• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw met polijsten

blackscell

Detailing rookie
9 mei 2013
35
0
Goedenavond iedereen,

Ik heb hier een zgan golf 6 waarvan er nog best wel veel swirls op de motorkap zit maar dit valt wel mee.

Ik was hem meestel om de 2 daags ( dit is alleen met water afspoelen en delirium droogmaken ) maar zou dit keer een grondige beurt willen geven.

100036 Meguiars - Gold Class Car Wash - 473ml
100050 Meguiars - Quik Clay Detailing System 473 ml met 50gr Clay Bar
100095 Meguiars - Gold Class Even Coat Applicator Pads - 2 Pack
100714 Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue - 235ml
100900 Poorboys World - Black Hole - 473ml
101802 Polishing Power - DAP500 Raffini Starterskit - Lite Edition
102075 C.Pro C.Quartz - Eraser - 500ml

Dit is wat er momenteel op mijn verlanglijstje staat, iemand een toevoeging of iets dergelijks? Heb tig schone MF doekjes, en een delirium doek. Velgen doe ik meestel met water en een mf doekje en probeer hierbij ook de achterkant van de velg te doen.

Ik ben geheel nieuw met het polijsten maar aangezien dit mijn vaders auto is en best jong ( bj 2011 ) wil ik niet nu al de lak verpesten. Ik denk dat ik alles zelf kan doen tot op het polijsten, iemand beginner tips?

De swirls zijn namelijk heel licht, hierbij een foto v/d golf nadat ik hem gepoetst heb ( met water/shampoo/delirium)

je kunt C.Pro C.Quartz - Eraser is een ontzetter voor na her polijstwerk
Eraser Link

en veel op forum rond kijken
youtube filmpjes leer je ook wel wat van ;)

Best een mooi lijstje om mee van start te gaan. De velgen zou ik niet alleen met water schoonmaken, restwater met shampoo kan prima en natuurlijk een andere wasmit.

jitzzzze;327503 zei:
Wat is het nou? Best wel veel of valt het wel mee en zijn het er niet zoveel? ;-)

Haha. Op de golf valt het mee, lichte swirls op de motorkap rest is nog bijna in perfecte staat.

Maar de opel, die is een ramp. Vol met swirls, doffe plekken in de lak ( witte vlekken ) en paaltjes schade( gele streepjes moet uit te poetsen zijn ).

Eigenlijk wou ik alleen de golf doen maar aangezien de opel ook een donker groene auto is kan ik deze net zo goed ook doen met de dap500.

Ik heb vorige week voor de eerste keer gepolijst met een DAP en dat viel reuze mee. Ik denk niet dat je veel kan verpesten met een DAP. Een clinic volgen bij Carclean is anders wel een aanrader vooraleer je aan de auto begint!

Lekker oefenen met polijsten op de Opel.
even zoeken op youtube hoe het moet en gewoon proberen.
veel kun je niet verpesten.

Wat ik even niet begrijp is dat er bij de polijst starterskit monello finale en mezzo bij zit, dit zijn polijstmiddelen oftewel is de black hole dan nog wel nodig?

Of zijn deze middelen te combineren ofzo?

BH is een glaze en die doe je op je lak VOOR een wax en NA het polijsten (eventueel neem je na het polijsten af met eraser of ipa oid ) ;)

(meestal voor donkere kleuren , maar het KAN ook op lichte kleuren )

aanvulling :

Na BH geen wax of sealant gebruiken waar oplosmiddelen in zitten , anders had je deze net zo goed kunnen laten......

grandscenicman;327604 zei:
BH is een glaze en die doe je op je lak VOOR een wax en NA het polijsten (eventueel neem je na het polijsten of met eraser of ipa oid ) ;)

(meestal voor donkere kleuren , maar het KAN ook op lichte kleuren )

aanvulling :

Na BH geen wax of sealant gebruiken waar oplosmiddelen in zitten , anders had je deze net zo goed kunnen laten......

Oftewel natty blue paste wax mag eigenlijk weg?

Weet trouwens niet wat erin zit maar had ergens gelezen dat het een mooie finish gaf met bh

Die natty's zal wel gaan hoor , je kan ook ff voor de zekerheid rechtstreeks naar cc een vraagje sturen .....

en die quote kan je best skippen :-"

Sorry voor de quote, wist niet hoe ik anders moest reageren maar zie het knopje al.

Heb alle handleidingen doorgelezen, stappenplan van hierboven ook al meerdere malen doorgelezen ( meeste producten heb ik hier vandaan).

Even een wijziging in m'n lijst, kom er net achter dat ik een dap500 van een kennis mag overkopen voor een mooie prijs inc. pads dus kom nu op het volgende lijstje ;

100036 Meguiars - Gold Class Car Wash - 473ml
100071 Meguiars - Quik Interior Detailer - 473 ml
100095 Meguiars - Gold Class Even Coat Applicator Pads - 2 Pack
100587 3M - 3434 afplaktape - 19mm breed
100714 Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue - 235ml
100900 Poorboys World - Black Hole - 473ml
101575 Monello - Raffini Mezzo Polish - 500ml -
101576 Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 500ml - Cut 2/5 Gloss 5/5
102029 Dodo Juice - Basics of Bling Clay Bar - 55g
102075 C.Pro C.Quartz - Eraser - 500ml

Ik zou dus met de opel beginnen;

Stap 1; helemaal wassen, met gold class car wash, daarna helemaal afdrogen.
Stap 2; Kleien met Meguiars Quick Detail Spray ( staat niet op de lijst hierboven, heb deze al thuis liggen)
Stap 3; Polijsten, heb alles goed doorgenomen en denk dat ik het zelf wel kan. Alleen zit hier nog wel met paar vraagjes, ik begin dus met monello mezzo, maar met welke pad zou ik moeten beginnen? En voor finale, welke pad moet ik hierbij gebruiken?

Stap 3,5; Eraster na het polijsten.

Stap 4; Glaze, met hand of dap? Indien met dap, welke pad?

Stap 5; Wax, ook hier weer, met de hand of dap? En welke pad

Hartelijk dank iedereen voor alle replies!

Vandaag heb ik de DAP clinic gehad bij CarClean dus als het goed is zit het er allemaal nog vers in:P

1&2: als je na het wassen direct gaat kleien is drogen niet nodig naar mijn menig. Je maakt het immers direct weer nat

3: Afhankelijk van de staat van de lak maar ik zou denk ik de de oranje (medium) doen. (voor het opbrengen van polijstmiddel even een spray Detailer)

3,5: Eraser

4: de Black Hole kan machinaal als dat je voorkeur heeft. Dan met een zwarte (of rode) pad https://www.Carclean.com/product/Monello/Professional_5_5%E2%80%9D_Foam_Finessing_Pad_Black_MFPB5_102309

5: ook hier afhankelijk van je voorkeur: de Nattys kan je beter handmatig doen omdat deze vast (paste) is, als je EX-P (vloeibaar) hebt is deze ook erg makkelijk machinaal aan te brengen. Zelfde kleur als stap 4. Als je de zelfde pad gebruikt goed schoonmaken.

Edit: eventueel kan je hier nog kijken welke pad wat doet en met welk polijstmiddel je deze kan combineren: https://www.Carclean.com/product/Polishing_Power/DAP900_V2_Raffini_Starterskit_Power_Pack_102412

Maar dit betekent dus dat ik zowel de Mezzo en Finale op de orange pad doe?

MennoGTI had mij een hele handige handleiding gestuurd voor het polijsten, heeft enorm veel geholpen bedankt daarvoor!

Dus zodra ik weet welke pads ik nodig heb kan ik aan de slag.

Zwart voor de Black Hole, Orange starting pad met mezzo en dan met finale eroverheen, ook oranje dus?

Edit; Bedankt voor de link. Dus, Black = BH
Orange = Mezzo
Wit = Finale?

Finale kan met met wit, die heeft een lichtere cutting factor. Maar eindigen met Finale is niet noodzakelijk, afhankelijk tot hoever je wil gaan.

Zie overigens ook de link naar het powerpack:
"Monello Professional 4" en 5,5" White Polishing pad - Voor het nabewerken met Raffini Finale"

haha ja dat klopt ;-)
Oranje pad hoef je overigens niet altijd mee te beginnen. Soms kan wit met Mezzo (of Finale bij hele lichte krassen) ook voldoende zijn, dat is afhankelijk van de (staat van de) lak (hoe hard is de lak en wat is de schade?).

Ik zal morgen eens foto's posten. Heb namelijk nog vragen, er zitten witte doffe plekken in de lak ( auto is 10 jr oud ) maar dat zal duidelijker zijn met foto's denk ik.

Dan kunnen jullie meteen zien hoe hij eruit ziet en wat ik misschien nog meer nodig zal hebben.

Edit; verkopen ze hier trouwens ook een pad-kit ofzo? Meerdere soorten pads in een koop dus?

Hierbij de foto's van de Corsa, zoals je kunt zien heeft hij een paar doffe plekken op de lak, swirls, krasjes, en schade van een paal op de bumper, trims niet meer zo mooi, veel krasjes op ruit ( hoe verwijder ik deze?) en nog veel meer;

Begin met een testspot. Dwz een klein stuk van 40 bij 40 cm waarop je test welke combi het gewenste effect heeft. Begin met een lichte combi, bijvoorbeeld wit op finale. Als ik het goed begrepen heb moet je eerst de pad en daarna pas het middel opschalen. Net zo lang tot het goed is. Vergeet niet tussentijds af te nemen met eraser of spruzzo om goed te kijken welke voortgang je boekt. Afwerken met finale heeft wel mijn voorkeur omdat je net wat meer glans krijgt. Succes!