• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Onderhoud van waterontharder

Volvorijdertje

Detailing chief
7 jun 2009
218
85
45
Ik heb vandaag mijn waterontharder even getest en ben zeer tevreden met het verschil in kalksporen na het afspuiten!

Ik vraag mij alleen af of ik al het water uit de ontharder moet halen nadat ik hem afgekoppeld heb en weer in de garage opberg? Stel dat er nog water in het reservoir ligt, moet hij dan weer sneller geregenereerd worden?

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. De laatste keer heb ik hem gewoon uitgeblazen, maar ik weet niet of dit nu de goede
manier is....

Het is een simpel systeem en nee er is geen echt onderhoud nodig.

Het ontharden is gebaseerd op het uitwisselen van moleculen tussen de kalk en keukenzout
Het hars in de cartridge is in staat om keukenzout een tijdje vast te houden en gedoseerd los te laten
Dat keukenzout maakt van de kalk (ook een zoutachtige) een ander zout dat minder neerslaat

De cartridge moet om de 500 liter doorstroom (keer of 4 autowassen) opladen in een hoog geconcentreedrde oplossing keukenzout
Neem daarvoor niet de bus uit de keuken maar de korrels van de vaatwasser. Paar handjes in een emmer
Fijn zout kan in vaste vorm aan de cartridge blijven hangen en meespoelen met het ontharde water, dat wil je niet
De brokjes van de vaatwasser hebben dat risico minder.

Na gebruik KAN je de cartridge leeggooien, bij gebruik van leidingwater hoeft dat niet
Pomp je water op uit de bodem, of gebruik je water van het dak, dan zou ik 'm bij beperkt gebruik wel leeggooien (risico op bacterieen of alg)
Wel oppassen met vorst, daar kan de houder niet tegen.

Hans

RedCat zei:
Neem daarvoor niet de bus uit de keuken maar de korrels van de vaatwasser.

Deze dus. :-)^
8960_Broxomatic_Onthardings%20Zout%202%20kg_6%20pk.webp

Broxomatic is exact hetzelfde als gewoon keukenzout (volgens mijn scheikundeleraar zo'n 10 jaar geleden :-b )

Als je grovere zoutkristallen wilt hebben kan je ook zout voor de zoutmolen kopen. Dit is gewoon bij de supermarkt te koop. Ik weet ff niet wat goedkoper is maar is misschien de moeite van het vergelijken waard.

Wat mij trouwens opvalt is dat de witte dop onder aan de cartridge zich regelmatig ontzet of los gooit. Nou draai ik hem gewoon weer aan. Maar is dat normaal ?

Timon zei:
Broxomatic is exact hetzelfde als gewoon keukenzout (volgens mijn scheikundeleraar zo'n 10 jaar geleden :-b )

Als je grovere zoutkristallen wilt hebben kan je ook zout voor de zoutmolen kopen. Dit is gewoon bij de supermarkt te koop. Ik weet ff niet wat goedkoper is maar is misschien de moeite van het vergelijken waard.
Ik heb 12 jaar in de super gewerkt, gewoon het goedkoopste nemen. Vaak de vaatwas zout budget merk.
De rest is veel duurder namelijk.

Zout is inderdaad gewoon zout, er zit geen verschil in of je een dure neemt (middelandse zeezout) of het gewone busje.

Ten eerste zou ik dat niet tegen een kok roepen, dat er geen verschil in zit ;)

Maar wat hier meer van belang is, is wellicht dat keukenzout 'zuiverder' zal zijn, omdat het voor consumptie is, en daarmee wat duurder. Ook is vaatwasserzout wat grover, zodat je misschien minder last hebt van achterblijvend zout in het filter zelf.
Zoals hierboven gezegd, lekker het goedkoopste nemen wat je kunt vinden.