• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Diverse vragen polijsten & onderhoud i.p.v. stappenplan

Gerben Visser

Detailing addict
6 jan 2015
47
53
35
Beste allemaal,

Na een aantal maal handmatig poetsen heb ik afgelopen week toch een DAP900 V3 inclusief toebehoren aangeschaft. Handmatig viel er weinig correctie te behalen, dus was het tijd voor grover geschut.

Voordat ik voor de eerste keer met de DAP aan de gang ga, wil ik nog even wat informatie inwinnen. Niet alles is machine georiënteerd, ook vragen naar aanleiding van het handmatig poetsen.

1.1 In hoeverre is het noodzakelijk na het polijsten de auto volledig te ontvetten? Ik heb namelijk wel eens begrepen dat dit alleen nodig is wanneer en vervolgens een coating aangebracht wordt. Niet lullig bedoeld, maar ik krijg meer het idee dat het een soort hype aan het worden is? Mocht het alleen zijn om je werk te inspecteren, dan zou het nog een optie kunnen zijn om alleen je testspot te ontvetten, er vanuit gaande dat de rest er hetzelfde uit komt te zien?

1.2 Spreekt voor zich, maar bij een Paint Cleaner is ontvetten helemaal niet nodig neem ik aan? Een Paint Cleaner reinigt ten slotte de lak al.


2.1 Ik lees vaak dat de Monello Rafini producten afgebouwd moeten worden, maar hoe kun je dit als begint detailer zien? Hebben dan je krassen en swirls plaats gemaakt voor nieuwe polijst krassen? Of wordt de lak bijvoorbeeld dof? Kortom, wat moet ik zien na het polijsten zodat ik dus weet dat ik nog een stapje lager moet gaan?

2.2 Stel dat je Veloce gebruikt hebt, kun je dan gelijk afbouwen met Finale? Of moet je altijd 1 stapje lager gaan op de ladder en dus eerst Mezzo pakken en indien nodig nog Finale?

2.3 Aan de hand van het bekende Monello kaartje kun je zien welk middel je op welke snelheid (en met welke pad) kan gebruiken. Echter, hanteer je deze snelheid tot het einde zegmaar? Of moet je de snelheid juist op of afbouwen wanneer je bijna klaar bent, om zo een mooiere finish over te houden?


Dan de vraag die ik het moeilijkste vond om op papier te zetten, hoe ga je om met het onderhouden van je auto. Het stappenplan spreekt voor zich, maar het zit het met het regelmatig doorlopen van het stappenplan. Hieronder een aantal (veel voorkomende) situatie. Het is een warrig verhaal geworden, maar hoop dat jullie begrijpen waar ik naartoe wil.

3.1 Stel je hebt recent het gehele stappenplan doorlopen, maar je wilt gaan polijsten omdat je toch nog last hebt van swirls en krassen. Hoe start je dan met het stappenplan, want er zit immers nog wax op je lak? Kun je dan gewoon gaan kleien over de aanwezige wax laag? Of moet je eerst een paint cleaner pakken (om de wax te verwijderen), dan kleien en vervolgens polijsten? Of hoef je misschien helemaal niet te kleien, omdat je dit recent (bijvoorbeeld een aantal weken geleden) nog gedaan hebt? Of is het zo dat je met klei en daarna het polijsten ook gewoon de wax laag verwijderd? Je kleit dan immers de wax laag en neemt misschien niet het diepere vuil mee?

3.2 Bovenstaand verhaal wordt nog ingewikkelder wanneer je i.p.v. polijsten voor cleanen kiest. Normaliter zou je dan eerst kleien en daarna cleanen. Echter, moet je misschien eerst de wax verwijderen met een cleaner, dan kleien en dan wederom een cleaner?

3.3 Ook is er nog de optie om alleen een glaze + wax aan te brengen, wat doe je dan? Een glaze kan niet over een oude wax laag neem ik aan? Dus zal je op de een of andere manier eerst de lak weer schoon moeten maken? Dan dus ook eerst kleien en een cleaner? Of is het beter om alleen een glaze te gebruiken wanneer je de auto gepolijst of gecleaned hebt en in het geval van je wax laag bijwerken alleen de auto even te wassen en een nieuwe wax laag aan te brengen?

Erg benieuwd naar jullie reacties! Indien mogelijk graag reageren met het vraagnummer, om het voor mijzelf (en andere) overzichtelijk te houden.

Met vriendelijke groet,
Gerben Visser
 
  • Leuk
Reactions: lolwash
1.1 ontvetten na polijsten sla ik over wanneer ik een wax gebruik. (ik gebruik enkel Megs compounds)
Ontvetten is sowieso wel nodig wanneer je een coating wil aanbrengen.

Puntjes 2.x weet ik niet, ik gebruik D300 van megs, die moet je niet afwerken.

3.1 je kan gewoon kleien en polijsten op de wax hoor. Ik heb daar nog geen probleem mee gehad.
Kleien hoeft ook niet lang te duren wanneer het recent nog gebeurd is.

3.3 er bestaan iets agressievere shampo's die niet veilig zijn voor je wax, dus die strippen je wax

Mijn meningen, correct me if I'm wrong he gasten :)
 
  1. altijd ontvetten, blijft je wax langer zitten
  2. oefenen en nog eens oefenen. je bouwd niet af in snelheid maar je bouwd de druk op de machine af
  3. als je nog swirls hebt, ga je nog niet waxen, maar ga je door met polijsten, tot je wel genoeg tevreden bent.
 
Ook mijn beperkte bijdrage:

2.1 Stel dat je Veloce gebruikt hebt, dan zal je daarna misschien nog hele kleine, fijne krasjes/swirls zien. Dat zijn dus inderdaad krasjes die je met het polijsten maakt. Omdat de (grove) korrel van Veloce afbreekt tijdens het polijsten naar een fijnere korrel, zul je die hele fijne krasjes misschien niet eens zien, of pas na een aantal weken. Stel dat je bijvoorbeeld Meguiar's M105 gebruikt, een polijstmiddel zonder afbrekende korrel, dan zul je heel goed een fijne waas kunnen zien na het polijsten en dan weet je dus ook dat je nog moet nabewerken met een fijner polijstmiddel.

3.x Je hoeft niet eerst je wax te verwijderen voor het kleien. Dus gewoon het normale stappenplan aanhouden. Cleaner of polijstmiddel zal na het kleien de waxlaag verwijderen. Mocht je twee weken geleden nog gekleid hebben, dan zou ik het overslaan, tenzij je duidelijk ziet dat het nodig is.
 
1 ontvetten zou ikzelf altijd doen na het polijsten .
1.2 ligt aan welke cleaner je gebruikt. Sommige laten glaze oliën na en dan moet je niet ontvetten.
2 Monello polijstmiddelen zou ikzelf altijd afbouwen. Na Veloce eerst mezzo en dan Finale.
3 Altijd kleien voorafgaande een cleaner/polijstmiddel.
Zo zou ik het doen...
 
+1 voor de gasten hierboven!

Ik zal ook mijn bijdrage doen, puur om mijn ervaringen/meningen te delen voor jouw beeld;

1.1 In hoeverre is het noodzakelijk na het polijsten de auto volledig te ontvetten?
Ontvetten is geen hype :p Ikzelf gebruik een droge doek om polijstmiddel af te nemen + een doek met wat Gyeon Prep (ontvetter) om het gepolijste deel te ontvetten. Hierbij weet ik dan zeker dat ik eventueel polijstresidu verwijder dat defecten enigszins kan verhullen en ik kan controleren of ik nog meer moet polijsten of niet.
Ontvetten zal de lak zo schoon mogelijk maken en hierdoor de hechting van je bescherming optimaliseren.


1.2 bij een Paint Cleaner is ontvetten helemaal niet nodig neem ik aan?
Wanneer je een Cleaner gebruikt zonder toevoegingen, dan kun je hierna meteen een wax aanbrengen. Als je een coating aanbrengt zou ik persoonlijk alsnog de boel ontvetten om een zo schoon mogelijke lak over te houden.
Sommige Cleaners bevatten ook glaze-oliën en deze wil je juist behouden, dus dan ontvet je niet.


2.1 Ik lees vaak dat de Monello Rafini producten afgebouwd moeten worden, maar hoe kun je dit als begint detailer zien?
Toen ik met detailen begon in Mei 2015 met een DAP900 V3 Powerpack, vond ik het op het oog overbodige om af te schalen. Ik heb een BMW met een harde lak en had de combinatie ''Veloce - Gele pad'' nodig om te corrigeren. Hierna vond ik het resultaat al dusdanig mooi, dat ik het niet nodig vond om naar ''Mezzo - Oranje pad'' te gaan. Ik had immers ook geleerd dat de polijstmiddelen van Monello een afbrekende korrel bevat die tijdens de verwerking steeds kleiner worden en dus fijner. Tóch werd mij meermalen geadviseerd om af te schalen voor een mooier resultaat. Ik heb dit een tijd later getest op een paneel.

Eerlijk gezegd vond ik het vrijwel onmogelijk om de verschillen te zien. Zelfs buren/vriendin/passanten zagen het verschil niet. MAAR, dit kan uiteraard per lak verschillen. Inmiddels ben ik om hele andere redenen overgestapt op het gebruik van een ander merk met eveneens een afbrekende korrel en daar kan ik het ook moeilijk zien omdat deze nóg fijner afbreekt. (Scholl)

Mijn advies is eveneens om af te schalen en dit simpelweg te ondervinden. In feite zal je tijdens het afschalen steeds fijner polijsten tot uiteindelijk hoogglans ondankst het met het blote oog niet meteen/duidelijk te zien is.

Sloopkap - van links naar rechts - Linkerbaan is onbewerkt, 3 stappen, 2 stappen, 1 stap.
(Veloce op Geel, Mezzo op Oranje, Finale op Wit)

04%20After%20Wassen%2002_zpsgivjttac.jpg



2.2 Stel dat je Veloce gebruikt hebt, kun je dan gelijk afbouwen met Finale?
Zie bovenstaand verhaal.


2.3 Aan de hand van het bekende Monello kaartje kun je zien welk middel je op welke snelheid (en met welke pad) kan gebruiken. Echter, hanteer je deze snelheid tot het einde zegmaar? Of moet je de snelheid juist op of afbouwen wanneer je bijna klaar bent, om zo een mooiere finish over te houden?
Persoonlijk heb ik grotendeels de grofste combi moeten gebruiken om de harde lakken aan te pakken. Ik zette de machine altijd op de hoogste stand (6) en maakte het dambord-patroon. Ik nam het residu af en controleerde het resultaat. Na deze grofste combinatie moet ik toch nog afschalen, dus pakte de medium combinatie en wederom op de hoogste stand (6). (Ook dit polijstmiddel/korrel moet zijn ding doen) Na de medium combinatie pakte ik de lichtste en zette de machine op stand 4-5.


Greetz
 
Beste allemaal,

Excuses voor de late reactie, maar ik ben een weekje op vakantie geweest! In ieder geval heel erg bedankt voor jullie bijdrage, ik ben weer wat wijzer geworden. Voor mezelf heb ik het even kort samengevat, misschien dat andere mensen daar ook nog iets aan hebben. Ik heb eventuele openstaande punten of nieuwe vragen a.d.h.v. jullie reacties dik gedrukt gemaakt.

1.1 Ontvetten heeft eigenlijk 2 doelen, allereerst om goed het polijstwerk te kunnen inspecteren en ten tweede vanwege een betere hechting van wax of coating. Bij een coating is het sowieso “verplicht”, maar bij een wax kan het eventueel overgeslagen worden. Misschien kan ik zelf eens een testje doen, half paneel ontvet en andere helft niet. Wanneer er alleen ontvet wordt t.b.v. inspectie kan er misschien overwogen worden om alleen de testspot te ontvetten, er van uit gaande dat de rest van het paneel het zelfde resultaat zal behalen.

Nieuwe wedervraag: In hoeverre kan wassen hier volstaan? Indien ik niet kies voor ontvetten, is wassen dan beter dan niks doen?

1.2
Een cleaner hoeft nadien niet ontvet te worden, tenzij je een coating wil aanbrengen.

2.1 Na gebruik van een grof middel kan de lak wat doffig worden (of er ontstaan nieuwe polijst krassen), zeker bij middelen zonder afbrekende korrel. In dat geval dus altijd afwerken met een fijnere combinatie. Ik begrijp wel uit de verschillende reacties dat het bij de Monello polijstmiddelen wel mee valt (verschillen zijn minimaal)? Advies is in ieder geval overduidelijk afwerken met fijnere onderliggende middelen. Ik zal dit zelf in de praktijk moeten ondervinden.

2.2 Is afhankelijk van wat de grove combinatie achterlaat, maar het merendeel adviseert alle onderliggende middelen toe te passen, dus bijvoorbeeld eerst Veloce (indien nodig, niet als eerste stap gebruiken), dan Mezzo en als laatste Finale.

2.3 Snelheid blijft hetzelfde, afbouwen door minder druk op de machine te zetten.

3.1 Gewoon wederom kleien (indien nodig) en vervolgens polijsten. Tijdens het polijsten zal de aanwezige glaze en/of wax verwijdert worden.

3.2 Idem, gewoon weer beginnen met kleien, de cleaner zal vervolgens de glaze en/of wax verwijderen.

3.3 Deze vraag is nog niet helemaal beantwoord. Ik wil in deze situatie eingelijk niet cleanen of polijsten (ik neem aan dat je dit niet altijd doet, als het niet nodig is). Kortom, als ik hier begin met kleien kan er nog steeds glaze en/of wax aanwezig zijn. Ik neem aan dat je hier dan niet zomaar een nieuwe glaze en wax laag overheen kunt brengen? Ben je in dit geval altijd verplicht om er even een cleaner overheen te halen? Of houd je je auto alleen bij met een wax (want wax over wax kan wel) en gebruik je een glaze alleen wanneer je de auto gepolijst of gecleaned hebt en dus niet als onderhoudsmiddel?


Nog enkele gerichte reacties aan eerdere berichten:

@Quantoxx

Bedankt voor je uitgebreide reactie, ook het testje is erg interessant om te lezen/zien. Wat me wel opvalt is dat je aan de ene kant aangeeft dat er geen verschil waar te nemen is tussen de grofste combi en de onderliggende combi`s, maar aan de andere kant wel zegt dat je moet afbouwen? Als het met het oog niet te zien is, zie ik de meerwaarde niet zo eigenlijk. De zelf afbrekende korrel geeft mij inderdaad het idee dat het zelf finishend is (zoals je zelf ook al een beetje aangaf). Maargoed, uiteindelijk moet ik het zelf gewoon proberen/ondervinden en kijken wat er te halen valt.

@Bikkel

Dat je niet stopt met polijsten terwijl je nog krassen hebt, dat begrijp ik uiteraard. Ik doelde meer op de situatie waarbij ik recent het handmatige stappenplan doorlopen heb en nu (+/- 2 weken later) het machinale stappenplan wil doen, omdat het handmatig polijsten geen resultaat opgeleverd heeft. Dit betekent dus wel dat de auto nog in een goede laag glaze + wax staat, dus vandaar mijn vraag hoe te beginnen. Inmiddels is dit punt beantwoord, zie 3.1.


Iedereen bedankt, als er nog iemand iets toe te voegen heeft dan verneem ik dit graag. Ik wil aanstaand weekend een beginnetje maken met de DAP. Gezien de gehele auto detailen nogal wat werk is, wil ik eerst beginnen met bijvoorbeeld het dak en de motorkap (die hebben het meeste werk nodig). Dat lijken me dan ook 2 mooie objecten om eens wat op te proberen (zonder al teveel gekke dingen te doen natuurlijk).

Groetjes en alvast dank,
Gerben Visser
 
Laatst bewerkt:
1.1 ik ontvet altijd de lak
1.2 het ligt er ook aan wat voor type cleaner/product gebruikt wat je opties zijn.
2.3 ikzelf schaal af qua middel/pads maar pas ook mijn machinestand aan omlaag naar mate de polijstcombinatie lichter wordt verder laat ik voornamelijk de machine het werk doen.
3.1 altijd kleien ...wax wordt verwijderd door cleaner/polijstmiddel.
3.3 wax neemt vuil op en wanneer je de auto wast zal de waxlaag een deel van zichzelf opofferen.
Een glaze gebruik (ikzelf bijna nooit) je nadat je of een cleaner/polijstmiddel hebt gebruikt.
 
Nou, van het weekend voor de eerste keer de DAP gebruikt. Erg handzame machine, werkt gemakkelijk.

Wel had ik nog een beetje moeite met het vinden van de juiste combinaties, daar ik natuurlijk niet precies wist wat er te behalen viel.

Onderstaande heb ik geprobeerd op mijn testspot:

2 passes met Mezzo op oranje
2 passes met Finale op wit (hierna niet tevreden en dus opgeschaalt)
1 pass met Veloce op oranje (deed niet heel veel meer dan Mezzo op oranje)
2 passes met Veloce op geel
1 pass met Mezzo op oranje (en toen een goed resultaat)

1. Moet ik mij na bovenstaande al zorgen gaan maken over de lakdikte? Want ik heb uiteindelijk best veel passes gemaakt? Of is dit allemaal minimaal en kan ik met een gerust hart na een half of heel jaar gewoon weer aan de slag? Ik vind het best wel eng namelijk, omdat ik geen idee heb hoever je kan gaan.

2. Verder, blijven jullie wel eens wat langer hangen op plekjes die wat minder zijn? Of is dit uit den boze en moet je altijd het gehele vlak mee pakken?

3. Als laatste, hoe voorkom je dat je niet teveel polijst op de overgangsplekken? Ik heb het dak bijvoorbeeld in 6`en verdeelt, maar je hebt dus altijd een gemeenschappelijke lijn zegmaar? Dus de scheiding tussen vlak 1 en 2 pak je dan eigenlijk dubbel? Of plakken jullie de vlakken af? Dat betekent wel dat je na het doen van vlak 1, het tape om moet plakken omdat je anders niet onder het tape geweest bent? Het viel me trouwens op dat de tape begint te stoffen door het polijsten (als je echt over het tape gaat). Kan dit kwaad, polijst je dit de lak in zegmaar?

Ik hoop dat jullie me nog kunnen helpen met bovenstaande, komend weekend ga ik weer verder.

Met vriendelijke groet,
Gerben Visser
 
Hey hallo,

(1) Ikzelf heb een ouwe BMW uit '98 en heb met de DAP al menig keer mijn auto volled8g gepolijst. Met een DAP haal je niet veel lak weg per hit. Dus dat zit wel goed.

Echter, ken ik uiteraard de staat van jouw lak niet. Als het een auto is die vrij nieuw is, dan kan je in theorie er van uit gaan dat het voorlopig wel safe is.


(2) Zelfde verhaal qua lak gaat hier ook op zoals in bovenstaande verhaal. Als je bijv. een deur mooi polijst masr in het midden zit nog een defect die je graag weg wilt hebben, dan kun je prima het defect en het gebied eromheen polijsten.

Uiteraard niet volgas op dezelfde plek enorm vaak en dus veel lak verwijderen, dat ga je misschien wél zien. Maar nogmaals, met een DAP gaat het heel gestaagd.


(3) Afplakken en erlangs polijsten (op 1 paneel) is eigenlijk den boze. Je slijpt lak weg en wanneer je de tape verwijderd, heb je een verschil in niveau veroorzaakt.

Een groot paneel kan je prima opdelen in stukken zonder tape. De stukken die je polijst mogen best wat overlappen omdat je niet enorm veel lak verwijderd en dus geen enorme verschillen in niveaus veroorzaakt. Gestaag verwijder je lak.


(3.1) Als je met je DAP over tape heen gaat, is het niet de tape die stoft, maar residu van je pad die blijft hanger achter de tape. Dit is geen probleem. Het stoft simpelweg meer.



Greetz
 
@Quantoxx:

Wederom bedankt voor je reactie, ik heb al erg veel aan je gehad op het forum! Wederom helemaal duidelijk, hier kan ik iets mee.

Je zit dus echt niet zomaar door je lak heen en kunt gerust je auto 2x per jaar polijsten zonder problemen? Daarnaast, nu moet ik hem even een flinke beurt geven, maar in de toekomst hoef ik waarschijnlijk niet meer zo ver te gaan en is het een kwestie van bijhouden.

Op dit moment heeft hij echt een heleboel swirls en kleine krasjes, waarschijnlijk in 13 jaar nog nooit aangepakt. Dit verklaart misschien ook waarom ik echt met de Veloce aan de gang moest. Auto betreft trouwens een Renault Clio RS uit 2003, die nog heel goed in de lak staat. Ik vermoed dat hij nog nooit gepoetst is, dus ik denk niet dat hij lak "mist" zegmaar.

Als ik het goed begrijp vind jij de gemaakte stappen op zich nog niet zo heel heftig? Ik heb echt totaal geen idee van hoe hard het gaat zegmaar, dus de eerste keren is dan behoorlijk spannend. Aan de andere kant durf ik dan ook wel weer de gok te wagen, het zal meevallen denk ik dan, maar toch.

Groet,
Gerben
 
ik heb al erg veel aan je gehad op het forum!
Dat is dus SUPER om te horen!


Je zit dus echt niet zomaar door je lak heen en kunt gerust je auto 2x per jaar polijsten zonder problemen? Daarnaast, nu moet ik hem even een flinke beurt geven, maar in de toekomst hoef ik waarschijnlijk niet meer zo ver te gaan en is het een kwestie van bijhouden.
Zomaar door de lak kan altijd, maar dan had je auto blijkbaar alleen nog maar een flinterdun laagje over. :p Dit kan altijd voorkomen, maar normaliter niet het geval.

Inderdaad, als je de Clio nu grondig aanpakt, dan hoef je voorlopig niet meer te polijsten. Mijn auto heb vorig jaar zomer voor het eerst gepolijst en tot op de dag van vandaag is er meer glans/reflectie als de gemiddelde auto. Uiteraard zullen er swirls en dergelijke op zitten, maar die zijn nu nog zó minimaal, dat zij niet alle glans verpesten. Binnenkort pak ik mijn ouwe rammelbak weer eens aan en zal ik stukken sneller klaar zijn!


Op dit moment heeft hij echt een heleboel swirls en kleine krasjes, waarschijnlijk in 13 jaar nog nooit aangepakt. Dit verklaart misschien ook waarom ik echt met de Veloce aan de gang moest.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een Renault gepolijst, geloof ik. Mijn vooroordeel was dat deze lak niet al te hard zou zijn.
Dat jij met Veloce aan de gang moest, was dat omdat de lak niet echt reageerde op bijv. Mezzo/Oranje, of omdat je met Veloce ''met grote stappen snel thuis'' was..? :p


Als ik het goed begrijp vind jij de gemaakte stappen op zich nog niet zo heel heftig? Ik heb echt totaal geen idee van hoe hard het gaat zeg maar, dus de eerste keren is dan behoorlijk spannend. Aan de andere kant durf ik dan ook wel weer de gok te wagen, het zal meevallen denk ik dan, maar toch.
Er zijn mensen hier op het forum die vrijwel precies weten hoe dik laklagen zijn en hoeveel micron je ongeveer weghaalt met polijsten. (Ik weet die getallen niet meer) Maar de DAP verwijdert per hit dusdanig weinig lak, dat je behoorlijk vaak grof zou moeten polijsten om in de buurt te komen van schrikbarende getallen.

Ik zal eens kijken of ik die lijsten/info nog kan vinden.

Ik zeg maar zo; Als je met een DAP een paar keer flink polijst en dan door de lak heen gaat, dan had je sowieso al niet veel lak meer over.
Vorig jaar Mei ging ik aan de slag op mijn BMW. Na de eerste keer polijsten merkte ik ineens op dat er een kleurverschil was, na de 4de keer polijsten merkte ik kleine witte puntjes op in de lak, na de 5-6de polijsten ging ik er doorheen. De rest van de auto was niks aan de hand en de lak was bikkelhard. ... Bleek dat de motorkap was vervangen voor een sloopkap in dezelfde kleur. (Althans, dat dachten ze. :p)

Dus, zelfs toen de lak héél dun was, duurde het nog effe voordat ik er met de DAP doorheen ging (lees; flinterdun maakte).


Greetz
 
@Quantoxx:

De reden dat ik met Veloce aan de gang ging, was omdat ik inderdaad het idee had dat het niet veel opleverde met Mezzo. Maar nogmaals, ik weet ook niet wat normale resultaten zijn en wat normaliter haalbaar is, misschien wilde ik wel teveel correctie.

In ieder geval, dit weekend ga ik verder (heb nog maar het halve dak gedaan + motorkap) en zal het eerst weer met Mezzo proberen. Het werken met de DAP is voor mij helemaal nieuw, dus moet het wiel nog een beetje uitvinden. Oefening baart kunst, dus het komt vast goed!

Die BMW kap stond dus heel schraal in de lak? Of was die overgespoten of iets? Want lak wordt niet vanzelf dunner zou ik zeggen, alleen als de vorige eigenaar ook al flink aan het poetsen geweest is? Of doel je met de witte puntjes op het feit dat het van origine wit geweest was en dus overgespoten?

Groet,
Gerben
 
Hey Gerben,

De reden dat ik met Veloce aan de gang ging, was omdat ik inderdaad het idee had dat het niet veel opleverde met Mezzo.
Wanneer je zo'n 4 druppels (ter grootte van erwtjes) polijstmiddel op je pad doet, een stukkie polijst van lukraak 50x50cm, de machine langzaam beweegt en je dambordpatroon maakt en na het afnemen merkt dat je van de vele swirls maar een kwart ofso weghaalt, dan zou het betekenen dat je met de huidige combi nog wel een paar hits moet gaan geven om een mooi resultaat te behalen.

Je schaalt dan dus op. (Je kan met je huidige combi er ook wel komen, maar duurt gewoon laaaaang)


De motorkap van mijn auto was dus niet origineel van mijn auto. Er was schade gereden door de vorige eigenaar en die heeft op de sloop een passende kap gehaald die toevallig in dezelfde kleur was. Echter na mijn eerste keer polijsten viel meteen op dat de kap een andere kleur blauw was. Voordat ik de gehele auto onder handen nam was hij dof blauw. Na behandeling was hij diep blauw. De kap echter niet. :p

Waarschijnlijk was de kap ooit al gepolijst of simpelweg een stukkie ouder als mijn eigen auto. Geen idee. De witte puntjes was dus het begin van de blanke lak die door zou gaan. Flinterdun. Inmiddels is het van witte puntjes overgegaan naar hele vlakken die loslaten. Hah!


Greetz
 
Beste allemaal,

Daar is hij weer :joy:

Afgelopen zaterdag ben ik verder gegaan met het dak van mijn auto, had nog maar een kwart gedaan en nu dus tijd voor de andere drie kwart. Wederom begonnen met Mezzo op oranje, maar weer niet het resultaat waar ik op zat te wachten. Dus ook deze keer met Veloce op geel 2 hits gedaan (van 2 a 3 passes per hit). Renault lak zou normaal gesproken vrij zacht moeten zijn, maar ik behaal niet het resultaat dat ik zou willen hebben.

De was krassen en kleine swirls zijn na 1 hit weg, echter de iets diepere krasjes blijven zichtbaar (ook nu nog na de 2 hits Veloce). Nadien heb ik het ook nog afgebouwd met 2 hits Mezzo en 1 hit Finale. Ik beweeg langzaam, een halve centimeter afstand tussen de poetskringen zoals mij in de winkel verteld is. Verder werk ik door tot het product stoffig wordt. Ik durf op dit moment niet meer verder te poetsen, omdat ik bang ben dat ik anders teveel van de lak weg haal. Het eerste kwart van mijn dak, wat ik een week eerder gedaan heb, heeft al meerdere hits voor z`n kiezen gehad (zie eerdere post in dit topic) en dus durf ik niet verder te gaan.

Wil ik misschien teveel? Als ik andere moet geloven en de projecten bekijk moet je normaal gesproken ook de wat diepere krasjes weg kunnen polijsten? Ze zijn niet overdreven diep en op een natte lak bijna niet te zien (wat meestal betekent dat ze nog niet door de blanke lak heen zijn). Is er eventueel iemand in de regio Rotterdam of Den Haag waar ik mij eens bij kan melden? Of zou het een optie zijn om eens langs Carclean te rijden (zitten op 10 minuten bij mijn huis vandaan)?

Andere vraag nog, klopt het dat de DAP tijdens het werken een beetje hobbelt? Alsof de backing plate/uitgaande as krom is zeg maar, hij begint echt te hobbelen (dus niet te trillen). Op de eerste minuut van het onderstaand filmpje kun je het ook een beetje zien, je ziet dat de achterste hand van boven naar beneden beweegt alsof er een slag in zit:


Is dit een normaal verschijnsel? Of kan dit bijvoorbeeld komen door onbalans/afwijkingen in de pads?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Met vriendelijke groet,
Gerben Visser
 
Hey Hallo,

Of zou het een optie zijn om eens langs Carclean te rijden (zitten op 10 minuten bij mijn huis vandaan)?
JA! :p

Ik beweeg langzaam, een halve centimeter afstand tussen de poetskringen
Hoe bedoel je dit?

Je hebt blijkbaar wél een hardere lak of je techniek is niet goed genoeg. Je overlapt je passes 50%? Je maakt een dambordpatroon? Je machine staat op een hoge stand? Even zó uit mijn hoofd; Als ik begin en een pass maak, dan beweeg ik ongeveer zo langzaam dat het zo'n 8-10 seconden duurt voordat ik een afstand heb afgelegd evenredig aan de breedte van de pad. (harde lak)
Zo snel als in het filmpje beweeg ik meestal niet. Maar, testpanelen zijn over het algemeen niet zo gehavend als de lakken die ik tegenkom.


klopt het dat de DAP tijdens het werken een beetje hobbelt?
De DAP, in mijn geval de V3, hobbelt ook wel een beetje. Dit kan liggen aan het feit dat mijn pads niet meer nieuw zijn en/of dat de DAP niet 100% gecentreerd zit op de backingplate. Een lichte hobbel vind ik niet erg.


Greetz
 
Hoe bedoel je dit?

Als je netjes hem dambord patroon maakt, zie je allemaal achter elkaar liggende cirkels. De afstand hiertussen moet ongeveer een halve centimeter zijn is mij bij carclean verteld. Ik kijk dan naar de buitenste lijnen, een beetje zoals dit patroon, waarbij de afstand tussen de lijntjes dan de halve centimeter is: (((((

Je hebt blijkbaar wél een hardere lak of je techniek is niet goed genoeg. Je overlapt je passes 50%? Je maakt een dambordpatroon? Je machine staat op een hoge stand? Even zó uit mijn hoofd; Als ik begin en een pass maak, dan beweeg ik ongeveer zo langzaam dat het zo'n 8-10 seconden duurt voordat ik een afstand heb afgelegd evenredig aan de breedte van de pad. (harde lak)
Zo snel als in het filmpje beweeg ik meestal niet. Maar, testpanelen zijn over het algemeen niet zo gehavend als de lakken die ik tegenkom.

Ik overlap mijn passes met 25% (heb ik zelf maar aangenomen), maar zal in het vervolg iets meer overlappen. Ik maak inderdaad het dambordpatroon en per hit lukt dit me 2 a 3 keer voordat het middel begint te stoffen. Snelheden volgens Monello, dus Veloce op 6 en Mezzo op 5.

De DAP, in mijn geval de V3, hobbelt ook wel een beetje. Dit kan liggen aan het feit dat mijn pads niet meer nieuw zijn en/of dat de DAP niet 100% gecentreerd zit op de backingplate. Een lichte hobbel vind ik niet erg.

De eerste keer viel het me niet op, maar afgelopen zaterdag was het best wel irritant aanwezig. Als de backingplate niet 100% gecentreerd zit, kun je dit dan zelf verstellen (ik heb hem nog nooit los gehad namelijk)? Of is dit dan een fabrieksfoutje?

Wederom dank!

Groet,
Gerben
 
Als je netjes hem dambord patroon maakt, zie je allemaal achter elkaar liggende cirkels. De afstand hiertussen moet ongeveer een halve centimeter zijn is mij bij carclean verteld. Ik kijk dan naar de buitenste lijnen, een beetje zoals dit patroon, waarbij de afstand tussen de lijntjes dan de halve centimeter is: (((((
Hmmm... Ik weet niet beter, en doe niet anders, als 50% overlappen. Ik let ook niet perse op die cirkeltjes, je laat simpelweg een baan achter. Wanneer je weer de andere kant op wilt gaan om de volgende baan te maken, overlap je die ongeveer met de helft van je pad. Enzovoorts.

Ik overlap mijn passes met 25% (heb ik zelf maar aangenomen), maar zal in het vervolg iets meer overlappen. Ik maak inderdaad het dambordpatroon en per hit lukt dit me 2 a 3 keer voordat het middel begint te stoffen. Snelheden volgens Monello, dus Veloce op 6 en Mezzo op 5.
Ik gebruik al even geen Monello meer, maar als jij 3 dambordpatronen per hit kan geven, dan heb ik het idee dat je te snel beweegt - teveel product gebruikt of simpelweg een combi hiervan.
Ik breng op mijn pad ongeveer 4 goeie erwten aan en maak rustig het dambordpatroon. Tegen de tijd dat ik hier klaar mee ben, is het polijstmiddel een stuk transparanter. Ik wacht niet tot het gaat stoffen, tenzij ik 1 staps wil polijsten en al richting een finih wil.

De eerste keer viel het me niet op, maar afgelopen zaterdag was het best wel irritant aanwezig. Als de backingplate niet 100% gecentreerd zit, kun je dit dan zelf verstellen (ik heb hem nog nooit los gehad namelijk)? Of is dit dan een fabrieksfoutje?
Ik heb een typefout gemaakt, zie ik! De 2 reden die ik kan verzinnen voor het hobbelen, buiten eventuele kromme as ofso, is dus dat de pad die je gebruikt al wat op z'n donder heeft gehad en het foam niet meer helemaal lekker is - of - dat een pad niet goed gecentreerd is. Of beide, uiteraard.

De Backingplate kun je zelf losmaken met de bijgeleverde steeksleutel. Als jij denkt dat de as/bout krom is, kan je er effe naar kijken. Ik verwcht het niet, want dan zou je machine behoorlijk hard hobbelen.
 
Hmmm... Ik weet niet beter, en doe niet anders, als 50% overlappen. Ik let ook niet perse op die cirkeltjes, je laat simpelweg een baan achter. Wanneer je weer de andere kant op wilt gaan om de volgende baan te maken, overlap je die ongeveer met de helft van je pad. Enzovoorts.

Ik denk dat @Quantoxx niet helemaal begrijpt wat @Gerben Visser bedoelt. Ik begrijp het wel, en die halve centimeter tussen 2 cirkels is mij ook verteld door CC.