• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto winterklaar maken

Bartjebart

Detailing addict
6 okt 2010
314
62
Ik wil mijn nieuwe, witte auto klaar gaan maken voor de winter. De dealer heet de auto bij een poetser gehad die er een wax op heeft gebracht, waardoor de auto al aardige beading heeft. Maar als je met je hand over de lak gaat voel je toch wat onregelmatigheden in het oppervlak. Ook weet ik niet of de wax die er op zit een snelle alles-in-één wax is en of het een lange standtijd heeft.
Mijn plan was dan ook (als het weer het nog een keer toelaat, of als ik de auto ergens binnen kwijt kan) om de wax te strippen en vanaf 0 opnieuw op te bouwen. Ik heb het volgende stappenplan in gedachten, rekening houdende met de producten die ik heb:

Wassen:
- Foamen met citrus-foam en een scheut APC
- Wassen met Wofgan auto-bathe en een scheut APC
Mothers lambswool mitt en miracle dryer
- Velgen met diverse borstels en APC en waar nodig met DJ Mellow Yellow (maar dat zal op een nieuwe auto toch nog niet nodig zijn denk ik)

Kleien:
- Autobrite mild clay, DJ Born Slippy
Eurow Premium Terry Weave MF
- Afnemen met IPA 1:1 en Eurow Premium Terry Weave MF om de lak zo kaal mogelijk te maken

Glaze:
- PB White Diamond
Monello - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator en Eurow - Shag Pile Double Density Towels

Wax:
Collinite 476s (2x?)
Monello - Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator en Eurow - Shag Pile Double Density Towels

Velgen:
- PB Wheel Sealant (2x)
Meg's foam applicator en Eurow Premium Terry Weave MF

Banden:
Wolfgang Black Diamond tyre gel
Autobrite Tyre Dressing Applicator Sponge

Mijn grootste vraagtekens zijn nog:
Is de glaze op een nieuwe auto echt nodig? Ik neem aan dat de lak nog swirlvrij is.
Heeft een derde laag wax nut? Eventueel de Collinite 915 als top?
 
Stappenplan ziet er goed uit maar ik zou toch nog licht polijsten met bijvoorbeeld Finale of SSR1 op Lightgreen. Die scheut APC in de auto-bathe lijkt me niet nodig. 476s 2 x...daar kom je zeker de winter mee door!
 
Is de glaze op een nieuwe auto echt nodig? Ik neem aan dat de lak nog swirlvrij is.

Nee, niet echt nodig, en je kunt wel aannemen dat ie nog swirlsvrij is, maar gaat er om of dat ook daadwerkelijk zo is... ;)

Heeft een derde laag wax nut? Eventueel de Collinite 915 als top?

Nee, heeft geen nut, er is al een keer aangetoond dat 3 lagen wax niet betekend dat je echt 3 lagen op je lak hebt, de 3e haalt weer de 2e min of meer weg. 2 is de limiet in principe.
 
Tnx, hier kan ik wat mee :-)

Een DAP heb ik niet, dus 'even' polijsten is niet zo 1 2 3 gedaan denk ik. Bovendien worden de dagen korter en daarmee dus ook de beschikbare poetstijd in de buitenlucht. Ik denk dat ik mij, in ieder geval dit jaar, deze stap even bespaar. Wellicht volgend jaar. En mede door de tijd laat ik denk ik de glaze dit keer ook achterwege. Misschien dat de wax dan ook extra 'grip' op de lak krijgt voor meer duurzaamheid?

Dan mag de auto in de lente in de glaze, 476s en 915. :-)
 
Ik zou bij een nieuwe wagen net voor de winter een kortere behandeling doen.
Een goede wasbeurt (volgens de regels;) )
Dan eens met de klei er over gaan (misschien een zachte klei nemen)
Vervolgens zou ik aangezien je een witte wagen hebt , er een laagje White Diamond overzetten.
En afronden met een Collinite.
En de tweede laag Collinite zou ik bij de volgende poestbeurt(zo een weekje later)aanbrengen.
Ieder heeft zo zijn werkwijze maar deze werkt wel goed.
groetjes
 
Ik zit met hetzelfde dillema.
Auto wordt over een week of twee verwacht.
Heb hier al advies gehad om hem niet door de dealer te laten wassen/waxen maar om dat zelf te doen.
Dat zie ik wel zitten, maar ik ben aangewezen op buiten werken. Gezien ons fijne klimaat gaat dat hem niet worden vrees ik.
In november is de kans op neerslag en kou zo groot, dat het waarschijnlijk niets wordt.
Omdat ik ook niet onbeschermd de winter in wil, laat ik hem waarschijnlijk toch maar door de dealer doen en ga ik in het voorjaar aan de slag.
Tot die tijd volstaan met nu en dan wat foam en PB's Slick en Suds8d
 
Ruud zei:
Ik zit met hetzelfde dillema.
Auto wordt over een week of twee verwacht.
Heb hier al advies gehad om hem niet door de dealer te laten wassen/waxen maar om dat zelf te doen.
Dat zie ik wel zitten, maar ik ben aangewezen op buiten werken. Gezien ons fijne klimaat gaat dat hem niet worden vrees ik.
In november is de kans op neerslag en kou zo groot, dat het waarschijnlijk niets wordt.
Omdat ik ook niet onbeschermd de winter in wil, laat ik hem waarschijnlijk toch maar door de dealer doen en ga ik in het voorjaar aan de slag.
Tot die tijd volstaan met nu en dan wat foam en PB's Slick en Suds8d


Ken je niemand met een (verwarmde) garage waar je hem een dagje mag parkeren?
 
corsawim zei:
Ken je niemand met een (verwarmde) garage waar je hem een dagje mag parkeren?
Was dat maar waar Wim, dan had ik dus geen probleem.
Iemand hier die iets weet/heeft in de buurt van Zuid-holland?
Wil er best wel een stukje voor rijden en neem mijn eigen spulletjes wel mee:-"
 
Ruud zei:
Was dat maar waar Wim, dan had ik dus geen probleem.
Iemand hier die iets weet/heeft in de buurt van Zuid-holland?
Wil er best wel een stukje voor rijden en neem mijn eigen spulletjes wel mee:-"


komaan mannen; help Ruud :ja
 
Als ik de oude (wax-) lagen wil strippen dan kan ik dus een scheut APC toevoegen aan de emmer met sop. Twee vragen:

- Is APC onschadelijk voor de lak
- Hoeveel is een scheut?

Tjonge, wat heb ik al gigantisch veel geleerd op dit forum :ja ! Ik heb mijn auto's meer dan 20 jaar totaal verkeerd gewassen en laten we het over het poetsen maar helemaal niet hebben...(dikke laag schildpad er op met een oude doek, ergernis dat er er bijna niet meer af wil enz.) Nee nu gaat dan wel heel anders! :cool
 
APC is onschadelijk voor je lak. Het werkt ontvettend, dus je kunt het inderdaad gebruiken om wax te verwijderen.
Hoeveel een scheut is weet ik niet precies. In de foamlans deed ik 50mL Super Snoaw Foam en 50mL APC.
Je autoshampoo overdoseren werkt ook goed. Als het hardnekkig is kun je er dan eventueel ook nog APC bij doen.
Als je een oude waxlaag verwijdert is het helemaal aan te raden om ook te gaan kleien, dat verwijdert ook wax. En na het kleien de auto afnemen met IPA (Isopropanol of Isopropyl Alcohol) 50% (of de 99,9% 1:1 verdund) zou er helemaal wel mee moeten afrekenen. Bovendien geeft dat de schoonste en beste ondergrond voor een nieuwe waxlaag.