• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe volvopoetsert

wimpievolvo

Detailing rookie
1 aug 2016
3
15
ede
Even voorstellen, ik ben Willem en ben al een poetsjunk...maar dan de motor...niet de auto.

Sinds kort, in het kader van gezinsuitbreiding toch maar weer een auto, een volvo v40 uit de categorie "net geen barrel".
Auto uit 2001 en ik moet er nog even over na gaan denken of deze het wel waard is er veel aan te poetsen....en dan niet zozeer de tijd die er in gaat zitten maar de centen...poetsmiddel of luiers...keuzes keuzes...
Zwart leren interieur in redelijk goede staat, zeer weinig deukjes maar wel veel swirling en hier en daar wat echte krassen in de lak. Niet tot op het staal maar wel door de zwarte lak heen.
De bobbeltjes onder de lak op een paar kleine plaatsen is ook niet echt motiverend.

Afijn, voor de motor heb ik al een hoop spul, born to be mild, red mist, nattys, droogdoeken, MF doeken, twee emmer systeem, mit enzovoorts. En dan de nodige polijstspullen voor rvs/alu maar dat is meer voor de motor dan voor de auto....en allemaal handwerk.

Maar deze auto roept om een kleibeurt en machinale polijstronde.

Ik heb nog een Bosch PEX12AE liggen en die heeft voor zover ik kon vinden een 5mm uitslag dus moet net kunnen. Ik heb op het forum verschillende posts gelezen over deze machine en het jongere broertje de PEX400 maar die posts waren oud.
Grote vraag is voor mij welke pads en welk middel voor de lak van een volvo V40 en deze Bosch machine?

Bekijk bijlage 85828
20160801_150142_resized.jpg
20160801_150515_resized.jpg
20160801_150406_resized.jpg
 
Welkom!
Ik zou het persoonlijk niet proberen met een orbital schuurmachine je auto doen. Kan bijvoorbeeld zijn dat ie je pads veels te warm maakt omdat hij niet kan koelen en dan maak je meer schade dan dat het verbetert. Als je het toch wilt proberen, ga dan is naar de sloop haal een paneel waar je op kan oefenen.

Wat betreft de pads, eerste wat belangrijk is de diameter van je backinplate. Dan zijn er bijvoorbeeld van monello een aantal foam pads. Geel en oranje zijn de stevigste en hebben de hoogste slijpgraad. Dan komen de groene en witte qua slijpingsgraad en als laatste de zwarte en rode. geel/oranje wordt bijvoorbeeld gebruikt met Monello Veloce(compound). Groen en wit worden vaak gebruikt met Monello mezzo en de rode en zwarte met Monello finale(bijna geen slijpgraad meer)
Succes!
 
Die Bosch PEX12AE lijkt me gewoon een dual action machine. Wel met 5mm uitslag i.p.v. 8mm zoals bij de DAP900, maar zeker bruikbaar.
Wel even goed schoonmaken mocht er nog het nodige (hout)stof inzitten.

O ja, welkom.
Monello of Scholl gaat hier wel op werken denk ik. Hoe effectief e.e.a. gaat zijn, kun je natuurlijk nooit zeggen; daarvoor blijven lakken te verschillend.
 
Dank allemaal.
Inderdaad is de pex een excenter met totaal 5mm uitslag. De maat van de plate is 125mm dus dan zit ik met pads van 5,5 inch goed? Ik "klink" misschien een beetje alsof ik nog niets gelezen heb maar ik heb al aardig wat topics en howtos gelezen/gekeken. De onzekerheid zit m in de machine. Op het forum draait het eigenlijk voornamelijk om de DAP machines en ik weet dus niet of ik die informatie ook aan kan houden voor de PEX. Dit omdat de uitslag van de PEX 3mm kleiner is en het minimum aantal toeren op de PEX 4500 is i.p.v. de 2500 bij de DAP500.
 
Welkom en zo te zien kun je een hoop resultaat behalen
En je Volvo jeer te laten stralen.
 
Met die 5mm uitslag zal je Bosch iets minder 'bite' hebben. Ik zou zeggen: gewoon proberen. Paar pads, wat polijstmiddelen en wat doeken en je kunt aan de slag. Mocht het meevallen, dan ben je goedkoop uit met je machine. Valt het nog tegen, dan kun je altijd nog opschalen.
5,5" Pads zijn voor je backing plate prima overigens.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior