• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto kopen, lakverzegeling op factuur

AutoHenk

Detailing addict
9 jun 2016
53
50
Ik heb de topictitel zo goed mogelijk proberen te verwoorden:)

We zijn voor een nieuwe auto gaan kijken, en de dealer heeft op de factuur "lakverzegeling" gezet a €265,-.
Hierdoor is er 3 jaar " garantie op de lak ". Er kan uiteraard ook gekozen worden dit niet te laten doen.

Weten jullie of dit zijn geld waard is? Zou het echt een handmatige behandeling zijn waardoor vuil etc niet blijft kleven? of zal dit gewoon een duur wasprogramma zijn.

bedankt!
 
Goedemiddag,

De factuur is natuurlijk nogal vaag.
Welk merk verzegeling brengt men aan en wat valt wel en wat valt niet onder de lak garantie?

Tevens een verzegeling die 3 jaar meegaat bestaat niet. (Tenzij er niet met de auto gereden wordt, nooit wasstraat, etc etc etc)

Ik zou zelf de 265 euro niet besteden aan de lakverzegeling. In plaats daarvan zou ik voor dat geld een mooi DAP900 v3 polijst starterskit kopen inclusief een mooie wax. Daar heb je veel langer plezier van dan de beloofde 3 jaar.
 
Het zal ongetwijfeld handmatig gedaan worden, maar alles valt en staat met de voorbereidingen en het uiteindelijk product wat wordt gebruikt.
Meestal zijn dit halfbakken producten, die geen enkele detailer op zijn wagen wil hebben.
Verder behoor je altijd garantie op het lakwerk te hebben en kunnen ze dit niet uitsluiten als je geen lakverzegeling wil doen.

Wil je een gedegen bescherming en afwerking; dan zou ik gewoon contact opnemen met een echt detailbedrijf en daar een prijsopgave vragen voor een detail en het aanbrengen van een lakcoating.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Eens met bovenstaande.

Om het goed te doen heb je tijd nodig en kennis / ervaring
Dan wordt het voor een garage vaak een jongetje uit de buurt die zijn best mag doen

Wil je een detail, dan moet je daar naar vragen (uitleggen) en voor betalen
En dan krijg je elders voor die 265 echt wel wat kwaliteit en uitleg waar je zelf iets mee kan
 
Zoals de rest ook al aangaf even vragen om namen en rugnummers van die lakverzegeling, dan kan je ook goed vergelijken.
Vraag ook even na of je dan verplicht bent of speciale onderhoudsmiddelen te gebruiken en hoe er bepaald wordt of de lakverzegeling na 1, 2 of 3 jaar nog aanwezig is.

Tevens een verzegeling die 3 jaar meegaat bestaat niet.

Niet mee eens. Ik durf gerust te zeggen dat een Mohs coating prima 3 jaar meekan. Mijn oude Focus is van 31-12-2013 en die heb ik in januari 2014 voorzien van 2 lagen Gyeon Mohs coating. De eerste 2 jaar (tot maart 2016) heb ik die 2 wekelijks gewassen met verschillende shampoo's.
Daarna is de auto overgegaan naar een collega die de auto in de wasstraat wast. De Focus heb ik in december nog in een wasbox gewassen en ik merk dat de coating nog steeds aanwezig is, mede gebaseerd op het feit hoe makkelijk het vuil loslaat en hoe kras (swirl) vrij de lak nog is.
 
@Juffer1 jij weet ook goed dat de werkwijze van een garage niet overeen komt met de werkwijze van ons. Wij polijsten een auto voor de coating, de garage duwt de auto door de wasstraat. Wij ontvetten de auto 2 keer, de garage blaast de auto droog.

Alles hangt af van de voorbereiding en het aanbrengen.
 
  • Leuk
Reactions: Globetrotter
Wij hebben maandag een nieuwe Astra besteld, en na de verkoper verteld te hebben dat ik liever zelf een goede wax op de auto zet deed hij niet moeilijk over het verwijderen van waxoyl (á 350€) van de offerte.

Je zou het dus altijd kunnen vragen.
 
Allemaal hartelijk bedankt voor de goede info en tips!
Het soort verzegeling etc. wisten ze niet, " hun poetser " deed dat.

Maar ik ben eruit, we laten het fijn van de factuur halen :)
 
Uit persoonlijke ervaring bij enkele poetsbedrijven kan ik zeggen: Niet doen! Dit is werkelijk waar de meest belachelijke oplichting die er is.

Dat bedrag van €265-295,- staat op elk prijskaartje van een nieuwe auto. "Lakverzegeling" ...
Ik heb het hier op het forum al meerdere keren verteld, maar ik doe het opnieuw voor de beeldvorming;

1) Auto komt van de trein of ander transport.
2) Auto komt bij dealer om wat zaken te regelen.
3) Auto naar poetsbedrijf gebracht door dealer.
4) Auto met zware HD afgespoten + geborsteld.
5) Auto afgeblazen met lucht (kieren/naden)
6) Auto naar werkplek gereden)
7) Folie van auto verwijderd. (Bepaalde panelen)
8) Auto afgezeemd.
8) Auto met veelzijdig product insprayen. (Vliegroest/hars/teer/lijm)
9) Afnemen/drogen met doeken.
10) Wax of Sealent vluchtig aanbrengen, niet eens alles raken.
11) Product afnemen, met doek wél wat meer raken. (Product uitsmeren)
12) Interieur checken, folie verwijderen, eventueel stofzuigen.
13) Binnenzijde ramen reinigen.(zelfde product als stap 8)
14) Buitenzijde ramen reinigen.
15) Siliconen-spul aanbrengen op ongelakt kunststof + banden.

Minimaal 8 auto's op een dag...


Er was dus geen verschil in aanbrengen van wax of een "lakverzegeling, behalve dat je het uit een ander flesje of sponsje kwam. Nieuwe auto's zijn behoorlijk ranzig bij binnenkomst en het wassen gaat lekker lomp, moeten binnen no-time klaar zijn en het mag niet veel kosten. Ik heb wel eens in de wandelgangen gehoord dat 1 van mijn werkgevers per nieuwe auto €60,- verdiende. Logisch dat zo'n auto dan binnen een uur klaar moet; Alles onkosten moeten nog van dat bedrag af en zelfs dan lijkt het mijn amper rendabel.

Mijn advies; Breng de nieuwe auto bij een échte, goede detailer en laat 'm beschermen met een langhoudende coating. Leg je dan toch geld neer, doe het dan goed.
Wil je het grote geld in je zak houden, schaf dan zelf een goede wax + doeken aan en je hebt al veel meer rendament.


Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: Globetrotter
Ook ik heb (in opdracht van een poetsbedrijf) (nieuwe) auto's gepoetst voor verschillende dealer bedrijven en die werden netjes met de hand gewassen, geclayed, gepolijst en daarna voorzien van wax of een coating. Was gewoon een kleine dag werk en die prijzen lagen helemaal niet zover van die €300 af.

Echt niet alle dealers trekken een auto door een wasstraat, er zijn er ook die het wel juist aanpakken.
 
@Juffer1 Goed om te horen dat het ook degelijk kan gebeuren. Toch zou ik het risico niet nemen en zelf een detailer uitzoeken zodat je zeker weet wat er met je auto gaat gebeuren.

@AutoHenk Je kan de dealer ook vragen waar de auto naartoe zou worden gebracht, zodat je daar langs kan gaan om te vragen hoe ze daar te werk gaan. Ik vermoed dat het niet veel is, omdat 265 euro gewoon heel erg weinig is.
 
@Juffer1 - blijf het toch bijzonder vinden. Ik schat in dat je met een kleine dag zo'n 6 uur bedoeld, dan heb je alle stappen gedaan die wij hier zouden doen en dan soms ook nog een coating? En dan voor zo'n €3-400,-?

Ik geloof wat je zegt, maar kan mij er niks bij voorstellen. :)

Zo lees/hoor ik dingen waar ik helemaal het spoor bijster van raak; Volledig exterieur behandeling voor €150,- / Exterieur polijsten + alleen wax voor €600,- / Interieur volledig reinigen + ozon voor €55,- / volledig exterieur voor €275,-

Uiteenlopende prijzen voor niet enorm verschillende werkzaamheden/kwaliteit. Snap er maar weinig van, haha! :p
 
@Quantoxx : klopt helemaal. En dan zat er ook nog iemand tussen van wie dat bedrijf was, ik kreeg gewoon netjes per uur betaald ;)
Overigens zat er tussen een auto in de wax zetten en in een coating zetten wel een (redelijk) prijsverschil.
 
@Juffer - Ik denk dat je geluk moet hebben en een opdrachtgever, of klant, de waarde inziet van het werk dat er gedaan word. Zo kan je iemand hebben die het allemaal wel best vind en weinig kwijt wil zijn, maar kan je ook iemand hebben die zegt dat elk vak een goed uurloon moet hebben en gewaardeerd moet worden.

Ik heb zelf helaas alleen ervaringen opgedaan bij poetsbedrijven. Dit was in alle gevallen productiewerk, zoveel mogelijk auto's tegen een lage prijs. Wanneer ik zelf een detail doe, ben ik vaak, of eigenlijk bijna altijd, geneigd om niet boven de prijzen van een poetsbedrijf te komen. Maja, dan snij ik altijd in mijn eigen vingers, want gemiddeld hanteert een poetsbedrijf voor een volledige behandeling een vanaf-prijs van €185,-. Dit zal dan vaak omhoog gaan omdat die prijs is gebaseerd op een Aygo-formaat auto waar niet veel werk aan zit. Zodra ik zelf voor een detail over de €300,- zou vragen, haakt 80% af.

Vraag je echter zo'n prijs of veel hoger bij iemand die weet wat uren maken is, dan is het al snel prima. Iemand die weet wat uren maken is én het werk waardeert, is er geen twijfel over de prijs. :p
 
Het is trouwens waxoyl, dat op de factuur staat.
De WaxOyl 100+, dat is inderdaad de ''lakverzegeling'' waar we het over hadden. Gelukkig heb je het van de factuur laten halen. :D

Dit is niets meer als een simpele sealant. Zal het nooit, maar dan ook nooit, 3 jaar redden. Laat staan een garantie. Die garantie is trouwens toch onzin, want als je teruggaat met de opmerking ''De beschermlaag is op sommige plekken weg'' ... dan komt er een scala van redenen waarom hij dan weg is en vervalt je garantie, want alles ligt aan jou als eigenaar. :p

Om mijn advies te herhalen; Zelf de nodige spullen aanschaffen om te onderhouden of naar een goed bedrijf brengen en een coating aan laten brengen. :D


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Alweer bedankt voor de reacties!

Ik heb meguirs gold class shampoo & meguiars nxt generation tech wax 2.0.

Kom ik hier al een end mee?

En als ik bij een bedrijf de sealant erop laat zetten, is dit dan geen waxoyl, en werkt het dan wel "echt"?
 
Ik heb meguirs gold class shampoo & meguiars nxt generation tech wax 2.0.
En als ik bij een bedrijf de sealant erop laat zetten, is dit dan geen waxoyl, en werkt het dan wel "echt"?
Henk die shampoo kun je gewoon gebruiken tot het op is en dan lekker een liter Dodo juice Born to be mild kopen.
Waarom zou je bij een bedrijf er een Sealent opzetten als je dit zelf ook simpel kan doen?
Die bedrijven rekenen de absolute hoofdprijs wat vaak niet in verhouding staat tot de kwaliteit.
 
  • Leuk
Reactions: Globetrotter
En als ik bij een bedrijf de sealant erop laat zetten, is dit dan geen waxoyl, en werkt het dan wel "echt"?

Als je het écht goed gedaan wilt hebben dan kan je kijken naar bijvoorbeeld het detailbedrijf van Carclean zelf, Diventa Bella, en er door hen een coating op laten zetten als Gyeon Mohs. Dan heb je er jaren plezier van. Probleem is alleen de prijs, want dan zal je toch zeker wel boven de 1000 euro betalen, denk ik. Prijs is een schatting, dus pin me er niet op vast.