• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

orangepeelen met de dap500

opelmark

Detailing guru
21 aug 2011
1.004
120
N-Br 20km onder Tilburg
Ik hou wel van een beetje experimenteren, nou had ik onlangs van een forum lid een orangepeel pad gekregen(grit2000) omdat ik iets wilde uitproberen, namelijk dit samen met de dap 500 gebruiken.

omdat ik aardig wat weerstand/wrijving verwachte heb ik twee dropjes mezzo met twee dropjes finale gecombineerd, en een spuitbus spray&wipe 1:1 bij de hand gehouden.

Ik heb het buiten gedaan dus een beetje zon was wel aanwezig, maar ik had geen andere keuze, na verspreiden gaat de dap500 op standje 4 a 5, op het moment dat het stroef gaat lopen een klein wolkje spray&wipe 1:1 erbij, ik was verbaasd over hoe het ging, het werkte, natuurlijk niet zo goed als met een pro900 maar het gaat, na een hot was ik behoorlijk te spreken, mijn motorkap had namelijk nogal wat ingebrande plekken van hars, deze zijn na 1 hit voor 75% verdwenen en de motorkap een groot gedeelte van de orangepeel kwijt, nagewerkt met finale op wit.

Met een grit3000 pad zal het allemaal wat soepeler gaan, en misschien dat iemand ooit een 4000grit pad maakt, dus op zich is het goed gelukt en kun je dus een orangepeel pad gebruiken op een dap, dat maakt het wat veiliger dan met een rotary.

:party

Mark
 
Echt ideaal is het niet hoor Mark, je pads hebben enorm veel te lijden als je het met een DAP doet maar het werkt dus wel.
In heb het op het zijpaneel wat je in Sevenum hebt gezien geprobeerd met een DAP900 en dat ging eigenlijk ook boven verwachting goed.
Wel moet je op flink hoog toeren werken en is het meer buffelen dan met de PRO900.
 
Ja je moet goed in de gaten houden dat de dap nog wel blijft draaien, dus altijd spray&wipe bij de hand houden, die had ik toch al in een verhouding 1:1 voor het kleien.

Het grootste pluspunt vind ik dat het met de dap veel veiliger is, zeker met zware middelen als een orangepeel pad heb je geen risico dat je zo maar ineens door de lak heen zit, iets wat met mij achter een rotary nog wel eens een risico zou kunnen zijn.

de pad ziet er na de motorkap gedaan te hebben nog het zelfde uit als toen ik hem van je kreeg, het lijkt erop alsof ik veel minder warmteontwikkeling heb in de pad met de dap.
 
ik heb helaas geen voor en na foto's gemaakt, achteraf niet zo slim, maar het was een experimentje waarvan ik in eerste instantie niet verwacht had dat het zou lukken, zeker niet met de harde lak van de astra H
 
opelmark;339466 zei:
zeker met zware middelen als een orangepeel pad heb je geen risico dat je zo maar ineens door de lak heen zit, iets wat met mij achter een rotary nog wel eens een risico zou kunnen zijn.


Dat ben ik niet helemaal met je eens Mark, je hebt tenslotte wel een stuk schuurpapier van grit2000 onder je backingplate zitten.
Het risico van door de lak gaan is er mijn inziens nog steeds.

Wellicht kan je een show off maken van bijvoorbeeld de achterklep ? Denk dat er veel lezers wel benieuwd zijn naar de resultaten.
Overigens was het een pad waar ik slechts een heel klein stukje (50x50cm) mee heb gedaan.
 
mijn motorkap was toch al 'gehavend' dus daar durfde ik het risico wel te nemen :-d maar ik heb geen lakdikte meter dus ik moet met wat ik doe natuurlijk wel voorzichtig zijn.

Ik heb namelijk ook geen testpaneel oid (bij voorkeur van de astra h)waar ik risicoloos mee kan experimenteren.

ik moet eens kijken op welke plek op de astra ik behoorlijk wat orangepeel heb zitten en kijken hoe ik daar het beste een foto of filmpje van kan maken, ik ben wel van plan hier en daar nog wat aan te pakken met het orangepeel pad maar dat zal niet meteen morgen zijn.
 
Vandaag bezig geweest met het dak, ongeveer 5 uurtjes.

Nadat ik op de motorkap de orangepeel pad had uitgeprobeerd wilde ik het ook op het dak doen, vandaag was een erg mooie dag dus bij uitstek geschikt om nog voor de winter wat te doen, aangezien ik alles buiten moet doen.

Eerst alles gewassen en daarna met eraser deik ik wel alle waxlagen gestript, met klei bezig geweest, toen zag het er zo uit

21j3khg.webp


vervolgens orange peel pad gepakt en geprobeerd met 50/50 mezzo en finale, na de eerste test bleek dat de lak harder is dan die van de motorkap, wat het vermoeden versterkt dat de motorkap ooit eens opnieuw gespoten is geweest, dus toen maar overgestapt op enkel mezzo, alles een hit gedaan(het dak in 6 stukken een voor een gedaan), daarna mezzo op oranje en finale op wit, black hole eroverheen en als wax dodo purple haze pro.

Ik vind de dodo wax vervelend om te verwerken, het is niet duidelijk te zien of je alles ingesmeerd hebt en de wax is nogal hard, helemaal vergeleken met meguiars gold clas, dus heb ik de dodo wax laten drogen, uitgepoetst en heb ik een uur gewacht alvorens er meguiars gold class overheen te doen zodat ik er zeker van ben dat ik overal wax heb zitten.

vervolgens is dit het resultaat.

kch068.webp


is de orangepeel weg, nee, maar wel een stuk verminderd zoals te zien is in de reflectie van de bomen, zoals ik het nu zie heb ik nog zeker 2 hits nodig om het meeste weg te krijgen, maar zonder lakdiktemeter ga ik geen risicos lopen, bovendien is dit het enigste orangepeel padje wat ik heb en wil ik dus niet het risico lopen dat het halverwege op is en ik het werk niet kan afmaken.

Ben toch wel redelijk tevreden met het eindresultaat.
Alleen is nu de vraag waar ik orangepeel pads vandaan kan halen, ik hoop dta carclean snel met iets van hunzelf komt.

Mark
 
Mark,

Ik heb je net een berichtje gestuurd op het ATC forum over iets anders. Zal de volgende keer de lakdiktemeter eens meenemen, ben wel benieuwd hoe hard het met de DAP500 gaat.
Wellicht een tip voor de volgende keer : probeer eens of je een voor en na foto kunt maken vanaf hetzelfde standpunt. Met deze foto's is het verschil lastig te zien.

Wel vindt ik dat je een pak meer glans en reflectie hebt al heb je ook wel meer zonlicht bij de tweede foto.
 
het is enorm lastig om orangepeel op de foto te krijgen, ik heb nog een filmpje voor en na gemaakt maar doe moetik nog even bekijken of daar het wel goed op te zien is.

de glans is zeker toegenomen.
En een keer op een meeting oid de lakdikte meten daar ben ik zeker benieuwd naar.