• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Diverse vragen polijsten & onderhoud i.p.v. stappenplan

De was krassen en kleine swirls zijn na 1 hit weg, echter de iets diepere krasjes blijven zichtbaar (ook nu nog na de 2 hits Veloce). Nadien heb ik het ook nog afgebouwd met 2 hits Mezzo en 1 hit Finale. Ik beweeg langzaam, een halve centimeter afstand tussen de poetskringen zoals mij in de winkel verteld is. Verder werk ik door tot het product stoffig wordt. Ik durf op dit moment niet meer verder te poetsen, omdat ik bang ben dat ik anders teveel van de lak weg haal. Het eerste kwart van mijn dak, wat ik een week eerder gedaan heb, heeft al meerdere hits voor z`n kiezen gehad (zie eerdere post in dit topic) en dus durf ik niet verder te gaan.

Wil ik misschien teveel? Als ik andere moet geloven en de projecten bekijk moet je normaal gesproken ook de wat diepere krasjes weg kunnen polijsten? Ze zijn niet overdreven diep en op een natte lak bijna niet te zien (wat meestal betekent dat ze nog niet door de blanke lak heen zijn). Is er eventueel iemand in de regio Rotterdam of Den Haag waar ik mij eens bij kan melden? Of zou het een optie zijn om eens langs Carclean te rijden (zitten op 10 minuten bij mijn huis vandaan)?

Andere vraag nog, klopt het dat de DAP tijdens het werken een beetje hobbelt? Alsof de backing plate/uitgaande as krom is zeg maar, hij begint echt te hobbelen (dus niet te trillen). Op de eerste minuut van het onderstaand filmpje kun je het ook een beetje zien, je ziet dat de achterste hand van boven naar beneden beweegt alsof er een slag in zit:
Gerben Visser
Als je niet het resultaat behaalt met Geel/Veloce is of je techniek niet goed of het is de verkeerde pad/polijstmiddel voor jou.
Veloce vind ikzelf niet fijn werken en ook het stoffen vind ik irritant , probeer Scholl S3 eens op bv een Zwart/witte spiderpad . De kans dat je door de lak gaat met je DAP acht ik zeer klein ook heb je em al 3x te grazen genomen met Veloce.
Als je de swirls enz eruit hebt en slechts enkele diepere krasjes over hebt kun je ook een kleine backingplate monteren met de eerder voorgestelde Scholl combo en locaal die krasjes aanpakken.
 
dat hobbelen heb ik ook wel eens
dat komt dan omdat je pad niet helemaal lekker in het midden zit van je backin plate
of je pad zit teveel product in dan gaat die bij mij ook flink hobbelen.
ik was me pads na elke 2 a 3 panelen uit.
dus na een hele motorkap (doe ik in 2 dus 2 vrij grote panelen zogezegd)
en na voorscherm en 2 deuren want dan begint me pas ook flink wat warmer te worden en gaat die zwiepen

de eerste keer dat ik ging polijsten had ik ook echt geen idee wat ik deed en na zelfs een bezoek aan @Ric325i
had ik het nog niet helemaal door :rolleyes:
maar na wat telefonische hulp ging het al stuk beter
ook veel projecten kijken hier op het forum zie je goed welke middelen bij wat soort vervuilingen en krassen gebruikt worden.
en zeker omdat je dichtbij carclean woont ook vaak langs gaan die hebben ook goede tips voor je, doe ik ook namelijk.

de spiderpad is trouwens echt een hele goede aanrader als je wat zwaarder wilt gaan.
heb een Toyota starlet motorkap metallic zwart die kei hard was met 3000 nat geschuurd en de gehele kap wel 5x gedaan.
2 goede hits met Scholl S3 en de spiderpad en niet teveel product ging die weer glimmen als een malle.
en nog zat lak over op de kap ook al was het een sloop kap.

maar toch adviseer ik niet te snel te zwaar te gaan gewoon goed kijken na elke hit wat je resultaat is en daaruit langzaam verzwaren zogezegd.

hoop dat je wat aan dit lange verhaal hebt:blush::blush::blush::blush:
ik heb zelf ook wat aan gehad dit topic toch weer nieuwe goede tips gezien.

gr joey
 
Ik gebruik al even geen Monello meer, maar als jij 3 dambordpatronen per hit kan geven, dan heb ik het idee dat je te snel beweegt - teveel product gebruikt of simpelweg een combi hiervan.
Ik breng op mijn pad ongeveer 4 goeie erwten aan en maak rustig het dambordpatroon. Tegen de tijd dat ik hier klaar mee ben, is het polijstmiddel een stuk transparanter. Ik wacht niet tot het gaat stoffen, tenzij ik 1 staps wil polijsten en al richting een finih wil.
@Quantoxx:
Sorry, mijn fout! Ik maak niet 3 keer het dambord, maar verwerk het product in 3 richtingen per hit. Dus horizontaal, verticaal, horizontaal (1,5 dambord dus).

Wat betreft het verhaal met die cirkels, ik maak van het weekend even een plaatje welke ik hier zal posten. Ik vermoed dat dat het wel zal verduidelijken.

@Ric325i:
Bedankt voor je reactie en het aanbod om eens langs te rijden! Tot morgen, ik kijk er naar uit.

@DonButtie:
Bedankt voor je bijdrage! Dat hobbelen ga ik nog eens goed naar kijken, zou goed kunnen dat het bij de pads vandaan komt. Ik heb morgen ook een afspraak met Ric325i gemaakt, dus ik hoop daar weer wat wijzer te worden. Vermoed dat hij ook de Scholl producten nog wel aan zal halen, gezien de eerdere reactie.
 
Laatst bewerkt:
@Quantoxx:

Is onderstaande afbeelding zichtbaar?

https://forum.Carclean.com/media/uitleg-snelheid-dap.200/full

Zoja, zoals je ziet bestaat het patroon uit opvolgende cirkels. Bij carclean hebben ze mij verteld dat de afstand hier tussen ongeveer een halve centimeter moet zijn. Op mijn zelf gemaakte schetsje is dat dus de lengte van de rode lijnen.

Zo is het misschien wat duidelijker?

Groet,
Gerben
 
Ik snap het verhaal van die halve centimeter wel, maar volgens mij is dat heel erg afhankelijk van snelheid persoon en snelheid machine. Als ik de DAP op standje 6 zet heb je altijd een halve centimeter. Nog minder zelfs omdat deze met 2500-6500 omwentelingen per minuut werkt. Als je gaat rekenen (6500 opm x 0,5 cm) zou je dan sneller moeten bewegen dan 3250 cm per minuut ofwel 2 km per uur moet bewegen. Dat is roetsen over de auto. Die halve centimeter zegt meer over dat je niet te hard drukt volgens mij. Als je namelijk te hard drukt met een DAP dat stopt de omwentelende beweging en gaat alleen de uitslag door. Dit is ooit ergens in een filmpje geweest van @Ric325i

Ben je nog bij @Ric325i geweest? Ik ben erg benieuwd of je de oplossing hebt gevonden.
 
@Istnogferarie Volgens mij is die redenering niet helemaal juist, omdat de banen in mijn ervaring niet zozeer worden gevormd door de roterende beweging, maar door de excentrische beweging. Zelfs als de backing plate helemaal niet meer draait, dan krijg je alsnog deze banen.
 
@Istnogferarie De machine maakt nog steeds ovaaltjes, of de plate nou draait of niet. :p

@Gerben Visser - Ah, op die manier! Ik heb nog nooit gehoord van die manier om te meten hoe je snelheid is. Ook bij CC is mij dit niet zo verteld.
Ik beweeg vrij langzaam en laat de machine zijn werk doen op de korrel. Ik let er nooit op, maar volgens mij zie je in mijn polijstresidu niet heel erg duidelijk de rondjes, tenzij ik veel te snel beweeg.


Greetz
 
Aanstaande maandag ga ik bij @Ric325i langs, ik kijk er naar uit!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me al een beetje ingelezen heb in de Scholl producten & die lijken mij wel wat. Het hoe en wat laat ik nog even afhangen van mijn bezoek aan Ric. Daarnaast hoop ik ook uitsluitsel te krijgen of de correctie die ik wil bereiken wel mogelijk is natuurlijk.

Wat betreft de afstand tussen de poets cirkels, dit is wat mij verteld is bij Carclean en dat hanteer ik dan ook. De cirkels komen inderdaad voort uit de excentrische beweging en je moet behoorlijk langzaam te werk gaan om het patroon (zoals op de foto) te krijgen, ik twijfel er dan ook niet aan dat mijn tempo niet goed is.

Ik laat nog even weten wat er a.d.h.v. mijn bezoek aan Ric uit gekomen is!

Groet,
Gerben
 
ik heb dat inderdaad bij de foampads die wat grover zijn
zoals de oranje pad en de spiderpad
allebei wel heerlijke pads om mee te polijsten
 
Heb al op al op YouTube filmpjes gezien dat ze voor het polishen een spray gebruiken om het pad vochtig te maken en voor ze het afnemen met een Polish doek ook een soort van spray gebruiken wat voor product is het eigenlijk? Ik vermoed alleszins al dat het gene water is of heb İk het mis?

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
De polijstpad geef ik vooraf een spraytje met PB spray&wipe. Wanneer ik klaar ben met polijsten neem ik het polijstmiddel af evt icm met Spray&wipe (goedkoper dan Prep).Om de lak te inspecteren of na de laatste finish te ontvetten gebruik ik Gyeon Prep.
 
@m@rio, ik kijk altijd ff hoe gemakkelijk het afnemen van polijstmiddel gaat en indien nodig spray ik wat PB spray en wipe 1:1 om het afnemen wat makkelijker te maken. Prep is duurder per liter dus dat gebruik ik als er of echt goed geïnspecteerd moet worden op defecten of als laatste stap om de lak goed te ontvetten voordat er een lsp/Wax op gaat.
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81