• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw lid, nieuwe auto, nieuwe hobby.............

(OO Corvette OO)

Detailing addict
29 sep 2021
33
50
Goedemorgen allemaal,

Nadat ik een nieuwe hobby auto heb aangeschaft nu ook maar gelijk lid geworden hier op het forum. Ik heb goed vermaakt met het lezen van vele mooie topics hier en ben een beetje aangestoken door jullie verhalen om mijn auto goed te behandelen.

Ik laat mn auto volgende week detailen door een professionle detailer. Er komt een pure Swisstec Ceramic Coating (glascoating) op. Ik wil deze coating bijhouden om zolang mogelijk een goed beschermde auto te hebben.

Ik heb hiervoor de volgende zaken bij carclean aangeschaft:

- AVA P55 hogedrukreiniger
- Dodo Juice Born to be Mild pH-neutral Detailing Shampoo | Carclean.com
- Gyeon Q²M Bathe+ | Carclean.com
- Monello non ferro iron remover
- Wat droegdoeken en wash mitt

Nu heb ik na het lezen van wat onderwerpen het volgende plan bedacht. Let wel ik wil geen uren bezig zijn met het onderhoud van de lak en hoop dat op deze manier relatief snel maar toch goed te kunnen doen.

  1. heel de auto incl velgen infoamen met een foamproduct met een foamlans aangesloten op een hogedruk reiniger Dodo Juice Born to be Mild pH-neutral Detailing Shampoo | Carclean.com
  2. afspuiten met de hogedruk reiniger
  3. Velgen inspuiten met Monello non ferro iron remover
  4. afspuiten met de hogedruk reiniger
  5. nogmaals foamen met 1:10 verdund Gyeon Bathe+ Gyeon Q²M Bathe+ | Carclean.com 40 ml plus 360 ml H2O in foamlance
  6. Nogmaals afspuiten met HD-reiniger
Auto drogen (maar als je niet echt goed wast dan is drogen met lucht aan te raden boven drogen met een doek).

Ik zal niet veel in de auto rijden (alleen bij droog weer en niet in de winter als er pekel op de weg ligt) en wil het bovenstaande plan na elke 2 a 3 ritjes uitvoeren. De auto staat droog onder een carport onder een all weather autohoes.

Ben ik iets vergeten of hebben jullie goede tips?

Alvast bedankt!
Groet, Gido

Vette_1.jpg20210909_165307.jpg
 
Volgens mij vergeet je hem te wassen.
Infoamen en afspuiten met de HDR alleen zal niet genoeg zijn om de traffic film geheel te verwijderen helaas.

Mooie auto overigens!
 
  • Leuk
Reactions: (OO Corvette OO)
Welkom op het forum.

Je mist behoorlijk wat in je stappenplan.

* Foamen doe je met een foamshampoo.
* Non-Ferro moet je ook gewoon agiteren met borstel/kwast.
* De auto moet je wassen.
* 1:10 = 11 delen totaal.
* Niet goed wassen is sowieso niet handig, of je nou met lucht droogt of een doek. Zeker wanneer je een hoes gaat gebruiken.

Duik nog eens in de materie. ;)
 
Thnx voor de info allemaal, ben nog echt een newbe dus vergeef me.

Goede foam: https://www.carclean.com/nl/bilt-hamber-auto-foam-5000ml.html ?
HandWassen na puntje 4 met Dodo Juice Born to be Mild pH-neutral Detailing Shampoo | Carclean.com ?
Velgen: 1x per maand non ferro, tussendoor met aquafobia?

Geeft de Gyeon Q²M Bathe+ | Carclean.com ook niet dat waterafstotend effect voor de velgen?

En is die hoes om de auto echt slechter dan in zonder hoes in de carpoort? Het is een dikke hoes met een soort van wol aan de binnenkant en een ademmende waterafstotende buiten laag.

Groet,

Gido
 
Welkom! Fijne auto je daar!

Wat voor spullen raadt de detailer aan? Als het goed is kan hij jou prima adviseren hoe je de coating het best kunt onderhouden.

Een goede coating is chemisch bestendig en laat vuil minder goed hechten; het wassen zou daarmee een koud kunstje moeten worden. Laat je de velgen ook coaten? Dit scheelt ook veel!

Auto-foam/Touch-less zijn uitstekende en effectieve foams, na het afspuiten heb je een voor het oog schone auto. Maar nooit schoon genoeg om te drogen! Wassen is dus wel een vereiste.

Daarna kun je drogen met lucht of doek. Hoe minder contact, hoe beter, vandaar is een hoes ook niet aangeraden.
 
  • Leuk
Reactions: (OO Corvette OO)
  1. heel de auto incl velgen infoamen met een foamproduct met een foamlans aangesloten op een hogedruk reiniger Dodo Juice Born to be Mild pH-neutral Detailing Shampoo | Carclean.com
  2. afspuiten met de hogedruk reiniger
  3. Velgen inspuiten met Monello non ferro iron remover
  4. afspuiten met de hogedruk reiniger
  5. nogmaals foamen met 1:10 verdund Gyeon Bathe+ Gyeon Q²M Bathe+ | Carclean.com 40 ml plus 360 ml H2O in foamlance
  6. Nogmaals afspuiten met HD-reiniger

Uitgaande van een onderhouds-wasbeurt nadat je de auto hebt laten coaten, onderstaande stappenplan. Als de velgen flink vervuild zijn, kan je ook eerst de velgen voorwassen en afspuiten, vervolgens Non-Ferro verwerken en dán de auto aanpakken.

1) Droge auto geheel infoamen. (Voorwas) (Genoemde prewash van Bilt-Hamber is prima)
... In laten werken, niet op laten drogen.
... Afspuiten HD.

2) Velgen insprayen. (Non-Ferro, met lange halen sprayen om product te verspreiden)
... In laten werken, slaat bij contact met roestende deeltjes paars uit.
... Met een natte kwast/borstel boenen én product her-activeren.
... In laten werken.
... Afspuiten HD.

3) Handwas (Born to Be Mild, pure shampoo, is prima)
... Afspuiten HD.

4) Bathe+ foamen (Bescherming bovenop coating)
... Alles infoamen; Ramen, wielkasten, velgen, etc.
... Meteen weer afspuiten, hoog-naar-laag. Met de HD niet alleen spoelen, maar daadwerkelijk alles raken met de harde straal.
... Drogen.
(Zo heb je ook niet perse een wetcoat-product (Acquafobia) nodig(
 
  • Leuk
Reactions: (OO Corvette OO)
Bedankt allemaal! En @Quantoxx bedankt voor het uitgebreidere plan!

Zal het eerst bij een andere auto oefenen hoe de verschillende stappen in de praktijk gaan.

Superleuk zo'n actief forum! Zal het resultaat nog wel een keer tonen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Hoi Gido, Welkom op het forum. En heel gaaf die Corvette! Ik ben er 1 getrouwd, maar dat was de voorloper van jouw Corvette.
Heel veel leesplezier hier. Alle info is wel ergens te vinden. Denk natuurlijk ook even aan het interieur, glaswerk, plastic en rubbers!
 
  • Leuk
Reactions: (OO Corvette OO)
Welkom! Goed wasadvies heb je al gehad.
Maar ondanks je goede wassen komt er altijd wel wat vuil en stuifzand op je lak. Als je dan daarover die hoes trekt sluit je dat vuil in en als de hoes beweegt in de wind (en dat doet-ie altijd wel) heb je een prachtig apparaat gekregen om met die zandkorreltjes mooie krasjes in je lak te trekken.
Ik zou zeggen: laat die vette Corvette maar lekker een beetje vuil worden onder die carport. Beter maar een keertje vaker wassen dan krassen trekken.
 
Ik ben ook geen voorstander van de hoes. Je hebt al een carport, dus de meest regen houd je al van de auto af. Vaak blijft het vocht zitten onder de hoes en wordt de boel uiteindelijk nog nat.
Bij m'n vorige huis stond de motor buiten onder een waterdichte ademend hoes, daar knapte de motor niet van op als ik keek naar de roestvorming.

Verhaal van @Quantoxx lijkt me een mooi stappenplan.
Je kunt er nog voor kiezen om Bathe+ aan te brengen met een washmitt.

Succes en enjoy! Dikke wagen is het, glimlachgenerator!
 
  • Leuk
Reactions: (OO Corvette OO)