• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw lid en gelijk een vraag

Rbpr

Detailing rookie
18 jun 2020
6
15
Hallo ik ben Ronald en krijg voor vaderdag een rotary poets machine.
Hier zit alleen een wol vacht bij maar welke pads zijn het beste om een zwart motorkap die dof en ruw is en witte vlekken hebt weer zwart en glanzend te krijgen
 
  • Leuk
Reacties: PA27506
Welkom! Weet je zeker dat het een rotary is? Veelal wordt er toch begonnen met een DA, dual action, machine.
Wat betreft de materialen. Lastig te zeggen. Is een kwestie van proberen wat voor jou de goede combi is, maar misschien heb je een foto van de motorkap?
Via de zoekfunctie op het forum is er ook een flinke bak informatie te vinden!
 
Welkom op het forum, Ronald!
Misschien eerst een beetje de feeling krijgen en wat oefenen met de Rotary om niet gelijk uw auto als test object te gebruiken :)
 
Welkom Ronald op het forum,
Erg lief natuurlijk maar al je geen ervaring met een Rotary heb zal ik eerst inderdaad
even oefenen alvorens gelijk op je auto te keer gaan,
het kan namelijk heel veel teleurstellingen geven als je een Rotary verkeerd gebruikt
 
Welkom Ronald.
Een rotary wordt vaker als eerste machine gekozen, domweg omdat deze vaak heel betaalbaar zijn. +1 voor beginnen met oefenen op een slooppaneel.
Lees je even in over de verschillen tussen een roterende en een excentrische machine.

Lastig om zonder foto iets te zeggen over een "doffe en ruwe" lak en "witte vlekken". Dat kan van alles zijn tot heel lichte defecten die grotendeels met kleien verholpen zijn, maar kan ook zo ernstig zijn dat er voor een detailer geen eer meer aan te behalen is omdat de lak aan het einde van zijn latijn is...
 
Welkom, ja een Rotary is lastig als eerste machine, wat je zou kunnen doen althans zo heb ik er feeling meegekregen op hem te gebruiken op de bakplaat uit de oven, even omdraaien en je hem een goede vlakke oppervlakte die van mij is overigens wel zwart gespoten
 
Welkom op het forum, Ronald.

Oeps: een rotary en niks-nada polijstervaring.....laat het je niet afschrikken maar een beetje dezelfde vergelijking als: een Ferrari en geen rij-ervaring.
Lekker oefenen op een sloop-paneel nadat je de basis-beginselen van het detailen onder de knie hebt: wassen, kleien, waxen, etc.
 
Hierbij een foto van de motorkap
 

Bijlagen

  • 20200619_083449.webp
    20200619_083449.webp
    109,2 KB · Weergaven: 4
Welkom Ronald! Het antwoord is (los van rotary of niet): dat hangt er vanaf. Mn van hoe hard de lak is, in welke staat en hoeveel correctie je wenst. Daarnaast speelt bijv lakdikte ook mee. Als je een dunne lak hebt dan moet je misschien met minder correctie genoegen nemen. Het is gebruikelijk om te beginnen met een testsectie. En eerst met een pad / polijstmiddel combi die weinig correctie geeft (finishing) en afhankelijk van het resultaat een stapje omhoog te gaan tot je de correctie ziet die je wenst. Je hebt dus over het algemeen meerdere pads en polijstmiddelen nodig als basis want elke lak is anders. Als ik je fotos zie dan is er in ieder geval wel veel eer aan te behalen, maar er zit een flink risico aan om zonder ervaring en zonder lakdikte meter met een rotary te beginnen op een lak die veel correctie nodig heeft. Bij verkeerd gebruik is het vrij makkelijk om door de lak heen te branden, dus ook al is het een cadeau, misschien is het beter om hem te verkopen/om te ruilen voor een DA. Er is voldoende info te vinden waarom die veiliger is, google maar eens. Suc6!
 
Welkom Ronald.

Ik hoop dat je rotary, niet iets is zoals onderstaand apparaat?
8827195228190-500-500.webp

Dat is een apparaat dat alleen door onwetenden wordt gebruikt: je kunt geen toerentallen regelen, en zo'n zachte lamswollen vacht is één van de manieren om snel veel lak weg te polijsten (als je er polijstmiddel op doet). In tegenstelling tot wat veel mensen denken, haal je dus juist met zo'n zachte vacht veel lak weg.
Een apparaat als hierboven kost typisch 20-50 euro en wordt veel in supermarkten, en DHZ-zaken verkocht, het is niet voor niets dat je dit normaal niet vind in een autoshop.

Wat je lak betreft: op basis van de foto's durf ik wel te zeggen dat daar een hele stevige polijstbeurt nodig is, maar daarvoor moet je eerst weten of er nog voldoende lakdikte over is. Als je besluit te gaan polijsten moet je voor een Dual Action machine gaan, dus een ex-center: die is ook voor beginners behoorlijk veilig te hanteren, zonder kans op extra lakschade, maar daarmee kun je wel behoorlijk resultaat halen.
 
  • Grappig
Reacties: Timm en Rémon
Wat ik heb begrepen is net een haakse slipjes en je kon er ook mee schuren haha dus niet zoon 1 als die je aan geeft