• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nog wat doffe plekjes in bepaalde schijning van licht

Niet teveel quoten, we scrollen graag ...

De schade is zodanig diep dat de blanke lak of weg is, of te dun om nog te bewerken
Met polijsten komt er warmte bij en daardoor soms wat spanning tussen de laklagen
Dat geeft dan clearcoat failure; loslaten van de laag. Of je gaat door de kleurlaag heen
 
  • Leuk
Reactions: Altos
oke ik heb gekeken naar plaatjes van clear coat failure en dat is niet wat ik zie op de achterklep. De blanke laklaag is niet weg op 1 of 2 hele kleine blaasjes (speldenprik) na die helaas wel in het gebied zitten van de doffe spots. Dus dan blijft over dat de blanke lak nu te dun zou zijn? Maar hoe zie je dit dan zonder diktemeter vanaf de foto's? Zit op het punt de klep nogmaals te polijsten om of nog verbetering te zien of de dood van de gladiolen en te laten spuiten. Alleen gaat het mij zelfs nog meer om het leer proces dus dank voor de aandacht!
 
Mijn inschatting op basis van de foto's die je tot nu toe hebt geplaatst, is dat sommige doffe plekken (oude) ingebrande vogelpoepplekken zijn. Dit zou je eenvoudig kunnen controleren door met een goede loep het oppervlek bij zo'n plek te bekijken, en checken of je dan iets van een craquelé effect ziet.

Daarnaast krijg ik het idee, dat de clearcoat op diverse plekken een probleem heeft. Mijn ervaring hier mee is, dat het eerst her en der op de auto opduikt, en dat langzamerhand (in de loop van jaren) dit probleem zich meer verspreid en steeds heftiger wordt.

Het lastige is, dat je dit niet aan kunt wijzen van dáár zit het probleem, maar is vooral een kwestie van ervaring waardoor je zaken sneller herkent, hoewel ze voor een ander nog niet duidelijk zijn. Net zoals er hier op het forum soms foto's van een auto te zien zijn, waarbij de eigenaar soms heel trots is op zijn glimmende bolide, en er hier een aantal ervaren detailers zijn, die op basis van de diffuse reflectie direct zien dat een auto vol met krasjes moet zitten.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Altos
Lijkt mij ook aanstaande clear coat failure. Dit is iets lastiger te herkennen, omdat er dus nog geen "gaten" in de blanke lak vallen. Resterende blanke lak is niet alleen heel dun maar waarschijnlijk ook al los aan het laten van de kleurlak. Toch zul je dit wel altijd rondom de kale plekken bij "echte" clear coat failure zien.

In dat geval in principe voor een detailer geen eer meer aan te behalen en het beste advies is dan zo weinig mogelijk meer aan komen.
Maar een stukje polijsten kan je altijd proberen. Als het inderdaad zo is, dan zal je gauw genoeg door de blanke lak heen zijn, maar dit was anders ook wel spoedig gebeurd. Niks te verliezen dus eigenlijk.
 
Dit is wel een heel interessante materie jongens en een heel actief forum! Al met al nu alweer veel geleerd. Maar nu nog resume wat raden jullie nu aan om te doen. Beginners zoals ik (wel 30 jaar BMW ervaring maar niet op lak!) zal nooit gelijk het goed inschatten dus beland meestal bij de spuiter? Zelf denk ik toch om het advies over te nemen om nogmaals te polijsten met dezelfde combinatie en zien of ik het verpest of beter maak. Een andere optie is gelijk te gaan spuiten. Ook zal ik dit stukje misschien kunnen masceren met een wetlook en mij verder concentreren op minder gecompliceerde stukken.
 
Vandaag is de meter gekomen en gelijk gecontroleerd. 6mil over de gehele achterklep dus mooi op dikte? Ook op de doffe plekken geen dikteverschil. Dus dan blijft chemische of biologische aantasting over? En hoe weten we nu hoe diep dat is? Ik ben echt geneigd om gewoon de polijster nog een keer te pakken want anders weet je het toch nooit. Wel vervelend dat ik die 2 hele kleine blaasjes zie die het waarschijnlijk sowieso niet gaan overleven.
 
6 mil? Dat is 0,1584mm, als ik mijn Wiki-skillz mag vertrouwen. :p Dus dat komt op 158mu (?).

Ik zou echt niet weten hoe dik de originele lak zou moeten zijn. Op mijn E36 uit '98 lagen de waardes allemaal rond de 100mu (89 - 112) en een overgeblazen motorkap op de 350mu, geloof ik. Maar dan heeft de lak natuurlijk al de nodige afstraffing gezien én polijstbeurten.

Ik geloof dat @Emi ook een E39 heeft en die zou wel eens de lak opgemeten kunnen hebben. Dan heb je een indicatie van hoe dik de originele lak zou kunnen zijn.

Ik zou waarschijnlijk ook gewoon wat dingen geprobeerd hebben middels polijsten. Kijken of er winst te behalen valt.
 
Ja klopt, dat meten is echt een indicatie en je kijkt tov andere stukken op dezelfde auto. Ik zie in ieder geval niets verdachts qua dikte op de doffe plekken tov de glanzende plekken dus het is geen dikte issue. Misschien is het een idee om met de hand een klein stukje te doen zodat ik die 2 kleine blaasjes kan ontlopen en zien of er verandering in de doffe plek komt. Kijk de uitdaging moet toch zijn om de bestaande lak te redden ipv overspuiten, maar als het niet anders is geen probleem.
 
Blaasjes sowieso vermijden, inderdaad. Als de rest toch een trial&error-geval is, dan lekker proberen. Klein stukje proberen, liever 10x te licht, dan 1x te zwaar. ;)
 
Zo'n geval van clearcoat failure is niet zozeer dat de blanke lak bijna "op" is, maar meer aan het loslaten is van de kleurlak. Er kan dus nog een gezonde dikte gemeten worden. Maar omdat het niet meer hecht aan de onderlaag, gaan er toch eens gaten in vallen.
Ik zou deze goede waardes niet zien als een teken dat je gerust kan gaan polijsten. Maar zoals eerder gezegd heb je toch niets te verliezen. Als je nu niet erdoorheen polijst, dan zouden er m.i. toch gauw genoeg gaten in vallen. Ik denk dat het nu ook een kwestie is van ofwel accepteren en zo laten ofwel overspuiten. Als polijsten fout gaat, dan is dat ook nog zo (en anders zou je hetzelfde effect met een paar maanden ook wel hebben.)
 
oke dan nog even iets de diepte in. Hoe kan je zoiets dan concluderen? Ik zie nu geen gaten en de dikte is exact gelijk aan de andere mooie vlakken. Hoe kan je nu concluderen dat het niet hecht aan de kleurlaag? Puur op zicht van de foto's? Is polijsten dan niet bedoeld voor doffe vlekken, maar meer voor lichte krasjes groepen e.d.?
 
Eerder gezien op o.a. de vorige auto van de dochter van mijn vriendin. Dat was een Opel Corsa en die had het op de motorkap en het dak.
Kijk zelf maar eens of je ergens een auto ziet met gaten in de clearcoat. Daar zul je ditzelfde verschijnsel kunnen vinden om de gaten heen.

De ene doffe vlek is de andere niet. Soms kan polijsten een oplossing zijn, maar kan in sommige gevallen beter zijn van niet.
 
Ik kan nu niet bij de foto's, maar mijn oude motorkap had het ook. Dit begon als witte/doffe vlekken in de donkerblauwe lak en ik dacht dat er bijna geen blanke lak meer op zat.

Binnen no-time sprongen de vlekken open en kon ik de blanke lak eraf krabben of zelfs soms blazen. :p

Zoals al aangehaald hierboven: Als het loslatende blanke lak is, dan ben je binnenkort toch aan de beurt. Probeer wat dingen, met beleid. Mocht het wat anders zijn, dan weet je dat ook snel genoeg.

Maar... Als je de boel niet erger wilt maken, dan zou ik het lekker vet houden met een wax o.i.d en afblijven. Echter als de lak loslaat, kan het vrij snel ineens hard gaan.
 
Ik heb vergelijkbare plekken op de auto van mijn ouders gevonden, kort nadat deze gespoten was. De blanke lak hechtte niet goed en het hele dak moest opnieuw gespoten worden.
 
Ik heb de doffe plekken nogmaals gepolijst en nu met de hand. Dan kun je lokaal op kleine plekken druk zetten. Tot mijn verbazing poets ik de doffe vlekken voor 95% weg! Ik wil niet eigenwijs zijn, maar het lijkt er sterk op dat de blanke lak nog wel vast zit. Nogmaals, het gaat mij ook vooral om de techniek en ben niet te beroerd om te investeren in deze. Ik moet wel even afwachten want misschien is dit een soort effect dat na polijsten het gelijk een stuk beter is? maar zo meteen na een dag weer ruk. Ook heb ik de juiste schijning niet nu, maar ik deed het stukje voor stukje en had dus telkens een referentie ernaast en het ging echt weg. Voor nu kun je de vlekken niet meer zien bij normaal kijken. Zal toch niet waar zijn:grinning:
 
Ik wil niet de pret voor je bederven maar heb je naderhand ook ontvet. In polijstmiddelen zitten oliën die tijdelijk dingen kunnen verhullen.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Dat zou wel iets verklaren ja, maar dan is de lak nog op zich wel te verbeteren misschien. Nee niet ontvet maar juist een wax er weer op gedaan.
Als het nu "zo mooi" weer word door oliën dan moet ik dus een olieachtige wax hebben die een tijdje blijft zitten, maar dat zal we niet bestaan.
Ik wacht het even 24 uur af en kijk wanneer de telleurstelling terug komt.
 
Het is sowieso een goed idee om te ontvetten voordat je een wax laag aanbrengt voor de standtijd. Als het defect in de komende dagen wegblijft en misschien over een paar maanden weer voorzichtig terug komt kun je weer proberen om een wax laagje te smeren. Het is net wat je wilt als het terug komt en je wilt er vanaf kun je het over laten spuiten als het je niet teveel uitmaakt lekker een wax laagje blijven smeren en als het dan uiteindelijk toch erger wordt kun je het alnog overspuiten.
 
Laatste dagen nogmaals gepolijst met Monello Medium en gele pad. De vlekken waar het om ging zijn nu echt wel '" weg " in ieder geval ik zie ze niet meer, ook niet in de schaduw. In de schaduw natuurlijk weer kijkend in een bepaalde hoek zie ik nog wel meerdere "vlekjes"het lijken op watervlekken ( die vorm krijg je ook met kalkvlekken zeg maar) Nu vraag ik mij af of ook dat nog weg kan maar dan zou ik grover moeten polijsten? Wat is een stap grover t.o.v. de Monello Medium met gele pad? Ik zit nu al wel op het niveau "buurman denkt dat ik gek ben :p" omdat niemand meer iets ziet tenzij ik het laat zien. Toen ik vandaag de machine nogmaals over de lak liet gaan kwam hij naar buiten rennen "stop! wat doe je nu!" haha.
Je moet er ook voor hebben, maar nu de ervaring nog. Ben toch heel nieuwsgierig of ik nu het allerbeste eruit hebt gehaald of dat ik nog beter kan.
Om dit op de foto te krijgen wordt wel lastig. Het zijn dus van die kleine doffe(variërend van dubbeltje tot euro) stempeltjes lijkend op kalk waterdruppels, alleen te zien in schaduw in een bepaalde hoek.
 
Zoals je zelf al aangeeft is Monello Mezzo (medium) de middelste van de Monello lijn polijstmiddelen. Een stap grover is Monello Veloce. De Monello Veloce wordt vaak met een gele pad gebruikt en de Mezzo met een oranje. Hier kan je mee uitproberen wat voor correctie je wilt maar het heeft weinig nut om met een witte pad Veloce te gebruiken. Omdat je merkt dat het een harde lak is kun je Monello Veloce op geel proberen en kijken of je hiermee alles weg krijgt. Maar als je ze bijna niet meer ziet zal je je er dan nog aan ergeren. Je moet altijd de middenweg zoeken tussen lak weghalen en corrigeren.