• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw met iets ouds

Yellow240

Detailing rookie
2 jun 2011
43
0
Hallo iedereen,

Ik ben Patrick, 21 jaar oud en kom uit Sprang-Capelle, een klein dorpje in het mooie Brabant.
Sinds september ben ik eindelijk in het bezit van mijn eerste auto. Het is misschien niet iets wat veel mensen van mijn leeftijd als (eerste) auto zouden kiezen, maar voor mij gaat er ondanks al het mooie moderne spul niks boven een oldtimer. Ik mag me dan ook de trotse bezitter noemen van een Volvo 240 uit 1986!

Het betreft een auto die vorig jaar uit Zweden gehaald is. De auto had toen ik 'm kocht aantoonbaar 104.000 kilometer gelopen, en is van 1986 tot 2001 bij dezelfde dealer in Zweden in onderhoud geweest. Ik heb de originele aankoopbon, en allerlei andere rekeningen nog bij de auto. Zelfs een Zweedse parkeerkaart :p

De auto toen ik hem net had.

Ondertussen zijn er wel de nodige dingen aan veranderd. Ik heb een set MSW velgen gekocht (in de inmiddels klassieke diameter 14" ), de auto is 4 cm verlaagd, er is een origineel Volvo meterpaneel ingezet, LPG ingebouwd, en sinds kort ook een dikke stabilisatorstangenset.

Zo staat 'ie er nu bij.

Hoewel de auto er met z'n 25 jaar nog strak uitziet, heeft de tand des tijds wel zo zijn sporen achtergelaten. Ook beginnen de achterste wielkasten wat minder te worden (bekend kwaaltje). Vandaar ook dat ik me hier geregistreerd heb. Ik wil de auto natuurlijk zo netjes mogelijk houden, en een goede behandeling van de lak is daar natuurlijk heel belangrijk voor.

Aangezien ik nog geen verstand heb van detailen e.d. zijn alle tips natuurlijk van harte welkom!

Laatst bewerkt door een moderator:
Snelle reacties hier! :P

Meteen maar even om advies vragen dan.

Ik heb dus MSW velgen zoals deze (helaas zonder naafkapjes):

IMG_0474.webp

Iemand hier met tips om zulk soort velgen schoon te maken? Je komt er namelijk met een spons niet fatsoenlijk bij, dus het vuil is behoorlijk ingevreten :( Bovendien is de gepolijste rand ook niet meer wat 'ie geweest is. Zou ze graag lekker shiny onder de wagen hebben.

Ik ben trouwens van plan om binnenkort wat spulletjes te gaan bestellen:

EZ Detail Mini Brush
Meguiars - Gold Class Car Wash - 473ml
Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
Mothers Wax - Drying Towel - 50,8x60,9cm
Poorboys World - Chenille Wash Mitt
Poorboys World - Polish with 100% Carnauba wax - 473ml
Valma - Wheelclean - 500ml

Wil hem dus een uitgebreide behandeling geven. Ik kan van iemand een polijstmachine lenen, maar ik vraag me af of dat wel verstandig is, aangezien ik er geen ervaring mee heb?

Ligt eraan wat voor machine het is...
Als het een excentrische machine is, geen probleem, kun je weinig fout mee doen...
Als het een rotary is, niet doen..!

ivo's zei:
Ligt eraan wat voor machine het is...
Als het een excentrische machine is, geen probleem, kun je weinig fout mee doen...
Als het een rotary is, niet doen..!

Ik zal het eens nagaan. Anders wordt het toch maar handmatig poetsen, en daar ben ik geen fan van.. :|

En zo kom je langzemerhand steeds meer VolVolvo-ers tegen hier...... :-)^
Als je wilt, spreken we gewoon eens iets af. kun je door m'n kratjes snuffelen wat voor jou nodig of belangrijk kan zijn. Spenderen we eens een dag aan je auto, kun je meteen meemaken wat het voor je auto kan betekenen. Zo ver wonen we niet van elkaar af.
Als je deze keer je motorkap maar eens dicht houdt..... :-d

Martin245 zei:
En zo kom je langzemerhand steeds meer VolVolvo-ers tegen hier...... :-)^
Als je wilt, spreken we gewoon eens iets af. kun je door m'n kratjes snuffelen wat voor jou nodig of belangrijk kan zijn. Spenderen we eens een dag aan je auto, kun je meteen meemaken wat het voor je auto kan betekenen. Zo ver wonen we niet van elkaar af.
Als je deze keer je motorkap maar eens dicht houdt..... :-d

Die moet van binnen ook schoon zijn! :-P

Dikke boot :-)^

Voor de velgen kan je eventueel ook nog Iron-X aanschaffen om het ingebeten remstof en andere ijzerdeeltjes te verwijderen.

Ik zou ipv de valma velgenreiniger een flesje Spray & Rinse van Poorboys nemen

En ipv de Mother droogdoek de CSF Orange Delerium pakken :-)^

Yellow240 zei:
Die moet van binnen ook schoon zijn! :-P

Uiteraard hebben we daar ook de goede spullen voor......

Om met Wouter mee te praten: De droogdoek zit bij mij ook in de collectie. IronX ook in de voorraad. kun je die ook eens uit proberen.
Naar je velgen ben ik wel benieuwd. Als er een laagje blanke lak over ligt, dan helpt IronX ook niet meer. Maar dat wil ik wel eens van dichtbij bekijken.

Welkom Patrick.
Je zit dicht hier in de buurt. Eens kijken of ik een keer een glimmende oldtimer Volvo tegenkom met nieuwe kentekenplaten.
Mocht dat poetsmachientje dat je mag lenen niet zo geweldig zijn, dan kun je gerust eens hier langskomen. Ik heb een DAP500.

Welkom Patrick. In Zweden kom je regelmatig auto's tegen waarvan je denkt: die zou ik wel willen meenemen naar Nederland, maar jij doet dat dus écht.
Die velgen werden die vroegâh ook wel Alleycats genoemd? Ik meen me zoiets te herinneren.

Hey Welkom!
Nette auto om mee te beginnen!
Die droogdoek van mothers zou ik ook vervangen door de delirium,heb ik zelf ondervonden.
Ik gebruik de mothersdoek enkel om heel snel alle water van de auto te krijgen ,maar loop darna altijd met de delirium nog eens na omdat die meer ,,plooit,,(niet zo stijf is).
Veel succes met het detailen.
groeten Danny

BlackPassat zei:
Welkom Patrick. In Zweden kom je regelmatig auto's tegen waarvan je denkt: die zou ik wel willen meenemen naar Nederland, maar jij doet dat dus écht.
Die velgen werden die vroegâh ook wel Alleycats genoemd? Ik meen me zoiets te herinneren.

Eerlijk gezegd heb ik 'm van een man gekocht die alleen maar 240's en 740's uit Zweden en andere landen importeert. :-d Ik weet dat ze ook wel honingraatvelgen genoemd worden, en Alleycats zegt me eerlijk gezegd weinig.

Volgens mij is het hart van de velg gespoten. Dat is dus een deel wat je kunt 'poetsen'.
Eerst goed reinigen met velgenreiniger en daarnaast Iron X. Dan polijsten met bijvoorbeeld de door jou reeds geplande aanschaf, te weten: Poorboys World - Polish with 100% Carnauba wax - 473ml.

De rand zou je kunnen behandelen met Mothers Mag en Aluminium Polish. Super product voor dat soort delen. Daarna wederom toppen met een goede wax of sealant.