• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe glaze en wax aanbrengen

misterpd

Detailing rookie
22 aug 2010
17
0
Hallo.

Ik ben in het bezit van een zilverkleurige Seat Ibiza uit 2003.

Nu heb ik deze een paar maanden geleden in de was gezet met Collinite No. 845.
Ik heb vandaag mijn klei set(Bilt Hamber) binnen gehad, en Poorboys World White Diamond.
Ik wil dus eerst mijn auto goed wassen en daarna gaan kleien, en daarna white diamond aanbrengen, en als laatste een laagje Collinite 845.

Mijn vraag is dus of het nodig is dat ik mijn oude wax helemaal van mijn auto afhaal, en zo ja, hoe doe ik dit het beste(het liefst zonder onnodige uitgaven)

PS: wat vinden jullie van mijn werkwijze..? nog tips daarover..?


Alvast bedankt!!;)
 
Auto goed wassen met een overdosis shampoo en wellicht nog een scheutje APC.
Hierna goed kleien en zal de wax er waarschijnlijk voor 90/95% af zijn.

Wil je er zeker van zijn dat alles weg is, dan is een cleaner zeker aan te raden, voordat je de glaze en wax erop zet.
 
Ik doe anderhalf keer de normale hoeveelheid shampoo (Dodo Juice Supernatural), plus een flinke hoeveelheid afwasmiddel (Neutral, zit tenminste geen geurtje aan). Hoeveelheid afwasmiddel doe ik ongeveer 4 x de hoeveelheid voor een normale afwas, in 5 L water.
 
Sorry poets vrienden dat ik ff stoor maar ik lees dat het niet echt handig of nodig is om na het kleien (mothers) een glaze(black hole) te gebruiken wanneer je van plan bent een sealant(ex-p rure sealant) te gebruiken als wax is dit waar?

ik wil echter nog wel even stiekem af toppen met een natty's blue.

Het gaat mijn eerste project worden ben echt een leek dus neem me alstublieft niks kwalijk

greetz
 
Daar zijn de meningen over verdeeld..

De glaze zou ervoor zorgen dat, welke sealant ook, minder hecht. Is ook wel aannemelijk gezien de hoeveelheid voedende bestanddelen (olien).
Vooral 's winters wordt daarom minder vaak een glaze gebruikt.

Zomers heeft de glaze vaak wel degelijk een effect; een diepere, mooie glans.
Maar ook dat verschilt per lak wel. De ene ziet geen verschil op zijn auto bij gebruik BlackHole (of WhiteDiamond), de ander wel.

Dus: gewoon gebruiken die BlackHole en kijken of jij verschil zie na gebruik. Kan je altijd nog beslissen of je daarna de glaze weer wil verwijderen (met bijv. IPA 50% of gewoon hoge concentratie shampoo).
Daarna met EX-P erop en eventueel nog je Natty's (Natty's wel een paar uur later als voorkeur).
 
dachshound zei:
Daar zijn de meningen over verdeeld..

De glaze zou ervoor zorgen dat, welke sealant ook, minder hecht. Is ook wel aannemelijk gezien de hoeveelheid voedende bestanddelen (olien).
Vooral 's winters wordt daarom minder vaak een glaze gebruikt.

Zomers heeft de glaze vaak wel degelijk een effect; een diepere, mooie glans.
Maar ook dat verschilt per lak wel. De ene ziet geen verschil op zijn auto bij gebruik BlackHole (of WhiteDiamond), de ander wel.

Dus: gewoon gebruiken die BlackHole en kijken of jij verschil zie na gebruik. Kan je altijd nog beslissen of je daarna de glaze weer wil verwijderen (met bijv. IPA 50% of gewoon hoge concentratie shampoo).
Daarna met EX-P erop en eventueel nog je Natty's (Natty's wel een paar uur later als voorkeur).

Hoi Dachshound.

Jij zegt dus dat de glaze ervoor kan zorgen dat sealant(wax) niet goed kan hechten.
Dit is voor mij nieuw, en had hiervan ook nog niet gehoord.
Ik heb collinite nr 845 juist gekocht om zijn lange standtijd, kan die nu erg minder worden dan..?

PS: Wat verstaan jullie onder een APC, ik heb ergens anders in het forum gezien dat mensen afwasmiddel voor het verwijderen van hun wax gebruikte.
Dat klinkt wel erg drastisch. Zijn er nog andere thuis en keuken spullen die mischien wel veilig en goed de klus kunnen klaren..?


Alvast bedankt!
 
Een glaze kan ervoor zorgen dat een sealant of wax erbovenop minder lang standtijd zal houden. Dit is al vele malen eerder naar voren gekomen ;). Vooral een sealant is kieskeurig en deze wil meestal een zo schoon mogelijke lak hebben om daar zo lang mogelijk op te vertoeven. Een carnauba wax is minder kieskeurig.

Hoeveel het effect zal hebben op je standtijd varieert ook van de glaze en de gebruikte sealant of wax. Lime Prime Lite is olieachtig, terwijl bijv. Chemical Guys EZ Creme Glaze op acrylbasis is en hierdoor een betere basis biedt. Hoeveel vermindert het je wax?? Lastig te zeggen, omdat er niet echt studies over zijn, maar eigenlijk alleen ervaringen. Bij de één was het een weekje minder dan 'normaal' bij de ander een maand minder dan 'normaal'.

Maar goed, mijn advies: Voor de lente, zomer en herfst: gewoon glazen!!! Voor in de winter, liever niet, elk weekje extra bescherming is mooi meegenomen met het zout en sneeuwspul narigheid.

Wat is APC:
http://lmgtfy.com/?q=carclean+apc

Het is tenminste veilig voor je lak. Heb je geen APC, dan liever toch nog je lak cleanen! Daar haal je sowieso resultaten mee als je het al lang niet meer hebt gedaan, het is niet voor niks een onderdeel van het stappenplan.
 
Oke.

Het is al een stuk duidelijker zo.
Ik ga het binnenkort wel gewoon zelf zien,
en als mijn sealant een weekje korter of wat blijft staan lig ik daar alsnog niet van wakker.

Ik heb zelf geen APC, weten jullie nog producten die je zo in het kastje kan vinden, en die ook de wax kan verwijderen.
Ik heb al iets gelezen over dreft en dergelijk.
Kben een beetje te krenterig om daarvoor speciaal producten te halen als ik het ook met een huis en tuin product kan fixen.

Ik zal even mijn stappenplan noteren, en gelijk een vraag daarover:

Stap 1: Met hoge dosis autoshampo en een APC(wat dat gaat worden weet ik nog niet) de auto wassen.
Stap 2: Kleien (BH Klei)
Stap 3: Machinaal(geen prof. poetsmachine) de glaze aanbrengen.
Stap 4: Collinite 845 aanbrengen.
Stap 5: Hopelijk tevreden terug kijken op het resultaat.

Wat is de wachttijd tussen de glaze en de sealant?
En kan Collinite geen gekke dingen doen met de glaze,
aangezien ik heb gelezen dat collinite soms bestanddelen van andere soorten kan oplossen.
 
Tussen de glaze en sealant zit geen wachttijd.
Wel de glaze niet te dik opbrengen, 't spul is erg zuining in gebruik. Paar druppels per paneel.

Tussen de 845 en de volgende wax wel ff tijd inbouwen, denk aan een paar uur (voor mij betekent het dan meestal de volgende dag afnemen met een quick detailer en een fluffy MF doek en dan de volgende wax).

Coll845 en glaze kunnen goed samen.
 
Heb onlangs mijn verse laag natty's geprobeerd te strippen, maar dat viel (gelukkig) erg tegen! Had een mega overdosis DJ sour power, een scheut APC en overdosis magifoam. Dit heb ik in laten werken en afgenomen met een mitt... Dan zou je verwachten dat de low budget wax er wel af was... Echt niet!! Er bleef een mooie beading achter op diverse delen. Liggende delen waren wel gestript.

Moraal van het verhaal is dat je je wax niet zomaar stript. Volgende keer neem ik alleen APC en foamlans. Scheelt een hoop shampoo!

Succes!

Robert
 
Inderdaad, veel mensen gaan er vanuit dat een sterke shampoo mix + APC of ander middel genoeg is. "Helaas" is dat niet zo. Zelfs na kleien kunnen er nog restanten wax aanwezig zijn.

Cleanen. Polish (behalve hoe Meguiars het interpreteert). Cleaner. Pre-Wax Cleaner. Het reinigt je lak en het bestaat niet voor niks.
 
Ik heb zelf zeer goede ervaringen met DJ Need for Speed. Dit is een cleaner wax welke zorgt voor een zeer natte wetlook en gladde lak. Daarnaast blijft je wax behoorlijk lang zitten. Getuige het verhaal hier boven..

Dan heb je een glaze, cleaner en "wax" in een. Wel aftoppen met Collinite... Dat scheelt een aantal aparte flessen.

Succes,

Robert
 
Ga maar eens water sproeien op een net gepolijst oppervlak afgenomen met IPA of final inspection.
Dan is er geen wax te bekennen maar wel een prachtige beading.........
Dus hoe je nu bewijst dat de wax wel of niet gestript is na een overdosis wasmiddel etc, vertel het maar.
 
misterpd zei:
Ik zal even mijn stappenplan noteren, en gelijk een vraag daarover:

Stap 1: Met hoge dosis autoshampo en een APC(wat dat gaat worden weet ik nog niet) de auto wassen.
Stap 2: Kleien (BH Klei)
Stap 3: Machinaal(geen prof. poetsmachine) de glaze aanbrengen.
Stap 4: Collinite 845 aanbrengen.
Stap 5: Hopelijk tevreden terug kijken op het resultaat.

Even over stap 3, dat is toch niet zo'n roterende poetsprul met ombind-schapevacht van de bouwmarkt hoop ik?
Als dat het geval is zou ik het lekker met het handje aanbrengen want ik denk niet dat die machine je resultaat zal bevorderen.
Glaze en sealant aanbrengen gaat prima met de hand, je hoeft niet als een gek te boenen ofzo
 
GMToyota zei:
Dat is na het polijsten. Robert had het over na het wassen.

Dat is toch niet veel anders dan?
Wax is weg en toch beading.
Na het kleien heb je al een mooie beading, dan is theoretisch ook alles weg.
Wat ik probeer te zeggen is dat of er nu wel of geen wax is, op een schoon en glad oppervlak heb je altijd beading.
 
RogierV12 zei:
Even over stap 3, dat is toch niet zo'n roterende poetsprul met ombind-schapevacht van de bouwmarkt hoop ik?
Als dat het geval is zou ik het lekker met het handje aanbrengen want ik denk niet dat die machine je resultaat zal bevorderen.
Glaze en sealant aanbrengen gaat prima met de hand, je hoeft niet als een gek te boenen ofzo

Rogier.

Ja dat was ik wel van plan eigenlijk, waarom zou zo'n ding niet werken dan..?
Ik heb mijn vorige auto (Witte VW Polo) er ook mee gepolijst en daar kwam toch een mooi en glanzend resultaat van af.
Maar jij raad dus aan om dat niet te gebruiken, en het dan maar met de hand te doen..?
Ik hoopte juist dat ik een beter en sneller resultaat ga krijgen als ik zo'n poetsmachine gebruik.


En even over de DJ Need for speed.
Ik heb zelf al een glaze thuis(PB white diamond).
Dus beetje zonde als ik die niet zou gebruiken, aangezien die speciaal voor de wat lichtere kleuren is.
Maar het is inderdaad wel een goede optie ome Robert.


Alvast iedereen heel erg bedankt voor de reacties top!!:jippie
 
Rolf zei:
Dat is toch niet veel anders dan?
Wax is weg en toch beading.
Na het kleien heb je al een mooie beading, dan is theoretisch ook alles weg.
Wat ik probeer te zeggen is dat of er nu wel of geen wax is, op een schoon en glad oppervlak heb je altijd beading.
Niet altijd. Mijn vaders Prius uit 2009 zat in de waxoyl (die nu al weg is, maar hij gelooft dat dus niet "de glans is er nog"... koppige vader..) en hij gaat regelmatig door de krasstraat. Één keer in de 2 maanden maand was ik zijn auto, omdat ik "de velgen zo mooi schoon krijg". Na het wassen is de lak schoon, met de hand voelt het goed glad, maar van enige beading is al geen sprake meer, of je moet een aantal losse druppelvlekjes als beading bestempelen. Sheeting is ook echt dramatisch, zelfs op de schuinaflopende voorkant. :|
 
Heren ik weet genoeg mijn vraag tussen door is beantwoord. Voor mij wordt het mijn eerste echte poets beurt op mij nieuwe auto :party

ik heb alle spullen toch al gekocht en sta te springen om ze te gebruiken :o)

Ik ga als volgt te werk

wassen(meg's)
kleien (mothers
glazen bhvan pb)
sealen fx van pb)

En waarschijnlijk een dag later waxen met natty's blue

Nog één vraag het betreft hier een nieuwe wagen van 1 maand oud moet ik hiervan ook de oude wax laag strippen met bv pollisch van Pb of kan ik gewoon beginnen

Alvast bedankt :-)^
 
Hoi Martelsmits.

Ik denk dat het antwoord al gegeven is (zie eerste antwoord van dit bericht) ;):

Auto goed wassen met een overdosis shampoo en wellicht nog een scheutje APC.
Hierna goed kleien en zal de wax er waarschijnlijk voor 90/95% af zijn.

Wil je er zeker van zijn dat alles weg is, dan is een cleaner zeker aan te raden, voordat je de glaze en wax erop zet.

Ook latere berichten in dit draadje gaan hierover. Succes en veel plezier met de spulletjes. :)