• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Op een harde lak juist minder zwaar polijsten.

Bartezzz

Detailing chief
8 mei 2010
1.844
82
Naar aanleiding van een Quote van Tinus in het Off-topic gedeelte wil ik deze vraag stellen in de hoop dat hij uitgelegd kan worden.

tinus zei:
Ik kan me alleen niet voorstellen dat je met een dap900 zo grof moet gaan om uberhaupt swirls/krasjes eruit te krijgen. Hoe harder de lak, hoe minder grof je moet gaan, des te langer je door moet werken met het product.

Wat is de logica hierachter?

en wat is de tactiek om een harde lak aan te pakken.

mvg.
Bart
 
Ook daar ben ik wel erg benieuwd naar, staan we hier toch verkeerd te doen tijdens een clinic :weetniet
 
Ik heb ooit hier en daar gelezen dat Stimpy68 en Tim vertelden dat je op een knetterharde lak soms beter af bent met een minder zware combinatie dan te grof.

stimpy68 zei:
Je hebt VAG lak, deze is hard, soms is het dan beter om dan niet grover te gaan maar minder grof... Dit was bij de Audi S4 ook het geval. Een zwarte finishing pad i.c.m. final polish van Menzerna gaf een strak resultaat (diepere krassen waren nog wel aanwezig.).

Tim zei:
En ja, nogmaals, het is een verkeerde gedachten geweest. Zowel Adrie als Dennis (Stimpy en Dibbuz) hebben veel ervaring en wat ze zeggen klopt, die super fijne krasjes die je ziet zijn buffermarks door je grove combi's die moet je finishen met bijvoorbeeld SSR1 op een zwarte pad bijvoorbeeld.

Juist harde lakken laten sneller buffermarks zien. Dus beter 3x SSR1 met veel geduld, (dan met grof geschut, want daarmee zal het je nooit lukken.

Dibbuz zei:
Kan het er alleen maar mee eens zijn vooral bij harde lakken!


stimpy68 zei:
Je zal je nog verbazen wat je met een finishingpad kunt weg krijgen. Het is niet alleen de pad die het werkt doet, ook het product wat je gebruikt heeft grote invloed. Gisteren op mijn auto na het wetsanden even als test gekeken wat Menzerna Finish Polish doet met een finishing pad, wat bleek?: De (2500 grit) wetsand krassen verdwenen voor 90%! Dit dus puur en alleen het middel, dus niet de pad. Waarschijnlijk met een andere pad gingen ze voor de 100% weg, maar het was even een testje, de lak van mijn Vectra is ook aardig hard. Ik heb zelfs met deze combo een vogelschijtplek voor 90% kunnen verminderen, we hebben we ook de audi S4 met een rotary hologram vrij kunnen doen.

Dus nogmaals: grover is niet altijd beter, dit is een vaak gemaakt fout op harde lakken.

Quotes komen uit een post van 2008 ;)
 
Dan gaat het over finishen, dan kan je micro-marring krijgen die je soms ziet met polijstmiddelen met een traditionele kristalvormige korrels.
Diepe swirls en krasjes krijg je echt niet weg met een finishing product. Dat was ook bij de S4 niet het geval maar hadden we micro-marring, we kregen de lak niet strak.

Ik vind micromarring wel even heel wat anders dan diepe swirls en krasjes?
 
Hoi,

ik ga het uitleggen maar waar ik nu zit kan het even niet om de tijd+plaatjes erbij te pakken :-d
 
Het gaat denk ik om het verhaal als op het plaatje. :weetniet

Ik als leek denk dan dat de verwarring kan ontstaan door het verschil tussen polijsten van lak en van vaste materialen als kunststoffen
Bij die laatste kun je door verkeerd polijsten een zacht materiaal vervormen waardoor de scherpte van de schade verandert in rondingen.
Die rondingen zien er dan weer uit als bij een lak met sinaasappelhuid. combineer dat met warmte en je hebt gelazer.

Bij lak gewoon blijven doen zoals de master en bastard steeds aangeven. :ja

Hans
 
morgen zal ik het posten; zit nu met een mac laptop en begrijp geen snars van zo'n ding met tekenproggies/etc ]-0

Moeilijk is de theorie niet, maar wil het verduidelijken. Een echte computertekenaar ben ik niet :-d
 
Ok, ik zal een poging wagen. Neem de matige plaatjes maar voor lief :-d

We pakken het volgende voorbeeld: een kras in een motorkap van een audi a4, en we zien alleen de bovenste laag; de blanke laklaag. Een redelijk diepe kras, maar ook niet 'tot op het bot'
1-6.webp


Sommigen denken nu: diepe kras=diep gaan en dus veel materiaal afnemen=eerst maar eens 'hakken' en daarna nog nabewerken. Oranje lightcut pad met SSR3 moet je al een heel eind mee komen; dat schiet tenminste een beetje op :-d

hardelakgrovecombi.webp


Oei, je gevoel dat je nu veel en goed afneemt is misschien toch niet zo als verwacht. Oorzaak: je had toch niet zo goed door wat dit materiaal (pad/polijstmiddel/polijstmachine) doet in dit geval. Oplossing: doorhebben dat in elk geval een andere combi noodzakelijk kan zijn, en productkennis is belangrijk. Er is geen magische combi voor alles :)_[]

Wat doet deze combi dan op een zachte lak?
zachtelakgrovecombi.webp


Veel afname, minder snel afbrekende korrel (minder weerstand dan harde lak), wel diepere slijppatronen maar deze zijn egaler dan het geval bij de harde lak.

We gaan verder met de grove combi op de harde lak na de 1e sessie; gauw nog wat extra polijstmiddel erop want het resultaat viel je tegen :-d
grofpolijstverderop.webp


en we gaan door met weer een nieuwe dot polijst want we zijn er bijna!
grofpolijstopheteind.webp


Geen idee waar de originele kras eigenlijk zat want die is eruit (lees: de omliggende lak is weggeslepen), maar er is nog genoeg te doen! Het ziet er nog niet strak uit.
grofpolijstopheteindnabewerkingnodig.webp


Dus: je hebt nog best wel wat sessies moeten doen om zo diep te komen, EN je moet nog afbouwen van grof naar middel naar fijn want de stap van grof naar fijn is echt te groot. Daarnaast ben je ook nog eens dieper gegaan dan noodzakelijk... :( :schaam

Hoe dan wel?
- mildere combi pad+polijstmiddel
- polijstmiddel speciaal voor harde lakken
- Zenithmethode van polijsten: rustig beginnen, dan opbouwen, en weer afbouwen qua snelheid. Dat allemaal in 1 sessie.
mano-albums-zenith-picture10551-zenith.webp

- meer sessies dan je denkt, en lang doorwerken. NEEM JE TIJD, EN RESERVEER DAN NOG EENS 20% MEER TIJD VOOR. Daar is het polijstmiddel ook speciaal op ontworpen; begrijp dan ook wat het nodig heeft. Een hond behandel je als een hond, en als je hem als een mens behandelt is dat dier doodongelukkig terwijl jij denkt dat je goed bezig bent ;-)

hardelakfijnecombidejuistemethode.webp


Dit is mijn theorie en ervaring. Dat wil niet zeggen dat het de enige juiste methodiek/gedachtengang is, of dat er dingen niet voor verbetering vatbaar zijn of anders te interpreteren zijn.
 
Het is vooral niet minder grof maar meer ander soort polijstkorrel.
De ceramische korrel (rond) van Monello of de SMAT (Super Micro Abrasives Technology) van Meguiar's (M105/M205).

Met traditionele korrels zoals SSR3, M84/M85 op een harde lak is geen knaller inderdaad.
 
Eerlijk gezegd zie ik niet het voordeel van deze info, het gaat de mensen alleen maar doen twijfelen.
Je moet om een kras te verwijderen een bepaalde hoeveelheid lak verwijderen (zacht of hard) dus je moet polijsten. De truck zit hem in het niet te veel polijsten.
Hoe weet je dat je niet teveel verwijderd? Dat weet je niet, want je hebt niet de mogelijkheid de dikte in de kras te te meten/er langs. Dus dan ga je maar op ervaring en productkennis.
Als ik jouw gedachten gang van bovenstaande plaatjes moet volgen kan je best eerst alle krassen wetsanden.
 
Dibbuz zei:
Het is vooral niet minder grof maar meer ander soort polijstkorrel..

Het is dus WEL minder grof:
- grove pad breekt je korrel (welke korrel dan ook) snel af. KAN handig zijn, maar meestal niet.
- de moderne polijstkorrels zijn minder grof qua structuur
- grove pad kan nooit mooi finishen, en MOET je wel een extra stap ertussen maken om van grof naar fijn te polijsten. Een medium pad (b.v wit) kan EN best grof polijsten maar ook best goed finishen. Het spectrum/bereik van een mediumpad is dus groter, ongeacht het soort polijstkorrel.


Deels klopt je redenering, maar het antwoord is 1+1=2 volgens mij.