• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello polijstmiddelen met Scholl pads

Ziet er goed uit, toch? ;)

Jup, Veloce breekt mooi af en als je 'm doorwerkt kan je al een flinke finish behalen. Dit is voor 90% van de kijkers dan al een spiegel, maar ondanks dat afschalen vaak weinig lijkt te doen, behaal je wel nét dat beetje extra.

Veloce + harde pad kan misschien voor diepere defecten ''te weinig'' zijn, maar vergeet niet dat ''dieper'' soms verraderlijk diep kan zijn. Als je dan op de DAP een kleine plate zet + kleine pad, dan werk je lokaal dat defect bij met dezelfde combi en dit kan soms nét genoeg zijn.
 
inmiddels 1,5 jaar geleden mijn eigen auto onder handen genomen. Een beton harde lak was toen mijn conclusie. Veloce op een paarse Scholl compounding pad was eigenlijk toen niet genoeg om de gewenste correctie te behalen en afschalen leek verder weinig te doen.

Omdat ik 2 volvo's heb, heb ik besloten om wat te investeren in grof geschut. Sonax Cut-max heb ik gekocht en een Scholl Spyder sandwich pad. Een giga grove combinatie voor een flinke correctie zou je denken. Gister aan de slag geweest en inderdaad, het gaf een goede correctie en zeker tevredenmakend. Maar zelfs deze combi kan nóg grover. Deze auto leent zich voor een eerste stap met een rotary. Maar die stap heb ik nog niet durven zetten. Ik heb wel een PRO900 liggen die ik gebruik op oa glas. Dus heb inmiddels wel handigheid gekregen met de rotary. Ook op een aantal koplampen de rotary uit de kast getrokken en dat beviel prima.

De finish met de sandwich spyder pad + cutmax was eigenlijk zo goed dat er niet verder afgeschaald hoefde te worden wat ik vrij bizar vond. Lak dikte niet meetbaar veranderd na 1 hit (4 passes dambord). Zat overal rond de 140 micron

Uiteindelijk heb ik nog de Sonax EX 4/6 gepakt op Scholl blauw (heavy polish pad) om eventuele compound haze en wat fijnere krasjes weg te werken. Eigenlijk gedaan omdat ik mijn eigen ogen niet vertrouwede dat met cutmax en een spyder pad een fatsoenlijke finish over zou blijven. Cut-max heb ik namelijk ook gebruikt op een zwart metallic mercedes een aantal weken geleden. Hier bleef duidelijk een compounding haze over na de cut-max stap. Wel zeer makkelijk na te bewerken overigens.

De auto staat er in elk geval zeer knap bij nu en aanzienlijk beter dan de vorige keer met Veloce. En Cut-max verwerkt ook een stuk fijner dan Veloce. Veloce is erg chemisch en stoft veel meer. Cut-max is op water basis. Stoft niet en je kunt heel lang door werken mocht het nodig zijn. Ook geen witte aanslag op rubbers. Ook die EX 4/6 is een fijn product. Zelfde eigenschappen als de cutmax maar dan met een betere glansgraad. Voor mijn Volvo maakte dit niet zo gek veel uit maar op die zwarte mercedes was dit een prachtige 2e stap om tot een finish te komen.

Dus een aanrader om voor harde lakken eens cut-max te gebruiken. Voor een compound bijzonder gebruiksvriendelijk en plezierig om mee te werken. Er staat weinig op het forum over dit product, dus vandaar laat ik even een reactie achter met mijn bevindingen. Harde lakken zijn gewoon best frustrerend af en toe. Het is fijn om dan een product op de plank te hebben staan waar je naar kunt grijpen.
 
Als je foampad zo weinig resultaat gaf, dan zou ik toch een microvezelpad aanbevelen! Die van Scholl en Lake Country bevallen mij uitstekend. De machine maakt ook verschil natuurlijk.

Een kleine uitslag heeft zijn beperkingen, maar het verschil tussen foam en microvezel (of kortharige wol) op een D/A is echt groot! De kortharige monello wolpad of bovengenoemde MF-pads gaan je op een DAP veel correctiekracht geven! Wellicht zelfs meer dan foam op je PRO900 en zonder je foutmarge te verliezen die je met een D/A hebt.
 
Ik heb een Rupes microvezel pad (blauw) geprobeerd. En ik heb een 15mm excentrische machine (evo plus). De spyder pad gaf net zo veel correctie als de MF, maar de finish was wel beter.
 
Ik heb geen ervaring met de rupes MF pad, maar het effect zou niet hetzelfde moeten zijn, hoe hard de witte spiderpad ook is. Een long-throw machine zou daarbij een goede correctie moeten geven, maar de evo plus is niet kleiner dan 5": kan het dus ook techniek zijn? Veel hoeken en vouwen van de volvo's beperken je bewegingsvrijheid en effect van je D/A (eerder pad stall). Een rotary gaat je daar zeker van af helpen, al loop je meer risico wanneer je letterlijk de randjes op zoekt.

Ik snij bijvoorbeeld met de pxe en een mf-pad echt hard en die kent 'maar' 12mm uitslag.
 
Pad stall is wel zeker een ding met 5 inch en grote uitslag machine. Dat merkte ik zeker met alle plooien die mijn volvo kent.

Heb daar nog de normale DAP EVO voor met 3 inch plate. Dan kan je net iets meer in de hoekjes.

Roterende machine geeft dan natuurlijk wel wat meer mogelijkheden, maar ook veel riggeltjes waar je makkelijk door de lak heen kunt gaan. Maar misschien op de grotere vlakken wel het proberen waard volgende keer. Als er een lak is waar je met een rotary redelijk 'veilig' op kunt oefenen is zo'n beton lak als deze volvo. Dan pak ik uiteraard wel een veel lichtere combi pad/polijstmiddel.

Ik ga onze volvo S40 ook doen binnenkort. Die lak is bijna net zo hard. En inmiddels een 15 jaar oud beestje, dus daar de rotary misschien eens op uitproberen. Misschien blauwe Scholl pad met S17? Of misschien zelfs S30+ om even aan de veilige kant te beginnen.