• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Diverse vragen

Hean

Detailing guru
2 nov 2020
751
128
38
Zuid-oost Brabant
Hallo mede detaillers,

Als beginnend detailer heb ik wat vragen die voor mii niet helemaal duidelijk zijn.

Ik heb al wat rond gezocht en een en ander gelezen alleen kom ik niet van alles een bevredigend antwoord tegen.



1- aanbrengen wax en glaze, doe je dit met een draaiende beweging of met rechte banen? Ik Lees en zie verschillende dingen. Mijn voorkeur heeft de draaiende beweging omdat ik dan voor mijn idee de wax beter verdeel.

2- ik gebruik nanolex washcoat, is het idee hiervan om hem ook juist over een verse Waxlaag aan te brengen of is dit ter vervanging en/of onderhoud van een waxlaag?

3- winterklaar maken, wat doen jullie extra om de auto winterklaar te maken? -ruitenwisservloeistof: is deze altijd PH neutraal zodat hij de waxlaag niet aantast? Deurrubbers insmeren met...?
De ruitenkrabber wil ik bij het vuil gooien en daarvoor autoglymm de-icer in de auto leggen.

4- ik lees hier en daar traffic film, ik begrijp wel wat het is maar wat wordt er exact mee bedoelt? Hoe ziet het eruit?

5- uitspoelen mitt, wat is hier de beste manier? Mitt uitdoen en uitwringen? Flink tekeer gaan in de emmer met het uitwapperen van het vuil? Van boven naar beneden uitknijpen?

Dankjewel allemaal en als ik de vragen in apparte Toppics moet zetten hoor ik
 
Laatst bewerkt:
1 - in rechte banen. Als er op de een of andere onverklaarbare manier iets van stof of zand tussen de lak en pad terecht komt, dan valt een rechte swirl minder op dan ronde.

2 - washcoat gebruik je om de bestaande beschermlaag te boosten als deze wat minder wordt. Zonde om op een vers laagje wax aan te brengen en heeft geen meerwaarde.

3 - ruitenwisservloeistof gebruik ik niet of nauwelijks, tankje zit wel gevuld omdat dit verplicht is. Rubbers smeer ik in met siliconenspray. De-icer niet in de auto bewaren want als de sloten bevroren zijn, kun je er nog niet bij...

4 - traffic film is een heel dun waasje wat over de lak zit.

5 - ik spoel deze in de emmer uit en naderhand onder de kraan voordat 'ie de wasmachine in gaat.
 
Er worden wat zinnen abrupt afgebroken in je tekst.

1) Veelal breng je een wax gewoon in cirkels aan. Er zijn inderdaad waxen die aangeven dat je het in rechte banen moet aanbrengen, maar de meeste niet. Als het specifiek op de verpakking aangegeven wordt, dan zal dit echter niet voor niets zijn.
Zoals je ziet doe ik het al anders dan Nicknameless, maar waxen in rechte banen vind ik maar niks. :p

2) Producten zoals Bathe+ / Washcoat kan je zowel als standalone als onderhoudsproduct gebruiken. Ik zou het echter niet over een verse wax-laag aanbrengen, maar bij de eerst volgende wasbeurt.

3) Tja, de standaard dingen; Antivries in de sproeiers is vaak rommel, maar als je bijv. de Screenwash van Autoglym neemt, dan heb je een prima reinigen en tast de boel niet volgas aan. Rubbers gaan in meestal niet in een speciaal spul. De-icer is inderdaad veiliger en makkelijker, maar een hoes op de voorruit scheelt ook enorm veel.

4) Traffic Film is een laagje vuil. Als je de auto helemaal infoamed or voorwast, vervolgens alleen afspuit en niet wast, dan lijkt de auto een stuk schoner. Echter blijft er een dun laagje vuil achter welke je vaak alleen met daadwerkelijk wassen eraf krijgt.

5) Als je in de emmers gaat lopen raggen, dan ga je vuil door de hele emmer heen verspreiden. ;) Iedereen zal het anders doen, maar ik heb de handschoen eigenlijk nooit om mijn hand. Na het wassen van een paneel: Dompel de hansschoen in de spoel-emmer, masseer aan beide zijden met mijn vingers de vezels om vuil eruit te halen, knijp de handschoen uit en dompel 'm in de was-emmer.
 
Veelal breng je een wax gewoon in cirkels aan. Er zijn inderdaad waxen die aangeven dat je het in rechte banen moet aanbrengen, maar de meeste niet. Als het specifiek op de verpakking aangegeven wordt, dan zal dit echter niet voor niets zijn.
Zoals je ziet doe ik het al anders dan Nicknameless, maar waxen in rechte banen vind ik maar niks

Ben je zo aan gewend hoor. Vaak is het marketing prietpraat of een gimmick van een producent dat het beter is om in cirkels, schuin, met de blote handen of hoe dan ook aan te brengen...



daarbij het is ook beter voor de aërodynamica, je rijdt wel 3 kilometer harder ... :D
 
Er wordt mij nu heel veel duidelijk.

1. Ieder zijn ding dus. Ik snap de reden dat je niet met een draaiende beweging inwaxed. Dan zal ik dat toch misschien moeten aanpassen. Anderzijds er zijn er genoeg die het zo doen met goed resultaat.

2. Gelukkig Zoals ik hem nu gebruik. Wist alleen niet of het meerwaarde gaf om het gelijk na het waxen te doen. Vind de beading van een wax vaak wel veel mooier. Dus wellicht eerst nog een paar keer wassen voordat ik de nanolex washcoat aanbreng.

3. Helemaal duidelijk en goede tip van niet in de auto leggen. Volgende bestelling de-icer meebestellen.

4. Ook helemaal duidelijk.

5. @GuidoA dit is dus exact wat ik zocht. Wist niet zo goed wat ik er mee aanmoest. Maar dit lijkt mij de perfect logische uitleg!

Thanx allen! Weer een stuk wijzer er flink wat geleerd!
 
Bij 5:

DSC_2759.JPG

Ik heb naar het idee van de Grit Guard washboard een verfrooster in mijn spoelemmer.
 
  • Leuk
Reactions: Jamme1981 en Hean