• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw hier (en géén poetser....)

Mijn advies van de hotwax van de wasstraat was serieus advies bij de gegeven planning en niet iets in de trant van: zoek het dan zellef uit". :innocent:

Ik begrijp dat je er anders mee omgaat dan de meeste forumbezoekers hier en dat respecteer ik. Ik probeer ook met je mee te denken maar ik geef al aan dat een auto door de wasstraat halen en hem goed proberen te conserveren een uitdaging is om daar goed advies over te geven.

Prima om er niet teveel tijd, geld of moeite in te willen steken. Maar van een goede bescherming is dan ook geen sprake natuurlijk. Ieder zijn ding. Als er een wondermiddel bestond wat je een keer per half jaar op je auto kon aanbrengen waardoor je hem ook al die tijd niet hoefde te wassen en hij toch "goed bijgehouden" bleef, dan gebruikten we dat hier vast allemaal.

Ondertussen heb je al weer meer informatie tot je gekregen en is je mening al aan het veranderen. Misschien nog even wat meer inlezen hier... Ik ben benieuwd wat het gaat worden qua wassen en bescherming...
 
Een paar keer per jaar met de hand wassen is echt te weinig.
Hoe meer vuil op de lak, hoe meer kans op krassen.
Nou lijk ik de nuance toch te missen.

Laat ik het eens anders zeggen. Mijn huidige auto kocht ik ruim 12 jaar geleden nieuw. Die heb ik erg weinig gewassen. En ja, in jullie ogen zal die er niet uitzien. Dat kan ik me best wel voorstellen. Weinig wassen betekent in dit geval zelfs minder dan eens per jaar. In die 12 jaar misschien 4x wasstraat (het is me nu duidelijk dat ik dat beter helemaal niet meer kan doen) en ik denk 6-8x met de hand met handwarm water en shampoo.

Nu heb ik de volgende auto besteld en ik wil proberen om de lak een iets betere behandeling te geven, om die iets beter te beschermen. Het is niet reëel om te denken dat ik die auto vaker zal gaan wassen dat wat ik tot nu toe gedaan heb.

Begrijp ik nu goed dat jullie hier nu zeggen dat het op basis van deze beschrijving geen enkel nut heeft om er wat dan ook op te doen? Geen sealant, geen wax, geen keramische coating? Of iets anders? Gewoon laten afleveren en eens per jaar met shampoo 'schoonmaken' geeft het zelfde resultaat als iets moois van Carclean erop doen?
 
Ik ben hier ook redelijk vers op het forum.

Maar als je zoals je aangeeft geen poetser bent zou ik eerder de keren dat je de auto wilt schoonmaken gewapend met een fles pre-was en velgen reiniger naar een wasbox rijden, inspuiten, laten inrekenen daarna de HD spuit erop zetten in plaats van 1-2 maal per jaar naar de wasstraat. Lijkt mij veel minder schadelijk voor je lak.
 
Als je zelf al aangeeft dat je je nieuwe auto niet vaker gaat wassen dan je vorige - 10-12 keer in totaal in 12 jaar tijd...
Wie hou je hier eigenlijk voor de gek met het idee dat je deze nieuwe auto beter gaat conserveren? (De zelfkennis siert je wel) ;)

* If you want something to change, you will have to change something *

Als je inderdaad minder dan 1 x per jaar gaat wassen en dan de ene keer in de wasstraat en de andere keer eens met de hand (een emmer en een spons) dan zou ik persoonlijk ook niet de moeite doen om nog een wax o.i.d. te gaan smeren. Dat is mijn serieuze advies voor jouw situatie.

Die wax is al lang voordat je weer gaat wassen al uitgewerkt en heeft dan alweer maanden geschitterd door afwezigheid... Verspilde moeite inderdaad.

Helaas kunnen we je geen simpele oplossing bieden om je auto zo weinig te verzorgen en toch "goed bij te houden".
 
Eventjes inhaken op maar een keer per jaar wassen....

Het probleem hiervan is dat je auto het vuil vasthoud, en hoe langer dit erop zit, hoe vaster dit gaat zitten en dus moeilijker schoon te maken is. Ik kan niet kijken naar je tijd, zin of moeite maar ik zou proberen iedere 8-12 weken je auto goed te wassen en er dan een goede wax op te zetten.
 
Tja, de laatste reacties bekeken moet ik nu concluderen dat bij gemiddeld 1x per jaar wassen (alleen met de hand, echt helemaal géén wasstraat) geen enkel spul (Waxoyl, wax, sealant of wat dan ook) enig nut heeft.

Om het één stapje beter te doen dan mijn huidige auto zal ik dus, op basis van wat @Istnogferarie zegt, minstens eens per kwartaal moeten wassen en er meteen daarna (weer) een goede wax op zetten.

En ja, die wasstraat zal ik moeten vergeten als ik een beter resultaat wil. Dan kan ik beter het advies van @BZwart opvolgen en elk kwartaal gewapend met geschikt schoonmaakspul naar de wasbox rijden.

Vat ik het zo goed samen?
 
Wow, ik zag dat je een reeks vragen aan mij stelde, maar zie dat we inmiddels al 2 volle pagina's met reacties verder zijn. ;)

Als ik even de nuchtere boer mag uithangen: Je auto netjes houden is niet elke week moeten ''poetsen''. Wat men hier doet is de auto 1-2x per jaar flink aanpakken en vervolgens netjes onderhouden. Dit onderhoud is veelal een wasbeurt op de juiste manier om zo het gedane werk zo goed mogelijk netjes te houden. ;)

Stel dat men nét vóór de zomer de gehele auto aanpakt middels polijsten (lak strak maken) en vervolgens een wax o.i.d. aanbrengt, maar vervolgens het onderhoud niet goed doet (verkeerd wassen, te weinig wassen, krasstraat), dan zal dit gedane werk al snel weer teniet gedaan zijn. Denk aan waskrassen, swirls en dergelijke.

Conclusie: Netjes maken + netjes houden. ;) Dit kost tijd en moeite, dus als dit er niet is of niet kan zijn, dan zal het ''netjes houden'' niet lang stand houden.

A
ls je nog steeds denkt; ''Naja, ik wil echt niet regelmatig de auto goed wassen'', dan zal je simpelweg met een vieze auto moeten rondrijden en de waskrassen/swirls/etc. voor lief nemen.
Vind je dit prima, maar wilt toch wel IETS van bescherming, dan zou ik zelf kiezen voor bijv. Gyeon - Wetcoat. Dit spul geef je 2-3 spraytjes per paneel en spuit je af met de hogedrukreiniger. (wasbox bijv) Dit product kan je over een wax/sealant sprayen, maar ook als stand alone. Dit werkt op mijn auto momenteel al ruim een maand nog redelijk zonder wax o.i.d. eronder.
 
Ha, ik begin er gelukkig meer lol in te krijgen hier :grinning:.

Er wordt steeds weer teruggekomen op die was/krasstraat, ondanks dat ik al heel wat posts geleden zei dat ik nu echt wel weet dat ik die moet vergeten als ik beter resultaat wil. Dat ding noemen heeft dus geen positief effect meer....

En dank je @Quantoxx voor je nuchtere bijdrage. Die komt aardig in de richting van wat er voor mij haalbaar is. Daarbij moet ik toegeven dat ik door de suggestie van @BZwart om de wasbox te gebruiken wel dreig meer te gaan schoonmaken, onderhouden. En ook je opmerking @Quantoxx dat het één keer per jaar groot onderhoud is en de rest van het jaar 'bijhouden', die helpt me goed. Die wasbox zie ik beter zitten dan de handwas. Je laatste alinea komt in de richting van wat ik voor ogen had/heb nu.

Het heeft even tijd nodig om in te dalen :rolleyes:. Ik ga eens verder lezen over die gyeon wetcoat en hoe je dat gebruikt.
 
No problemo :D

Ben blij dat je inziet dat met meer regelmaat wassen de boel simpelweg netter blijft. Je zal ook snel gaan inzien/ervaren dat áls je eenmaal de auto er netjes bij hebt staan, dat je er simpelweg een lekkerder gevoel bij hebt. Je koopt immers een nieuwe auto voor een flinke duit en deze wil je gewoon zo lang mogelijk netjes houden.

Onthoud wel dat het aanschaffen van een goed was-arsenaal, of je nou handwast of de wasbox bezoekt, altijd een grote plus is. Ook in de wasbox trekt je de harde wasborstel over je lak die waarschijnlijk door de persoon vóór jou over velgen of vieze delen is gehaald. ;) Alleen afspoelen met de hogedrukspuit zal altijd een laag vuil laten zitten op de auto die je alleen weghaalt door de auto aan te raken c.q. te wassen.
 
Moet wel er bij zeggen dat met de wasbox, er waarschijnlijk door de mensen hier bedoelt wordt; zelf sopje meenemen en een washandschoen en de auto daar wassen...... Dus niet met de borstel van de wasbox je auto wassen. Dan kan je hem zelfs beter nog gewoon door de wasstraat halen.
 
Ben blij dat je inziet dat met meer regelmaat wassen de boel simpelweg netter blijft. Je zal ook snel gaan inzien/ervaren dat áls je eenmaal de auto er netjes bij hebt staan, dat je er simpelweg een lekkerder gevoel bij hebt. Je koopt immers een nieuwe auto voor een flinke duit en deze wil je gewoon zo lang mogelijk netjes houden.
Ja, ik begin wat te schuiven. De tijd zal leren of ik dat ook volhoud. Het opzetten van een niet te ambitieus plan helpt daar wel bij ;) .

Onthoud wel dat het aanschaffen van een goed was-arsenaal, of je nou handwast of de wasbox bezoekt, altijd een grote plus is. Ook in de wasbox trekt je de harde wasborstel over je lak die waarschijnlijk door de persoon vóór jou over velgen of vieze delen is gehaald. ;) Alleen afspoelen met de hogedrukspuit zal altijd een laag vuil laten zitten op de auto die je alleen weghaalt door de auto aan te raken c.q. te wassen.
Kijk, nou gaat het voor mijn gevoel alweer richting echt poetsen. Wat adviseer je mij als minimumwerker om mee te nemen? En wat doe ik dan in die wasbox?
Nogmaals, het gaat mij erom om het één stapje beter te doen dan in de afgelopen 12 jaar met mijn huidige auto.
 
Minimaal een emmer (handig als je die ook af kan sluiten zodat je die gevuld mee kan nemen naar de wasbox), een washmitt, shampoo en een droogdoek.
 
Vind je dit prima, maar wilt toch wel IETS van bescherming, dan zou ik zelf kiezen voor bijv. Gyeon - Wetcoat. Dit spul geef je 2-3 spraytjes per paneel en spuit je af met de hogedrukreiniger. (wasbox bijv) Dit product kan je over een wax/sealant sprayen, maar ook als stand alone.
Zit nou te zoeken hoe je die Wetcoat aanbrengt maar kan het niet echt vinden. Je hebt het over 2-3 spraytjes per paneel. Moet je het daarna met een doek uitwrijven over dat hele paneel? Hoe verdeelt het anders?
 
Zit nou te zoeken hoe je die Wetcoat aanbrengt maar kan het niet echt vinden. Je hebt het over 2-3 spraytjes per paneel. Moet je het daarna met een doek uitwrijven over dat hele paneel? Hoe verdeelt het anders?

Opspuiten per paneel op een natte wagen, en gelijk met de HD spuit afspuiten.
Klinkt te makkelijk om waar te zijn maar het werkt echt.
 
Moet ik dat dan dekkend opspuiten? Dan is dat anders dan hierboven genoemd: 2-3 spraytjes per paneel. Dan heb je niet elke vierkante centimeter op een paneel te pakken, toch?