• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Onderhouden skoda Octavia combi 2019

ldwn

Detailing rookie
15 aug 2019
29
15
Hallo,

We zijn in blijde verwachting van een octavia combi in brilliant silver kleur.
Natuurlijk zou ik deze zo lang mogelijk mooi willen houden. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik helemaal geen autokenner ben ivm onderhoud.

Ik heb al veel gelezen maar ook veel verschillende meningen gezien.

wat heb ik nodig volgens mij:

* 2 emmers met grit guard:
* mit : microfiber madness incredimitt grey wash mitt
* droogdoeken: microfiber madness dry me crazy drying towel XL en een dry me crazy drying towel junior
* velgenborstel:
* auto shampoo met wax: Meguiars ultimate wash & wax
* showroomspray:
* doek voor die spray:
* velgenreiniger:

Wat gebruik ik dan voor mijn interieur?


Vergeet ik nog iets en wat met voorgestelde producten.

Alvast bedankt om me hier op weg mee te helpen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en PA27506
Welkom!

Ik zou nog toevoegen:

1. Een extra emmer voor de velgen.
2. Een mitt voor de velgen (bijvoorbeeld de indrediflair van MM)
3. Een kwast voor de velgen.

Daarnaast weet ik niet of je al een hogedrukreiniger hebt, maar dat is in mijn ogen misschien wel het allerbelangrijkste van het auto wassen. Dus als je die nog niet hebt dan zou ik er eentje aanschaffen.
 
Welkom op het forum! :D

Tja, was is onderhoud...? Dat is voor een ieder verschillend waarbij de één wast en er wel klaar mee is en de ander wast/reinigt én beschermd.

Onderaan mijn berichten staat een link naar een beginners-pakket. Zo kan je een beetje een idee krijgen van hoe-of-wat. ;) In dit pakket zit o..a een voorbeeld van een goed was-arsenaal, zoals inderdaad 2 grote emmers + Grit Guards, washandschoen(en), shampoo, droogdoek, etc.

  • (2x) Grit Guard Emmer + Grit Guard in minimaal de spoelemmer.
  • (1x) Washandschoen. (Mooie dikke handschoen)
  • (1x) Shampoo. (Zónder toevoegingen als je nog andere producten gaat gebruiken op de lak)
  • (1x) Droogdoek. (Eén grote is genoeg, maar een tweede of kleine erbij als je dat fijn vind)
  • (1x) Velgenborstel. (Eventueel een kwast met kunststof behuizing erbij?)
Nu kan je al meer dan prima wassen. Het kan altijd iets beter, zoals aanvullend:
  • Velgenreiniger? (Monello - Non-Ferro bijv)
  • Detailerspray c.q. drooghulp? (Poorboys World - Spray&Wipe 1:1 bijv)

Voor het interieur zou je de Spray&Wipe kunnen gebruiken om alles lekker af te nemen. Maar wil je iets echt reinigen, zoals vlekken op het dashbord o.i.d, dan kan je kiezen voor een Interior Cleaner zoals die van Nanolex. (i.c.m bijv. de Monello - Peluche Verde doeken)


Persoonlijk gebruik ik liever een shampoo zonder poespas erin, zodat ik de schone auto nog kan behandelen met andere producten, zoals detailersprays met wax erin o.i.d. (Anders breng je deze aan over een zojuist semi-gewaxte auto) Kan allemaal wel, hoor.
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Welkom op het forum en gefeliciteerd met de aanstaande nieuwe aanwinst.

+1 voor de eerdere reacties.

Wat een fijne velgenkwast is lastig te zeggen. Dat hangt erg van de velg af - ruimte tussen de spaken, tussen velgbed en remklauw, etc.
Voor de voorzijde gebruik ik graag een kwast zoals van Valet Pro en voor de rest vind ik de Wheel Woolies fijn werken. De juiste maat is lastig adviseren. Een Microfiber Madness Incredibrush ken ik persoonlijk niet maar lijkt me ook een goede optie.

Ik neem aan dat je je heel wat voorstelt van de bescherming van de wax in een shampoo + wax. Ik denk dat een "echte" wax of tenminste een spray-wax al een betere bescherming en waterafstotendheid zal geven.

Ik weet niet of je met "showroomspray" een detailspray bedoelt of een spraywax.
Een detailspray reinigt iets en helpt wat met drogen en strepen verwijderen maar biedt geen of weinig bescherming.
Een spraywax biedt wel bescherming maar is verder niet zo algemeen inzetbaar. Al is er wel een grijs gebied en wat overlap (zie categorieen in de webshop)
Voor beide zijn eigenlijk alle algemene doeken prima te gebruiken. Kwestie van voorkeur.

Hier ook een tevreden gebruiker van de Nanolex Interior Cleaner. Kan met een kwastje gebruikt worden voor intensiever reinigen maar kan ook met alleen een MF doek. (Bij gebruik van een kwast moet je er ook met een doek achteraan). Voor een nieuwe auto zou ik voorlopig alleen een doek gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: ldwn en Nick1407
Welkom op het forum en gefeliciteerd met de aanstaande nieuwe aanwinst.

+1 voor de eerdere reacties.

Wat een fijne velgenkwast is lastig te zeggen. Dat hangt erg van de velg af - ruimte tussen de spaken, tussen velgbed en remklauw, etc.
Voor de voorzijde gebruik ik graag een kwast zoals van Valet Pro en voor de rest vind ik de Wheel Woolies fijn werken. De juiste maat is lastig adviseren. Een Microfiber Madness Incredibrush ken ik persoonlijk niet maar lijkt me ook een goede optie.

Ik neem aan dat je je heel wat voorstelt van de bescherming van de wax in een shampoo + wax. Ik denk dat een "echte" wax of tenminste een spray-wax al een betere bescherming en waterafstotendheid zal geven.

Ik weet niet of je met "showroomspray" een detailspray bedoelt of een spraywax.
Een detailspray reinigt iets en helpt wat met drogen en strepen verwijderen maar biedt geen of weinig bescherming.
Een spraywax biedt wel bescherming maar is verder niet zo algemeen inzetbaar. Al is er wel een grijs gebied en wat overlap (zie categorieen in de webshop)
Voor beide zijn eigenlijk alle algemene doeken prima te gebruiken. Kwestie van voorkeur.

Hier ook een tevreden gebruiker van de Nanolex Interior Cleaner. Kan met een kwastje gebruikt worden voor intensiever reinigen maar kan ook met alleen een MF doek. (Bij gebruik van een kwast moet je er ook met een doek achteraan). Voor een nieuwe auto zou ik voorlopig alleen een doek gebruiken.

Eerst en vooral bedankt voor de reacties.

Het gebruik van een spray zoals meguiars ultimate quick wax is dus zeker aan te raden? Na enkele video's bekeken te hebben moet je dit dus op de auto sprayen net voor je deze afdroogt met vb de dry me crazy towel?

Kan de shampoo met wax dan kwaad of is het dan aan te raden om shampoo zonder wax te gebruiken als je van plan bent deze spray te gebruiken en de ultimate wash & wax wanneer je niet sprayt?

Mijn excuses voor deze vragen maar wil niks verkeerd doen op de nieuwe wagen

Bedankt!
 
Excuses niet nodig maar je zou jezelf helpen om het forum wat door te spitten veel vragen zul je dan al kunnen beantwoorden.
Dat gezegd hebbende:
-Wax met shampoo kan geen kwaad. Maar zelf zou ik gewoon een liter dodo juice born to be mild (zonder wax) kopen en als spraywax (om je waxlaag te boosten) dodo juice red mist.
-waxtip = Collinite 476 of 845
-Als gewone detailspray of drooghulp zou ik bv Poor boys spray&wipe halen
-Monello non ferro is een winnaar op velgen
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en 350Z
Vragen stellen is waar dit forum voor bedoeld is. ;)

Een shampoo met wax kan geen kwaad, ik wil je alleen even waarschuwen dat dit niet de bescherming zal geven die je er misschien van verwacht en dat je er toch een wax of spraywax naast zal mogen gebruiken. +1 voor @Ric325i om een dedicated wax aan te brengen en deze zo nu en dan eens bij te houden met een spraywax.

Wees gerust, met alle shampoos met en zonder wax en alle waxen, spraywaxen en detailersprays kan je niks fout doen - niet op een nieuwe of een oudere auto.
Als je om de paar maanden een vers laagje wax aanbrengt dan maakt het niet veel uit of je een shampoo met of zonder waxtoevoeging gebruikt of daarna eens een spraywax gebruikt. Je kan ook gerust een keer wassen met een pure shampoo en daarna geen spraywax aanbrengen. Of een keer wassen met een shampoo met wax en daarna gewoon even een spraywaxje doen. Waar je zin in en tijd voor hebt op dat moment. ;)
 
Bedankt!!

Nog 2 kleine vraagjes hierover:

Neem je dan best shampoo en spray wax van eenzelfde merk?

Komt de auto geleverd met laagje wax of is het beter deze thuis nog in te waxen?

Bedankt
 
Je hoeft niet per sebij hetzelfde merk te brlijven. Dat is net het leuke. Je kan verschillende merken testen en zien welke je beter ligt qua Peijs, standtijd en verwerking.

Soos kan het zijn dat de wagen reeds behandeld is met iets vanuit de garage. De standtijd hiervan bedraagt meestal een aantal wasbeurten. Het kan geen kwaad om hier zelf nog iets op aan te brengen.
 
hallo, hier ben ik nog eens.

Na veel opzoekwerk op dit forum heb ik een bestelling klaar. Graag had ik hierover nog eens jullie mening gehad. Ik besef dat iedereen een voorkeur heeft qua merk maar als beginneling kunnen jullie me iets op mijn gemak stellen qua aankoop.

* Emmers: Grit guard 19l met grit guard ( 3 stuks)

* 3 washmitts: - microfiber madness incredimitt ( bovenste stuk exterieur),
- monello wash mit ( onderste en vuilste stuk exterieur)
- valma crazyfibre voor de velg

* shampoo zonder toevoeging: born to be mild

* shampoo met wax:

* droogdoeken: - Gyeon silk dryer xl
- monello senza aqua piazza trio drying towel
- dodo juice supernatural window waffle

* velgenreiniger: monello non ferro

* kwast: valet pro 19mm

* monello wheel woolie small

*poorboy's spray and wipe

* spray wax: supergloss speed wax

* glass cleaner: mothers wax revision glass & surface cleaner.

Volgens mij ben ik al goed op weg of heb ik het mis :)
 
Hey Hey! :D

EMMERS - Persoonlijk gebruik ik maar 2 emmers. Idealiter inderdaad 3, maar idealiter gebruiken we ook een nieuwe/schone washmitt voor elk paneel. ;) Als je de velgen goed voorwast en een reiniger gebruikt, vind ik liters schoon water om alleen je velgen te doen wat overkill.

WASHMITTS - Ik zou 2x een Incredimitt nemen. Lekker dik, neemt veel water en vuil op, verkrijgbaar in 2 kleuren om alsnog de onderscheiding tussen vuile en minder vuile delen.
Een velg-mitt is een optie, maar persoonlijk kies ik voor een velgenborstel voor het velgbed en een mooie kwast. (Hoeken en gaatjes, velgbed)

PURE SHAMPOO - Prima optie.

SHAMPOO+ - Nooit gebruikt, behalve Bathe+ welke ik je niet aanraad. Kan iemand anders je meer over vertellen. Maar, persoonlijk zou ik dit vervangen voor een product als een wetcoat. Zo kan je de auto + velgen + ramen + etc. een beschermlaagje geven.

DROOGDOEK - 1x een XL zou genoeg kunnen zijn. Zeker wanneer de auto in een bescherming staat zodat water er al zoveel mogelijk af zal lopen en middels sheeten al veeeeel water af kan voeren. Daarbij gebruik ik altijd een drooghulp in de vorm van een detailerspray zonder poespas erin: Spray & Wipe (Aangelegd tot 1:1)
 
Hey Hey! :D

EMMERS - Persoonlijk gebruik ik maar 2 emmers. Idealiter inderdaad 3, maar idealiter gebruiken we ook een nieuwe/schone washmitt voor elk paneel. ;) Als je de velgen goed voorwast en een reiniger gebruikt, vind ik liters schoon water om alleen je velgen te doen wat overkill.

WASHMITTS - Ik zou 2x een Incredimitt nemen. Lekker dik, neemt veel water en vuil op, verkrijgbaar in 2 kleuren om alsnog de onderscheiding tussen vuile en minder vuile delen.
Een velg-mitt is een optie, maar persoonlijk kies ik voor een velgenborstel voor het velgbed en een mooie kwast. (Hoeken en gaatjes, velgbed)

PURE SHAMPOO - Prima optie.

SHAMPOO+ - Nooit gebruikt, behalve Bathe+ welke ik je niet aanraad. Kan iemand anders je meer over vertellen. Maar, persoonlijk zou ik dit vervangen voor een product als een wetcoat. Zo kan je de auto + velgen + ramen + etc. een beschermlaagje geven.

DROOGDOEK - 1x een XL zou genoeg kunnen zijn. Zeker wanneer de auto in een bescherming staat zodat water er al zoveel mogelijk af zal lopen en middels sheeten al veeeeel water af kan voeren. Daarbij gebruik ik altijd een drooghulp in de vorm van een detailerspray zonder poespas erin: Spray & Wipe (Aangelegd tot 1:1)

De wetcoat was idd interessant maar voorlopig nog geen hogedrukspuit hier en gelezen dat dit wel nodig is om wetcoat af te spuiten.

Alvast bedankt voor de goeie raad
 
Prima lijstje! Ik zou gewoon 3 emmers nemen en die handschoen voor de velgen er ook gewoon bij doen (en dus niet luisteren naar @Quantoxx ;))

En als je nog geen HD hebt, maar wel van plan bent om deze hobby voort te zetten dan zou dat het eerste zijn wat ik aan zou schaffen.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Ho hey ho! :) Ik gaf geen bevelen, maar mijn meningen.

Als er ook maar een beetje aan een budget gedacht moet worden, dan heb ik bijv. liever geen 3de emmer, maar wel die goede tweede washandschoen.

Liever geen tweede droogdoek van 2-3 tientjes, maar een flesje Spray&Wipe erbij.

Etc etc. ;)

Trouwens... Het bericht waar ik op reageerde was veel korter en werden niet zoveel producten opgenoemd. Dat bericht is aangepast?
 
  • Leuk
Reactions: Sven L en RoyR
Het bericht werd een minuut erna idd aangepast :) had eventjes musduwd en bericht werd gepost.

Maar iedereen zijn mening is welkom :)
 
Misschien zijn een set microvezeldoekjes ook geen overbodige luxe... Voor de "spray and wipe". Daar kan je er niet genoeg van hebben. Ook voor bijv. verwijderen van vogelpoep. Ikzelf koop bij Neweco maar carclean heeft ook mooie.
 
Hallo,

Ik heb al heel veel opgestoken van wat ik hier op het forum vond. Graag had ik u mijn plan getoond zodat u hier even uw zegje kon over doen.

Ik zou graag de auto van mijn vrouw eens onder handen nemen vooraleer ik start op onze nieuwe wagen. Ze rijdt met een blauw-grijze i20.

Nog effe vermelden dat ik momenteel nog geen hogedrukreiniger heb.

* ik start met de velgen. Hiervoor heb ik de monello non ferro, een wheel woolie, een washmitt die ik enkel voor velgen zal gebruiken en een aparte emmer met guard gritt.

* daarna auto wassen met bor to be mild. Dit wordt gedaan via het 2-emmer systeem en met 2 washmitts.

* auto afspoelen met tuinslang

* auto kleien met meguiars surface klei kit ( 1ste maal dat ik dit doe dus wou een zachte klei)

* dan zou ik auto behandelen met black hole. Aanbrengen via zwarte handapplicator van monello en afvegen met de monello verde.

* ook heb ik nog de turtle wax hybrid sealant ( ik weet dat dit merk niet heel geliefd is bij detaillers maar heel veel positiefs over gelezen). Mag dit na black hole gebruikt worden?

Ook volgende producten nog in mijn zonet geleverd assortiment :):

* fles spray & wipe om te gebruiken met monello verde

* fles nanolex glass cleaner om te gebruiken met dodo juice supernatural window waffle

Alvast bedankt om uw advies/mening te delen.