwax, de 845 had voornamelijk omdat hij vloeibaar is en dus ook machinaal aan te brengen.

Op een zwarte lak zou ik de 915 lekker op je gemakkie smeren. Daarna onderhouden met een boostend-product zoals Wetcoat of iets dergelijks. ;)
 
Als je echt een lange standtijd wil, zou je de Soft 99 Fusso Coat Dark Wax 12 Months kunnen overwegen. Momenteel nog in de aanbieding ook hier.
 
Wat betreft de Fusso Coat - Ik vind het zelf ook een goede wax met goede eigenschappen, maar één van de nadelen is dat er vaak problemen met aanbrengen zijn. Dan hebben we het over vlekken en andere poespas.

Bij de Collinites zit je behoorlijk hufterproof. :p
 
Wat betreft de Fusso Coat - Ik vind het zelf ook een goede wax met goede eigenschappen, maar één van de nadelen is dat er vaak problemen met aanbrengen zijn. Dan hebben we het over vlekken en andere poespas.

Bij de Collinites zit je behoorlijk hufterproof. :p
Ook als je m met een vochtige applicator dunnetjes aanbrengt? Hij heeft maar heel weinig nodig, is mijn ervaring. Na een minuut of 8 uitpoetsen en klaar is kees. De Collinites ken ik alleen van z'n geweldige reputatie, heb er zelf geen ervaring mee. Zit voorlopig wel even goed in de was, maar wellicht een volgende keer om uit te proberen.
 
  • Leuk
Reactions: teertsniam
@Boudewijn30 - Ik heb er zelf geen last van, maar de Fusso Coat staat er wel om bekend om over het algemeen voor dit soort fratsen te zorgen. ;) De nodige topics zijn er al over aangemaakt.

Ik breng hem zelf aan in rechte banen, mooi dun en egaal. Vervolgens een swipetestje en that's it. :D
 
  • Leuk
Reactions: Boudewijn30
@Boudewijn30 - Ik heb er zelf geen last van, maar de Fusso Coat staat er wel om bekend om over het algemeen voor dit soort fratsen te zorgen. ;) De nodige topics zijn er al over aangemaakt.

Ik breng hem zelf aan in rechte banen, mooi dun en egaal. Vervolgens een swipetestje en that's it. :D
Ja precies, zo doe ik het ook en heb geen last van de verschijnselen waar anderen soms over klagen. Denk dat veel mensen het te dik aanbrengen.
 
@Boudewijn30 bedankt voor de tip richting Fusso Coat.
Ben gelijk van alles gaan opzoeken mbt 'Collinite vs Soft 99 Fusso Coat' en dit filmpje omschreef alles voor mij eigenlijk het beste:

Blijken wel wat nadeeltjes aan de Fuzzo te zitten:
Blijkt dat Fusso echt ernstig stinkt en dat heb ik niet zo graag in mijn garage waar ik het aan breng. Ook je microvezel doeken schijnen zo te stinken dat je ze niet in de wasmachine zou moeten durven gooien...
Hoeft niet naar kauwgomballen te ruiken maar een prettige geur doet wel wat aan het gevoel tijdens het waxen.
Verder blijkt er PTFE in te zitten, en zodra opgedroogd laat het een wit residu achter was kan stoffen als je het uitpoetst.
Ook slaan rubbers lelijk uit als je het met Fuzzo aan raakt.
Ook kan het aanbrengen lastig gaan, zoals anderen hier ook al noemen.

De Collinite 915 wordt er naast vergeleken en komt er overal eigenlijk top uit.

Maar de standtijd en beading van de Fuzzo zijn wel echt bizar aantrekkelijk / interessant!

Was eigenlijk al helemaal om naar de 476s of 845, maar denk dat ik toch maar gewoon iets meer uit moet geven en voor de 915 moet gaan. Zeker omdat ik een zwarte lak heb.
 
  • Leuk
Reactions: Boudewijn30
Fusso Coat heeft inderdaad een terpetine-achtige geur. Echter gebruikte ik het veelal buiten en dan ruik je het wel, maar je raakt er niet van bedwelmd ofso. :p Daarbij ruik je het sowieso sterker wanneer je het zo enorm vadsig smeert zoals de beste man in het filmpje. (Ook de reden dat je residu gaat krijgen en vlekken als je zo vadsig alle kanten op smeert)

Veel waxen vlekken op rubbers en kunststof. ;)

Het enige waar ik rekening mee houd wat betreft doeken is dat je de Fusso uitwrijft met een paar doeken. De doeken ruiken dan vanzelfsprekend wel wat naar de wax, maar wast er prima uit.

Standtijd en beading zijn inderdaad super.


Voor een zwarte lak zou ik gewoon lekekr de 915 nemen. Dit is lange tijd mijn favoriet geweest en als ik nu zou moeten waxen en een safe keuze moest maken, dan had ik deze weer gekozen.
 
Hehe om het nog wat moeilijker te maken:

De 915 en de 845 gebruik ik ook. Maar er zit wel degelijk verschil in. De 915 is een vaste wax en de 845 vloeibaar. Daar kan je mss al een verschil merken in prettigheid van verwerken. Mijn ervaring is dat de 915 een minder lange standtijd heeft dan de 845.
 
@M3fan : já, nou allemaal ophouden hoor, zo kan ik mijn bestelling in de winkelmand van carclean aan blijven passen! :p

Nee, over de kortere standtijd had ik gelezen, maar na 3 tot 4 maanden weer een therapeutisch vers laagje aanleggen vind ik wel prima om te doen. Een jaar standtijd hoeft nou ook weer niet echt.

En eens uit een blik smeren ipv vloeibaar (wat ik dus tot nu toe altijd deed met goldclass, nxt en pb ex-carnauba), lijkt mij ook wel fijn om te doen.

Jammer dat de 915 iets van 25 euro duurder is, tov een 476s of een Fuzzo, maar het extra geld denk ik wel waard en doet volgens mij knetter lang met zo'n blik...
Carclean-> maken jullie in de webshop nog een aanbieding voor de 915? :innocent:
 
Mocht je intresse hebben , ik heb eventueel nog zo'n kistje Monello limited Ibrido wax staan in zo'n mooie alu pot... nauwelijks van gebruikt en ik plan die ook niet direct meer te gebruiken... denk ook nog ergens een kleine pot Wolfgang Fuzion Carnauba waar niet al teveel van gebruikt is...
 
@rdb dankjewel voor je aanbod, heb gelijk eens dat oude topic (wat volgens mij in 2011 begon) eens helemaal gelezen over het door CC/Tim ontwikkelen van de Monello Ibrido Edizione Limitata, de pot, het doosje, de nummering onder op de pot, wat een leuk avontuur was dat. Flink prijsje toen-ter-tijd, maar mooi!
Uit testen alleen niet perse 'beter' dan bijv. een Colli 915, dus zoals ik al noemde denk ik (zeker met de paaskorting), dat ik maar voor zo'n pot moet gaan.

Zie ook dat de 476s pot 255gram is en de 915 340gram, dus niet alleen ietsjes duurder, maar ook gewoon méér.

Hoe is jouw 'avontuur' met de limited Ibrido gelopen? Waarom gebruik je hem niet? Lijkt me wel gaaf om te hebben/proberen zeg.
Was je een van de eerste kopers, of later de limited editie gekregen terwijl je een plastic pot kocht (volgens mij kreeg Carclean de limited niet voldoende verkocht en zijn ze in 2014 de potten maar gratis weg gaan geven als je de goedkopere plastic pot kocht).
 
Is een fijne wax , ik denk dat ik er een 2 tal keer mijn wagen heb mee gedaan maar toen kort daarna een nieuwe wagen gekocht en in een Nanolex coating gezet. Door tijdsgebrek heb ik het de laatste jaren steeds bij deze coating gehouden eigenlijk...
 
Uiteindelijk gekozen voor de Collinite 915 omdat die volgens jullie een tikkie beter is op mijn zwarte lak dan de 476s/845.
Volgende zojuist bij CC besteld:


  1. Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 - 340g
  2. Lavare shampoo - 500ml
  3. Raffini Veloce Premium Compound - 250ml
  4. Artico Magico Snow Foam - 1000ml
  5. Dry Me Crazy Drying Towel - 65x40cm
  6. Perfetto Detailer Spray - 1000ml
  7. Dolce Verde klei - 150 gram + 100 gram GRATIS
Door toevoeging van deze producten heb ik nu alles in huis om te foamen, te wassen, te kleien, te drogen, machinaal 3 stappen (Veloce, Mezzo, Finale) te polijsten en af te maken met Colli 915.
Ik hoop op een fraai en langdurig eindresultaat.
 
Fusso Coat heeft inderdaad een terpetine-achtige geur. Echter gebruikte ik het veelal buiten en dan ruik je het wel, maar je raakt er niet van bedwelmd ofso. :p Daarbij ruik je het sowieso sterker wanneer je het zo enorm vadsig smeert zoals de beste man in het filmpje. (Ook de reden dat je residu gaat krijgen en vlekken als je zo vadsig alle kanten op smeert)

Veel waxen vlekken op rubbers en kunststof. ;)

Het enige waar ik rekening mee houd wat betreft doeken is dat je de Fusso uitwrijft met een paar doeken. De doeken ruiken dan vanzelfsprekend wel wat naar de wax, maar wast er prima uit.

Standtijd en beading zijn inderdaad super.


Voor een zwarte lak zou ik gewoon lekker de 915 nemen. Dit is lange tijd mijn favoriet geweest en als ik nu zou moeten waxen en een safe keuze moest maken, dan had ik deze weer gekozen.

Die terpentine-/verflucht zit er inderdaad wel aan. En dat vind ik heerlijk. Veel liever dat dan de geur van kersenbubbelkauwgom ofzo. Ik vind dat de man in het filmpje wel erg overdrijft. En ondertussen wel de hele tijd zeggen dat ie ' old school' . is. Enfin, ieder heeft z'n voorkeuren natuurlijk en daar is ook niks mis mee.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Even een update van mijn zijde:

Door het slechtere weer nog net begonnen aan de volledig poetsbeurt.
Wel al meerdere keren de auto gefoamd met de Monello Artico Magico, gewassen met de gekochte Monello Lavare shampoo, gedroogd met de Dry me Crazy en spraytje er over van de Monello Perfetto.

Ervaringen:
- Artico Magico: Op mijn Bearforce foamlans, op een nieuwe Nilfisk 125bar HD. Mwwwaahhh, schuim is niet echt dik en loopt er voor mij te snel af. Foamlans staat juist ingesteld en met de nozzle die voor 125bar geschikt is. Lijkt qua prewash ook weinig te doen
- Lavare: Lekker. Glijdt goed, geur zo wat heftiger mogen (vindt ik fijn tijdens wassen). Voldoet
- Dry me Crazy: WaaaaaauuuuuW, dit is waanzinnig. Echt 100 keer beter dan mijn Delirium Orange towel. Mijn hemel wat neemt deze veel water op. Je kan er amper mee 'wrijven'. Je kan eigenlijk alleen hem op de lak leggen en dan rechte banen trekken. Hij zuigt zich gewoon bijna vast en neemt alles op. Ook glanst de auto daarna lekker (terwijl er bij mij nu nul wax oid op zit). Deze kan ik iedereen aan raden. De maat, 65x40 is ook precies goed. Andere doeken zijn eigenlijk vaak veel te groot.
- Perfetto: Wat een heerlijke geur. Heerlijke detailer om even er op te doen om na het drogen laatste (kalk)vlekjes etc weg te halen. Ook fijn in interieur. Aanrader.

Kijk uit naar mooi weer, dan kan ik alle Monello polijst stappen, de Monello klei en de Colli 915 gaan ontdekken!
Ik stop dan een beetje Perfetto in een andere fles, die ik 1:1 meng met demi-water. Dat raadt Carclean aan voor het kleien (gevraagd per email).