• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw hier (en géén poetser....)

Kijk, nou gaat het voor mijn gevoel alweer richting echt poetsen. Wat adviseer je mij als minimumwerker om mee te nemen? En wat doe ik dan in die wasbox?
Nogmaals, het gaat mij erom om het één stapje beter te doen dan in de afgelopen 12 jaar met mijn huidige auto.

Wassen in de wasbox, op een simpele manier voor jou:

* Voorwas - Foamen/voorwas in de wasbox of zelfs een prewash in een drukpomp meenemen.
... Alvorens de auto hard af te spuiten of aan te raken, de voorwas laten inwerken enhet vuil losweken en afvoeren.
* Afspuiten met HD.
* Velgenreiniger / remstofverwijderaar sprayen en in laten werken.

... Bijv. Non-Ferro, enkele minuten in laten werken, met borstel/kwast boenen, volgende velg, etc etc. Eerste velg afspuiten HD.
* Handwas - Tenminste één emmer met shampoo + Grit Guard Rooster om vuil onderin de emmer te houden, washandschoen.
* Afspoelen HD.
* Op natte auto een product zoals Gyeon - Wetcoat gebruiken.

... Paar spraytjes per paneel, vervolgens met de HD het product handig wegspuiten zodat het overal komt. (Voorruit vermijden)
* Alles nogmaals afspuiten en daarbij zoveel mogelijk water ''van de auto af spuiten''. Water loopt door de Wetcoat vele malen makkelijker van de auto, dus dat scheelt een hoop werk bij het drogen.
* Drogen - Grote droogdoek + eventueel een drooghulp in de vorm van een detailingspray zoals Poorboys World - Spray & Wipe 1:1 verdunt met water.
... Enkele sprays per paneel en dan gaan drogen. Trekt streeploos weg.


1 emmer + Grit Guard + Deksel + handvat. (Thuis vullen (deksel) of bij wasbox)
1 flesje/sprayer met Prewash
1 flesje met Non-Ferro
1 flesje Spray&Wipe 1:1
1 flesje shampoo
1 flesje wetcoat (Gyeon - Wetcoat / Monello - Aquafobia)
1-2 washandschoen (Lagere/viezere delen met één, andere delen met de ander)
1-2 droogdoek (Grote auto)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Hippe lip
Veel dank @Quantoxx voor deze duidelijke en uitgebreide uitleg. Daar heb ik wat aan.

Hiermee wordt het een stuk hanteerbaarder voor me en is de kans een stuk groter dat me dit gaat lukken. Nu nog de frequentie. Kan ik toe met eens per jaar in de wax (845 bijvoorbeeld) zetten en elke 8-12 weken de wasbox volgens je laatste handleiding? Dan is de kans reëel dat me dit gaat lukken.

En nee, ik verwacht geen wonderen, maar wel dat de lak na X jaren er een beetje beter uitziet dan wanneer ik eens per jaar met alleen handwas of ***straat schoonmaak en verder helemaal geen bijzondere spullen gebruik.

Zit ik goed?
 
Hmmm... Ik kom toch weer terug bij wat ik eerder zei: Netjes maken en houden kost tijd en moeite. Wanneer je dit er niet in stopt, dan kan je ook geen resultaat terug verwachten. ;)

1x per jaar waxen en dan om de 3 maanden een keer een wassen en wetcoat gebruiken, dan heb je wel IETS van bescherming, maar dit zal weinig kunnen bijdragen. Daarbij zal de wax niet maanden blijven werken en een wetcoat ook niet.

Je zal dus meer tijd en moeite erin moeten steken. :D Op deze manier zal je lak er na X-tijd niet veel beter op blijven dan wanneer je één keer per jaar de auto wast.

Een auto die in de wax o.i.d. staat zal net zo snel vies worden als een onbeschermde auto. Regelmatig én op de juiste manier reinigen is nodig als onderhoud. Dat geldt voor veel dingen eigenlijk wel.
 
Ik denk als je gaat naar 2x per jaar in de wax zetten, dat je verbazend ver gaat komen. Eén keer in het voorjaar, zodat insecten, rommel uit de bomen en dergelijke minder hecht, en dan een keer in het najaar om de winter door te komen. Zeker in het voorjaar en de zomer wel opletten dat je geen vogelstront laat zitten: in de hete zon, kan dat binnen een paar uur al diepe lakschade veroorzaken (vooral afhankelijk van het menu van de betreffende vogel).

Daarnaast als je handmatig wast, en je doet dit met een shampoo met toegevoegde wax, dan houd je die beschermlaag lang in stand. Ik heb in het verleden voor de winter wel een sealant (Poorboys EXP) aangebracht, en als extra beschermlaag daar Collinite 845 over heen. Ongeveer een kwart van de wasbeurten met shampoo met wax gedaan, en na 5 maanden nog steeds een goede beschermlaag. Die wasbeurten waren ongeveer om de 3 weken, dus iets vaker dan je nu op het programma hebt staan. Een ander verschil: als je auto een goede beschermlaag (wax/sealant/coating) heeft, dan gaat het wassen ook veel makkelijker/sneller. Ik ben vaak in ongeveer 5 kwartier klaar met een wasbeurt, inclusief het opzoeken en opruimen van de spullen.
 
Tja @Quantoxx, ik weet dat ik die frequentie wat laag heb gesteld. En dat deed ik een beetje expres om jullie uit te dagen, om te zien welke reacties er zouden komen.

De reactie van @Cordoba komt meer in de richting van wat voor mij reëel haalbaar lijkt: twee keer per jaar in de wax (Collinite 845?) en hooguit eens per 4 weken wassen, al moet ik toegeven dat de kans klein is dat dit heel grondig wassen wordt. Maar de tip van het gebruik van shampoo met toegevoegde wax om de laag zo goed mogelijk in stand te houden vind ik wel weer bemoedigend. Dank je.

Het is voor mij een uitdaging om dit op poten te zetten en misschien nog wel grotere uitdaging om het vol te houden. Ik ben, zoals vanaf het begin gezegd, nou eenmaal niet zo’n type. Mijn kwaliteiten en doorzettingsvermogen liggen elders.....

Maar ik ga het wel proberen!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
2x per jaar waxen (in plaats van 1x) en om de 4 weken wassen (in plaats van 3 maanden) is natuurlijk al een groot verschil.

Wassen met een shampoo met wax is ook een optie, maar dan moet je sowieso een emmer bij je hebben. Ik kweenie wat je precies wel of niet wilt. ;) Ook is er een merkbaar verschil tussen 2 lagen bescherming (wax + sealant) en alleen wax. (Laag is simpelweg iets dikker)

Ik snap enigszins je uitgangspunt, maar ik blijf herhalen: Tijd en moeite = resultaat. :D

Wat je ook kan doen: Doen wat je altijd deed en over een tijdje de auto laten behandelen.
 
.
Wassen met een shampoo met wax is ook een optie, maar dan moet je sowieso een emmer bij je hebben. Ik kweenie wat je precies wel of niet wilt.
Ikke ook niet, maar dat had je ws al door... :confused:

.
Ook is er een merkbaar verschil tussen 2 lagen bescherming (wax + sealant) en alleen wax. (Laag is simpelweg iets dikker).
En wat doe je er dan eerst op? Eerst sealant en dan wax of juist andersom?
En moet je dan telkens beide weer opnieuw aanbrengen of alleen de bovenste (laatst aangebrachte) laag?

.
Wat je ook kan doen: Doen wat je altijd deed en over een tijdje de auto laten behandelen.
Klinkt ook niet eens als slecht idee. Wat kost zo’n behandeling ongeveer (ruwe schatting) als je na ca. 4 jaar weer zo goed mogelijk naar nieuwstaat wilt?
 
Tja, het is een keuze die je moet maken. ;) ''Ga ik nog steeds weinig onderhoud doen aan de auto of meer?''


Een sealant heeft in theorie een langere standtijd. Deze laag leg je over een brandschone lak. (Dus niet over wax of andere producten)
Deze kan je toppen met een wax. ZO heb je een iets dikkere laag in totaal.

Je kan na x-tijd de auto ontdoen van wax/sealant door te polijsten of te paint cleanen. Zo heb je weer een brandschone auto om beide lagen op te leggen. Maar dit ga jij niet doen, dus dan kan je na x-tijd de auto wassen/reinigen en opnieuw een wax aanbrengen. :D


Een volledige behandeling bij een poetsbedrijf varieert in prijs, natuurlijk. Je kan bedrijven in de buurt Googlen en kijken wat de prijzen zijn.
Echter zal de kwaliteit van werk een stuk minder zijn dan wanneer een detailer het werk doet, maar we kunnen wel zeggen dat je toch niet zo nauw kijkt, haha! :p
 
Dank jongens voor alle hulp. Ik kwam hier als noob. Nu ben ik wel een hoop wijzer over dit vakgebied (maar nog steeds noob ;)).
En wat het gaat worden? De tijd zal het leren. In elk geval kan ik nu tenminste een paar redelijk onderbouwde keuzes maken en heb ik het idee dat ik een beetje weet waarover ik praat.

Mochten zich alsnog vragen voordoen, dan weet ik waar ik moet zijn!
Nogmaals veel dank voor het meedenken.
 
Is Fusso Coat Light wax 12 Months nou een beter keuze dan Collinite 845 in mijn geval (noob en niet vaak poetsen)?

De beschrijving suggereert dat het een standtijd van 12 maanden heeft. Nou kan ik me voorstellen dat dit wat overdreven is, maar is 6 maanden wel serieus haalbaar?

Ik ben op zoek naar hoe ik mijn nieuwe auto die over een week of twee komt het beste kan behandelen. Mijn plan is om eerst met Wowo’s paint sealant de lak af te sluiten en er dan een goede wax op te doen die het zo lang mogelijk uithoudt.

Kanttekeningen zijn:
1. Ik heb geen ervaring in echt poetswerk, dus ook niet in het aanbrengen van dit soort producten of verfijndere schoonmaaktechnieken.
2. Ik ben geen poetser. Dat betekent dat ik maar een paar keer per jaar er serieus aandacht aan zal besteden. Vier, hóóguit vijf keer per jaar is een reële schatting. Misschien tussendoor nog eens afspoelen?
 
Standtijd van elke wax hangt zeer sterk af van wat de auto meemaakt. Dus hoeveel kilometers er gereden worden, in wat voor omstandigheden, of de auto binnen of buiten slaapt, etc...

De Astra G van mijn vriendin staat in de Fusso Coat sinds afgelopen zomer. Ik heb in december besloten dat de Fusso het nog prima deed en het wel door de winter zou gaan redden. En dat heeft hij ook gedaan. Deze auto maakt weinig kilometers en slaapt hier onder een carport.

Ik heb hem eerder op mijn eigen auto ook ooit voor de winter gesmeerd en toen vond ik dat hij het maar amper door de winter gehaald had. Ik maak meer kilometers maar ook mijn auto staat onder een carport. Maar er zijn zo veel variabelen, dat het altijd appels met peren vergelijken blijft.

6 maanden is een reele standtijd en zelfs 12 is mogelijk, maar het hangt enorm van de omstandigheden af.

Niet te vaak wassen zoals je van plan bent, zal de standtijd van een wax ook ten goede komen. Destijds toen de Fusso in de winter op mijn auto zat, waste ik de hele winter de auto ook vaker. Afgelopen winter heb ik beide auto's ook 'n stuk minder gewassen dan toen.

Ik weet niet of een wax over een sealant een goed idee is. Met de Fusso Coat in ieder geval niet, die gaat het best op een schone ondergrond.
 
Dank voor je reactie, @The Joy Of Detailing. Je betoog is duidelijk en garanties vraag ik natuurlijk niet.
Laat ik de vraag daarom anders stellen:
- hoe verhouden zich die Collinite 845 en de Fusso Coat Light Wax 12 Months tot elkaar? Technisch (materialen) zelfde soort? Standtijd vergelijkbaar?
- die Collinite 845 schijnt makkelijk aan te brengen te zijn. Kan ik als onervaren poetser onoverkomelijke problemen verwachten bij die Cosso! Is dat moeilijk aanbrengen?

Alles bij elkaar rijd ik 15-20k kms per jaar en de wagen staat altijd buiten, naast het huis.
 
Mijn advies: Gewoon een goede wax zoals de 845 aanschaffen en daarbij een boostend product. ;) Denk aan shampoos met toevoegingen zoals wax, of met een flesje Wetcoat even langs een wasbox als je geen HD hebt. Easy :D
 
Mijn advies: Gewoon een goede wax zoals de 845 aanschaffen en daarbij een boostend product. ;) Denk aan shampoos met toevoegingen zoals wax, of met een flesje Wetcoat even langs een wasbox als je geen HD hebt. Easy :D
Ah, dank je. Dat lijkt aardig op het lijstje dat ik aan het samenstellen ben.

Direct bij de nieuwe auto:
- Wowo’s sealant eerst op de nieuwe lak
- Collinite 845 er overheen als bescherming
- afwerken met Gyeon wetcoat.

Daarna bij het wassen (4-5x per jaar?)
- eventueel eerst Apple ifoam (Dodo)
- Monello non-ferro voor de velgen
- op de oneven keren Wowo’s wax shampoo + wetcoat
- op de even keren (gewone shampoo?+) Collinite 845 + wetcoat

Eens per jaar
- grondig schoonmaken
- sealant + Collinite 845 + wetcoat zoals bij de nieuwe wagen

Dat moet een redelijk resultaat opleveren. Niet zo goed als de meest van jullie waarschijnlijk, maar een stuk beter (hoop ik) dan alleen een paar keer per jaar door de wasstraat. Toch?
 
Ik weet niet wat je voorbereidende stappen zullen zijn voordat je de sealant/wax aanbrengt en ook niet wat er allemaal met je auto gaat gebeuren, maar als je de combo van sealant/wax aanbrengt en dan heb je wel een goede basis.

Eens per 2-3 maanden wassen zal dan natuurlijk minder goed zijn, zoals al vaker besproken. Een wax absorbeert en zo kan je binnen enkele dagen al een hoop vuil verzameld hebben en dan is er nog maar weinig over van beading of sheeting.

Om een nieuwe waxlaag te smeren over oude lagen wax/Wetcoat/shampoo met wax... Dan zal ook allemaal niet zo best werken, denk ik. Dan kan je nog beter de Sealant/Wax-combi aanbrengen en vervolgens de boel bijhouden met shampoo + wax en/of Wetcoat. Echter zullen deze ook niet maanden meegaan tot de volgende wasbeurt.
 
Ik weet niet wat je voorbereidende stappen zullen zijn voordat je de sealant/wax aanbrengt [...]
Is daarvoor iets nodig bij een nieuwe auto? Ik ging er tot nu toe van uit dat die ‘kale lak’ heeft. Wat moet ik eerst doen?

Om een nieuwe waxlaag te smeren over oude lagen wax/Wetcoat/shampoo met wax... Dan zal ook allemaal niet zo best werken, denk ik.
Eerst schoonmaken, oude lagen afnemen dus? Waarmee?