• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opvolger dap900v3

freaky447

Detailing rookie
13 feb 2016
2
15
32
Hallo,

Welke machine raden jullie aan als opvolger voor mijn dap900v3 om toch sneller en beter te kunnen werken ?

Groetjes
 
ik had deze vraag ook in gedachten... kun je ook uitleggen wat wezenlijk anders is aan de Rupes 15, in werkwijze bedoel ik?
 
@Ozy Ik denk niet dat de werkwijze niet anders is dan met een DAP900. Ik heb de Rupes 15 alleen gebruikt op het CCHQ, dus ik heb er geen 'echte' ervaring mee, maar volgens mij werkt het niet anders. Het verschil is wel dat je met de Rupes meer correctie behaalt ten opzichte van de DAP én een mooie finish behaald. Nogmaals, hier heb ik geen ervaring mee, want ik heb er niet één thuis liggen (nog niet), maar dit is wat ik heb gehoord/gelezen.
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
Ik ben zelf eigenaar van de flex 3401 en rupes 15.

Voordeel van de flex, de rupes kan hier qua correctie niet tegen aan door geforceerde rotatie. Ik ken overigens genoeg mensen die juist de geforceerde rotatie niks vinden.

Voordeel van de rupes, de laatste stap van het polijsten vind ik persoonlijk het mooiste. Het nadeel, wat minder correctie in dezelfde tijd.

Als ik een machine zou moeten kiezen als ik een aantal auto's doe die ik zelf regelmatig zou moeten detailen dan zou ik kiezen voor de rupes en niet de flex. Doe je met meer regelmaat andere auto's de flex vanwege zijn veelzijdigheid.

Probeer ze eens bij cc en kijk wat jij prettig vind (ps: flex en DAP plus overwogen)?!
 
heel veel informatie! Bedankt! En nu heb ik weer een paar vraagtekens...
Als je nu een auto moest doen met verwaarloosde lak met veel swirls en hier en daar wat krassen, en je hebt een flex, rupes en een dap900 wat zou dan je werkwijze zijn? Voor welk onderdeel (compounden, afschalen, hoogglans polijsten) zou je dan welk apparaat pakken?
En is de flex in poetsgedrag "eigenzinniger" dan de rupes? lastig onderwerp he?
 
Hangt echt af van de auto. elke lak is anders en wat word er verwacht als de auto gedaan is.

Zoek even terug op het forum, is laatst precies het zelfde topic geweest, over welke machine nu het fijnste is.

Hier is het: https://forum.Carclean.com/threads/nieuwe-machine-aanschaffen-ervaringen-rupes.15707/
 
Hey Hallo,

Een tijdje terug heb ik dezelfde vraag gesteld. Met de DAP900 V3 had ik al genoeg auto's gedaan en dat ging prima. Echter duurde het een eeuwigheid op hardere lakken en dat begon mij tegen te staan. (Het ging verder wel!)

Inmiddels heb ik een Rupes Big Foot 21. Dit is net als de DAP een excentrische machine, maar i.p.v. 8mm uitskag heeft deze 21mm uitslag. Hierdoor heb je meer correctie als een DAP en is de Finish strakker.

Een rotary zal sneller corrigeren, maar in mijn opinie kan dat niet opboksen tegen het gemak/veiligheid van een goede excenter.

Als je al een DAP hebt, zou een Rupes 21 een goede aanvulling zijn. Wanneer je geen DAP hebt, zou ik kiezen voor een Rupes 15. Deze is dan breder inzetbaar.


Greetz
 
Wat mijn stappenplan zou zijn, dat is helemaal afhankelijk van de auto, hardheid van de lak en welke middelen hiervoor gebruikt dienen te worden. Over het algemeen genomen kan ik wel zeggen dat ik voor zwaardere correctie mijn Flex pak (mezzo en veloce) en bij het finishen de Rupes (finale). Maar dit varieert nog wel eens.

De Flex is overigens door de geforceerde rotatie inderdaad heel anders dan een normale DA. De één vind het geweldig, waaronder ik zelf, en de ander kan er niet aan wennen. Ik heb me wel is laten vertellen dat het qua gedrag meer lijkt op een Rotary, hoewel ik daar zelf weer geen ervaring mee heb. De enige manier waarop je er achter komt of dit iets voor jou is, als je overweegt er één aan te schaffen, is om hem te proberen. Er is namelijk maar één persoon die het prettig moet vinden en dat ben jij.

Het zou echt zonde zijn als je veel geld uit geeft aan een machine en tot de conclusie komt dat je het eigenlijk maar niks vind. En over smaak (voorkeur) valt niet te twisten...
 
Ik heb ook een tijdje getwijfeld welke machine ik moest kopen. Ik ben uiteindelijk gewoon naar CC gereden en heb ze daar "live" geprobeerd. Uiteindelijk voor de Rupes Bigfoot LHR 15 gegaan en dat is een heerlijke machine met een hele lekkere correctie en afwerking. Ding loopt als vanzelf. Ik had mijn zinnen eigenlijk op een 21 gezet, maar na ze bij CC te proberen lag de 15 mij toch beter. Ik zou dus gewoon lekker daar heen gaan en proberen.
 
als je al een dap900v3 hebt, en je neemt de rupes 15 mark II erbij, heb je dan niet twee ongeveer soortgelijke machines?
 
In de basis zijn het natuurlijk beide inderdaad DA polishers. De topicstarter vraagt echter naar een machine om hetzelfde klusje sneller en beter te doen. Dat is het verschil tussen de Rupes en de DAP. Door de grotere uitslag werkt de Rupes sneller, geeft meer correctie en een mooiere finish. Ze zijn dus soortgelijk, alleen doet de Rupes alles net een beetje sneller en beter.
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
als je al een dap900v3 hebt, en je neemt de rupes 15 mark II erbij, heb je dan niet twee ongeveer soortgelijke machines?

Ja, het zijn beide excentrische machines.
Nee, het zijn beide verschillende excentrische machines. :p

De Rupes 15 heeft dus 15mm uitslag en dat is vrijwel het dubbele van jouw huidige DAP. Hier zal je dus meer mee corrigeren en je finish zal wat strakker zijn.
De uitslag zorgt er ook voor dat je werkvlak wat groter is, wat met name op de Rupes 21 duidelijk is. Deze heeft ook nog eens een grotere backingplate + eventueel een grotere pad en dus is deze erg goed in et maken van meters. Panelen met een sterke ronding zijn dan lastiger en zo ook kleinere panelen. Die kan je dan weer doen met een DAP als je die in bezit hebt.
Een Rupes 15 is in mijn opinie de grote sterke broer van de DAP en de Rupes 15 weer de nóg grotere broer, zeg maar.

Ik heb bewust voor de 21 gekozen omdat deze het meest van mijn DAP vandaan ligt qua werking. Nu gebruik ik dus de 21 veelal en doe lastigere plekken met de DAP. Voor mij een prima combinatie.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
voor de 21 gekozen omdat deze het meest van mijn DAP vandaan ligt qua werking
kijk! Dat is nou precies wat ik bedoelde met 2 bijna gelijke machines. Aangezien ik niet van plan ben een Leopard 1 te gaan polijsten zou voor een huis-tuin-keuken-leerling-detailer als ik de 15 mark ii wel ok zijn?! Lastig allemaal... kleien is veel gemakkelijker...:confused:
 
De Rupes 15 is denk ook aardig naast de DAP, zet je op de DAP een kleine plaat voor de lastige plekjes :)
 
  • Leuk
Reactions: Ozy
kijk! Dat is nou precies wat ik bedoelde met 2 bijna gelijke machines. Aangezien ik niet van plan ben een Leopard 1 te gaan polijsten zou voor een huis-tuin-keuken-leerling-detailer als ik de 15 mark ii wel ok zijn?! Lastig allemaal... kleien is veel gemakkelijker...:confused:

Zoals gezegd heb ik een 15 (wel een Mark 1). Ik had eigenlijk een voorkeur voor de 21, maar na beide in de hand gehad te hebben bij CC toch voor de 15 gegaan. Die is net wat hanteerbaarder en loopt makkelijker door rondingen. De 21 zou nog net iets mooier finishen, maar daar staat tegenover dat de 6" pads vaak te groot zijn en dat de machine wat onrustiger is, ook slijten pads harder door de grotere uitslag.
Kortom, ik denk dat je aan de 15 de betere/fijnere/handigere machine hebt. Alleen als je vliegdekschepen, boeings of intercity's wilt doen is de 21 echt beter.
 
  • Leuk
Reactions: Ozy