• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een goed begin, ...

Dion

Detailing trainee
3 aug 2018
10
25
Hoi!

Ik zal me even voorstellen en meteen een paar vragen stellen.

Mijn naam is Dion, ik woon in de omgeving van Alkmaar/Schagen.
Sinds een week ben ik in het bezit van een gloednieuwe Renault Clio in metallic zwart.
Ik vind het zelf een prachtige auto en wil deze natuurlijk goed onderhouden en schoon houden.

Zo kwam ik na een korte zoektocht op internet uit bij car detailing, iets wat mij voorheen nog compleet onbekend was.
Omdat mijn vorige auto een goedkope Ford Fiesta uit 2006 was, heb ik nooit heel veel aandacht aan het wassen gegeven.
De eerste keer natuurlijk braaf met een emmertje en spons, maar daarna steevast door de wasstraat.

Met mijn nieuwe bolide wil ik dit uiteraard compleet anders aanpakken.
Inmiddels is mijn eerste bestelling bij Carclean al geleverd en heb ik de Clio van het weekend zijn eerste wasbeurtje gegeven.

Misschien leuk om te weten, dit is op dit moment mijn inventaris, en wat ik dus als eerste besteld heb:
- 2x 19 liter emmers
- 1x Grit Guard
- 1x Q²M Smoothie Wash Mitt
- 1x Q²M Silk Dryer XL
- Dodo Juice Born to be Mild shampoo 250ml
- Monello Non-ferro
- 4x Monello Peluche Verde
- 1x Vetro Bianco - 45x45cm
- 1x Piccolo Nero - 35x35cm
- Poorboys APC+D

Met bovenstaande was het al erg prettig wassen afgelopen weekend, maar er zijn wel wat vragen bij mij naar boven gekomen. Ik hoop dat iemand mij hiermee een beetje op weg kan helpen.

- Hoeveel shampoo kan je het beste gebruiken? Ik kan hierover op de verpakking niet veel vinden. Uiteindelijk heb ik voor 1 wasbeurt bijna het halve flesje DJ 250ml gebruikt. Volgens mij iets te veel...

- Mijn nieuwe auto is blijkbaar afgeleverd met een FLON4000 laag. Na het zoeken op internet en hier op het forum blijkt dit een soort 'teflon' coating te zijn. Het komt op mij meer over als marketing gedoe dan als echt degelijke bescherming. Helaas is het aanbrengen vreselijk slecht gedaan. Er zaten voor mijn eerste wasbeurt al diverse swirls op de motorkap, deuren en het dak. Tevens vertoont het dak 'aanbrengstrepen' die ik er met het wassen niet vanaf gekregen heb.
Ik wil de swirls eigenlijk het liefste proberen weg te polijsten. Ik zit echter in mijn maag met de coating. Kan ik deze wel polijsten? Kan ik wel waxen? Moet ik eerst de hele coating wegpolijsten, of kan het ook alleen plaatselijk op de swirls? Tast kleien de coating aan? :tired_face:

- Ik heb begrepen dat je voor het waxen, als dat al kan met de coating, rekening moet houden met de hardheid van je lak. Ik begreep dat vooral duitse auto's vaak een harde lak hebben, maar het is me niet duidelijk hoe dit nou echt te controleren of te bepalen is. Uiteraard is het bij elke auto anders. Kan ik beter eerst een wax voor een zachte lak nemen, en als dit niet werkt een wax voor harde lak proberen? Of juist andersom?

- Ik woon in een appartement op de eerste verdieping. Dat maakt het een en ander wel lastig. Ik heb wel de beschikking over een prive parkeerterreintje achter het appartementencomplex, maar hier is geen water en stroomaansluiting en het is te ver vanaf mijn appartement. Helaas zijn ook de wasboxen in mijn omgeving erg schaars. Is er iemand in een vergelijkbare situatie die hier misschien een handige oplossing voor heeft bedacht?

- Tot slot ben ik nog op zoek naar een goede dressing voor de banden. Helaas beginnen de banden (of zijn van nature) al 'grijzig' te worden. Een mooie zwarte wetlook zou stukken mooier staan. Ik zie in de webshop een hele lijst met Tire coatings, Tire Shine, Tire Wax, Tire Gloss, Tyre Gel, Tyre Dressing, etc. Maar wat ik nou moet hebben?

In ieder geval alvast heel veel dank voor alle informatie die ik al heb gevonden, alsmede de keurige snelle levering van mijn bestelling!
Ik kijk al uit naar 1 september om mijn verzameling wat uit te breiden.
 
Welkom hier, veel detail- en leesplezier.
Een snel antwoord op je vragen:
  • Hoeveelheid ml. shampoo: 15-20ml shampoo, op tien liter water dacht ik.
  • Flon: zie hier: https://forum.carclean.com/threads/flon-4000-lak-verzegeling-mening.3063/
  • Wax en lakhardheid hebben niets met elkaar te maken. Ik vermoed dat je polijsten en hardheid van lak verward met waxen.
  • Appartementencomplex: emmers met gamma seals (deksels) en de auto in de wasbox schoonmaken. Daarna afdrogen met doek en evt. drooghulp.
  • Banden: zoveel mensen, zoveel meningen. Wat de een fantastisch vind, vind de ander waardeloos. Ik heb de Gyeon Q2 Tire en ben daar tevreden over.
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Welkom hier. Je bent goed op weg. Rustig inlezen en niets overhaast doen. Je vindt je eigen weg wel.
Voor de rest ga ik volledig mee in de antwoorden van Marcel.
 
Welkom op het forum! :)

  • Born to be Mild heeft een verhouding van 1:714. Op 15 liter water gooi je er dan 21ml shampoo bij. De emmers zijn 19L, maar het komt allemaal iet zo nauw. Zolang het sop-water tussen je vingers glibberig voelt, is het al goed. ;)

  • FLON-laag is blijkbaar niet zo denderend. Deze kan je zonder twijfel verwijderen en niets verliezen. Wat ik erger vind is dat deze laag niet goed is aangebracht en er zelfs swirls te vinden zijn. Ik ben er niet verbaasd over dat dit is gebeurt, maar heb je hier voor betaald? (Zo ja, dan zou ik bij een aanzienlijk bedrag je geld terug gaan halen en dit besteden aan goede producten en materialen en het zelf beter doen. Zo nee, alsnog zelf beter doen) Je kan over deze laag gewoon polijsten om hem te verwijderen. Binnen no-time is deze laag al verdwenen en wanneer je de storende swirls aan het verwijderen bent. De lak is hierna ontdaan van bende, alleen nog even ontvetten met een product als Gyeon - Prep of Nanolex - EX en dan kan je zelf een mooie LSP (Last Step Protection) aanbrengen, zoals een wax/sealant/coating.

  • Een wax heeft niets met de hardheid van je lak te maken. Bij het kiezen van een gradatie polijstmiddel wél. De enige reden dat je wilt weten hoe hard/zacht je lak is, dat is wanneer je gaat polijsten. Je wilt immers niet je lak grof gaan polijsten wanneer fijn polijsten al voldoende zou kunnen zijn. ;)

  • Waxbox opzoeken en je spullen meenemen. Ik zou toch wel graag op zijn minst stromend water willen hebben bij het wassen/spoelen van de auto. :D In jouw geval kan je niet thuis wassen, dus zal je een wasbox moeten opzoeken. Als ik nu de luxe van voor-de-deur-wassen zou verliezen, dan:

  1. Was-emmers vullen met warm water + één emmer met sop en washmitt.
  2. Gamma Seals erop. (Deksels)
  3. Drukpomp met pH-neutrale foamshampoo + water. (Veilige voorwas)
  4. Droogdoeken
  5. (Eventueel een product om je waxlaag te boosten, zoals Wetcoat)
  6. Drooghulp. (Sprayfles met S&W - 1:1)
  7. Bandendressing. (In mijn geval ook Gyeon - Tire + foam applicator)
 
Bedankt allemaal voor de goede snelle reacties en het warme welkom!
Goed om te weten dat de hardheid van de lak dus voor het waxen niet relevant is. Waarschijnlijk was ik in de war met polijsten inderdaad.

Quantoxx,
Ik heb niet specifiek voor de FLON laag betaald. Bij de aflevering zat het er op gaf de dealer aan. Voor de aflevering had ik er niks van gehoord, anders hadden ze de moeite niet voor me hoeven te doen.
Moet ik de hele auto polijsten, dus alle FLON bende verwijderen, voordat ik een LSP kan aanbrengen?

Ik ga in de buurt even wat wasboxen opzoeken, goeie tips waar ik wat aan heb.
 
Ah, dan is de auto gewoon met deze laag de opslag in gegaan. No problemo! :) Ik zou inderdaad de auto een polijst-ronde geven. Al is het alleen maar een fijne stap, dan verwijder je de bestaande laag en misschien ook wat lichte swirls. Vervolgens de auto even nalopen met een ontvetter en een lekker waxje ofso smeren.

Ooh, je kan trouwens de auto ook behandelen met een paint cleaner ok de laag te verwijderen, maar deze polijst de lak niet. Met een fijn polijstmiddel dezelfde handeling doen kost je iets meer tijd, maar dan heb je ook wat. ;)
 
Top, dankjewel!
Ik heb (nog) geen DAP, dus de hele auto handmatig polijsten staat me wat tegen, maar misschien is het inderdaad wel een goede investering.
Zou paintcleaner + sommige stukken handmatig polijsten dan een goede tussenweg zijn? Of is echt alles polijsten vele malen beter?
 
Een DAP is altijd handig. :) Naast het feit dat je altijd kan polijsten wanneer nodig, kan je ook machinaal waxen. (Sneller, egaal) Mocjt je in de toekomst krassen vinden of de boel willen opfrissen; Altijd makkelijk! ;)

Handmatig met paint cleaner aan de gang, dat is een mogelijkheid. (Om je lak te reinigen en dan opnieuw te waxen) Handmatig polijsten is een workout en bij een harde lak gewoon niet te doen, mits je erg lang bezig wilt zijn. :p
 
  • Leuk
Reactions: Dion