• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oude beschadigde lak

Transaxle116

Detailing addict
6 nov 2010
16
50
Hallo,

Vandaag ben ik begonnen met het opknappen van de blauwe uni lak op mijn oude Alfa.
Auto heeft 15 jaar stil gestaan en is gebruikt als onderzetter voor diverse dozen en andere rommel. }:)w
Resultaat, verweerde lak en een aantal diepe krassen en nog veel meer minder diepe krassen.

Na het kleien ben ik begonnen met de Dap900, harde pad en smartwax 80103 (factor 9)
Vervolgens zo terug gewerkt met zachtere pad's en zachtere polish (3 stappen)
Kleur is perfect geworden, spuitnevel en swirl's zijn verdwenen, maar de niet of nauwelijks voelbare krassen niet.

Is mijn verwachting te hoog of kan ik nog iets anders proberen?
Ik ben een beginner en wil wat oefenen en experimenteren.
Voor de auto ben ik niet bang, uiteindelijk ga ik deze toch restaureren en krijgt ie een nieuw lak laag.
Voorlopig wil ik de auto zo netjes mogelijk maken en oefenen met de Dap voor ik aan de daily auto's begin.

Foto-VMSQBUF6-D.webp

Foto-X3R7EU8E-D.webp

Die krassen lijken mij er op het eerste gezicht prima uit te krijgen.
Je zal alleen veel meer moeten corrigeren als hetgeen wat je hebt gedaan (die swirls zitten veel minder diep).

Je moet je wel afvragen of je dat wil zo'n grote correctie, afhankelijk hoe dik je auto nog in de lak zit. Maar alfa heeft normaal een zachte lak, en uni kleuren zijn ook zacht. Mogelijk is deze auto nog uit de tijd dat de lakken harder waren omdat er nog niet zoveel regeltjes waren, maar anders ben ik bang dat je uit moet kijken dat je er niet teveel af haald.

Transaxle116 zei:
...Kleur is perfect geworden, spuitnevel en swirl's zijn verdwenen, maar de niet of nauwelijks voelbare krassen niet....
Uitleg bij een foto helpt ook wel wat.
De kans bestaat dat je juist met de lichtere combinaties te snel hebt gewerkt.
Of een kras weg te polijsten is kan je controleren door te kijken of je 'm met wat vocht minder zichtbaar krijgt.
Fijne krasjes moeten weg kunnen met de juiste combinatie en geduld.
En denk aan een schone werkomgeving en maak de pads tussendoor schoon.

Hans

Als de auto wordt over gespoten zou ik proberen te wetsanden

Ik heb zelf andere produkten, over jou genoemde produkten heb ik geen ervaringen mee

FFF zei:
Die krassen lijken mij er op het eerste gezicht prima uit te krijgen.
Je zal alleen veel meer moeten corrigeren als hetgeen wat je hebt gedaan (die swirls zitten veel minder diep).

Je moet je wel afvragen of je dat wil zo'n grote correctie, afhankelijk hoe dik je auto nog in de lak zit. Maar alfa heeft normaal een zachte lak, en uni kleuren zijn ook zacht. Mogelijk is deze auto nog uit de tijd dat de lakken harder waren omdat er nog niet zoveel regeltjes waren, maar anders ben ik bang dat je uit moet kijken dat je er niet teveel af haald.

De auto is voor dat deze is stilgezet (ergens in 1994) gespoten, lak is erg dik maar ik vermoed ook erg hard.
Inmiddels heb ik het met commandant 4 en hardste pad geprobeerd en dan komt er wel iets meer af.

Inmiddels ook het gele Monello pad met polijst middel 3 geprobeerd en dat geeft ook een iets beter resultaat.

Toch na alle inspanningen denk ik dat het toch nog beter kan.

Transaxle116 zei:
......Na het kleien ben ik begonnen met de Dap900, harde pad en smartwax 80103 (factor 9)
Vervolgens zo terug gewerkt met zachtere pad's en zachtere polish (3 stappen)
Kleur is perfect geworden, spuitnevel en swirl's zijn verdwenen, maar de niet of nauwelijks voelbare krassen niet.

Is mijn verwachting te hoog of kan ik nog iets anders proberen?......

met smartwax 80103 heb ik geen ervaring maar je moet er zeker niet vanuit gaan dat nauwelijks voelbare krassen weg te polijsten zijn, zelf niet voelbare krassen zijn soms stomweg te diep waardoor je ze onder een bepaalde hoek toch blijft zien.
meer dan 1,2 of drie keer polijsten is soms echt nodig wil je voldoende correctie kunnen maken, het is echt niet 1x links/rechts/boven/beneden en klaar, dat kan alleen op hele zachte lakken of bij zeer lichte swirls.

natschuren en vervolgens polijsten is dan de enige remedie maar doe dat niet zonder ervaring en ook een rotary, de juiste pads en producten zijn dan nodig om de schuurkrassen te kunnen wegpolijsten, met een dapje duurt dat allemaal erg lang.

Transaxle116 zei:
De auto is voor dat deze is stilgezet (ergens in 1994) gespoten, lak is erg dik maar ik vermoed ook erg hard.
Inmiddels heb ik het met commandant 4 en hardste pad geprobeerd en dan komt er wel iets meer af.
Inmiddels ook het gele Monello pad met polijst middel 3 geprobeerd en dat geeft ook een iets beter resultaat.
Toch na alle inspanningen denk ik dat het toch nog beter kan.

commandant is zeker niet geschikt om met de dap te gebruiken, dat product is al 20 jaar oud. met de dap werk je het beste met moderne polijstproducten.
Met de schuurkorrel in commandant moet je zowiezo, zo grof als grind en laat krassen achter bij ondeskundig gebruik.

Ik wil best eens naar de alfa kijken als mede-alfist, is de auto rijdbaar?

HaroldV zei:
commandant is zeker niet geschikt om met de dap te gebruiken, dat product is al 20 jaar oud. met de dap werk je het beste met moderne polijstproducten.
Met de schuurkorrel in commandant moet je zowiezo, zo grof als grind en laat krassen achter bij ondeskundig gebruik.

Ik wil best eens naar de alfa kijken als mede-alfist, is de auto rijdbaar?

Bedankt voor het aanbod, het is alleen 160km enkele reis. Daarbij probeer ik de auto met slecht weer niet buiten te hebben.

De commandant die ik nog had is niet dezelfde als 20 jaar geleden en is ook geschikt voor machinaal gebruik.
Ik geloof wel dat de huidige polijstmiddelen zeker beter zijn.
Er is niets verloren aan deze auto omdat deze toch nog gespoten word, daarom een leuke oefening voor ik aan de dagelijkse Alfa ga beginnen.

Als ik de reacties zo lees is een dual machine leuk voor lichte krassen en poetswerk, wil je echt lak fouten en beschadigingen aanpakken dan kom je al snel uit op een rotary of wetsanden.

Is een DAP rotary machine een aanrader voor de hobbyist?
Ik ben nooit zo'n poetser geweest maar krijg er nu toch wel plezier in, 20 jaar geleden deden we alles met de hand en kon je nooit deze resultaten bereiken.