leesvoer ...vd experts :rules
......Het reinigen van de motor.
Waarom is het noodzakelijk het motorcompartiment van de auto te reinigen? Het tegengaan van roest, het op tijd signaleren van lekkages en overige slijtage behoren tot de belangrijkste redenen. Om vet en vuil in het motorcompartiment te verzachten kun je de motor starten, een aantal minuten op laten warmen en weer afzetten. De beste schoonmaak temperatuur voor de motor is warm maar niet heet. Om dit te controleren kun je je hand even bij de motor houden. Kun je dit doen zonder je hand te verbranden, dan is de motor op goede temperatuur om schoon te maken. Gedurende het afkoelen van de motor naar de normale temperatuur kunnen openingen waar water schade zou kunnen veroorzaken afgedekt worden. Dit zijn bijvoorbeeld het luchtfilter, stekkerdoosjes en dergelijke
Check of de doppen van de verschillende onderdelen, zoals de peilstok of de olievuldop, strak genoeg zijn aangedraaid om het instromen van water te voorkomen. Zo niet, dan kunnen ze alsnog afgedekt worden.
Nu de motor opgewarmd is en beschermd tegen water, kan het hele motorcompartiment worden besproeid met een motorreiniger.
Probeer onderin te beginnen en werk zo naar boven. Op deze manier riskeer je niet om ontvetter op je te krijgen wanneer je onderdelen aan de onderkant reinigt. Deze motorreiniger( VISKOS) reinigt grondig en tast de lak of de aluminium onderdelen niet aan en is tevens biologisch afbreekbaar.
Wel moet worden vermeld dat iedere ontvetter de wax van de auto zal verwijderen. Wanneer er ontvetter op gewaxte onderdelen komt zullen deze opnieuw gewaxt moeten worden.
Laat de ontvetter ongeveer 3 tot 5 minuten inwerken en gebruik dan een borstel om zachtjes de meest vervuilde delen in te wrijven.
Besproei en borstel gedeelten die extra reiniging vereisen eventueel een tweede maal. Zodra het hele compartiment is gereinigd kan deze voorzichtig met louw water worden afgespoeld. Gebruik een gematigde straal. Hoe harder de straal, des te groter de kans dat water in afgesloten onderdelen komt.
wanneer het hele motorcompartiment schoon is, kun je alle extra gecreëerde afdichtingen verwijderen.
Gebruik een papieren handdoeken om de accu te drogen. Natuurlijk alleen wanneer deze zich in hetzelfde compartiment als de motor bevindt. Nu kan de motor worden gestart zodat deze op kan warmen. Op deze manier droogt de rest van de motor.
Het gebruik van een stoom reiniger kan een negatief effect hebben op elektrische onderdelen van de auto. Vooral moderne motoren hebben veel sensoren welke continue informatie versturen naar de diverse computers. Stoom dringt door in deze sensoren elektrische signalen worden ontregeld, waardoor de motor slecht of helemaal niet meer loopt. Het vinden van storingen veroorzaakt door oxidatie van stekker verbindingen en of defecte sensoren kan een tijdrovend werk zijn dus neem geen risico.
Wanneer alles droog en afgekoeld is kan er een laag motor-fresh worden aangebracht, op slangen en overige rubberen onderdelen.
De geverfde delen van het compartiment (niet de motor zelf) kunnen opnieuw worden gewaxt. Controleer of de aansluitingen van de accu schoon zijn. Zoniet, dan kunnen de kabels worden losgemaakt en met een staalborstel schoongemaakt. Daarna kunnen de kabels met een likje vet worden ingesmeerd en weer worden gemonteerd.......
......Het reinigen van de motor.
Waarom is het noodzakelijk het motorcompartiment van de auto te reinigen? Het tegengaan van roest, het op tijd signaleren van lekkages en overige slijtage behoren tot de belangrijkste redenen. Om vet en vuil in het motorcompartiment te verzachten kun je de motor starten, een aantal minuten op laten warmen en weer afzetten. De beste schoonmaak temperatuur voor de motor is warm maar niet heet. Om dit te controleren kun je je hand even bij de motor houden. Kun je dit doen zonder je hand te verbranden, dan is de motor op goede temperatuur om schoon te maken. Gedurende het afkoelen van de motor naar de normale temperatuur kunnen openingen waar water schade zou kunnen veroorzaken afgedekt worden. Dit zijn bijvoorbeeld het luchtfilter, stekkerdoosjes en dergelijke
Check of de doppen van de verschillende onderdelen, zoals de peilstok of de olievuldop, strak genoeg zijn aangedraaid om het instromen van water te voorkomen. Zo niet, dan kunnen ze alsnog afgedekt worden.
Nu de motor opgewarmd is en beschermd tegen water, kan het hele motorcompartiment worden besproeid met een motorreiniger.
Probeer onderin te beginnen en werk zo naar boven. Op deze manier riskeer je niet om ontvetter op je te krijgen wanneer je onderdelen aan de onderkant reinigt. Deze motorreiniger( VISKOS) reinigt grondig en tast de lak of de aluminium onderdelen niet aan en is tevens biologisch afbreekbaar.
Wel moet worden vermeld dat iedere ontvetter de wax van de auto zal verwijderen. Wanneer er ontvetter op gewaxte onderdelen komt zullen deze opnieuw gewaxt moeten worden.
Laat de ontvetter ongeveer 3 tot 5 minuten inwerken en gebruik dan een borstel om zachtjes de meest vervuilde delen in te wrijven.
Besproei en borstel gedeelten die extra reiniging vereisen eventueel een tweede maal. Zodra het hele compartiment is gereinigd kan deze voorzichtig met louw water worden afgespoeld. Gebruik een gematigde straal. Hoe harder de straal, des te groter de kans dat water in afgesloten onderdelen komt.
wanneer het hele motorcompartiment schoon is, kun je alle extra gecreëerde afdichtingen verwijderen.
Gebruik een papieren handdoeken om de accu te drogen. Natuurlijk alleen wanneer deze zich in hetzelfde compartiment als de motor bevindt. Nu kan de motor worden gestart zodat deze op kan warmen. Op deze manier droogt de rest van de motor.
Het gebruik van een stoom reiniger kan een negatief effect hebben op elektrische onderdelen van de auto. Vooral moderne motoren hebben veel sensoren welke continue informatie versturen naar de diverse computers. Stoom dringt door in deze sensoren elektrische signalen worden ontregeld, waardoor de motor slecht of helemaal niet meer loopt. Het vinden van storingen veroorzaakt door oxidatie van stekker verbindingen en of defecte sensoren kan een tijdrovend werk zijn dus neem geen risico.
Wanneer alles droog en afgekoeld is kan er een laag motor-fresh worden aangebracht, op slangen en overige rubberen onderdelen.
De geverfde delen van het compartiment (niet de motor zelf) kunnen opnieuw worden gewaxt. Controleer of de aansluitingen van de accu schoon zijn. Zoniet, dan kunnen de kabels worden losgemaakt en met een staalborstel schoongemaakt. Daarna kunnen de kabels met een likje vet worden ingesmeerd en weer worden gemonteerd.......