Hey GlimKezen & GlansPoppen! 
Normaliter schreeuwde ik altijd dat men de zoekfunctie moet gebruiken alvorens een topic te openen c.q vraag te stellen. Nu ga ik het zelf gewoon doen, aangezien de zoekfunctie nét wat onvoldoende concrete antwoorden opleverde en/of ik simpelweg graag info wil van de veteranen hier;
Ik ben op zoek naar pads voor mijn BF21.
Hoe-Wat-Waarom;
Familie was op vakantie geweest in het buitenland. Tijdens deze vakantie werden er al 'stroperige druppels' op de lak gespot, maar in het betreffende land was een waterschaarste en dus was autowassen verboden. (Wasstraten/boxen gesloten, etc)
Na een lange terugreis in een pikzwarte VW - Tiguan, tijdens bizar hoge temperaturen, kan je je voorstellen dat de (vermoedelijk) harsdruppels lekker hebben kunnen bakken. We hebben van alles geprobeerd om de 'hars' te verwijderen, maar niks leek ook maar iets te doen. (Organische-verwijderaars, hitte, aceton, wasbenzine, alcohol(s), weken, bakboter, kleien, ijs, stoeptegels, etc etc)
Tja, dan maar polijsten. Aangezien het een VAG-auto is, verwachte ik al een betonlak en dit was dan ook zeker het geval. Na 4 hits met een BF21 + Scholl Concepts - S3 + Lake Country - HD Orbital Blauw 7'' kwam ik op zich wel door swirls heen en stompte ik de RDS' af, maar de druppels + druipers leken onaangeroerd.
(Zwarte hoogglans lak, lastiger om de 'druppels' goed vast te leggen. Op camera leek het ook minder opvallend dan met het blote oog)
Na goed nadenken en beraden, zag ik geen andere optie dan wetsanden. De druppels + druipers waren echt een doorn in het oog en na alle stappen was ik toch ernstig aan het twijfelen of het geen vandalisme was in de vorm van epoxy o.i.d? Niets veroorzaakte een reactie met de druppels waarop ik kon handelen en polijsten deed ogenschijnlijk ook niets.
De druppels lagen dicht bij elkaar en het waren er ook best wel veel. Elke druppel + druiper individueel schuren zou erg lang duren, dus dan maar een heel vlak en alles tegelijk.
1) DAP900 V3 + SoftPlate + 3000 Unigrit pads.
... Nope, dit gaat te lomp en ondanks VEEL Born Slippy erbij leek de pad te willen happen o.i.d.
2) Handmatig schuren, Softplate + 3000 Unigrit pads.
(Liever 10x een té fijne grit dan 1x een té grove grit)
(Foto na enige tijd, waarbij op de onderste helft een vrij egaal schuurbeeld was behaald en de druppels + druipers weg zijn. Bovenste helft zie je door het schuurbeeld nog de vlekken doorschemeren. Helaas geen andere foto's genomen)
Ik wist dat de 'oude' Lake Country - HD Orbitals al flink op hun lazer hadden gehad door de 21 en dat ze op hun eind liepen. Dit was dan ook snel duidelijk door de drie geïmplodeerde pads die begonnen te hobbelen en brokkelen.
(Harde foam-backing en het normale foam laten los van elkaar)
Vervolgens de DAP900 V3 erbij met Monello - Raffini Geel 5,5'' erbij en de S3, maar ook die begonnen al snel te hobbelen en liepen niet lekker. (Foam was simpelweg zacht en bij het optillen van de machine, van de lak, wil de pad gaan blubberen)
''WHat tHe... De medium Oranje pad voelt veel stugger/harder dan m'n gele?'' Dan maar met Oranje en S3 aan de gang en dat voelde meteen veel stabieler. (Lak werd warmer, meer correctie, etc) Echter haalde dit niet genoeg uit op de betonlak en ondanks de schuurkrassen 'maar' 3000 grit waren. De waas was al vlot weg, maar de wat diepere schuurkrassen niet.
''Hey.. Zie ik daar een Sandwich Spiderpad?'' ... Nog een hit met deze combi en herinnerde mij toen waarom ik niet zo graag met deze pads werk; Slijten als een malle.
Na een laatste inspectie zag het er al goed uit. Helaas had ik geen daglicht meer en zag ik met de Faro toen nog een enkele schuurkras en voornamelijk een lichte waas. Opvallend; De waas was groter dan het geschuurde vlak, dus ik moet haast wel met de Spiderpad een waas gecreëerd hebben.
Conclusie; Goed gereedschap is het halve werk en ik greep bij vrijwel alles mis.
Het Detail-Virus was al zo goed als verdwenen, maar dit maakt het er niet beter op.
De Monello pads op de DAP900 bevallen mij prima, maar mijn laatste restantje pads is simpelweg toe aan vervanging door nieuwe Raffini's. (3,5 / 4 / 5,5'')
(Of kan iemand mij overtuigen om andere pads te proberen?)
De Lake Country - HD Orbitals zijn ook prima bevallen en heb er wel een zooitje van versleten, maar mijn idee is dat ze simpelweg door de grote uitslag flink op hun lazer krijgen en dus harder slijten. Ook hoef ik niet perse opnieuw 7'' pads, aangezien de pad na enig gebruik iets bol gaat staan en de randen de lak toch al niet meer raken. En dan kom je erachter dat deze pads niet meer in het assortiment zitten? (Alleen de 5,5'' versies ervan?)
Heeft iemand ervaring met andere pads op een grote uitslag DA? (Backingplate 150mm) Mijn voorkeur gaat uit naar foampads, omdat ik niet zo'n fan ben van Wol/MF. (Dat hele primen en uitblazen, etc. Ik heb de Flexipads MF-pads geprobeerd, maar misschien moet ik er gewoon meer mee werken)
* Buff & Shine (6.5'' foam / MF / Wol / etc)
* Rupes (DA Coarse Foam / MF / etc)
* ...?... Carclean.com 150mm pads-pagina
Bij voorbaat dank!
Normaliter schreeuwde ik altijd dat men de zoekfunctie moet gebruiken alvorens een topic te openen c.q vraag te stellen. Nu ga ik het zelf gewoon doen, aangezien de zoekfunctie nét wat onvoldoende concrete antwoorden opleverde en/of ik simpelweg graag info wil van de veteranen hier;
Ik ben op zoek naar pads voor mijn BF21.
Hoe-Wat-Waarom;
Familie was op vakantie geweest in het buitenland. Tijdens deze vakantie werden er al 'stroperige druppels' op de lak gespot, maar in het betreffende land was een waterschaarste en dus was autowassen verboden. (Wasstraten/boxen gesloten, etc)
Na een lange terugreis in een pikzwarte VW - Tiguan, tijdens bizar hoge temperaturen, kan je je voorstellen dat de (vermoedelijk) harsdruppels lekker hebben kunnen bakken. We hebben van alles geprobeerd om de 'hars' te verwijderen, maar niks leek ook maar iets te doen. (Organische-verwijderaars, hitte, aceton, wasbenzine, alcohol(s), weken, bakboter, kleien, ijs, stoeptegels, etc etc)
Tja, dan maar polijsten. Aangezien het een VAG-auto is, verwachte ik al een betonlak en dit was dan ook zeker het geval. Na 4 hits met een BF21 + Scholl Concepts - S3 + Lake Country - HD Orbital Blauw 7'' kwam ik op zich wel door swirls heen en stompte ik de RDS' af, maar de druppels + druipers leken onaangeroerd.
(Zwarte hoogglans lak, lastiger om de 'druppels' goed vast te leggen. Op camera leek het ook minder opvallend dan met het blote oog)
Na goed nadenken en beraden, zag ik geen andere optie dan wetsanden. De druppels + druipers waren echt een doorn in het oog en na alle stappen was ik toch ernstig aan het twijfelen of het geen vandalisme was in de vorm van epoxy o.i.d? Niets veroorzaakte een reactie met de druppels waarop ik kon handelen en polijsten deed ogenschijnlijk ook niets.
De druppels lagen dicht bij elkaar en het waren er ook best wel veel. Elke druppel + druiper individueel schuren zou erg lang duren, dus dan maar een heel vlak en alles tegelijk.
1) DAP900 V3 + SoftPlate + 3000 Unigrit pads.
... Nope, dit gaat te lomp en ondanks VEEL Born Slippy erbij leek de pad te willen happen o.i.d.
2) Handmatig schuren, Softplate + 3000 Unigrit pads.
(Liever 10x een té fijne grit dan 1x een té grove grit)
(Foto na enige tijd, waarbij op de onderste helft een vrij egaal schuurbeeld was behaald en de druppels + druipers weg zijn. Bovenste helft zie je door het schuurbeeld nog de vlekken doorschemeren. Helaas geen andere foto's genomen)
Ik wist dat de 'oude' Lake Country - HD Orbitals al flink op hun lazer hadden gehad door de 21 en dat ze op hun eind liepen. Dit was dan ook snel duidelijk door de drie geïmplodeerde pads die begonnen te hobbelen en brokkelen.
Vervolgens de DAP900 V3 erbij met Monello - Raffini Geel 5,5'' erbij en de S3, maar ook die begonnen al snel te hobbelen en liepen niet lekker. (Foam was simpelweg zacht en bij het optillen van de machine, van de lak, wil de pad gaan blubberen)
''WHat tHe... De medium Oranje pad voelt veel stugger/harder dan m'n gele?'' Dan maar met Oranje en S3 aan de gang en dat voelde meteen veel stabieler. (Lak werd warmer, meer correctie, etc) Echter haalde dit niet genoeg uit op de betonlak en ondanks de schuurkrassen 'maar' 3000 grit waren. De waas was al vlot weg, maar de wat diepere schuurkrassen niet.
''Hey.. Zie ik daar een Sandwich Spiderpad?'' ... Nog een hit met deze combi en herinnerde mij toen waarom ik niet zo graag met deze pads werk; Slijten als een malle.
Na een laatste inspectie zag het er al goed uit. Helaas had ik geen daglicht meer en zag ik met de Faro toen nog een enkele schuurkras en voornamelijk een lichte waas. Opvallend; De waas was groter dan het geschuurde vlak, dus ik moet haast wel met de Spiderpad een waas gecreëerd hebben.
Conclusie; Goed gereedschap is het halve werk en ik greep bij vrijwel alles mis.
De Monello pads op de DAP900 bevallen mij prima, maar mijn laatste restantje pads is simpelweg toe aan vervanging door nieuwe Raffini's. (3,5 / 4 / 5,5'')
(Of kan iemand mij overtuigen om andere pads te proberen?)
De Lake Country - HD Orbitals zijn ook prima bevallen en heb er wel een zooitje van versleten, maar mijn idee is dat ze simpelweg door de grote uitslag flink op hun lazer krijgen en dus harder slijten. Ook hoef ik niet perse opnieuw 7'' pads, aangezien de pad na enig gebruik iets bol gaat staan en de randen de lak toch al niet meer raken. En dan kom je erachter dat deze pads niet meer in het assortiment zitten? (Alleen de 5,5'' versies ervan?)
Heeft iemand ervaring met andere pads op een grote uitslag DA? (Backingplate 150mm) Mijn voorkeur gaat uit naar foampads, omdat ik niet zo'n fan ben van Wol/MF. (Dat hele primen en uitblazen, etc. Ik heb de Flexipads MF-pads geprobeerd, maar misschien moet ik er gewoon meer mee werken)
* Buff & Shine (6.5'' foam / MF / Wol / etc)
* Rupes (DA Coarse Foam / MF / etc)
* ...?... Carclean.com 150mm pads-pagina
Bij voorbaat dank!