Geacht Forum,
Zaterdag 11 juni 2016 stond in het teken van een exterieur detail van de Opel Corsa in de kleur Silver Lightning van @Ron de Groot. De Opel Corsa met enige ervaring was kort daarvoor door Ron aangeschaft en vanwege een probleem met beschikbare tijd heeft Ron ons gevraagd om zijn mooie Corsa grondig te vertroetelen. Het betrof hier een exterieur detail-beurt.
Niet zo lang geleden hebben Nicknameless en ondergetekende (Aficior) het genoegen mogen proeven om gezamenlijk een detailopdracht uit te voeren. < K L I K >.
Ondanks het feit dat er bij ons beiden geen plannen zijn om onze respectievelijke duurzame echtelijke relaties te verbreken en samen te gaan wonen in een mooie grote perfect ingerichte detail-garage, smaakte het samen werken toch naar meer.
Het is al even geleden dat wij deze detail hebben mogen uitvoeren, maar soms ontbreekt het aan de tijd om er ook een net verslag van te maken, maar inmiddels rijd onze Ron al weer twee maanden rond in zijn super glanzende Opel Corsa.
Bij de aanschaf van deze auto had Ron de dealer/leverancier gevraagd of er mogelijkheden waren om de auto op een bepaalde wijze af te werken. De verkopende partij was genegen de auto op te leveren met een laagje Waxoyl voor niet heel veel meer dan € 200,-. Toen Ron vroeg of voor het opbrengen van die beschermlaag eerst de krassen en swirls zouden worden verwijderd, werd daar afwijzend op gereageerd. Men zou de Waxoyl op de auto aanbrengen en dat zou ruim voldoende zijn voor vele jaren plezier en perfectie. Ron heeft daarop besloten het hele verhaal te laten voor wat het is en ons voor dat deel benaderd.
Ik neem nu even de tijd om te erkennen dat Ron dus een zeer intelligent en doortastend mens is die de beste keus gemaakt heeft die er mogelijk was, namelijk ons vragen zijn auto te vertroetelen!
Zijn auto is nu veel en veel mooier geworden en we zijn ook nog eens zo eerlijk geweest om mede te delen dat de door ons gebruikte bescherming geen jaren plezier zal verzorgen, maar toch wel enige tijd, maar daarover later meer. Ook hebben we Ron mogen instrueren hoe nu verder zijn auto te verzorgen en mochten we meedenken bij de aanschaf van een aantal mooie spullen die hij nu gebruikt om zijn mooie Opel Corsa te onderhouden.
Ron heeft de auto vrijdagmiddag aan het einde van de dag bij Nicknameless afgeleverd in het (Oh Oh (zo mooie) Den Haag. (KLIK). Niet geheel toevallig ook de woonplaats van deze Corsa eigenaar. Dat kwam dus mooi uit. Nicknameless heeft Ron daarna netjes naar huis gebracht en dat was het dan voor die vrijdag.
Zaterdag 11 juni 2016.
Zaterdagmorgen vroeg is Nicknameless in zijn eentje gestart met het foamen van de auto. Hiervoor maakte hij gebruik van de Monello - Artico Magico Snow Foam. Na het laten weken de auto afgespoten met de hogedrukreiniger. Nicknameless is rond 07:30-uur aangevangen met de werkzaamheden.
Mijn bijdrage op dit tijdstip bestond uit het zenden van een lichte regenbui, waardoor de auto volledig ingevocht werd en het vuil met behulp van kalkvrij water los kon weken, alvorens Nicknameless de foam op zou brengen…
Daarna heeft Nicknameless de velgen gereinigd. Eerst behandeld met een velgenreiniger en dit met verschillende borstels en kwasten ingewerkt. Daarna afgespoten en toen mocht Monello Non-Ferro zijn reinigende werking tonen.
Aansluitend is de auto afgespoten met de hogedrukreiniger en gewassen met een flinke overdosis shampoo, wederom afgespoten met de hogedrukreiniger en daarna met een tuinslang zonder spuitmond en de auto – gedroogd met stromend water -. Daarna de auto naar binnen gereden alwaar de auto door ons verder zou worden behandeld. We hebben de auto niet meer gedroogd, maar zijn meteen gaan kleien. Bij het kleien overigens wel Detailing Spray gebruikt als smeermiddel voor de klei.
Het kleien was zeker niet voor niets, getuige de bruine smurrie die nog uit de poriën van de lak kwam.
Na het kleien volgde de inspectieronde. Waar zitten de lakdefecten en hoe ernstig zijn deze. We markeren ernstige plekken, opdat we niet kunnen verzuimen daar extra aandacht aan te besteden. Eerder deden we dan ook, opdat één van ons beiden kan starten met het bewerken van die - extra aandacht - plekken, terwijl de ander met het reguliere detailwerk start.
Wat opviel, was dat er totaal geen glans of reflectie te bekennen was in de lak. Het leek wel of er een waas van vettigheid over de lak heen lag. We hebben echt getracht uit te vinden wat het nu was wat er op de lak lag en de glans zo teniet deed, maar we zijn er niet achter gekomen. Het frustreerde ons mateloos, want het leek wel of juist die laag verantwoordelijk was voor de relatief troosteloze uitstraling van deze verder prachtige auto.
Dit was een verrassing waar we niet op gerekend hadden. Zelfs na het kleien bleef het er niet erg veelbelovend uit zien. Troosteloos was een passender woord. We kregen de vreemde zooi die er op zat er niet vanaf. We kregen het ook niet gefotografeerd helaas, ondanks verschillende pogingen.
Het plan-van-aanpak zoals Nicknameless gemaakt had, kon helaas meteen overboord. Het leek of er een stap tussen moest, maar wat we ook probeerden, we kregen die zooi er niet vanaf met milde reinigers.
Wij hebben tot op heden het werk van te voren met elkaar besproken en met elkaar gecommuniceerd, opdat we een beste wijze van werken voor een auto hebben, alvorens überhaupt met de auto te starten.
Het werd tijd voor een voor ons zeer spannende testspot. We waren beiden zeer benieuwd wat dit zou gaan brengen, zeker nu die lak er zo vreemd uit zag. Nicknameless heeft zijn grote vriend (ja, zo praat hij echt over die machine) de Rupes Bigfoot 15 erbij gepakt, groene pad erop en wat medium polish. Helaas amper resultaat. Zelfs niet na lang doorwerken. Opgeschaald naar wat grover geschut.
De DAP900 werd erbij gepakt met paarse Scholl pad en Scholl S3. Na een drietal hits kwam er weer wat glans en reflectie tevoorschijn. Daarna afbouwen met Monello Finale op Witte pad. We hadden een werkwijze.
Nu we wisten hoe we de lak mooi zouden kunnen krijgen, was het tijd voor een welverdiend kopje koffie. We waren inmiddels al weer even bezig geweest, dus was er nu tijd om even rustig te worden en in de stemming van lakherstel te geraken.
Na de koffie is Nicknameless begonnen met het afplakken van de inmiddels droge trims van de auto. Aficior is gestart met het licht nat schuren van enkele plekjes waar lakdefecten aanwezig waren die met polijsten niet te herstellen zouden zijn. Dit hadden we ook zo afgesproken met de eigenaar. De eigenaar had zelf voor de verf gezorgd.
Na voltooiing van het afplakken van de auto is Nicknameless aangesloten bij het voorzichtig nat schuren van de verschillende plekjes. Daarna hebben we gezamenlijk om beurten voorzichtig de verschillende plekjes aangestipt. Het ging hier niet alleen om steenslag schade, maar ook om vermoedelijk parkeerkrasjes op anders soortige lakdefecten op de auto. Dit hebben we later gedurende de detail nog twee keer gedaan. In totaal hebben we de te corrigeren plekjes drie maal met verf behandeld. Daarna nogmaals licht met waterproof schuurpapier na behandeld en uiteindelijk gewoon mee gepolijst en beschermd, zoals de rest van de auto.
Hier een voorbeeld van een plekje dat met verf is opgevuld. (Hier hadden we eigenlijk meer foto’s van moeten maken).
Daarna zijn we gestart met het herstellen van de lakdefecten welke we door polijsten verwachten te kunnen corrigeren. We hadden besloten dat we eerst gezamenlijk zouden starten met de grove combinatie om een lekker begin aan de auto te maken. Na een tijdje zou Aficior overschakelen op de combinatie Monello Finale met een Witte pad, om alle gecorrigeerde delen af te werken naar maximale glans. Wij hoopten dan ongeveer gelijktijdig gereed te zijn met de hele auto.
Wanneer twee machines onafgebroken brullen om de lak van een mooie Opel Corsa te corrigeren, is er weinig tijd en gelegenheid om gezellig met elkaar de keuvelen. Gelukkig beschikken wij beiden over autoplastieken. Het spaart de oren en het maakt dat het lekker rustig lijkt in de detail studio.
Hier een deurstijl. Links voor de behandeling. Rechts na de behandeling. Let op de reflectie van de verlichting.
De kofferruimteklep voor (boven) en na de behandeling (onder).
Motorklep 50/50.
Zijscherm voor en na.
Op de achterbumper zat wat parkeerschade. Wij hebben het helaas niet volledig weg gekregen, maar het is uiteindelijk wel een stuk minder opvallend geworden.
Onderstaande foto betreft voor- en na het polijsten van de plek. Hierna is dit gebied ontvet en zijn de plekjes waar geen lak meer zat opgevuld met lak. Na droging nogmaals gepolijst met de polijstmachine.
Na flink polijsten kwamen de glans en reflectie weer lekker terug.
Alle kunststofdelen van de auto behandeld met Nanolex Trim Rejuvenate.
Ook de parafan werd behandeld met Nanolex Trim Rejuvenate. Dat gaat bij deze auto eenvoudiger met een geopende motorkap.
Het aanwezige chroomwerk is na het initiële wassen nog eens extra gereinigd met een kwastje en wat verdunde APC, daarna gekleid en vervolgens gepolijst, net als de lak met Monello Finale met een Witte pad.
Voor een langdurige bescherming gekozen, te weten de prachtige Waxaddict Quartz wax.
De banden zijn behandeld met Gyeon Tyre.
Al met al is er in totaal (2 x 10=) 20 uren gewerkt aan deze Opel Corsa. Het was een plezier om aan de auto te werken en een genot om het resultaat uiteindelijk te aanschouwen. We hebben er zeker nog even van genoten, alvorens de auto weer terug te geven aan Ron. Ook voor ons altijd weer fijn om je vorderingen te aanschouwen en ervan te genieten.
Uiteindelijk hebben we toch moeten besluiten om Ron thuis op te halen en hem zijn auto weer terug te geven. Wij hebben dit gedaan op de plek waar we de auto verzorgd hadden. Gelukkig was ook Ron er zeer verguld mee. De auto zag er ook weer prachtig uit.
Enige weken later heeft Nicknameless Ron de Groot nog een keertje in een weekend mogen helpen.
Ron zijn auto was gebombardeerd met een vogeluitwerpsel van spreekwoordelijke Bijbelse proporties. Helaas had snel verwijderen en reinigen door Ron niet kunnen voorkomen dat deze hemelse zegening de waxlaag op die plek enigszins dof had gemaakt. Omdat Nicknameless toch aan het detailen was, heeft hij die plek gereinigd, licht gepolijst en wederom in de Waxaddict Quartz wax gezet.
Wij hopen beste Ron dat je nog lang plezier zult hebben van je mooie Corsa en wij willen je bedanken voor het genoegen dat je ons bezorgd hebt bij het weer mooi mogen maken van jouw auto.
Hartelijke groet,
Aficior & Nicknameless
Bijlagen
-
Opel-logo-10-b_zps5xcjuvrz.webp13,7 KB · Weergaven: 184
-
Collage-002_zpshl4rjxi2.webp585 KB · Weergaven: 192
-
Collage-003_zpsznillivc.webp558,9 KB · Weergaven: 234
-
Collage-004_zpsjniaacxc.webp436,8 KB · Weergaven: 200
-
Collage-005_zpsrjqz2kpr.webp541,9 KB · Weergaven: 202
-
DSC_7400_zpsrgdvi3k2.webp52,3 KB · Weergaven: 177
-
Collage-006_zpslv15vghk.webp550,7 KB · Weergaven: 239
-
Collage-007_zps1jaxrgrm.webp518,1 KB · Weergaven: 194
-
Collage-008_zpsgu4in5lk.webp394,1 KB · Weergaven: 173
-
Collage-009_zpshwtnvsyx.webp372,5 KB · Weergaven: 205
-
Collage-010_zpsiqszav4h.webp416,1 KB · Weergaven: 162
-
Collage-011_zpseys7u0l1.webp412,9 KB · Weergaven: 187
-
Collage-012_zpsgoipgdqp.webp474,5 KB · Weergaven: 176
-
Collage-013_zps8a6ra9jo.webp512,8 KB · Weergaven: 187
-
DSC_7442_zpsysrjod9a.webp92,4 KB · Weergaven: 189
-
Collage-014_zpstgvbnxbp.webp474 KB · Weergaven: 169
-
Collage-015_zpsvogeorpw.webp510,6 KB · Weergaven: 195
-
Collage-016_zps799tedpw.webp590,4 KB · Weergaven: 177
-
Collage-017_zpsppmkabkb.webp563,5 KB · Weergaven: 191
-
Collage-018_zpsxln4v8zb.webp543,1 KB · Weergaven: 237
-
Collage-019_zpsa0wqug6h.webp619,1 KB · Weergaven: 219
-
Collage-020_zpstaubtj2d.webp562,9 KB · Weergaven: 226
-
Collage-021_zps4qkshowl.webp565,6 KB · Weergaven: 223
-
Collage-022_zps5nsyixvl.webp430,2 KB · Weergaven: 219
-
Collage-001_zpsy6nhpkhy.webp10,1 KB · Weergaven: 206
Laatst bewerkt: