• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Onderhoud/cleanen

Jurgen

Detailing rookie
23 aug 2010
2
0
Dames en heren,

Als nieuweling in het pad/doeken gebruik heb ik een aantal topics gelezen waar steeds wel wat uitleg staat over het onderhoud van je pads.
Misschien is het wel eens handig dat een gevorderde eens een overzichtje maakt hoe je de pads en doeken best kunt onderhouden en/of schoonmaken.

Dan denk ik aan microfibers, drying towels, handpads, dap/rotary pads en welke middelen (dreft, wasmiddel,...) en welke temperaturen. Hoe best drogen, gewoon aan/op het wasrek of droogkast (dan ook weer temperaturen).
Alles zal misschien ook wel afhangen van welk merk, maar een algemeen lijstje kan misschien velen een boel frustratie en centen besparen.

Dus wie zich geroepen voelt...

Maak het niet te moeilijk... wat je in de andere topics gelezen hebt over het uitwassen van pads/doeken is waarschijnlijk alles wat je moet weten. Snap niet goed wat voor een lijstje je juist verwacht?

Zoals ik het doe:
Doeken gewoon wasmachine in, ik doe het op 40°C, vloeibaar wasmiddel (wil je het merk weten? Dat moet je aan mijn moeder vragen, ik ben al blij dat ik het wasmachine kan bedienen op mijn eentje :lol) zonder wasverzachter en hang ze te drogen op een droogrekje. Ik doe ze niet in de droger, omdat ik vind dat ze dan pluisjes opnemen die al in de machine aanwezig waren.
Polijstpads spoel ik uit in een sopje van dreft, en als het meeste vuil eruit is, dan gaan ze ook de machine in. Polijstpads reinigen gaat heel snel vind ik.
Machinepads was ik afzonderlijk (dus niet samen met de doeken), omdat er soms hele kleine stukjes van de velcro in de doeken kunnen terecht komen. (Heb je natuurlijk niet voor met de Kompressors).
Handpads waar ik mee gewaxt heb spoel ik heel grondig uit, ook weer met dreft. Heel grondig, want ik wil niet dat er waxresten in mijn doeken zouden achterblijven en liefst was ik ze niet samen met mijn doeken, maarja beetje zonde om voor enkele pads een aparte machine op te zetten...
Ik ben nu toch al een aantal jaren bezig met detailen, groot deel van de doeken en pads worden meermaals per maand gewassen en zien er nog perfect uit. In het begin vond ik het allemaal maar omslachtig en tijdrovend, maar eigenlijk valt dat allemaal goed mee.

Pak die aantal topic bij elkaar, maak er mooi verhaal van, plaatst het en gaan we met z'n allen kijken of er nog iets bij / af moet.
Kussensloop om je pads en weer een eventuele kopzorg minder als aanvulling hierboven wellicht
Pads ondersteboven ( velcro / klitteband ) naar boven toe

Topics over pads/doeken wassen zijn er al genoeg; alle vragen zijn gesteld en alles is meerdere malen op dezelfde manier beantwoord. Kan niet iemand er een 'sticky' van maken over pads/doeken wassen?

tinus zei:
Topics over pads/doeken wassen zijn er al genoeg; alle vragen zijn gesteld en alles is meerdere malen op dezelfde manier beantwoord. Kan niet iemand er een 'sticky' van maken over pads/doeken wassen?

Dank voor de antwoorden,

Eigenlijk heeft Tinus verwoord wat ik bedoel.
Ik ondervind hier hetzelfde probleem als op vele andere forums.
Alles is wel al een keer besproken, maar als je op zoek gaat naar wat je wil weten, moet je eerst vele tientallen topics doorlezen en die bevatten dan zelf ook nog meestal X antwoorden...
Je verliest enorm veel tijd voor zo'n algemene zaken.

Het zou daarom inderdaad mooi zijn dat dit soort dingen in een sticky staan.
Iedere nieuweling kan dan direct zien hoe de nieuwe spullen te verzorgen.

Dan even off topic: Ik lees regelmatig dat men pads met cuttingfactor combineert met een polish ook met bepaalde slijpgraad.
Het lijkt me logischer om het ene of het andere te gebruiken, of zie ik dat te simpel?

ja te simpel, het is juist die combinatie die het doet.
1+1=3 verhaal

Neem nu bv Inizio / SSR3 + ( zwarte ) finishing pad .... gaat niet goedkomen :(

Wat betreft de "sticky" : krijg je dus 100 sticky's en dat werkt ook weer niet.

De basis staat als sticky beschreven, verder is het gewoon extra leesvoer als je stapje verder wilt of nóg meer ( achtergrond )info wilt.
Als je de zoekfunctie gebruikt met het 'gefilterde' fora-gedeelte dan kom je er al snel ( beetje eigen inzet en zoeken doet ook weer geen pijn ( no flame ))

Tip is om dorpels/motorruimtes te doen met goedkope MF doeken, die kun je daarna weggooien. Ik heb hier namelijk nog ergens dure doeken liggen die zwart zijn geworden, ik denk dat niemand hier een andere oplossing voor heeft dan weggooien?

waarom weggooien?
gewoon gebruiken voor de vieze klusjes zoals motorruimte, wielkast, uitlaat etc