• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw voorscherm Renault Twingo!

Xizer

Detailing chief
22 mei 2008
1.596
85
Ik had me eerder deze week een nieuw voorscherm en wat busjes lak geregeld bij mij op het werk en zojuist eens begonnen met het bewerken van het stuk metaal.
Aangezien ik nogal wat deukjes en deuken had in mijn linkervoorscherm leek me dit de ideale kans om eens voor een paar euro wat te gaan stuntelen.

Ik heb zojuist gezien dat waar de sticker met artikel nummer gezeten heeft de plek niet goed geschuurd is. Je ziet nu dus door de spuitplamuur de randen waar de plaksel eindigd waar de sticker gezeten heeft. De plamuur moet een uurtje drogen voordat deze overschuurbaar is dus dalijk deze plek even opnieuw schuren en weer voorzien van spuitplamuur.

De volgende stappen;

Schuren van de spuitplamuur met korrel 800 en vervolgens een laag primer. Indien nodig heel licht opschuren met korrel 1200 waarna de kleurlak wordt gespoten. Vervolgens nog 2 lagen blanke lak. Foto's volgende naar mate het project vordert.
 
Zo te zien gaat het verbazend goed zo met het blote handje zonder spuitcabine.
 
@ Xizer.
Vergis je niet. De spuitplamuur vlak schuren is niet voldoende.
de foto na het schuren laat nogsteeds de stickerlocatie zien
Ik vermoed dat daar nog lijmsresten zaten (gezien de tekst denk je dat zelf ook :roll )
Als je de hechting op die plaats goed wilt hebben, dan moet de plamuur daar eraf en dan alsnog schoonmaken.
Als je het laat zitten loop je de kans dat de lijm vocht of oplosmiddel aantrekt (afhankelijk van de deklak) met alle gevolgen / ellende van dien.

Ik weet het "beter" w^^w omdat ik dit soort fouten ook gemaakt heb

Hans
 
RedCat zei:
Als je de hechting op die plaats goed wilt hebben, dan moet de plamuur daar eraf en dan alsnog schoonmaken.
Als je het laat zitten loop je de kans dat de lijm vocht of oplosmiddel aantrekt (afhankelijk van de deklak) met alle gevolgen / ellende van dien.

Ik heb zojuist gezien dat waar de sticker met artikel nummer gezeten heeft de plek niet goed geschuurd is. Je ziet nu dus door de spuitplamuur de randen waar de plaksel eindigd waar de sticker gezeten heeft. De plamuur moet een uurtje drogen voordat deze overschuurbaar is dus dalijk deze plek even opnieuw schuren en weer voorzien van spuitplamuur.

Dit is inmiddels al gebeurd! Ik ga de plamuur nu schuren met korrel 1000.
 
Primer als zijnde grondlak >> grondlak zorgt er voor dat zowel de echte lak beter hecht en dat je de ondergrond minder zit ( en dus minder lagen "echte" lak nodig hebt )
 
Op de reaktie van tee-dee-ie ben ik het internet eens opgedoken en heb mensen idd op verschillende plaatsen horen zeggen dat wanneer je spuitplamuur gebruikt dit ook dient voor primer. In dat geval kan ik natuurlijk misschien meteen verder met de kleurlak, bespaar ik me het geld van de primer weer mooi uit he.

Het scherm staat nu volledig in de spuitprimer en helemaal strak geschuur en wel. Vanmorgen wel de hele hal + trappenhuis kunnen poetsen omdat alles onder de spuitnevel zat. :D Probleem echter is dat het buiten veel te hard waait om te spuiten! ]-0
 
@Xizer

Niemand op internet weet wat jij precies hebt gedaan en onder welke omstandigheden, behalve als je ze dat hebt verteld.
Dus algemene opmerkingen over hoe te werk te gaan altijd met een korreltje zout nemen (figuurlijk)
Ik lees over mijn vak alleen maar onzin op internetfora (maar dat wil je niet weten :rules )

Spuitplamuur heb je in soorten en kwaliteiten.
Kijk even wat er bij het schuren vanaf komt.
Als het sliijpsel bij opdrogen echt los en poederig is, is het veiliger om een primer ertussen te zetten.
Die primer bindt de plamuur ietsje waardoor de lak mooier vloeit en ook beter hecht.

De enige primer die ik niet op een plamuur zou zetten is de etsende versie.
Overigens zou ik op blank metaal altijd een etsende primer gebruiken.

Better safe than sorry

Hans
 
Goede raad volg ik altijd op en dus zojuist toch maar even een laag primer gespoten. De wind is iets gaan liggen ondertussen dus buiten de primer gespoten en vervolgens snel naar binnen. Het scherm ligt nu te drogen in de woonkamer! :D
 
'T is net als met detailen (althans dat heb ik gelezen) het eindresultaat is afhankelijk van de voorbereiding.
Neem de tijd voor het lakken. Niet buiten ! daarvoor is het nu te koud en te nat (luchtvochtigheid)
Een graadje of 15 is wel het minimum. Anders vloeit het ook niet lekker.

Hans
 
Ik heb nog wel een strak schermpje, kleur metallic donkergroen te koop

Zit nog een minimaal laagje wolfgang fusion op.....

Maar leuk werk zo! dapper idee om het zelf te doen!
 
Klein updeetje met foto;

Zo ziet het scherm eruit nadat het volledig is gespoten! Lekker sinasappelhuidachtig hé! Dit weekend kijken of ik tijd heb om het scherm te sanden.
 
Het scherm staat nu 2 weken te 'drogen'. Dat wilt overigens niet veel zeggen hoor, als je wilt kun je na bijvoorbeeld 1 dag al aan het wetsanden slaan!
 
8-o na 1 dag al.....is de lak dan al genoeg uit gehard, daar sta ik echt verbaasd van, dacht altijd dat het wel even nodig had om door te harden
 
De lak is dan nog niet door en door uitgehard maar dat wilt niet zeggen dat je dan niet kunt wetsanden. Uiteraard moet je dan wel extra voorzichtig zijn dat je niet door de lak gaat. Schadebedrijven bijvoorbeeld hebben geen tijd om eventuele stofjes of oneffenheden te verwijderen na 2 weken, dit gebeurt normaal dus ook binnen een dag nadat de auto uit de cabine uitkomt. ;)