• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

ontevreden over werking Autobrite - Super Snow Foam - Super Concentrate

ArjanB

Detailing addict
10 dec 2012
70
65
Afgelopen weekend mijn witte Panda 100HP gewassen. Er zat flink wat zwart vuil op.
Allereerst de auto gefoamd met Autobrite - Super Snow Foam - Super Concentrate - 1000ml icm Karcher hogedruk spuit. Netjes 1:10 gemengd, lans op - ingesteld zodat er een mooie dikke foamlaag uitkwam.
Deze laten inwerken en daarna (flink deel van de schuim was al van de auto gelopen) met lage druk afgespoeld met normaal water.

Effect: niks :confused:
Ik vond de auto exact even vies als daarvoor, en het schuim op de grond was hagelwit.
Wat gaat er verkeerd?
- moet ik vooraf de auto al nat spuiten met lage druk?
- moet ik juist met hoge druk de foam van de auto afspuiten?

Jullie reactie is appreciated!
 
Auto niet eerst afspuiten met lage druk, dan is auto nat en hecht de foam minder goed waardoor het sneller er af druipt.
Dacht dat op de verpakking staat dat bij sterke vervuiling je 1:6 moet mengen(dus ca. 140ml op 1 liter fles), foamen en in laten werken.
Met hoge druk afspuiten, vuil wordt ingecapseld(zoals ik het begrepen heb) en dit mag met hoge druk van de auto verwijderd worden zonder dat het krasjes kan veroorzaken.
Inderdaad als je met de tuinslang afspoelt blijft er veel zitten.:idee
 
Ik krijg het idee de laatste tijd dat mensen denken dat foamen een wondermiddel is, en dat het vrijwel al het vuil verwijdert. Het is slechts een hulpmiddel om vuil los te weken en grove vervuiling al te verwijderen. Fijne vervuiling (vuilwaas noem ik het maar even) zul je er nooit mee weg krijgen. Hiervoor zul je gewoon de auto op de normale manier nog moeten wassen. Zeker op een witte auto zul je zo'n waas eerder zien.
Ik foam mijn auto zelden, alleen als er veel vuil op zit zoals na een flinke vorst/sneeuw periode of zoals nu als er veel boeren aan het oogsten e.d. zijn en er veel modder op de weg ligt en de auto flink vies is. Dan vind ik het nuttig om het vuil eerst los te weken door te foamen.
 
Fijne vervuiling blijft bij foamen altijd op de auto zitten. De truuk is het voorweken van die vervuiling en vervolgens onder hoge druk afspuiten.

Grovere vervuiling wordt wel direct meegenomen door foam.

Sommige foams kunnen wel intensiever reinigen, maar daar zitten dan wel bijtende stoffen in zoals natronloog en eigenlijk wil je zoiets niet op je auto hebben is mijn mening.

Edit: ik hoor een echo :D
 
Bedankt voor de snelle reacties.
Dacht inderdaad dat de witte auto het effect het beste zou laten zien vandaar. Was met name vervuild door vieze vuilwaas, geen echt grove vervuiling (en uiteraard daarna netjes gewassen 'volgens het boekje' :) )

Tim;347727 zei:
Fijne vervuiling blijft bij foamen altijd op de auto zitten. De truuk is het voorweken van die vervuiling en vervolgens onder hoge druk afspuiten.
Dus toch onder hoge druk?
Dacht gelezen te hebben dat de foam-residu met lage druk moest worden afgespoten om te voorkomen dat zandkorrels etc door de waterkracht gaan krassen in de lak??

Laatste vraag: auto voordat de foam wordt opgespoten al nat spuiten (lage druk), of juist foam op droge auto spuiten?
 
Niet afspuiten onder hogedruk geldt als je géén foam gebruikt. Het voordeel van foam is juist dat je daarna wél kunt afspuiten met hogedruk.

Het best kun je foamen op een droge auto.
 
Tim;347734 zei:
Niet afspuiten onder hogedruk geldt als je géén foam gebruikt. Het voordeel van foam is juist dat je daarna wél kunt afspuiten met hogedruk.

Het best kun je foamen op een droge auto.

Weer wat geleerd :)^ normaal spuit ik de auto ook eerst af met de hogedruk .
 
De eerste keer dat ik met foam aan de gang ging, had ik het idee dat het vrijwel niets deed en dat het vuil alleen maar meer zichtbaar werd.
Bij het wassen (na afspoelen van de foam) leek het overigens dat mijn washmitt lang niet zo vuil werd.
 
Tim;347739 zei:
Hier kun je de werking van foam een beetje zien. Voor de Autobrite foam geldt hetzelfde principe:


Mooi, dan heb ik het goed gedaan $$)
Had ook goed het forum gelezen. Alleen met harde straal afspuiten: zal ik volgende keer ook doen


Tim;347741 zei:
De vervuiling die achterblijft is na het foamen ook veel makkelijker te verwijderen.
Dat zou wel eens kunnen kloppen!!
 
De kraan voor de tuinslang, laten jullie die gesloten, of een kwart/half open of helemaal?

Want karcher k7+autobrite foamlans+supa snow foam= Na 2 seconden heb ik wat jullie na 5 minuten inweken hebben. Het druipt er gewoon van af.
Het mondje helemaal naar rechts en dan scheutje naar links+bovenknop helemaal naar de - , +lauw zowal als heet water geprobeerd. Ook al zitten spelen met de knopjes maar geen enkel resultaat. Iemand tips of herkenbare situatie gehad?
 
IbizaSigno;347773 zei:
De kraan draai ik altijd helemaal open met koud water tijdens het foamen en afspuiten.

Dan weet ik het niet meer. Ik doe alles exact zoals ik hier op het forum her en der heb gevonden maar het baat niet..
 
GaetanDB;347782 zei:
Dan weet ik het niet meer. Ik doe alles exact zoals ik hier op het forum her en der heb gevonden maar het baat niet..



Je wilt meer schuim maar je mengt 1:10? Lees eerste post van mij en of verpakking van product en lekker warm water in flesje mengen met product.
 
Volgens mij maakt warm of koud water in de fles niets uit. Ik heb beide gebruikt maar merk er geen verschil in. Zelf draai ik de kraan vol open, op de foamlans heb ik de toevoer van water helemaal naar de - gedraaid en dan foamen. Het is niet zo dik dat het er op blijft liggen, na verloop van tijd druipt het schuim er af, dat is nodig om het vuil af te voeren.
Maar wat is het orecies waar je tegen aan loopt dan met foamen?
 
Blinque;347785 zei:
Je wilt meer schuim maar je mengt 1:10? Lees eerste post van mij en of verpakking van product en lekker warm water in flesje mengen met product.

Dat is hem net, ik wil gewoon schuim, niet water met wat witte prutjes die er meteen van aflopen. Zeker als ik het vergelijk met het filmpje van Tim.

@IbizaSigno: Ik zal, als het weer het toelaat, dit weekend foamen en er meteen een filmpje van maken. Zal handiger zijn.