• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Onderhoud meerdelige velgen

Sonador

Detailing rookie
30 jan 2009
66
7
Hallo beste forummers van Carclean.com.

Heb even een vraag wellicht kunnen jullie mij daarmee helpen.

Ik heb een set RH zw3 (inmiddels bijn klaar) en zit even met het volgende:
Hoe houdt je ze schoon?

De achterzijde van de velg is in steenslag zwart gespoten, het hart in antraciet met 4 lagen blanke lak!
De randen zijn hoogglans gepolijst, rij ongv 1000 km per week.
Het lastige is het aanlegvlak waar de boutjes in zitten, de rand zelf is niet zo moeilijk.
Maar tussen de boutjes en de boutjes zelf lijkt mij erg moeilijk om die netjes te houden.
Mede ook omdat je zo weinig ruimte hebt!

So Tips&Tricks are A very welcome!

Foto van de wielen in kwestie:


(hier is de achterzijde nog niet gespoten)

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Veel oor reinigings stokjes (weet de naam niet :) ) gebruiken voor de smalle ruimtes.

Je zou ook voor de polishing cone van mothers kunnen gaan ,maar dan zal je iedere keer moeten afplakken om het hart niet te raken.
 
Alvorens ze onder de auto te monteren zou ik ze in de wheel sealant of wheelwax zetten. Dit zorgt er in ieder geval al voor dat het vuil er straks makkelijker af gaat, en vuil minder hecht aan het oppervlak.

Als je de velgen echt netjes wilt houden en er de tijd in wilt steken zou je ze iedere dag, of om de dag even schoon kunnen maken met een goede microvezel doek en wat detailer spray (PB spray & wipe is een goede ervoor) of gewoon water en een sopje. Het vuil is dan nog niet oud, en gaat er binnen no-time vanaf. 1x per week volstaat normaal gesproken ook wel, aangezien de sealant/wax de velgen al goed beschermt.

De plekken tussen de boutjes zou ik met de Autoglym - Wheel brush doen.
 
Als je een wax gebruikt zou ik hier wel erg zuinig mee zijn. Je wilt niet weten wat voor pokkewerk het is om alle restjes wax uit alle kieren en naadjes te verwijderen! Het reinigen van de velgen kan gewoon met een sopje en een zachte kwast, ideaal voor de ruimtes waar je niet goed bij kan!
 
Op zich zou je ook de Red Mist kunnen gebruiken ,geen last van restjes. Ik gebruik het ook op de velgen ,werkt perfect. Kan ze gewoon proper krijgen met de HD (natuurlijk ook wel gewoon wassen erna) . Zoals Benny reeds zij ,met een goede kwast.
 
Om de boutjes proper te krijgen kunt ge een borstel gebruiken die stug genoeg is om het vuil daar los te krijgen, maar natuurlijk niet te stug om krasjes te vermijden;)

en ja, de velgen in de wax zetten helpt ook het vuil gemakkelijker te verwijderen. Dan zijn ze proper te krijgen door ze gewoon te kuisen, en hebt ge geen velgenreiniger nodig;)
 
Mijn 3delige velgen zijn voor het plaatsen in de wheelwax gezet. Om de 2 a 3 dagen pak ik enkele doeken en wat PB spray&wipe en zet me naast mijn velgen. Innevelen, afvegen.
Voor de boutjes, heb ik me zo'n wattenstaafjes gekocht. Deze zijn normaal bedoelt om de oren van baby's uit te kuisen. Zo kuis ik boutje per boutje af.
Is wel een werkje, maar wie mooie velgen wil hebben en houden, moet er wat voor over hebben.

Ik doe dagelijks een 70 kilometer, geen autosnelwegen...

Dit zijn mijn velgen:
yvesnewwheels8.jpg

(moet nog wel chrome bouten kopen.)
 
Lovin' the wheels :heart_eyes: (ook leuke schijven ,keuring ?)

Wattenstaafjes was het woord dat ik zocht ;)
 
B.K. zei:
Lovin' the wheels :heart_eyes: (ook leuke schijven ,keuring ?)

Wattenstaafjes was het woord dat ik zocht ;)

Keuring is geen probleem. Gegroefde schijven mag, geboorde niet :)
Spijtig dat ik achteraan met trommels zit, en niet met schijven :(

dank voor de goeie reactie op mijn velgen :) meer foto's van men wagen kan je op mijn site vinden ;)
 
Bedankt voor de tips mannen!

Heb ze al gewassen voor de eerste keer, en daarna met all metal polish gepoetst.
Zou nog graag een ander middeltje ervoor willen hebben, de meguiars vindt ik niet zo geweldig.

Iemand een tip, en waar eventueel te verkrijgen?
 
ipv de NXT all metal polish kun je beter de Mirror Glaze AMP pakken van Meguiars. Deze komt uit de proffesionele lijn, helaas heeft CC deze niet in het assortiment zitten. De AMP van Mothers schijnt ook erg goed te werken maar daar heb ik zelf geen efvaring mee.