• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Newby met wat vragen voor mijn 1e bestelling

tminus3

Detailing rookie
14 jul 2012
2
0
Hoi iedereen,

Mijn naam is Marc, 40 jaar uit het zonnige zuiden. Ik wil binnenkort wat serieuzer aan de slag met het detailen van mijn auto's. Voorheen ging m'n daily driver meestal door de wasstraat, of waste ik hem in een wasbox. Mijn oldtimer deed ik altijd met de hand wassen en soms waxen.

Nu moet mijn oldtimer binnenkort weer getaxeerd worden voor de verzekering, en heb ik een paar weken geleden een nieuwe dagelijkse auto gekocht (Renault Megane II Grand Tour). Een goed moment om me wat te verdiepen in het handmatig detailen.

Nu wat rondspeuren kwam ik onderstaand topic tegen wat ik als leidraad wil gebruiken:
https://forum.Carclean.com

Om één en ander wat overzichtelijker te houden wil ik me voorlopig tot Poorboys World producten beperken. Na.v. het bovenstaande topic heb ik gelijk een paar vragen. Ik zal eerst wat info geven over de auto's;

- 2007 Renault Megane; ex-lease, redelijk verwaarloosd, waarschijnlijk alleen een wasstraat gezien. na aankoop met de hand gewassen maar daarna gelijk een regenbui met veel sahara zand eroverheen. Dus nog geen hele goede indruk van de toestand van de lak. Staat altijd buiten, 12.000km pj, hoeft geen perfecte showcar lak/glans te krijgen, maar wil wel de lak goed beschermen.

IMG_20120620_180831.jpg


- 1967 Ford Mustang fastback; nieuw gespoten in 2003, staat altijd binnen, meestal onder een autohoes. Komt zelden buiten bij regen, en wordt alleen in de zomermaanden gebruikt. Zo'n 2500km pj. Op een paar puntjes steenslag en miniscule krasjes na, ziet de lak er nog prima uit. Deze moet er vooral zo goed mogelijk uitzien ,^^

pin002.jpg


- De Renault is zilvergrijs metallic, de Mustang Aqua metallic, gebruik ik het best de Black Hole of White Diamond?
- Wat voor applicator pads gebruik ik het best bij de diverse stappen, en hoeveel heb ik er nodig (1 per stap?)
- Gezien de beschrijving van beide auto's gebruik ik het best de SSR1 of de Professional Polish?
- Als ik de EX Sealant with Carnauba gebruik, voegt de Natty's Paste Wax dan nog iets toe?


Alvast bedankt voor jullie input.
 
wow, mooie fastback heb je daar! echt een prachtauto, hier zou ik graag wat meer foto's van willen zien :)
ontopic:
- ik zou voor de ranault de white diamond pakken, het gaat hierbij toch meer om een lichte dan om een donkere lak.
-qua pads kan je inderdaad het beste 1 per stap aanhouden, ook per stap een MF doek.
-in deze vraag ben ik niet echt thuis qua PB spullen, iemand anders???
-de natty's zal zeker nog wat toevoegen, de 1e sealent is goed(met lichte wax). Maar een 2e laag wax kan nooit kwaad :ja
 
Persoonlijk zou ik geen sealant op je Ford zetten. Een gewone wax zoals de Natty's gaat er na een jaar nog opzitten als je maar 2500km doet. Heb hier zelf een weekendwagen staan en na een jaar is de beading nog alsof ik hem gisteren in de wax heb gezet.

Wat de polijstspullen betreft: de Professional Polish is zeer veelzijdig, maar vrees dat je daar niet mee gaat toekomen op je daily. Als je zegt dat hij redelijk verwaarloosd is geweest in het verleden, dan is het nog maar de vraag of je er met de SSR1 gaat komen. Is natuurlijk moeilijk in te schatten zonder de lak in het echt gezien te hebben.
 
Vooral de daily eerst 's een goede kleibeurt geven voor je met de rest van de stappen aan de gang gaat, die van Poorboy's is een prima klei.
Ook neem ik aan dat je je daily niet vaak gaat waxen dus zou ik voor een wax gaan met een lange standtijd (goedkoop en duurzaam collinite 915)

Veel van je vragen worden hier beantwoord KLIK
 
Poorboys Diamond White + EXP voor zowel de megane als de übergeile mustang .... 2 laagjes exp en je kan er weer zeer goed tegenaan.
Sowieso zou ik ze alle 2 kleien ( gaat je namelijk verbazen wat er af gaat komen ) en raad aan om de SSR2.5 en de SSR1 in elk geval pakken daar je met alleen de 1 niet genoeg zal hebben.
Zo blijft het allemaal binnen je poorboys wens en pak je tevens goede producten
 
Bedankt voor de reakties allemaal. Ik ga me beraden op wat precies te kopen, zodra ik deze week de Megane gewassen heb. Dan kan ik toestand van de lak goed beoordelen. Er zitten hier en daar wel uitschieters van een DA-machine op de trim, dus waarschijnlijk is de auto recentelijk nog door een poetsbedrijf onder handen genomen.
Vanmiddag tussen de buien door de Mustang gewassen en weer onder zijn hoes in de garagebox gezet. Enige problemen daar zijn een paar doffe plekjes op de motorkap ('wegwerken' van een paar stofjes in de blanke lak door de spuiter), een wat matte plek op het achterspatbord en wat steenslag. Geen swirls, hologrammen oid.

Kleine staat voor beide auto's op sowieso op het programma.

Om even off-topic te gaan:
De Mustang heeft een website. Hij loopt een jaartje achter qua updates maar evengoed: www.mustangfastback.nl
Tegenwoordig gaat het oude beessie ook af en toe het circuit op: http://youtu.be/bvT_XZUDHmc?hd=1